REPLICA ONLINE CONSTANTA

19° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
19° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Cât de mulţumiţi au fost pacienţii români de spitalele publice, în anul 2019

Cât de mulţumiţi au fost pacienţii români de spitalele publice, în anul 2019

Replica API 1 septembrie 2020 | 00:00 880

Observatorul Român de Sănătate a realizat un top al spitalelor româneşti, în funcţie de transparenţă, de cât de mult pun accent pe satisfacţia pacientului, de serviciile medicale şi de curăţenie.

Potrivit Observatorului Român de Sănătate, satisfacţia pacienţilor reprezintă unul dintre indicatorii în funcţie de care poate fi apreciată performanţa unui spital. Începând cu naul 2016, în România, colectarea informaţiilor legate de satisfacţia pacienţilor se face electronic, dar numărul de chestionare completate de pacienţi depinde în mare măsură de transparenţa spitalului respectiv. Din păcate, deşi respectarea acestei transparenţe este obligatorie prin lege, în majoritatea cazurilor acest lucru nu se întâmplă, scrie medichub.ro.

Aşadar, spitalele cu cea mai mare transparenţă - cu cei mai mulţi pacienţi care au completat chestionare de feedback după externare - sunt Institutul de Boli Infecţioase „Matei Balş” din Bucureşti, Spitalul Clinic Municipal din Cluj-Napoca şi Spitalul de Ortopedie şi Traumatologie din Azuga.

Cele mai bune servicii medicale sunt oferite de Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Cuza Vodă” din Iaşi, Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Ion Sbarcea” din Braşov şi Spitalul Municipal Odorheiu Secuiesc, conform chestionarelor completate de pacienţi.

Cele mai curate spitale sunt: Spitalul General CF Ploieşti, Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Ion Sbarcea” din Braşov şi Institutul de Boli Cardiovasculare din Timişoara.

6.371 de pacienţi români au raportat, în anul 2019, faptul că li s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente, arată datele analizate de Observatorul Român de Sănătate. Numărul pacienţilor care au raportat acest lucru a înregistrat o creştere continuă în perioada 2017-2019.

Unul din 5 pacienţi internat într-un spital românesc în anul 2019 a raportat că a fost nevoie să îşi cumpere cu bani din buzunar materiale sau medicamente pe parcursul internării.

Interesul spitalelor din România pentru satisfacţia pacienţilor este în general scăzut, arată datele analizate. 3 din 5 spitale au sub 5% chestionare de feedback completate raportat la numărul de externări, iar unul din 5 spitale are zero chestionare completate.

Spitalele din top 10 al transparenţei - cu cei mai mulţi pacienţi care au completat chestionare de feedback în anul 2019

1. Institutul de Boli Infecţioase „Matei Balş” din Bucureşti - 42,82% dintre pacienţii externaţi au completat chestionare de feedback

2. Spitalul Clinic Municipal din Cluj Napoca - 37,35%

3. Spitalul de Ortoedie şi Traumatologie din Azuga - 34,75%

4. Spitalul Clinic de Boli Infecţioase din Cluj - 33,09%

5. Institutul Naţional pentru Sănătatea Mamei şi Copilului „Alexandru Russescu” din Bucureşti - 33,03%

6. Institutul Regional de Oncologie din Iaşi - 32,51%

7. Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. G. I. M. Georgescu” din Iaşi - 26,88%

8. Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie Filantropia din Bucureşti - 25,47%

9. Spitalul Clinic Colţea din Bucureşti - 25,25%

10. Spitalul Clinic de Boli Infecţioase şi Tropicale „Dr. Victor Babeş” din Bucureşti - 25,15%

În ultimii trei ani, s-a înregistrat la nivel naţional o uşoară creştere a numărului de chestionare completate raportat la numărul de externări - de la 3,21% în 2017 la 6,43% în 2019. Totuşi, datele analizate de Observatorul Român de Sănătate arată că, deşi se înregistrează şi modele pozitive, interesul spitalelor pentru satisfacţia pacienţilor este în general scăzut.

3 din 5 spitale din România au sub 5% chestionare de feedback completate raportat la numărul de externări, iar unul din 5 spitale are zero chestionare completate.

Spitale româneşti pentru care satisfacţia pacientului nu contează

1. Spitalul Judeţean de Urgenţă din Craiova

2. Spitalul Judeţean de Urgenţă din Târgu Jiu

3. Spitalul Floreasca din Bucureşti

4. Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Pantelimon” din Bucureşti

5. Spitalul Clinic CF Nr. 2 din Bucureşti

6. Spitalul de Urgenţă Petroşani

7. Spitalul Clinic „Sfânta Maria” din Bucureşti

8. Spitalul Orăşenesc Târgu-Cărbuneşti

9. Spitalul Municipal „Dimitrie Castroian” din Huşi

10. Spitalul de Obstetrică-Ginecologie din Ploieşti

Cele mai bune servicii medicale şi cele mai curate spitale

Observatorul Român de Sănătate a realizat şi topul spitalelor unde cei mai mulţi pacienţi s-au declarat mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de serviciile medicale oferite.

În top 3 au intrat Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Cuza Vodă” din Iaşi, Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Ion Sbarcea” din Braşov şi Spitalul Municipal Odorheiu Secuiesc.

În plus, există şi un top 10 al celor mai curate spitale - cu cei mai mulţi pacienţi care s-au declarat mulţumiţi de curăţenia din unitatea medicală. Pe primele 3 locuri sunt Spitalul General CF Ploieşti, Spitalul de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Ion Sbarcea” din Braşov şi Institutul de Boli Cardiovasculare din Timişoara.

40,25% dintre pacienţii externaţi care au completat chestionare de feedback în anul 2019 s-au declarat foarte mulţumiţi de serviciile medicale oferite în spital, 39,93% mulţumiţi, 8,19% nemulţumiţi şi 11,63% foarte nemulţumiţi, mai arată datele analizate de Observatorul Român de Sănătate.

Mecanismul de feedback nu este promovat în spitale

Analiza Observatorului Român de Sănătate a inclus 338 se spitale publice pentru care erau disponibile date privind satisfacţia pacientului.

Observatorul Român de Sănătate atrage însă atenţia asupra faptului că mecanismul de feedback nu este în acest moment promovat în spitale şi la nivel naţional şi propune o serie de modificări legislative pentru creşterea aderenţei spitalelor la acest mecanism şi obţinerea unei relevanţe statistice semnificative pentru fiecare spital. Observatorul Român de Sănătate subliniază că a înaintat recomandări în acest sens încă din anul 2018, dar autorităţile nu au luat nicio măsură.

Analiza realizată de Observatorul Român de Sănătate poate fi consultată integral aici: Top Satisfactie Pacienti 2019.

Observatorul Român de Sănătate este un ONG care îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea sistemului de sănătate din România prin desfăşurarea de studii de cercetare privind performanţa politicilor si a serviciilor de sănătate. Preşedintele Observatorului Român de Sănătate este Vlad Mixich, expert în politici de sănătate şi membru în conducerea Alianţei Europene de Sănătate Publică.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102