REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.4° Constanța Mie., 24 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6709
17.4° Constanța Miercuri, 24 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6709
 

Căpăţână, despre CRIZA cardului de sănătate: „Am dat 100 de telefoane să remediem deficienţele”

Căpăţână, despre CRIZA cardului de sănătate: „Am dat 100 de telefoane să remediem deficienţele”

Replica API 13 mai 2015 | 08:13 293

Managerul are acces la baza de date a românilor cu statut special

Managerul are acces la baza de date a românilor cu statut special

Managerul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, dr. Dănuţ Căpăţână, unul din promotorii proiectului cardului de sănătate, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, organizată marţi, 12 mai, că nu va exista nici un caz refuzat de unitatea spitalicească. Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au fost atenţionate de toate problemele înregistrate în cele 12 zile de când a fost introdus cardul de sănătate, „ca un sprijin”, în vedrea reglementării deficienţelor legislative. De menţionat faptul că prin implementarea noului sistem, medicii vor avea control asupra serviciilor medicale prestate, iar fraudele din sistemul sanitar, teoretic, se vor diminua.

„Frauda cea mai cunoscută şi cea mai uzitată era că existau pacienţi care beneficiau de reţete compensate netrecând niciodată pe la cabinetul medical. (…) Şmecherii nu contest că se găsesc, dar sistemul controlează. Există un soft de control”, a precizat Căpăţână, care a mai adăugat şi faptul că: „Nu va exista nici un caz refuzat de Spitalul Judeţean Constanţa. Să nu mai existe această temere că dacă nu au cardul nu vor primi servicii medicale. Acest card garantează că orice serviciu decontat de Casa de Sănătate este oferit celui ce posedă un card valabil. Obligaţia noastră, a furnizorilor de servicii, este de a identifica cu ajutorul cardului persoana respectivă. (…) Nu va mai exista posibilitatea ca orice document medical, respectiv prezentări, analize, reţete compensate, concedii medicale, să fie date în sistem şi decontate de Casa de Asigurări, dacă persoana respectivă nu se prezintă personal la furnizorul de servicii. (…) Există nenumărate semnale că sistemul a fost fraudat şi lucrurile nu sunt tocmai în ordine în ceea ce priveşte decontarea serviciilor. Acesta este principalul motiv pentru care s-a luat această decizie şi nu suntem un caz singular în lume. Peste tot se foloseşte (…). Este un lucru bun. În momentul în care vom deconta serviciile către Casa de Asigurări şi noi ca furnizori vom fi siguri că ne vom primi banii pe serviciile care Casa ni le validează, pentru că şi Casa va fi sigură că acele servicii sunt făcute unor asiguraţi de-ai lor”, a declarat managerul Căpăţână. Problemele la activarea cardului de sănătate au fost sesizate în toată ţara. Medicii au reclamat că sistemul informatic le-a dat mari bătăi de cap. „Ca orice sistem nou, evident că au apărut disfuncţii care s-au redus. Sunt momente în care sistemul răspunde mai greu, dar sunt din ce în ce mai rare, şi ne putem folosi de card. Referitor la faptul că au luat sau nu au luat din varii motive cardul vreau să-i asigur pe toţi cetăţenii Constanţei că îşi vor primi serviciile medicale indiferent că au sau nu cardul conform legii. Există o perioadă de graţie de trei luni. Nu ştim ce se va întâmpla după aceea”, a explicat Căpăţână. Cea mai mare unitate sanitară de la malul mării a achiziţionat până în prezent 100 de cititoare şi urmează să mai fie cumpărate încă 100. „Am avut o ofertă pentru achiziţionarea cititoarelor. Pentru fiecare semnătură electronică s-a primit câte un cititor. Pentru celelalte 100 vom plăti. Costă cam 10 euro”, a declarat dr. Dănuţ Căpăţână. De precizat şi faptul că jumătate din funcţionarii publici cu statut special, asiguraţi în sistemul de sănătate prin Casa Specială a Angajaţilor din Apărare, Ordine Publică şi Autorităţi Judecătoreşti (OPSNAJ), nu intrase în posesia cardurilor până la 1 mai. „Bazele de date de la Casa OPSNAJ, o casă paralelă caselor judeţene de asigurări de sănătate, au fost mult timp invizibile pentru sistemul nostru. Acolo, la Casa OPSNAJ, sunt judecătorii, procurorii, Poliţia, SRI-ul, SIE (funcţionari publici cu statul special –n.r.). Probabil că au existat nişte discuţii, dacă noi, ceilalţi muritori de rând, să avem acces la această bază de date. Până la urmă avem acces mai ales că s-a întâmplat un lucru la Casa OPSNAJ şi anume că doar jumătate dintre ei primiseră cardurile în momentul în care a apărut startul pentru sistem. Lucrurile evoluează spre bine şi avem şi acces în sistemul lor. Putem valida (servicii medicale –n.r.) chiar dacă nu au cardul. Am înţeles că au accelerat şi ei procesul de eliberare a acestor carduri. Am avut prezentări. Ei nu aveau carduri şi noi nu-i puteam regăsi în sistem”, a explicat Căpăţână.

Cu gravida neasigurată care naşte, ce facem domnule Bănicioiu?

În cazul gravidelor neasigurate a fost identificată o problemă. Deşi legal gravida trebuie să beneficieze de servicii medicale gratuite, spitalul nu le poate valida. Conform unei Hotărâri de Guvern, validarea unui serviciu medical se face numai în cazul în care pacientul se regăseşte în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) al Asigurărilor Sociale de Sănătate din România, soft implementat la nivel naţional, sau dacă are card de sănătate. „Un alt doilea lucru care nu s-a avut în vedere când s-a pornit acest sistem au fost studenţii. Ei chiar dacă au card de asigurat, mulţi nu au domiciliul aici. Ei au domiciliul în altă parte şi trebuie să-i căutăm în SIUI din judeţul în care sunt. Lucrul acesta s-a rezolvat. Ultimul lucru pe care noi l-am sesizat şi nu ştim ce se va întâmpla în aceste trei luni este vorba de gravidele care nu au card şi nu figurează în SIUI. Cu gravida care naşte ce facem? O trimitem la moaşă acasă? Aşteptăm să vedem care va fi rezolvarea. (…) Este un ordin de ministru peste o Hotărâre de Guvern”, a spus Căpăţână,

Dar cu expaţii?

O altă problemă o reprezintă expaţii. „Noi primim pe toată lumea (la spital –n.r.). Nu va exista nici un caz refuzat. (…) Cardul ne este necesar la externarea pacientului pentru a putea să validăm serviciile, să acordăm concediu medical, să acordăm reţetă compensată, evident dacă este cazul pentru ultimele două situaţii. (…) Asta am decis noi. Pe mine mă obligă sistemul să validez un serviciu. Ori validarea la mine înseamnă externare. Cazul este rezolvat când pacientul este externat. Nu are rost să-i cer de 100 de ori cardul. Îl cer la externare (…) În cazul gravidelor nu vorbim de urgenţă. Este vorba de validarea cazurilor. Eu vorbesc strict de lege. Acolo spune o singură situaţie că oricine trebuie să fie în sistem fie cu cardul fie în SIUI. Aşa spune legea. Eu nu fac decât să aplic legea. Dacă nu este în SIUI ce se întâmplă mai departe. Asta este întrebarea noastră. Probabil că vor modifica legea. Noi le vom înregistra aşa cum le-am înregistrat şi până acum. Casa Naţională şi Casa Judeţeană ne vor valida toate serviciile. Vor fi două categorii de persoane: cele care sunt validate pentru că se regăsesc în SIUI şi au card şi cei care nu se regăsesc în SIUI şi nu au card dar care vor primi servicii şi vor fi validate în cele trei luni. Ce va fi mai departe nu cunosc. Probabil că cei neasiguraţi se vor asigura. Asta este şi ideea sistemului. Este norma să fie aşa. Acum există un sistem de control. Eşti asigurat, primeşti nişte servicii. Nu eşti asigurat, atunci primeşti numai servicii de urgenţă (…) Am dat 100 de telefoane să remediem deficienţele. A mai existat o situaţie particulară: cetăţenii străini. Expaţii figurau într-o bază de date a Ministerului de Interne şi nu figurau în SIUI şi nu aveau nici card, deşi ei plăteau asigurări. Sunt expaţi care lucrează în companii străine din România şi plătesc aceste asigurări, numai că ei aveau alte coduri CNP şi figurau într-o altă baze de date.Când a început să funcţioneze sistemul mi-am dat seama că nu-i găsim nicicăieri. Referitor la aceste situaţii am înştiinţat Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi sunt convins că sistemul se va calibra. Trebuie puţină răbdare şi înţelegere. Eu sunt unul din promotorii şi susţinătorii acestui sistem şi vom face tot ce ţine de noi să-l implementăm cu toate greutăţile care apar pe parcurs. Nici un sistem nu e perfect. Toată lumea va primi servicii ca şi până acum. (…) Am dat 100 de telefoane să remediem deficienţele”, a declarat Căpăţână.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218