REPLICA ONLINE CONSTANTA

5.9° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
5.9° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Alexandru Manda: Sistemul de învăţământ din Constanţa este în pragul corijenţei!

Alexandru Manda: Sistemul de învăţământ din Constanţa este în pragul corijenţei!

Replica API 26 octombrie 2015 | 08:39 314

Interviu cu preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa:

Interviu cu preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa:

Alexandru Manda

Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, este unul dintre puţinii care iau atitudine în ceea ce priveşte sistemul de educaţie din România şi, în special, din judeţul Constanţa. Aflat pentru început în conducerea Consiliului Elevilor Constanţa, s-a lovit de multele piedici pe care Inspectoratul Şcolar Judeţean le punea organizaţiei guvernamentale, aşa că, împreună cu alţi colegi, a pus bazele Asociaţiei Elevilor din Constanţa. Într-un timp foarte scurt, determinat legiuitorul să asculte şi părerile elevilor. Amintim aici, succesul privind decontul transportului în comun cu 50%, dar şi acordarea burselor ori reacordarea dreptului de vot în consiliile de administraţie ale liceelor. Cu toate acestea, învăţământul constănţean n-a scăpat de probleme. E nevoie de o schimbare a paradigmei, spune Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor, care a acordat şi o notă sistemului educaţional din Constanţa: 4,95... nici măcar nota de trecere.

Reporter: Asociaţia Elevilor Constanţa este o organizaţie non guvernamentală, înfiinţată în 2013. De ce era nevoie de această asociaţie, în condiţiile în care există Consiliul Elevilor Constanţa?

Alexandru Manda: Consiliul Elevilor se află în structura Consiliului Naţional al Elevilor şi este constituit la începutul anului 2007. Asociaţia Elevilor din Constanţa este o organizaţie non guvernamentală, iar Consiliul este o structură guvernamentală şi ţine de Inspectoratul Şcolar Judeţean. Noi suntem independenţi, atât din punct de vedere administrativ, cât şi financiar. Asociaţia a apărut, practic, din Consiliu. Împreună cu alţi colegi ce ne aflam, în 2013, în conducerea Consiliul Elevilor, am decis să înfiinţăm o astfel de asociaţie, din dorinţa de a reprezenta, în mod independent, elevii. În Consiliu, nu puteam să facem exact ceea ce dorim, ni se spunea ce e bine şi ce nu e bine şi am simţit că nu putem reprezenta elevii aşa cum ne-am dori, să luptăm pentru transportul local în comun redus, de exemplu. Ne-am făcut, atunci, această asociaţie, am pornit cinci oameni şi acum suntem undeva la 60 de membri. Am început dintr-o dorinţă în care nimeni nu credea, în afară de noi, şi am avut anul acesta, trei victorii: transportul local în comun, în acest moment este subvenţionat 50%, bursele, într-adevăr, sunt cuantumuri mici, dar vom depune eforturi pentru ca anul viitor să fie mai mari, cuantumul să fie proporţional cu salariul minim pe economie. O altă victorie o reprezintă manualele pentru clasele a IX-a şi a XII-a. S-au acordat 55 de lei pentru manuale, urmează anul viitor să fie asigurate, de către stat, toate. De asemenea, am obţinut reacordarea dreptului de vot în consiliile de administraţie ale liceelor.

Rep.: Care sunt obiectivele imediat următoare ale Asociaţiei Elevilor din Constanţa?

Alexandru Manda: Desfăşurăm recrutările pentru asociaţie, căutăm noi membri care să se alăture asociaţiei noastre. După ce vor intra noi membri vom avea un seminar de o pregătire pentru aceştia, un studiu pentru a cunoaşte cum funcţionează sistemul de educaţie. Nu avem nevoie de un număr de membri, suntem deschişi. Toţi elevii care doresc şi, în urma interviului, considerăm că sunt persoane dornice să facă o schimbare, că au iniţiativă, atunci sunt bine primiţi în rândul asociaţiei noastre. Avem în vedere şi situaţia de la Valu lui Traian. A fost regretabil ce s-a întâmplat, am avut poziţie imediat după ce s-a întâmplat. Ulterior, am vorbit şi la minister, am avut o discuţie cu ministrul. Directoarea care a jignit şi a trimis acasă o elevă să-şi schimbe ţinuta a fost demisă, iar acum se fac cercetări disciplinare. Urmărim acest caz şi am primit asigurări de la domnul ministru că mă va ţine la curent cu stadiul anchetei, pentru ca dumneaei să fie practic exclusă din învăţământ. Dacă se dovedeşte că a încălcat conduita de cadru didactic, i se poate desface contractul de muncă.

Rep.: Cât de mult sprijină Primăria Constanţa şi Consiliul Local Constanţa unităţile de învăţământ din municipiu?

Alexandru Manda: Una dintre misiunilor consilierilor locali este să fie reprezentanţii instituţiei în Consiliile de Administraţie ale unor unităţi de învăţământ. Sunt puţini care merg la aceste şedinţe. Consilierii pot fi sancţionaţi politic, pentru faptul că nu-şi fac treaba, şi să nu mai primească votul al următoarele alegeri, sancţiuni pe care le pot da cetăţenii. Legea educaţiei prevede ca unităţile administrativ teritoriale trebuie să acorde finanţarea complementară şi suplimentară unităţilor de învăţământ pentru investiţii în baza materială, dar şi pentru bunuri şiservicii, achiziţii etc. Consilierii nu se implică. Avem o mare problemă cu finanţarea complementară. Finanţarea complementară în Constanţa s-a dat în anul 2014, după ce noi am reuşit să obţinem bursele, şi a fost de 2,5 milioane lei. Avem alte UAT-uri care au acordat 37 milioane de lei finanţarea complementară. Noi vom solicita să avem o finanţare complementară pentru 2016 de cel puţin 30 milioane de lei. 10 milioane ne-am dori să intre la burse, iar restul să intre la investiţii în baza materială.

Rep.: Cu ce probleme se mai confruntă elevii constănţeni?

Alexandru Manda: Probleme sunt la nivel naţional. Avem foarte mulţi elevi navetişti. Naveta se decontează la 26 de lei pe 2 kilometri, plus încă 2 lei pentru fiecare kilometru în parte. Practic, se decontează o treime din costul total al navetei. Am colegi de clasă şi asociaţie care primesc un total de 30 % din cât ar trebui să primească din costul abonamentului. Să zicem că aceste cazuri nu provin din familii cu situaţie materiale precară, deci, îşi permit să vină la şcoală. Dar avem foarte multe cazuri de elevi care nu-şi mai permit să frecventeze cursurile pentru că n-au bani. Abandonează şcoala foarte mulţi. Abandonul şcolar la nivel naţional e de 85% în mediul urban 10%. 4 din 10 copii abandonează şcoala. În România, stat social, avem elevi care nu pot merge la şcoală din cauza sărăciei. Am fost pe teren, în Lanurile, Mereni şi am văzut cazuri de copii nealfabetizaţi. N -au buletin şi n-au fost o zi la grădiniţă sau şcoală. Au abandonat şi din cauza sărăciei, din cauza nealfabetizării familei care a perpetuat această lipsă de carte, iar primăria nu-i ajută. De asemenea, avem lipsa bazei materiale, este dezastruoasă, avem lipsa susţinerii elevilor din mediul rural. Avem bani de liceu, dar nu sunt suficienţi. Trebuie să-i sprijinim prin măsuri sociale, să urmeze cursurile. Avem salariile profesorilor care sunt mizere, un debutant are undeva la 900 de lei. Rezolvarea acestei probleme este finanţarea corespunzătoare cu 6 % din PIB. Avem curricula care e foarte învechită. Elevii studiază mult din tot. Avem undeva la 32 ore pe săptămână şi 18 materii. Avem nevoie să reducem curriculă. Să avem 10 materii cu acelaşi număr de ore.

Rep.: Dacă ar fi să acorzi o notă, pe o scară de la 1 la 10, învăţământului constănţean, care ar fi aceea?

Alexandru Manda: Am făcut un studiu în luna septembrie, privind indexul accesului social la educaţie al elevilor din judeţul Constanţa, în anul şcolar 2014-2015. Am avut nişte indici cantitativi, nu calitativi şi practic, pe baza acestui studiu ştiinţific realizat în baza unei metodologii foarte clare, nota pe care o acordăm învăţământului constănţean 4, 95. Dacă procedăm ca învăţământ, ar fi nota 5 şi scapă de corijenţă. Dar nu, probleme sunt foarte mari şi sunt grave. E nevoie de o schimbare a paradigmei. Iar paradigma nu se schimbă într-un an sau doi. Finlanda a făcut schimbările pe care dorim să le facem noi în 1970. Iar rezultatele se văd abia acum, cu o finanţare din 10% din PIB. Nu poţi să pretinzi calitate când un debutant are 900 de lei. De aceea mulţi specialişti refuză să intre în sistem.

Mirela Sorina PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614