REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
13.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Ce penalităţi riscă drumarii care nu termină lucrările la timp

Ce penalităţi riscă drumarii care nu termină lucrările la timp

Replica API 6 februarie 2012 | 00:00 224

Nefinalizarea lucrărilor la timp îi poate costa pe constructori chiar şi 15% din valoarea contractului. Acesta regulă nu se aplică, însă, şi celor trei "regi" ai asfaltului care lucrează pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, începută în perioada 2007-2008 şi care va fi finalizată, în cele din urmă, în luna aprilie. Premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor Anca Boagiu au inaugurat, în noiembrie anul trecut, lucrările pe primul tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj. Compania de Autostrăzi pare a fi învăţat din greşelile trecutului. Dacă în contractele semnate în 2007 cu trei dintre "regii" români ai asfaltului, care lucrează pe tronsonul de la Moara Vlăsiei la Ploieşti, penalităţile de întârziere, care pot fi aplicate, nu sar de 0,05% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat, în contractele încheiate pentru realizarea autostrăzilor situate pe Coridorul IV, CNADNR şi-a rezervat dreptul de a aplica sancţiuni care pot ajunge şi la 15% din valoarea contractului. Noile contracte sancţionează diferit întârzierile în finalizarea lucrărilor, în funcţie de cauza care a dus la amânarea inaugurării. Astfel, în cazul în care se depăşeşte termenul limită din cauza nerespectării unor criterii de calitate, drumarul va trebui să achite o amendă în valoare de jumătate de milion de euro. De asemenea, Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va înceta orice plată către constructor până la remedierea problemelor. Dacă motivul întârzierii a fost altul, precum slaba mobilizare, penalităţile care vor fi aplicate sunt de "0,1% din valoarea de contract acceptată corespunzătoare, fără TVA, pentru fiecare zi de întârziere", se arată într-o informare a Companiei de Autostrăzi.

Autostrada excepţie

În cazul autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, aceste reguli nu se aplică. Potrivit companiei, firmele lui Costel Căşuneanu şi Dan Beşciu, care nu au fost în stare să finalizeze lucrările până la 15 decembrie, aşa cum şi-au asumat în vară, atunci când au fost ameninţate cu rezilierea contractului, nu pot primi amenzi mai mari de 0,05% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat. Potrivit unui calcul realizat de romanialibera.ro, penalităţile pot atinge cel mult 20.000 euro/zi. Adevărata problemă nu este ce penalităţi pot fi aplicate legal constructorilor, ci ce sume se încasează din aceste sancţiuni financiare. Iar aici practica nu ne dă mari speranţe. Compania de Drumuri nu a fost nici pănă acum zgârcită când a fost vorba să le aplice şancţiuni financiare constructorilor, cel puţin la nivel declarativ. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, se lăuda, anul trecut, că numai din septembrie 2010, de când a preluat ea frâiele ministerului, CNADNR a aplicat penalităţi în valoare de circa 40 de milioane de euro. Dacă este să contabilizăm începând cu 2009, de la venirea la guvernare a PDL-ului, valoarea penalităţilor aplicate constructorilor s-a ridicat la aproximativ 74 milioane de euro, suficient pentru a finanţa construcţia unei secţiuni de autostradă cu o lungime cuprinsă între 12 şi 19 de kilometri. Potrivit standardelor de cost adoptate de companie, un kilometru de autostradă trebuie să ne coste între 3,86 milioane euro şi 6,1 milioane de euro. i totuşi, în conturile instituţiei conduse de Daniela Drăghia nu a intrat mai nimic. "Ceea ce vă pot spune la acest moment este că am continuat să aplicăm penalităţi acolo unde a fost cazul. Fiecare din aceste penalităţi are un traseu, uneori procedurile sunt mai complicate (arbitraje etc), dar până la urmă ele vor fi încasate", a declarat Daniela Drăghia, directorul general al CNANDR, pentru evz.ro, la finalul lunii decembrie.

sursa: EVZ.ro

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218