REPLICA ONLINE CONSTANTA

20.4° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
20.4° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

ASF a solicitat ASTRA clarificări privind soluţionarea daunelor RCA

ASF a solicitat ASTRA clarificări privind soluţionarea daunelor RCA

Replica API 9 iulie 2013 | 00:00 171

Autoritatea de Supraveghere Financiară a solicitat Astra clarificări privind modul în care soluţionează dosarele de daună RCA înainte de anunţul unei asociaţii auto, ASSAI, care susţine că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai companiei de asigurări primesc între 25 şi 40% din costurile reparaţiilor. "Independent de sesizarea ASSAI, ASF informează publicul că a solicitat deja clarificări de la Astra Asigurări în privinţa modului în care înţelege să instrumenteze dosarele de daună, societatea aflându-se încă în termenul de răspuns pentru aceste clarificări. În funcţie de calitatea, obiectivitatea şi legalitatea acestor clarificări, autoritatea poate face demersuri de verificare a modului în care Astra înţelege să îi despăgubească pe cei care fac obiectul dosarelor de daună", se arată într-un comunicat transmis de ASF.

Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) susţine că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai Astra Asigurări, cel mai mare asigurător în 2012, primesc de la companie o sumă care reprezintă între 25 şi 40% din costurile reparaţiei autovehiculului avariat.

"În urmă cu câteva luni, Astra a introdus un nou sistem de despăgubire prin care clientul păgubit RCA este pus în imposibilitatea de a-şi efectua reparaţia maşinii avariate într-un service auto. În loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virată în contul sau ori într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă (...) care reprezintă între 25 - 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat prin SMS că a fost despăgubit", se arată într-un comunicat al ASSAI remis luni MEDIAFAX.

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite.

Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba.

După trimiterea SMS-ului, Astra închide dosarul de daună, fără a avea un document agreat şi semnat de clientul păgubit prin care acesta să-şi fi exprimat acordul cu suma primită, potrivit ASSAI.

"Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care să accepte reparaţia maşinii sale în baza poliţei RCA, deoarece clientul figurează ca despăgubit şi cu dosarul de daună închis", se spune în comunicatul ASSAI.

Un anunţ similar a venit şi din partea Asociaţiei concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN), care spune, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că în ultimul timp tot mai mulţi clienţi au venit la service-uri pentru a cere sprijin în rezolvarea unor situaţii conflictuale apărute în relaţia cu Astra, în calitatea lor de păgubiţi ai acestei companii.

"Conflictul este generat de plata forţată, prin virarea în cont fără acordul păgubitului, a unor sume de bani considerate de către Astra drept despăgubire acceptată. Aceste sume, calculate netransparent, după o regulă ştiută doar de inspectorii Astra, nu permit clienţilor efectuarea reparaţiilor în condiţii de calitate şi siguranţă", a declarat preşedintele ACODAREN, Marius Ghiban.

Contactaţi de MEDIAFAX, reprezentanţii Astra nu dorit să prezinte un punct de vedere.

Conform legislaţiei, păgubitul depune o cerere de despăgubire, iar asigurătorul trebuie să formuleze o ofertă de depăgubire justificată.

La nivelul anului 2012, veniturile din poliţe RCA au crescut cu 8,34%, la 2,13 miliarde de lei, ponderea acestui segment afaceri în totalul subscrierilor industriei asigurărilor ajungând la 25,8%, potrivit datelor autorităţii de reglementare (ASF).

Cei mai mari jucători pe segmentul RCA sunt Astra - 410,3 milioane de lei, Euroins - 390,5 milioane de lei, Carpatica Asig - 238,4 milioane de lei, Asirom - 227,7 milioane de lei şi Omniasig -213,8 milioane de lei, potrivit datelor Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR).

La finele anului trecut, conform datelor UNSAR, Astra avea în vigoare un numr de 978.304 poliţe RCA, Euroins - 742.865 şi Omniasig - 646.254.

În urma operaţiunilor de verificare şi control, ASF poate aplica sancţiuni gradual şi progresiv, care merg de la avertisment şi amendă până la suspendarea şi interzicerea emiterii de poliţe RCA de către societăţile de asigurări, potrivit Legii 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor.

"În cazul Astra Asigurări, compania se află în termenul de a răspunde la clarificări. Ulterior, în funcţie de răspuns, ASF poate dispune control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor, dacă dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF", se mai spune în comunicatul autorităţii.

În privinţa modalităţii de despăgubire utilizată de Astra, aceasta nu face obiectul avizării de către ASF, ci doar al verificării pentru conformitate de încadrare în normele ASF.

"Normele ASF se referă în principal la plata despăgubirilor juste şi corecte în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document în dosarul de daună, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de daună", se precizează în comunicat.

Potrivit ASF, în cazul în care asigurătorul a formulat o ofertă de despăgubire "în evaluare proprie" (respectiv înainte de efectuarea reparaţiilor), ofertă cu care persoana păgubită nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care să arate mărimea prejudiciului şi să solicite plata diferenţei de despăgubire cuvenite.

Normele CSA obligă societatea de asigurări la plata diferenţei de sumă în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.

De asemenea, ASF poate verifica dacă suma oferită de asigurător este plătită în cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de trei luni de la deschiderea dosarului de daună.

"Reamintim că în cazul în care ASF are indiciile unui comportament abuziv faţă de clienţi, autoritatea poate dispune control la societăţile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sancţionarea astfel: de la avertisment până la suspendarea şi retragerea autorizaţiei de emitere de poliţe de asigurare de răspundere civilă (RCA)", se mai spune în comunicat.

Astra este liderul pieţei locale a asigurărilor după veniturile aferente anului 2012.

Anul trecut, subscrierile Astra au crescut cu 12,3%, la 1,13 miliarde de lei.

Acţionarii Astra sunt The Nova Group Investments România SA - 72,68% şi Epsilon Estate Provider SRL- 27,02%, ambele societăţi fiind controlate indirect de omul de afaceri Dan Adamescu.

sursa: mediafax.ro

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102