REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
11.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Avem dovada! Şeful ABADL ştia că reabilitarea litoralului se face fără acord de mediu, dar a permis începerea lucrărilor cu 3 luni mai devreme

Avem dovada! Şeful ABADL ştia că reabilitarea litoralului se face fără acord de mediu, dar a permis începerea lucrărilor cu 3 luni mai devreme

Replica API 14 iulie 2014 | 00:00 731

Cine va plăti când UE îşi va cere banii înapoi?

Cine va plăti când UE îşi va cere banii înapoi?

Conducerea Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea Litoral (ABADL) a fost informată oficial încă de la începutul lunii aprilie că la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Constanţa nu au fost depuse documente de către câştigătorii licitaţiei pentru reabilitarea litoralului în vederea emiterii actelor de reglementare necesare. Cu toate acestea, ABADL nu numai că a ignorat atenţionarea celor de la Mediu dar, în loc să someze antreprenorul lucrării pentru intrarea în legalitate, a permis începerea lucrărilor cu trei luni mai devreme decât era programat. Aşa se face că şantierul maritim din dreptul zonei Faleză Nord a municipiului Constanţa a intrat în funcţiune de la sfârşitul lunii iunie, în condiţiile în care documentaţia pusă la dispoziţia APM stipula ca termen de începere a lucrărilor sfârşitul lunii septembrie. În acest moment, atât ABADL, cât şi APM Constanţa sunt verificate de către Corpul de control pe tema acordului de mediu pentru lucrările de reabilitare a litoralului, în urma dezvăluirilor din "Replica".

Directorul general al ABADL, George Papari, a fost informat oficial de către omologul său de la APM Constanţa, Monica Zaharia, că nu au fost depuse actele necesare eliberării unui acord de mediu impus de actualul stadiu al proiectului de reabilitare a litoralului. Culmea, documentul care atestă că Papari ştia foarte bine că girează o ilegalitate a fost trimis pe adresa "Replica" de Constanţa chiar de către un angajat ABADL, dovadă a faptului că în această instituţie mai sunt şi oameni de bun simţ, nu numai postaci sceleraţi, plătiţi din bani publici să spumege în comentarii pe net, în apărarea şefului lor, toate acestea, evident, în timpul programului. Potrivit unei informări emise de APM Constanţa către ABADL, pe 02.04.2014, "în conformitate cu caietul de sarcini privind lucrările cuprinse în proiectul "Protecţia şi reabilitarea părţii sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona mun. Constanţa şi Eforie Nord, jud. Constanţa", câştigătorii licitaţiei aveau obligaţia ca în momentul finalizării proiectelor tehnice privind organizările de şantier etc, să solicite autorităţii competente pentru protecţia mediului emiterea actelor de reglementare necesare. Până în acest moment la APM Constanţa nu s-au depus aceste documente. Ţinând cont de faptul că lucrările vor demara în toamna acestui an, vă rugăm să luaţi măsurile necesare, în vederea conformării". Miercuri, 8 iulie a.c., directorul general al APM Constanţa, Monica Zaharia, a reconfirmat, verbal, pentru "Replica", faptul că lucrările hidrotehnice efectuate în prezent în zona municipiului se desfăşoară pe baza unor avize date în 2012, urmând ca instituţia să revină, în termenul stabilit de lege, cu lămuriri suplimentare, ca urmare a unei solicitări de informaţii scrise din partea cotidianului nostru.

Lucrările au început, dar nu se ştie ce se va întâmpla cu deşeurile

Reamintim că, potrivit unui raport întocmit de o instituţie a statului, intrat în posesia "Replica", lucrările de reabilitare a plajelor din Constanţa se realizează pe baza unui acord de mediu eliberat pe 07.08.2012, dar care era valabil doar pentru faza de Studiu de Fezabilitate (SF) al proiectului, nu şi pentru faza de şantier. Conform observaţiilor din raport, antreprenorul era obligat să elaboreze un proiect amănunţit, pe baza căruia să fie evaluat apoi impactul asupra mediului, în care să se ofere informaţii estimative cât mai exacte privind cantitatea materialelor de construcţii care urmează a fi folosită, tipurile şi cantităţile de deşeuri rezultate, precum şi modul de gestionare a acestora, localizarea surselor de aprovizionare cu materii prime şi materiale (nisip, piatră etc), modalitatea de transport a acestora (rutier, fluvial, feroviar), traseele de transport, tipul şi numărul de utilaje, localizarea organizării de şantier etc. În studiul iniţial, se face referire inclusiv la reabilitarea drumurilor din staţiune, fără a se specifica însă care sunt acestea (Mamaia, Eforie sau amândouă?), dar chiar şi la realizarea unei staţii de turnare beton, fără a se oferi nici o altă informaţie suplimentară. De altfel, elaboratorul raportului de mediu din februarie 2012, Halcrow România SRL, care a stat la baza acordului de mediu din august 2012, "a precizat în mai multe rânduri că evaluarea de mediu a fost efectuată pe baza datelor existente la momentul elaborării lucrării printr-un studiu de fezabilitate, date care sunt incomplete ţinând cont că evaluarea trebuie să aibă la bază datele din proiectul tehnic propus a se realiza şi tocmai de aceea face recomandări de realizare de către antreprenorul lucrării de proiecte tehnice pentru zonele câştigate şi de obţinere a tuturor avizelor necesare, deci implicit şi cele legate de mediu", după cum se mai arată în notele raportului intrat în posesia "Replica". "În consecinţă este nevoie de realizarea de noi rapoarte la studiile de impact de mediu în baza proiectelor tehnice realizate de antreprenorii care au câştigat înnisiparea tronsoanelor de plaje, care să analizeze concret potenţialul impact asupra mediului şi dacă este cazul şi evaluării adecvate pentru fiecare tronson de plajă înnisipat (...) Astfel, antreprenorul are obligaţia obţinerii tuturor avizelor şi acordurilor necesare în condiţiile în care apare orice modificare în cadrul proiectului faţă de variantele iniţiale pentru care s-au obţinut acestea, modificări care le invalidează", se explică în raportul realizat pentru informarea autorităţilor centrale.

Inconştienţă de 100 de milioane de euro: avize de mediu obligatorii, ignorate de structurile Ministerului de Mediu

Printre recomandările instituţiei, mai selectăm o informaţie interesantă: "De asemenea, este necesară completarea documentaţiei de mediu cu un plan de prevenire şi combatere a poluărilor accidentale, care va include situaţiile posibile de poluare accidentală, măsurile necesar a fi aplicate pentru reducerea/stoparea efectelor acestora, modalitatea de acţiune în astfel de situaţii şi persoanele responsabile pentru aplicarea măsurilor şi cu monitorizări ale biodiversităţii înainte de începerea lucrărilor (în conformitate cu prevederile acordului de mediu), monitorizarea biodiversităţii pe toată perioada de construcţie şi cel puţin 2 ani după finalizarea construcţiei pentru a se putea observa modul de refacere a acesteia. Nu se înţelege de ce autorităţile locale şi centrale aparţinând Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice nu solicită obţinerea tuturor actelor de reglementare din partea antreprenorilor câştigători ai licitaţiei, când consultantul SC Halcrow România SRL solicită expres în lucrarea sa acest lucru (...) Atenţie, studiile de impact de mediu sunt obligatoriu de realizat separat pentru fiecare sector de plajă licitat, deoarece condiţiile din teren diferă în mare măsură, iar în funcţie de proiectele tehnice vor fi diferenţe totale de abordare a acestora privind modul de refacere a digurilor inclusiv cele submerse, materialelor de producţie, tipul de nisip folosit în funcţie de sursă, biodiversitatea zonei, migraţia păsărilor etc". În fine, una din concluziile raportului se referă şi la consecinţele financiare dezastruoase pe care le riscă România, din cauza celor de la ABADL şi Van Oord: "Este clar că dacă se vor executa lucrările fără obţinerea avizelor, acordurilor etc pe baza proiectelor tehnice după realizarea lucrărilor s-ar putea ca UE să solicite returnarea fondurilor nerambursabile datorită nerespectării impunerilor UE privitor la mediu". Reamintim că lucrările începute la sfârşitul lunii iunie a.c. în dreptul zonei Faleză Nord din municipiul Constanţa parte din amplul proiect privind reabilitarea părţii sudice a litoralului românesc al Mării Negre, pentru care ABADL va plăti peste 400 de milioane de lei (aproape 100 de milioane de euro), bani proveniţi din fonduri europene. Contractul a fost atribuit în urmă cu un an de zile, în iulie 2013, asocierilor formate din Porr Bau GmbH- Franco Giuseppe SRL- Dinamica SRL, pentru protecţia şi reabilitarea zonei sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona municipiului Constanţa, respectiv Van Oord Dredging and Marine Contractors BV- Societatea de Construcţii în Transporturi Bucureşti SA pentru lucrări similare în zonele Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud şi Eforie Nord.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218