REPLICA ONLINE CONSTANTA

21.4° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
21.4° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Candidaţii la Primăria Mangalia au cheltuit milioane de euro pe campania electorală

Candidaţii la Primăria Mangalia au cheltuit milioane de euro pe campania electorală

Replica API 21 iunie 2012 | 00:00 138

Ce gigacalorie, care câini vagabonzi, totul pentru show!

Ce gigacalorie, care câini vagabonzi, totul pentru show!

Nu va exista, mai mult ca sigur, nici un decont oficial şi sincer al tuturor cheltuielilor făcute în această campanie electorală în Mangalia de către candidaţii pentru posturile de primar şi consilieri locali. Cu atât mai mult cu cât Mangalia, oraşul care deja poate fi numit the special one, mai are parte de o rundă de alegeri, faţă de restul ţării, unde s-au instalat deja în funcţie aleşii locali, cheltuielile vor fi fost deja suplimentate. Am încercat să aproximăm un cost total al acestei campanii electorale prelungite, pe baza informaţiilor din mediile de specialitate, iar rezultatul e şocant, chiar dacă previzibil: campania electorală a candidaţilor la primărie a costat câteva milioane de euro. Asta într-un oraş care s-a aflat acum câteva luni la un pas de extincţie, din cauza banilor. Să le luăm pe rând. Indicii precum bannere, flayere, afişe, steaguri, şăpci, brichete, pixuri, tricouri etc, există cu miile, pentru toţi candidaţii şi costă enorm. Punem un prag imaginar de 10.000 de bucăţi de articole electorale (deşi, categoric, au fost mult mai multe) pe candidat şi un preţ de asemenea etalon de, să zicem, 1 euro bucata. Înseamnă o cheltuială minimă de 10.000 de euro pentru fiecare candidat, dacă ne referim numai la mizilicuri gen pixuri, afişe şi şepci. Iar Mangalia este ringul a 11 candidaţi numai pentru primărie, de unde putem ghici că politicienii, idealişti sau oportunişti, au tocat peste 100.000 de euro pe diverse chestioare cu numele lor inscripţionat. Nu putem ştii cât au costat staffurile de campanie, de regulă, cel puţin la candidaţii serioşi, alcătuite din profesionişti şi zeci poate chiar sute de angajaţi şi voluntari. Iar aceştia costă, şi chiar foarte mult, o echipă competitivă putând ajunge şi la un tarif de 100.000 de euro, bani în care ar intra şi cheltuielile curente ale sediului de campanie şi utilităţile. Nu mai vorbim de sondajele de opinie, care presupun, în funcţie de complexitate şi profesionalismul firmei de sondare a opinie publice, de la câteva mii, la câteva zeci de mii de euro. De asemenea, absolut toată lumea vorbeşte despre ei, dar nimeni nu i-a văzut niciodată, aşa mare find viteza de tranzacţie din mâna candidatuli în buzunarul alegătorului. Vorbim despre banii negri de campanie, cei cu care se cumpără, efectiv, voturile, ca la piaţă. S-a vorbit de şpăgi - atenţie, nedovedite, dar speculate prin târg! - cuprinse între 100 şi 500 lei în Mangalia. Oricum ar fi, la un total rotund de 10.000 de şpăguiţi, de către toţi candidaţii care s-au dedat la aşa ceva, şi o mită cuantificată la 100 de euro, pentru uşurarea calcurilor, tot ne iese 1.000.000 de euro, o sumă colosală, din care s-ar fi putut face foarte multe lucruri pentru Mangalia. În fine, ajungem şi la cea mai transparentă parte a cheltuielilor electorale: artiştii aduşi să cânte pentru mangalioţi. Iar locuitorii acestui frumos şi straniu oraş au parte de mai multe concerte decât dacă ar lăsa televizorul deschis numai pe MTV. Tarifele artiştilor veniţi să cânte al Mangalia sunt publice, aşa că ne-am putut face o idee destul de exactă. Astfel, independentul susţinut de USL Cristian Radu are concert mâine, 21 iunie, cu Horia Brenciu & HB Ochestra, Mihai Mărgineanu şi Iuliana Puşchilă. Potrivit tarifelor oficiale, Brenciu este printre cei mai scumpi artişti din ţară, cu un tarif fix de 15.000 de euro. Mărgineanu costă şi el 3.000 de euro, iar despre Iuliana Puşchilă nu se ştie mare lucru, fiind relativ nouă pe piaţă, dar riscîm s-o introducem la categoria de preţ de 1.500- 2.000 de euro. Din start, 20.000 de euro, fără cheltuieli de cazare, mâncare şi transport, în unele cazuri chiar şi echipamentele de sonorizare. În plus, atât Mărgineanu, cât şi Iuliana au mai fost o dată, aduşi tot de Radu, ceea ce urcă preţul pentru concerte achitat de candidatul independent la 25.000 euro, fără cheltuielile suplimentare. Adăugăm pe lista candidatului independent Proconsul, venit la anteriorul concert electoral, cu un tarif public de 5.000 de euro, dar şi Taraful de la Clejani, cu un onorariu cunoscut de 10.000 de euro. Una peste alta, 40.000 de euro numai onorariile, fără cazare, masă, transport etc, ceea ce ar duce spre o onorabilă sumă de 50.000 de euro, doar pentru încântarea simţurilor artistice ale mangalioţilor. Nici deputatul Zanfir Iorguş nu s-a lăsat mai prejos şi anunţă şi el un concert Voltaj, tot în această săptămână. Voltaj sunt buni, iar tot ce e bun, e şi scump: onorariu de 8.500 euro, plus transport, cazare şi masă pentru 10 persoane, per total dacă scapă cu 10.000 de euro, să fie mulţumit. În fine, un alt independent care s-a trezit în ultimele zile de campanie, Doru Munteanu, s-a afişat cu nume din showbiz precum Wilmark, Gabi Jugaru, Vali Crăciunescu, dar şi fostul pugilist, în prezent promotor de iaurturi, Leonard Doroftei. Numai Vali Crăciunescu are un onorariu de 2.000 de euro, astfel încât putem duce şi în cazul acestui candidat cheltuielile pentru show la circa 10.000 de euro. Dacă tragem linie, putem vedea că cei din cursa pentru primărie au aruncat, pur şi simplu, cu banii în stânga şi-n dreapta, într-una din cele mai dure, mai murdare şi mai costisitoare campanii electorale cunoscute vreodată de Mangalia. Întrebarea este, atât pentru cei care au dat, cât şi pentru cei care au luat: chiar merită?

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102