REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.4° Constanța Joi, 18 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6703
12.4° Constanța Joi, 18 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6703
 

Boagiu: Instituţiile abilitate ale statului trebuie să se autosesizeze în cazul contractului cu Bechtel şi să facă lumină

Boagiu: Instituţiile abilitate ale statului trebuie să se autosesizeze în cazul contractului cu Bechtel şi să facă lumină

Replica API 31 mai 2013 | 00:00 217

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, consideră că instituţiile abilitate ale statului ar trebui să se autosesizeze în cazul contractului cu Bechtel pentru realizarea Autostrăzii Transilvania, acuzând "legăturile obscure" între firmele de avocatură care au reprezentat compania americană şi statul român în negocierile purtate în ultimii 10 ani. "După tot tămbălăul care s-a întâmplat în ultima perioadă şi după ceea ce s-a întâmplat în ultimii 10 ani, minciunile aruncate în piaţă pentru a ascunde adevărul despre ceea ce înseamnă contractul Bechtel, e vremea să aflăm cu adevărat ce este Bechtel. (...) Eu cred că după 10 ani în care miniştri şi prim-miniştri pesedişti au tot ţipat că sunt nevinovaţi de existenţa acestui contract este cazul să facă lumină. Şi lumină cu siguranţă nu poate să facă Corpul de control al premierului, cred că instituţiile abilitate ale statului, începând cu DNA, sunt cele îndrituite să scoată la lumină adevărul din acest contract. Este un contract care a fost semnat în perioda 2003 - 2004, negociat în guvernarea Adrian Năstase, un contract încredinţat direct în urma căruia am avut neşansa de a construi în România 52 de kilometri de autostradă plătind 25 de milioane de euro pe kilometru", a declarat joi Anca Boagiu, într-o conferinţă de presă. Boagiu a prezentat un istoric al contractului privind construcţia Autostrăzii Transilvania, ''semnat pentru 415 kilometri de autostradă, la 2,25 miliarde de euro care trebuiau să fie bani aduşi de compania Bechtel". "Imediat după, se schimbă schimbarea, Guvernul Năstase decide că banii trebuie să vină din bugetul statului român. Plăţile efectuate sunt de 1,25 miliarde de euro, doar pentru 52 de kilometri de autostradă care au fost executaţi în aproape 10 ani la un preţ mediu de 24 de milioane de euro pe kilometru", a susţinut Boagiu. Ea a adăugat că la semnarea contractului, în 2004, acesta nu avea "nici anexe, nici preţuri, nici grafic de execuţie şi trece complet în finanţarea bugetului de stat". "Încep lucrările, total aleatoriu, era început de campanie electorală, la sfârşitul lui 2004, şi se atacă cele două tronsoane Câmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş. Niciunul dintre acestea nu îndeplinea condiţiile contractuale prealabile pentru achiziţionarea de terenuri. (...) Continuă negocierile care sunt dificile şi nu se finalizează sub mandatul domnului Dobre. (...) Urmează Ludovic Orban, tot sub guvernarea Călin Popescu-Tăriceanu şi, în sfârşit, în mai 2007 se aprobă proiectul tehnic şi detaliile de execuţie pe secţiuni", a explicat Boagiu. Ea s-a referit şi la momentul negocierii contractului Bechtel din 2011, în timpul mandatului său de ministru al Transporturilor, "negociere care duce la rezilierea a şase contracte din cele opt semnate, dar care, pentru români, ar fi condus şi la construirea a încă 113 kilometri de autostradă, nu la 25 de milioane de euro pe kilometru, ci la 6,9 milioane de euro/km, standardul stabilit, până la finele anului 2013". "Vestea cea bună este că în urma acestei negocieri, deja, Autostrada Transilvania este acceptată de Comisia Europeană în coridoarele paneuropene, reţeaua TNT. Lucrul acesta înseamnă că poţi să ceri bani, pentru a finanţa lucrările, şi de la Comisia Europeană. Şi vine finalul de negociere unde domnul Şova ne anunţă cu surle şi trâmbiţe că a reziliat contractul cu Bechtel. E o reziliere de mare 'succes', din punctul meu de vedere. În primul rând ne-a lăsat fără 113 kilometri de autostradă, dar mai face şi un cadou de 32 sau 37 de milioane de euro, anunţat, în condiţiile în care finalizarea tronsonului 2C ar fi costat 25 de milioane de euro. (...) Cu siguranţă, instituţiile statului abilitate ar trebui să dea răspunsurile. Unele dintre ele se regăsesc chiar în rapoartele făcute de Curtea de Conturi şi prezentate de aproape doi ani atât Guvernului, cât şi Parlamentului", a susţinut Boagiu. Fostul ministru al Transporturilor a subliniat că rezilierea contractului cu Bechtel este doar ''un circ ieftin''. "Sper ca instituţiile statului să se autosesizeze în această situaţie pentru că este evidentă reaua-voinţă cu care s-a încheiat acest contract şi legăturile obscure, din punctul meu de vedere, ale celor care au fost reprezentanţii legali pentru negocierea contractului'', a mai declarat Anca Boagiu. Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a anunţat miercuri că a fost reziliat contractul cu Bechtel privind construcţia Autostrăzii Transilvania, statul român urmând să plătească firmei americane suma de 37,2 milioane de euro. Potrivit acestuia, suma va fi prevăzută în buget după rectificarea din luna iulie, conform agerpres.ro.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
33725484010
5/49
32319203522
joker
22391819369