REPLICA ONLINE CONSTANTA

9.9° ConstanÈ›a Sâm., 20 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6705
9.9° ConstanÈ›a Sâmbătă, 20 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6705
 

"Băieţii deştepţi" au bătut palma pentru decontaminarea deşeurilor aflate la bordul navei Flaminia

"Băieţii deştepţi" au bătut palma pentru decontaminarea deşeurilor aflate la bordul navei Flaminia

Replica API 11 mai 2013 | 00:00 3140

DMHI a depus vineri proiectul tehnic la APM

DMHI a depus vineri proiectul tehnic la APM

Dacă există voinţă politică, totul este posibil. Statul român este pe punctul de a înclina balanţa într-un mod extrem de favorabil în cazul navei MSC Flaminia, ajunsă în rada Portului Constanţa la sfârşitul lunii martie a.c., pentru a fi reparată în Şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries. Cum un munte uriaş de bani nu poate fi refuzat aşa de uşor, "băieţii deştepţi" au spus un "DA" hotărât operaţiunilor de decontaminare a deşeurilor existente la bordul navei, respectiv 1000 tone de şlam, un amestec de nămol cu apă, şi 8000 de tone de fier vechi, rezultate din containerele afectate în urma unor explozii. Dacă în Germania pentru decontaminare se cer aproximativ 20 euro/h, în România, o asemenea operaţiune costă cam 6 euro/h, acesta fiind şi motivul pentru care armatorul navei Flaminia ar fi ales Constanţa, spun specialiştii în domeniu. Cu alte cuvinte, decontaminarea, dar şi reparaţia navei Flaminia, reprezintă o mână cerească pentru speculanţi. Pentru ca totul să fie în linie dreaptă, o armată de specialişti, agreată de toate forţele politice, s-a călcat în picioare pentru a "pregăti temeinic puncte de vedere cât mai liniştitoare pentru populaţie", astfel încât aşa-zişii "băieţi deştepţi" să se înfrupte din cei 30 de milioane de dolari, puşi la bătaie pentru "rezolvarea" problemei numită "Flaminia".

După ce 3.000 de tone de tablă navală au fost descărcate în Şantierul Daewoo Mangalia, la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa, Comisariatul Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu şi Instituţia Prefectului a ajuns vineri, 10 mai a.c., forma finală a "Proiectului Tehnic cu privire la metodele şi tehnologiile de procesare/valorificare a deşeurilor de pe nava MSC Flaminia", cu ajustările, observaţiile şi recomandările din şedinţa de lucru ce a avut loc miercuri, 8 mai a.c., la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului Bucureşti. Tot la instituţiile menţionate mai sus a ajuns şi "procedura de lucru în baza căreia se vor desfăşura operaţiunile de uşurare a navei Flaminia în Portul Constanta, coroborate cu cele de decontaminare şi procesare a deşeurilor, agreate de toate societăţile specializate şi implicate în aceste activităţi, angajate de către DMHI", au ţinut să transmită, cotidianului "Replica" de Constanţa, reprezentanţii şantierului din Mangalia. Precizăm că deşeurile toxice ar urma să fie decontaminate de un consorţiu format de un SRL din Bucureşti, Uni-Recycling, "cazat" în Sectorul 1, Setcar din Brăila şi Glar Construct din Ploieşti. Aceste SRL-uri vor pretrata, trata, ambala, eticheta şi transporta deşeurile de pe nava Flaminia către eliminatori finali autorizaţi, atât din ţară, cât şi din străinătate. Dar să analizăm firmele pe rând. Uni-Recycling desfăşoară activităţi de colectare, transport, reciclare, tratare şi valorificare deşeuri periculoase şi nepericuloase, şlamuri petroliere şi nămoluri industriale rezultate din curăţări de rezervoare, decantoare, bataluri, fiind deţinută integral de Cornel Varvara. Cunoscut drept "părintele floofului" în România, Varvara ar locui în Germania de ani buni. Varvara a declarat în 2011 un profit de 40.838 lei, în timp ce pierderile Uni-Recycling se ridică la 7.111.155 lei, dar nu ne îndoim de faptul că acesta vrea să-şi redreseze urgent SRL-ul la care funcţionează cu peste 60 de angajaţi. SC Setcar SA Brăila are ca obiect de activitate tratarea şi eliminarea deşeurilor periculoase şi ar fi controlată de afaceristul Gheorghe Iulian Franga, Adrian Mavrochefalos, fost şef al FPS Brăila, lider PNŢCD Brăila şi director zonal Lukoil, dar şi Vily Ursan, ex-administrator al PECO Brăila şi fost director zonal Lukoil. Gral Construct are ca obiect de activitate "lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale", funcţionează cu 80 de angajaţi, iar datoriile societăţii raportate pe 2011 se ridică la 9.824.144, profitul reprezentând doar 282.668 de lei, firmă despre care există suficiente indicii că face parte din portofoliul de interese al afaceristului Sebastian Ghiţă, unul dintre cei mai tineri milionari ai României, cu o avere estimată la 35 milioane de euro, conform dailybusiness.ro. Îngrijoraţi de faptul că deşeurile aflate pe cargobotul german ar putea fi depozitate în sudul litoralului, consilierii locali din Costineşti au votat în unanimitate interzicerea introducerii pe teritoriul comunei a oricăror substanţe cu potenţial toxic major de natura celor existente pe navă. "Trebuie să luăm atitudine înainte de a ne trezi cu nava în Şantierul Mangalia şi să înceapă operaţiunea, chipurile, de descărcare şi de neutralizare a acestor deşeuri toxice şi pe urmă să le arunce într-o zonă oarecare", este de părere primarul Costineştiului, Traian Cristea. Una peste alta, o firmă din Bucureşti, împreună cu alte două SRL-uri din România, s-au asociat ca să treacă la decontaminarea deşeurilor. Metalul recuperat ar urma să fie vândut la fier vechi, iar alte deşeuri, care nu se pot valorifica, vor ajunge în Germania pentru că legea ar interzice distrugerea lor în România, susţin specialiştii Autorităţii Navale Române. În prezent, portcontainerul Flaminia se află în rada exterioară a Portului Constanţa şi aşteaptă avizul autorităţilor române pentru a ajunge la Mangalia.

Vom reveni.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614