REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.1° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
17.1° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Black Friday s-a transformat în „luna reducerilor” pentru români. Începe febra reducerilor

Black Friday s-a transformat în „luna reducerilor” pentru români. Începe febra reducerilor

Replica API 31 octombrie 2017 | 00:00 264

sursa foto REUTERS

Tradiţia vestică de Black Friday a fost adoptată doar de câţiva ani în România, iar la început se respecta faptul că ultima zi de vineri din luna noiembrie să fie dedicată marilor reduceri din toate magazinele. Dacă an de an, comercianţii au mărit perioada de reduceri la două zile de vineri, apoi la o săptămână, iar anul trecut au prelungit cât au putut de mult, în 2017 Black Friday se transformă în Black Month. Mai precis, toată luna noiembrie este dedicată discounturilor imense şi preţurilor mici. Totuşi, să ne amintim din experienţele de anul trecut că nu tot ce se anunţă a fi reducere este în concordanţă cu realitatea.

Cotidianul „Replica” de Constanţa prezenta anul trecut faptul că mai mulţi comercianţi au mărit preţurile produselor înainte de valul de Black Friday, ca în momentul în care începea fuga după preţuri mici, să aplice discounturi mari, dar preţul final să nu fie mult mai diferit decât cel din vară, de exemplu. Mai precis, un produs care în luna iunie costa 2.000 de lei, în luna octombrie ajungea să coste şi 2.500 de lei, iar de Black Friday se aplica un discount „colosal”, ajungând la 1.950 de lei. Oamenii ar trebui să fie precauţi la ceea ce cumpără, multe site-uri profită de febra reducerilor, sperând să facă bani din scam-uri, din livrări neonorate sau dacă le livrează, acestea nu sunt conforme cu ceea ce era prezentat pe site.

Ce trebuie să ştim înainte să ne apucăm de cumpărături

Pentru siguranţă cumpărăturilor din perioada Black Friday, ANPC ne recoamndă să citim cu atenţie caracteristicile produsului şi să verificăm dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor noastre. Pentru cumpărăturile online se recomandă să verificaţi stocul existent, preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral şi dacă preţul include şi costul de livrare. Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc), caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului. Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

Pentru evitarea fraudelor şi a viruşilor informatici, compania Bitdefender a emis un set de recomandări destinate cumpărătorilor de Black Friday. Bitdefender arată că principalul vector folosit de răufăcătorii care operează în perioada de Black Friday este „ţintirea potenţialilor clienţi cu e-mail-uri care promit chilipiruri”.

1. Identificaţi şi ignoraţi mesajele de phishing. Escrocii folosesc cupoane de reduceri pentru a ademeni utilizatorii mai puţin vigilenţi. Aceştia atrag utilizatorii cu pagini de shopping false şi îi păcălesc să divulge detalii de card în schimbul unor produse care nu vor ajunge niciodată la ei.

2. Nu cumpăraţi produse promovate prin e-mail-uri nesolicitate. Verificaţi legitimitatea unui magazin online pe forumuri, printr-o simplă căutare în motoarele de căutare. Învăţaţi din experienţa altora.

3. Alegeţi doar magazine online cu certificate SSL astfel încât să le puteţi confirma identitatea. O adresă ce începe cu HTTPS şi un lăcăţel indică faptul că sunteţi pe o pagină securizată, dar magazinele online respectabile furnizează şi informaţii legate de identitate împreună cu certificatul SSL.

4. Nu divulgaţi codul PIN în locul codului CVV (Card Verification Value). Acesta din urmă este un număr de trei cifre scris pe spatele cardului de credit sau de debit. Majoritatea comercianţilor online îl solicită pentru a fi siguri că cel care face tranzacţia este posesorul real al cardului.

5. Faceţi o scanare completă a sistemului înainte de a iniţia o plată şi asiguraţi-vă că este 100% sigur.

6. Când tranzacţia este finalizată şi primiţi în continuare mesaje de la departamentul de relaţii cu clienţii al magazinului online, cereţi informaţii în plus în legătură cu măsurile de securitate suplimentare solicitate de comerciant.

7. Folosiţi conexiunea de date mobile a telefonului sau tabletei pentru a face achiziţii online. Evitaţi să faceţi cumpărături conectaţi la o reţea wireless publică ce poate fi interceptată. Dacă e neapărat necesar să faceţi asta, folosiţi o soluţie de plată dedicată, precum Bitdefender Safepay, pentru a vă conecta în siguranţă la contul bancar sau pe site-uri de plăţi online.

8. Pe cât posibil, faceţi cumpărături online de acasă. Este riscant să cumpăraţi în timp ce sunteţi la serviciu, la bibliotecă, într-o cafenea, în laboratorul şcolii unde computerele pot fi folosite de alte persoane. Aceste sisteme pot fi monitorizate prin mecanisme de supraveghere.

9. Asiguraţi-vă că folosiţi o soluţie de securitate care blochează şi reclamele periculoase. Menţineţi-vă întotdeauna browser-ul şi soluţia de securitate actualizate. Troienii bancari şi viruşii cu componentă de rootkit sunt ameninţări în creştere. Aceştia fură informaţii bancare, monitorizează tranzacţiile sau se autentifică în conturile bancare în timp ce stau ascunse în sistem.

10. Verificaţi-vă regulat conturile în special înainte şi după tranzacţiile online, pentru a fi siguri că totul este în regulă.

Claudia CORBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218