REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.5° Constanța Mie., 24 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6709
13.5° Constanța Miercuri, 24 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6709
 

Bacalaureatul profesional a încins senatorii. "Inventăm un bac pentru cei care nu merită"

Bacalaureatul profesional a încins senatorii. "Inventăm un bac pentru cei care nu merită"

Replica API 12 septembrie 2012 | 00:00 149

Senatorii au dezbătut marţi introducerea bacalaureatului profesional începând cu 2013, măsură care i-a împărţit în două tabere: unii cred că bac-ul profesional e doar o cosmetizare neinspirată a situaţiei dezastruoase în care se află învăţământul, alţii spun că forma aceasta de examen îi va salva de la eşec pe cei ce nu vor sau nu sunt capabili să urmeze o facultate, ci preferă să se angajeze. Votul privind Bac-ul profesional a fost amânat pentru săptămâna viitoare.

La începutul şedinţei, Ecaterina Andronescu, ministru al Educaţiei, le-a spus senatorilor că introducerea bacalaureatului profesional este necesară dat fiind faptul că angajatorii sunt reticenţi să-i angajeze pe cei fără diplome şi, chiar dacă o fac, îi plătesc mai prost decât pe cei cu diplomă de bac.

"Inventăm un bac pentru cei care chiar nu merită"

Senatorul PDL Gheorghe Bârlea s-a arătat îngrijorat de faptul că prin introducerea bacalaureatului profesional se pune piedică dezvoltării învăţământului profesional, reintrodus din acest an în sistem. "Învăţământul profesional produce strungari, tapiţeri, nu nişte hibrizi profesional", a spus Bârlea. El a pledat pentru bacalaureatul diferenţiat, aşa cum e prevăzut în Legea Educaţiei Naţionale, şi care ar fi urmat să intre în vigoare în 2016, după ce elevii ar fi urmat o curriculă adecvată.

"Ceea ce facem noi acum este să generăm noi elemente de instabilitate. Inventăm un bac pentru cei care chiar nu merită să obţină un astfel de document, pe care îl obţin cei merituoşi".

"Freelanceri care repară caloriferul"

Referindu-se la cei peste 100.000 de elevi care nu au reuşit să ia bacalaureatul, senatorul PDL Radu Berceanu spune că nu e normal ca cei ca ei să obţină o astfel de diplomă. Soluţia, crede el, este nvăţământul profesional. "Cei care au diplomă de bac adevărată trebuie să fie cei care au cunoştinţe adevărate şi care pot intra la facultatea care li se potriveşte. Însă eu nu ştiu domeniu în care lucrurile să meargă înainte fără angajaţi de nivel mediu, cu şcoală profesională în care să fi învăţat meserie. Eu pledez pentru sistemul cu doi ani de învăţământ profesional, în care angajatorii susţin financiar elevii, iar aceştia învaţă o meserie", a spus Berceanu.

El a contestat şi modul în care ar urma să fie susţinut bac-ul profesional, mai exact examenul scris la disciplina Educaţie antreprenorială. "Copiii aceştia vor fi muncitori, nu antreprenori. Ei se întâlnesc cu meseria, nu cu antreprenoriatul, că doar nu trebuie să fie freelanceri ca să repare caloriferul".

Nu contează diploma, ci cunoştinţele

Senator Iulian Urban crede, la rândul lui, că decizia este una greşită. "Eu, ca angajator, nu angajez o diplomă, ci o persoană care ştie să facă ceva. Încercăm să ţinem în viaţă un sistem educaţional care nu generază elevi performanţi, ci tineri care intră pe piaţa muncii fără nicio busolă. E o amăgire acest bac, hârtia nu va munci în locul omului".

Senator PDL Radu F. Alexandru crede că introducerea acestui tip de examen este o măsură menită să "cosmetizeze" învăţământul, nu să-i rezolve problemele. "Ar fi normal ca un asemenea proiect de lege să fie aplicabil la începutul unui ciclu liceal, pentru cei care intră la licee tehnologice, unde să se pregătească pe baza unei programe adaptate în perspectiva acestui tip de bacalaureat. E adevărat că trebuie să dăm o mână de ajutor elevilor, dar printr-o programă bine gândită şi cadre didactice bine pregătite. A coborî ştacheta nu înseamnă a-i ajuta".

Opinii pro

De altă părere este senatorul PNL Mihaela Popa, care a spus că va vota pentru introducerea acestui tip de bacalaureat, deşi e nemulţumită că nu se rezolvă nici în felul acesta problema elevilor de la liceele tehnologice, care nu sunt evaluaţi la materiile pe care le studiază cel mai mult. "Ei nu au nicio şansă de a fi evaluaţi la profilul în care sunt pregătiţi. Dacă un copil de la liceu tehnologic ia 10 la biologie înseamnă că va fi un bun inginer electronist?".

Senator PSD Daniel Savu este de părere că cea mai importantă problemă pe care o rezolvă acest examen este diploma. "Piaţa muncii nu înseamnă numai tinichigii. Avem nevoie şi de ospătari, iar celor care vor să fie ospătari li se cere totuşi un act la angajare. E corect să oferim o şansă şi celor care pot intra pe piaţa muncii, dar sunt blocaţi de patronii care nu îi angajează că nu au diplomă".

Examenul de bacalaureat profesional constă în:

Probe orale:

1.de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română

2. de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (dacă e cazul)

3. de evaluare a competenţelor de comunicare într-o limbă de circulaţie internaţională

4. de evaluare a competenţelor digitale.

Un proiect

O probă practică

O probă scrisă la disciplina Educaţie antreprenorială

Sursa: evz.ro

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218