REPLICA ONLINE CONSTANTA

20.7° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
20.7° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Branza si Mezei spun ca Hunter's nu avea aviz sa trimita scafandrii la nava Medy

Branza si Mezei spun ca Hunter's nu avea aviz sa trimita scafandrii la nava Medy

Replica API 14 septembrie 2010 | 00:00 164

Scafandrii disparuti lucrau in baza unor conventii civile semnate in 2008

Scafandrii disparuti lucrau in baza unor conventii civile semnate in 2008

Cercetările în cazul celor doi scafandri care au dispărut joi în Marea Neagră sunt în plină desfăşurare. Scafandrii militari s-au riscat, ieri, să coboare în adânc în zona în care au fost văzuţi ultima oară Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas, însă din cauza curenţilor puternici au fost nevoiţi să întrerupă misiunea. Şeful Agenţiei Române de Salvarea Vieţii Omeneşti pe Marea (ARSVOM) a declarat că, luni dimineaţa, epava Medy a fost semnalizată şi rebalizată după ce balizele au dispărut din cauza furtunii şi a vântului puternic. "La căutări a participat şi nava Antipa, care aparţine Marinei Militare şi care a decis să ne dea o mână de ajutor. Cu toate acestea, la puţin timp, căutările au fost întrerupte, din cauza curenţilor foarte puternici", a declarat, pentru cotidianul "Replica" de Constanţa, Ion Voicu, şeful ARSVOM.

Şeful ARSVOM, Ion Voicu, spune că îşi menţine declaraţia iniţială cu privire la faptul că Gheorghe Teleanu, căpitanul navei Cristal, nu a anunţat pe data de 9 septembrie, atunci când a ieşit în larg, că are la bord şi scafandri, care urmau să filmeze epava Medy. "Căpitanul Gheorghe Teleanu a omis să anunţe că are la bord scafandri. Nu că ar fi greşit, dar nimeni nu s-ar fi gândit că administratorul firmei Hunter's, Jorj Unciuleanu, care are în spate peste 12 ani de experinţă, ar omite să anunţe autorităţile că iese în larg cu scafandri. Nu este de competenţa noastră să verificăm dacă firma Hunter's avea sau nu autorizaţie. Noi avem încheiat un contract cu această societate pentru o prestare de servicii contra-cost. ARSVOM a pus la dispoziţia socoietăţii Hunter's nava Cristal, care a transportat scafandri în zona dorită", a precizat Ion Voicu.

Juristul ITM analizează contractele scafandrilor

La rândul său, inspectorul şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă, Eugen Bola, a precizat faptul că cei doi scafandri dispăruţi activau în cadrul firmei lui Jorj Unciuleanu în baza unor convenţii civile semnate în 2008. "Cu toate că acele convenţii civile de prestări servicii au fost încheiate pe 1 septembrie 2008, iar societatea Hunter's a obţinut autorizaţia pentru activităţi de scafandrerie în ianuarie 2009, nu putem susţine că aceste acestea ar fi ilegale. Ar putea exista anumite acte adiţionale. Mai mult, în convenţii se preciza faptul că prestatorii vor fi plătiţi de angajator doar atunci când vor efectua anumite activităţi. Noi am primit toate actele de la societatea Hunter's şi le-am transmis juristului Inspectoratului să le studieze", a menţionat inspectorul şef al ITM, Eugen Bola. Referitor la afirmaţiile cum că firma ar fi avut aviz pentru ca scafandrii să coboare la navă, Paul Brânză, şeful Autorităţii Navale Române şi Alexandru Mezei, directorul Căpităniei Zonale Constanţa, susţin contrariul. "Eu ştiu că nu avea aviz", a declarat Paul Brânză. Interesant este însă că şi Alexandru Mezei susţine că firma lui Jorj Unciuleanu nu avea aviz pentru acţiunea de filmare a epavei Medy. "Domnul Paul Prânză a făcut declaraţii în cunoştinţă de cauză. Firma nu avea aviz", a declarat, pentru "Replica", Mezei. Reamintim că pe 9 septembrie a.c., angajaţi ai firmei Hunter's s-au deplasat în zona în care pe 1 septembrie s-a scufundat nava Medy, pentru a filma epava. Operaţiunea s-a încheiat cu succes o dată, a doua oară însă s-a transformat în disperare. Doi dintre scafandri - Cristian Zarafu (38 de ani) şi Cătălin Ispas (26 de ani) - nu au mai apărut la suprafaţă.

Firma lui Unciuleanu fusese solicitată să spună dacă poate scoate motorina din epava Medy

De precizat că, potrivit datelor obţinute de "Replica", firma Hunter's a fost autorizată în data de 22 ianuarie 2009 - autorizaţie MO805CT, emisă de Ministerul Transporturilor prin ANR, să efectueze lucrări de scafandrerie. Autorizaţia în cauză se reînnoieşte anual, iar Hunter's a făcut-o anul acesta în data de 20.01.2010. În data de 2.09.2010, ANR, prin Centrul Maritim, a solicitat Hunter's să îi transmită dacă are capacitatea de a scoate cele 20 de tone de motorină, 2.330 de litri de ulei şi 450 kilograme de vopsea, aflate în epava Medy, având în vedere riscul de poluare a mării. Firma avea termen să răspundă până pe data de 6.09.2010, iar răspunsul a fost unul pozitiv, dar face precizarea că va acţiona doar după ce va inspecta cu scafandri nava şi după ce are în posesie planurile care să îi indice poziţia tancurilor. O solicitare similară cu cea a ANR a parvenit pe adresa firmei Hunter's şi din partea unei compani de asigurări. Acţiunea celor de la Hunter's de cercetare a zonei a avut însă loc, din câte declară autorităţile portuare, înainte de obţinerea avizului necesar efectuării scufundărilor.

Vom reveni.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367