REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.8° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
10.8° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Amintiri despre construirea Canalului Dunăre – Marea Neagră. ‘Mai aveți mult cu șanțu' lu' babacu'?’

Amintiri despre construirea Canalului Dunăre – Marea Neagră. ‘Mai aveți mult cu șanțu' lu' babacu'?’

Replica API 1 martie 2018 | 00:00 373

Într-una din vizitele lui Nicușor Ceaușescu pe șantierul de la Agigea al Canalului Dunăre – Marea Neagră, „vizită de lucru” în care fiul dictatorului a venit însoțit de amanta sa, întrebarea acestuia către generalul șef de șantier canal a fost: „Mai aveți mult cu șanțu' lu' babacu'?”. Este una dintre amintirile pe care din acea vreme ing. Dan Eugen Sambra, șef de șantier electric și PIF la ecluzele Agigea, din partea Energomontaj București, astăzi stabilit în Germania.

Planuri pentru construirea canalului care să facă legătura între Dunăre și Marea Neagră au existat încă din secolul XIX, încă de la alipirea Dobrogei la România, în 1878 fiind vehiculată ideea unui al patrulea braț al Dunării, artificial. Realizarea era însă extrem de costisitoare, astfel încât a fost refuzată. Ulterior, s-a mai cochetat cu ideea, dar criza economică mondială și începutul celui de al Doilea Război Mondial au amânat din nou demararea lucrărilor. În 1949, începe construcția canalului, cu deținuți politici din închisorile comuniste, pentru a fi sistate până în 1955, iar apoi reluate în 1976. Despre această a doua etapă de realizare, ing. Dan Eugen Sambra, șef de șantier electric și PIF la ecluzele Agigea, astăzi stabilit în Germania, a istorisit câteva episoade pentru „Historia”.

„La congresul PCR în iunie 1973 a fost expus pentru prima dată acest proiect; proiectul final a fost acceptat în 1978 - când a început și munca la canal; primul termenul de finalizare a fost pentru începutul lui 1983. Termen care a fost amânat pentru sfârșitul lui 1983 și apoi din nou pentru începutul lui 1984.

Noul canal are o adâncime de 7m și o lățime de 70-120m; lungimea totala de la Cernavodă până la Constanța Sud-Agigea este de 64,2 km. Merge de-a lungul văii Carasu la un nivel de 7,5 m peste nivelul marii și are în continuare acest nivel traversând și tăind până la 70 m adâncime dealurile calcaroase care sunt de la Basarabi spre Agigea (între km 41,5- km 45,0)”, a relatat ing. Sambra.

La Murfatlar au fost excavate pentru 300 milioane mc, mai mult decât la canalele Panama și Suez!

Lucrările din estul localității Murfatlar (fostul Basarabi) au fost dificile, din cauza alunecărilor de teren și a infiltrațiilor cu apă freatică, ce necesitau o pompare continuă. „Efortul a fost deosebit; s-au excavat peste 300 milioane metri cubi (cantitate ce depășește pe cele de la canalele Panama și Suez); s-a turnat un volum de 3,6 milioane metri cubi de beton pentru ecluze și pereții de suport. Cimentul a fost fabricat local, la Medgidia, iar betonul a fost realizat în fiecare dintre cele 4 zone de construcție: Agigea / Basarabi / Cernavodă / Medgidia”, mai povestește inginerul.

„Mai aveți mult cu șantu lu babacu?”

De montajul și punerea în funcțiune (PIF) electrică și de automatizarea ecluzelor de la Agigea, în perioada 1980 – 1986, ing. Dan Sambra a răspuns personal, în calitatea sa de șef de șantier electric la ecluze, din partea Energomontaj București.

„La începutul anului 1980 am primit documentația electrică și de automatizare ecluze Agigea. Proiectanți și furnizori: CCSITEH Timișoara, șefi proiect: ing. Udovita și ing. Vasiliu (extrem de capabili și competenți). Au proiectat porțile precum și stațiile electro-hidraulice amonte aval. Au fost partenerii mei numărul 1, cu care am colaborat excelent; ISPE București: pentru stațiile de 0,4 kV amonte / aval; Siemens AG, Copenhaga: pentru sistemul de reglaj și sincronizare ale celor două canaturi ale fiecărei porți, de tip Iskamatic (sistem cu care am lucrat un an de zile 1975/1976 la Rovinari, blocul 1X330MW; unde am răspuns de PIF a cazanului de 1.024t/h, realizat complet cu Iskamatic); ventilele de reglaj electro-hidraulice din sistemul de acționare hidraulic al porților sunt de fabricație Mannesmann Rexroth AG; un reprezentant al firmei a fost ultimii ani pe șantier - cu care am colaborat excelent la punerea în funcțiune a porților amonte și aval. (...)”, a relatat ing. Sambra.

La începutul lui 1981 a fost demarat montajul electric la ecluzele Agigea, proiectul electric stații 0,4 kV fiind modificat mult, pentru a introduce noi criterii de siguranță și protecție a echipajului electric, modificări care ulterior au fost preluate și la ecluzele de la Cernavodă.

„Îmi aduc aminte de una din "vizitele de lucru" ale lui Nicușor (fiul) - însoțit de amanta sa (ea fiind de asemenea colonel de securitate). Întrebarea sa către generalul șef de șantier canal (eu eram în grupul care l-a însoțit pe ecluză): "Mai aveți mult cu șanțu' lu' babacu' ?”, a rememorat inginerul.

Nicolae și Elena Ceaușescu, blocați în lift. Au crezut că a fost atentat!

Inaugurarea oficială a avut loc pe 26 mai 1984. „În prealabil, colonelul de securitate care răspundea de inaugurare a întrebat cine răspunde din punct de vedere tehnic la ecluzele Agigea. Reacția lui: „Cine? Ăsta?! Nu se poate!” Pentru că bineînțeles că știa ca aveam deja de șase luni actele depuse de emigrare...

Nu numai acest lucru; nu eram membru de partid. Deloc! Au încercat de trei ori să mă facă (pentru că „am funcție de răspundere”, etc.); de fiecare dată am spus că „nu sunt pregătit”. A treia oară, la câteva săptămâni după ce depusesem deja dosarul de emigrare... (ei încă nu aflaseră).

Din cauza acestui risc extrem pentru mine (ce s-ar fi întâmplat cu mine dacă poarta se oprea pe drum? - întrebare retorică) m-am decis să scot în prealabil 99% din protecțiile existente, ca să fiu cât mai sigur că poarta nu se oprește pe drum. Fiecare dintre colegi era pregătit în camera de automatizare să reacționeze acționând un anumit releu la o eventuală oprire a porții etc.

Tovarășul a apăsat pe buton în turnul de comandă și poarta buscată #1 s-a deschis corect! În prealabil, verificasem de mai multe ori că poarta funcționează normal - după ce scosesem mai toate protecțiile.

Îmi aduc aminte de asemenea de incidentul din liftul în care au urcat cei doi sus la camera de comandă; liftul fiind extrem de mic, au fost numai ei doi. Și liftul s-a oprit necontrolat între etaje (probabil nu aveau scoase toate protecțiile?); au reușit să-l repornească, acționând direct releele din tabloul de comandă la nivelul superior al turnului de comandă. A fost o pauză de câteva minute - într-un spațiu extrem de mic; când în sfârșit au ajuns sus, ea era foarte agitată, palidă și speriată – atentat?! Iar directorul de la Ascensorul București a fost demis pe loc...

Este mult mai mult de spus; parcă a fost ieri. A fost un proiect extrem de interesant pentru mine - și mai ales colaborarea excelentă cu partenerii proiectanți și furnizori. Și acum îmi aduc aminte de secvențele automate, de detalii parte electrică și automatizare, etc.. Au fost aproape 6 ani din viața (ultimii doi ani ocupat cu hidrocentralele de la ecluza #1 și #2, fiecare de 5MW putere instalată).

O experiență unică”, a rememorat ing. Dan Sambra pentru „Historia”.

Florentina BOZÎNTAN

Sursă: https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/istoria-canalului-dunare-marea-neagra-foto

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
O "investitie" tipic ceausista, in care s-au cheltuit mormane de bani fara rost, pentru ca acest canal nu "produce". N-a produs nici pe vremea lui Ceausescu. INUTIL. Acum abia daca se strang 2 milioane jumatate de euro pe an din exploatare, de-abia ajung pentru salarii si carpeli, de intretinerea reala a canalului si de cate poduri e si a fost nevoie ca sa-l traversezi, nu mai vorbesc. A fost un proiect ingineresc interesant si relativ bine realizat, la cata experienta aveau romanii dar a fost doar un mod de a arunca banii pe fereastra. Ca si Casa Poporului, ca si alte "investitii" ceausiste.
4
1
Ceausescu a dezvoltat si comunistii lui au distrus si au vandut si pamantul de sub noi, cu noi cu tot.
9
4
Ceausescu a dezvoltat romania
15
3
Si acum la canal este sef un semianalfabet care a fost bucatar pe nave comerciale , dar membru...PSD...!?! Asta nu-i o tara normala...!
11
3
Europene , n-au furat numai pesedistii .Pdlistii au jefuit la fel de bine !!!
13
2
Pt munca in zadar. Pe ce ai pus stampila la alegeri ? Intreaba pesedeii unde-s banii. Si pe ucigasul ilici iliescu .
7
9
Am lucrat la aceasta MARE LUCRARE de constructii din tara , am fost un PINION PRINCITAL la costuirea ecluzei de la CERNAVODA,acum nu mai da doi bani pe noi CAPITALISMUL de cacat, am o PENSIE mizerabila, asta -i tara de rahat....
16
2
detinutii politici au facut canalul,transfagarasanul,casa poporului,Bicazul, etc noi ceilalti unde eram ?de rau ce au duso traesc cite o suta ani , mai slabitio !!
8
9
Si cine beneficiaza acum de acest canal? Firmele straine cu precadere austriece si olandeze.Deci pentru ce atata amar de chin? Ca sa fim o colonie model?
9
5
dupa 30 de ani sa le mentineti in functiune .
21
1
erau hoti la canal,,,triasca comunisti.
10
2

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367