REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
16.2° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

7 milioane euro a costat decontaminarea navei Flaminia

7 milioane euro a costat decontaminarea navei Flaminia

Replica API 8 ianuarie 2014 | 00:00 310

Danezii de la compania NORD s-au umplut de bani şi de căldură

Danezii de la compania NORD s-au umplut de bani şi de căldură

MSC Flaminia ar urma să revină în Mangalia, pe şantierul Daewoo, după data de 15 ianuarie, anunţă mai multe publicaţii daneze şi germane, care au monitorizat situaţia navei ce a stârnit un scandal internaţional cu implicaţii economice şi de mediu foarte serioase, în special în România. Plecând de la incendiul care a mistuit nava, timp de o lună de zile, în vara lui 2012, în largul Atlanticului, soldat cu trei morţi şi numeroase alte persoane despre care se spune că s-ar fi îmbolnăvit grav în urma expunerilor la emanaţiile toxice, trecând prin controversele privind încărcătura cargoului (practic, nu există nici acum o voce unică şi absolut credibilă care să spună, cu exactitate, cât de periculoasă a fost încărcătura) şi ajungând până la temerile legate de afectarea mediului şi a sănătăţii oamenilor care au intrat în contact cu vasul, Flaminia va rămâne pentru mult timp un subiect sensibil. Ce-i drept, mult mai mult pentru cei din partea răsăritean-balcanică a problemei şi a Europei, dacă e să ne raportăm după reacţiile danezilor, care privesc cazul ca pe un contract de prestări servicii oarecare, asumat de o companie de-a lor.

Încă de la plecarea "bombei toxice" Flaminia, în noiembrie 2013, spre Aarhau, apoi Odense, media daneză consultată de "Replica" s-a referit strict la data sosirii, natura lucrărilor care urmau să fie realizate pe navă şi destinaţia ulterioară a cargoului. Fără temeri legate de protecţia mediului din porturile daneze implicate în proiect, fără suspiciuni inutile despre conţinutul real etc, poate şi pentru că, la scandinavi sau la nemţi, autorităţile nu oferă atât de multe motive oamenilor să nu aibă încredere în asigurările lor. În prezent, nava Flaminia se află pe docul uscat din Odense, unde companiile NORD, Fayard şi HJ Hansen vor finaliza, zilele acestea, operaţiunile de descărcare, decontaminare, curăţare şi reciclare. Potrivit celor de la NORD, 25.000 de tone de deşeuri, din care 350 tone produse propriu zis toxice (lipici, îngrăşăminte, polistireni etc, deşi întreaga cantitate este considerată periculoasă, în urma expunerii la foc) sunt descărcate de pe MSC Flaminia, după ce, în 2012, aceeaşi firmă a neutralizat şi cele 30.000 de tone de apă contaminată folosită la stingerea incendiului. Prestigioasa publicaţie germană Die Welt a făcut, recent, o serie de precizări foarte interesante legate de mărfurile aflate la bordul navei cu proprietar şi armator, reamintim, nemţi.

De pe MSC Flaminia au fost recuperate, intacte, marmură şi produse din oţel inoxidabil. S-a mistuit, în schimb, încărcătura de tequila

Die Welt susţine că pe navă s-a aflat o cantitate serioasă de mărfuri care au putut fi recuperate intacte, cum ar fi marmură şi produse din oţel inoxidabil, dar şi mărfuri "exotice", care au întreţinut serios incendiul, precum... tequila. Aceeaşi publicaţie arată că ancheta asupra cauzelor producerii catastrofei de pe Flaminia va dura ani de zile, iar costurile pentru decontaminarea şi reparaţia navei sunt, deocamdată, imposibil de anticipat. Presa germană se întreba, la un moment dat, dacă nu ar fi mai ieftină distrugerea completă a navei decât suportarea tuturor acestor cheltuieli, dar oficialii NSB Niederelbe, managerul cargoului, au precizat că altfel nu s-ar fi angajat în operaţiuni laborioase de recuperare, dacă nu ştiau că sunt perfect fezabile. Amănunte inedite în telenovela Flaminia aduce şi Maritime Danmark, cea mai importantă publicaţie daneză în domeniul maritim, potrivit căreia toate operaţiunile de descărcare şi decontaminare, prestate în perioada noiembrie 2013- ianuarie 2014, în porturile Aarhus şi Odense, vor costa 50.000.000 de coroane, echivalentul a 6,7 milioane de euro. Pe lângă banii încasaţi de companiile daneze implicate, se mai adaugă şi beneficiile locuitorilor din Nyborg, unde se află sediul NORD, după cum arăta "Replica", în exclusivitate, încă din noiembrie 2013. Concret, cei 16.000 de locuitori ai oraşului vor fi încălziţi, în următoarele luni de zile, în urma arderii celor 25.000 de tone de deşeuri periculoase de pe MSC Flaminia, aduse cu autocamioanele de la Aarhus şi Odense pentru a fi incinerate de cei de la NORD, aceasta fiind procedura standard a companiei daneze, care transformă cele peste 200.000 de tone de deşeuri procesate în fiecare an în energie termică pentru oraşul Nyborg.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102