REPLICA ONLINE CONSTANTA

14° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
14° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Apelul disperat al unui marinar, sechestrat în Arabia Saudită: "Ajutaţi-mă să ajung acasă"!

Apelul disperat al unui marinar, sechestrat în Arabia Saudită: "Ajutaţi-mă să ajung acasă"!

Replica API 5 iunie 2014 | 00:00 231

Sindicatul Liber al Navigatorilor reacţionează... cu jumătate de gură

Sindicatul Liber al Navigatorilor reacţionează... cu jumătate de gură

Situaţiile dificile în care se zbat marinarii români, plecaţi pe mări străine, printre străini, nu mai sunt un secret pentru nimeni. De cele mai multe ori neputincioase, autorităţile române sunt din nou solicitate, de data aceasta de un marinar ameninţat că va fi abandonat la cheu, în Arabia Saudită. Timonierul Mihai Cojocea s-a adresat redacţiei cotidianului Replica de Constanţa, cu un apel disperat pentru ajutor.

"Mă numesc Cojocea Mihai. Sunt timonier pe yacht Alexander Call Sign 9HCH8, staţionat în portul Jedah, Arabia Saudită. Lucrăm la bord fără ventilaţie, fără aer condiţionat, în cabină temperatura este de peste 40 de grade. Am probleme medicale, am solicitat îngrijiri care nu mi s-au acordat. Duminică, am solicitat să fiu debarcat cât mai curând posibil, dar nimeni nu face nimic în acest sens. Muncesc de ieri dimineaţă (marţi - n.r.), de la ora 8:00, până în această dimineaţă, la ora 8:00. Am fost ameninţat de către ofiţerul Zagkos Theofanis că voi fi aruncat pe cheu, fără bilet de avion, fără shore pass, fără acte. Vă rog ajutaţi-mă urgent pentru a mă putea întoarce acasă. Vă mulţumesc!" - a fost mesajul marinarului. Problema nu este străină de Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN), partener al Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF). Secretarul general al organizaţiei, Aurel Stoica, a declarat pentru "Replica" de Constanţa că problemele cu care se confruntă navigatorii români au două componente: marinarii care se duc "cu capul înainte", fără a-şi lua măsurile necesare de precauţie şi legislaţia românească, nealiniată la legislaţia internaţională, respectiv MLC 2006, care reglementează drepturi şi condiţii de muncă pentru marinari. "În cazul acesta, trebuia să se adreseze organizaţiei care îl reprezintă şi unde este membru. Dacă nu e membru, ce pot să spun? Să vedem ce responsabilităţi, ce contracte a semnat, că nici noi nu ştim nimic. Nu ştiu ce contract a semnat, pe câte luni, pe ce vapor ş.a.m.d. Încercăm să îl ajutăm prin autorităţile române din zonă, dar şi acelea vor spune: "Dumneata când ai plecat din ţară, de ce n-ai trecut pe la organizaţia de sindicat"? Aşa se întâmplă când societăţile de crewing nu respectă MLC şi ajungem la vechile poveşti care se ştiu şi vi le povestim când ne întâlnim. Aceleaşi lucruri. Noi am înaintat către ministerul Transporturilor, ministerul Muncii, condiţiile minime de angajare, unde sunt stipulate anumite drepturi ale navigatorilor. El plânge, într-adevăr, eu îl cred, Doamne fereşte, sunt convins de situaţia lui. E disperat, dar, ştiţi cum e, disperarea asta vine şi din situaţia că, la plecare, nu-ţi iei toate măsurile de siguranţă: unde pleci, de ce pleci, dacă se întâmplă ceva, cine răspunde de tine? De ani de zile se întâmplă aceste lucruri, el nu este nici primul, nici ultimul. Este o problemă gravă pentru că legislaţia nu te ajută şi marinarul pleacă cu capul înainte şi nu se asigură. Noi am încercat prin autorităţile de acolo să vedem ce se poate întâmpla, pentru că nu putem să intervenim sub nici o formă şi mai e şi într-o zonă de... iertaţi-mi expresia. Acolo nu este nici reprezentanţă ITF. O să verificăm şi societatea de crewing, dacă a plecat de capul lui, singur. Problema este să vedem de aici cum putem să rezolvăm, că acolo nu se duce nimeni cu elicopterul. (...) Ţinem foarte mult să aducem şi noi legislaţia noastră la nivelul legislaţiei internaţionale, la acest MLC 2006, să îl ratificăm şi societăţile de crewing să intre într-o altă ordine, pentru că acum este dezordine", a precizat Stoica. Ulterior, liderul SLN Adrian Mihălcioiu a venit cu noi precizări: "S-a rezolvat, într-un fel, problema marinarului. Am luat legătura cu compania, care a început formalităţile de repatriere, pentru el şi încă patru bulgari. Acum se încearcă să se dea un curs mai rapid pentru obţinerea vizei. Problemele lui nu sunt inventate, au căzut nişte compresoare de aer condiţionat pe acolo, el zice că i-au apărut şi nişte bube. Nu era membru de sindicat. Situaţia lui ne-a alertat pe toţi".

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218