REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
11.4° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Ce se întâmplă din 2017 cu angajaţii Şantierului Naval Daewoo Mangalia?

Ce se întâmplă din 2017 cu angajaţii Şantierului Naval Daewoo Mangalia?

Replica API 18 noiembrie 2016 | 00:00 1721

Închid coreenii sau nu „prăvălia”?

Închid coreenii sau nu „prăvălia”?

Situaţia de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) nu este una foarte bună, datoriile companiei fiind din ce în ce mai mari, iar pierderile rămân de ordinul milioanelor de lei. Soarta angajaţilor nu este certă, căci firma oricând poate dispune reduceri de personal, din lipsă de contracte sau din obligaţii cu băncile coreene. Totuşi, până la începutul anului 2018, oamenii au locul de muncă asigurat, pentru a onora contractele în desfăşurare, dă asigurări conducerea şantierului.

Lucrările continuă pe şantierul naval, contractele existente sunt onorate de la Mangalia, iar guvernul coreean a decis, în cazul celor trei mari şantiere pe care le controlează, Samsung, Hyundai şi DSME, să continue sprijinul financiar. Totuşi, o condiţie impusă de băncile creditoare, care sunt şi acţionare la DSME, este să se aplice programul de restructurare, care va duce la micşorarea numărului de angajaţi în cursul anului 2017. Cum se va face aceste tăieri de personal rămâne de văzut în funcţie de ce decide acţionarul majoritar (partea coreeană).

„Situaţia acţionarului nostru principal este că dumnealor au intrat într-un program de restructurare important pentru că pe fondul expunerii foarte mari către zona industriei off-shore - pentru platforme de foraj marin, pentru sisteme de extracţie şi procesare, explorare şi producţie gaze naturale şi ţiţei -, ei s-au expus foarte mult pe această zonă şi pe fondul preţului foarte mic al petrolului în această perioadă şi nu numai, de câţiva ani încoace, zona de exploatare marină a devenit, din păcate pentru acţionarul principal, cumva o zonă mai puţin interesată pentru cei care investeau în astfel de zone. Şi de aceea, pe fondul expunerii mari pe care au avut-o, au intrat în aceste probleme financiare. Sunt proiecte mari, sunt valori imense. Nu este ca o navă comercială, sunt valori foarte mari pentru aceste proiecte.

Clienţii lor au limitat comenzile, unele dintre comenzi sunt în discuţii de a fi preluate sau nu. Acţionarii lor şi creditorii lor au hotărât să îi ajute şi, de curând, şi guvernul coreean a luat decizia de a păstra cei 3 mari operatori din industria navală din Coreea: Samsung, Hyundai şi DSME. Erau unele discuţii să rămână numai două, dar vor rămâne toate cele trei entităţi. Desigur, programul acesta de restructurare, împreună cu această decizie şi cu băncile care îi creditează au hotărât să continue finanţarea lor, evident, condiţionat de restructurarea grupului din perspectiva cursului de operare şi de orientare a businessului pe care îl au către anumite direcţii pentru care ei au competenţe importante.

Acest plan de restructurare este în derulare încă de pe la mijlocul anului 2015 și continuă până când acţionarul nostru principal va ajunge într-o situaţie de a se putea administra pe noua orientare de piaţă. Ei au un program de restructurare destul de important. Cred că vor trebui să ajungă până undeva la 11.000 de angajaţi, din 13.000, în cursul anului 2017. Acesta este un element de impact asupra angajaţilor firmei şi pe fondul acestui program, partea de finanţare şi de recapitalizare a acţionarului principal este în continuare derulat sub supravegherea a băncilor creditoare. Noi, anul acesta, am livrat până acum 9 nave şi mai avem de livrat o navă, care va fi pe 28 noiembrie, a 10-a, ultima din acest an.

În anul viitor, avem un program de 8 nave la livrare şi o a noua navă din portofoliul existent este undeva în termen de livrare în trimestriul I din 2018. Este un portofoliu care acoperă în 2017 partea de activitate care se desfăşoară în mod special după zona de doc şi cheu. Pentru zona dinainte, terminăm aceste activităţi un pic mai devreme - acele activităţi, în acest moment, suntem în căutare de a completa portofoliul nostru să avem un an cât se poate de complet, în măsura în care desigur piaţa este delicată. De aceea, încercăm să găsim o soluţie pentru aceea zonă. Este o discuţie desigur (n.r. cu o delegaţie din Ucraina), este un proiect al nostru. Suntem în competiţie şi cu un şantier naval din Turcia, deci aş prefera să nu dau foarte multe date, dar este un subiect care este în vederea şi viziunea noastră pentru a completa anul care urmează. Sunt nişte proiecte de mai mică avengură pe care încercăm să le realizăm şi pentru care avem competenţe şi am putea să participăm cu succes la licitaţia pe care clientul nostru o organizează”, a punctat, pentru „Replica” directorul din cadrul DMHI, Andrei Mihai.

Situația financiară nu este roz...

Datele Ministerului Finanțelor prezintă o situație destul de gravă, conform cifrelor aferente anului 2015, unde compania DMHI are o datorie de 5.176.887.405 lei, ceea ce înseamnă aproximativ 1,2 miliarde de euro. DMHI nu a înregistrat profit pentru 2015, ci o pierdere de 515.130.154 de lei. În noiembrie 2016, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), acționarul majoritar al DMHI, a primit de la două bănci coreene suma de 2,4 miliarde de dolari pentru a încerca să pună pe picioare firma, cu condiția ca să accepte schema de restructurare. Coreeni au anunțat deja că până în 2019 vor tăia din numărul de personal până la 30.000, deci cu 12.000. Coreeni au câteva zile să le permită sindicatului de acolo să accepte planul de restructurare pentru a putea lua banii.

DSME a fost suspectată în vară de fraudă de către Fiscul de la Seul, al treilea cel mai mare constructor sud-coreean de nave şi unul din cei mai mari din lume raportând pentru 2015 pierderi de 1,7 miliarde de dolari. „Societatea DMHI are doi acționari. Este adevărat că DSME are probleme financiare acolo în Coreea. Au pierderi. E treaba lor și al guvernului coreean că au probleme. Problema e că deocamdată sunt contracte care se derulează și trebuiesc terminate. Livrarea lor trebuie să aibă loc prin 2017. Avem două nave de construit de 156.000 în docuri de reparații, au început deja acuma. Ar trebui livrată ultima navă în iulie 2017. Mai avem de construit pentru o firmă din Grecia alte patru petroliere de 112 și două petroliere tot de 112 pentru o altă firmă din Grecia.

Ieri au venit reprezentanții unei firme din Ucraina care ar fi doritori să se construiască încă 40 de bari. Nu știu exact dacă s-au semnat sau nu aceste contracte, dar obligațiile acționarilor și a celor de aici este să continue să aibă contracte. E real că probabil problema finanțării e puțin mai dificilă ca să finanțeze în continuare acționarii viitoare contracte. Lucrurile nu ar trebui să meargă prea mult, ținând cont de faptul că, nu e nimic de ascuns, 1,2 miliarde dolari sunt datoriile societății DMHI. La datoriile astea, sună ca am a faliment. Ei susțin că se vor rezolva problemele. Se împart datoriile, 49% înseamnă vreo 500.000 de dolari pentru Statul Român.”, a declarat Președintele Sindicatului Liberal „Navalistul” Mangalia, Marin Florian. DAEWOO MANGALIA HEAVY INDUSTRIES SA a fost înfiinţată în anul 1997, cu o participaţie a DSME Korea de Sud de 51% din capitalul social şi a statului român, prin Şantierul Naval 2 Mai SA respectiv Ministerul Economiei de 49%, statul român având posibilitatea de a numi administratori în Consiliul de Administraţie al societăţii româno-coreene.

Sindicaliștii nu au încă soluție la plângerea penală din 2015

Oamenii sunt conștienți că riscă să rămână fără locuri de muncă, încă reprezentanții din sindicat îi asigură că atâta timp cât există contracte active, locurile de muncă sunt asigurate. Asta depinde foarte mult și de implicarea Statului Român în negocierile. Au existat zvonuri cum că acționarii coreeni se gânesc să vândă partea lor altor firme, pentru a mai scăpa de datorie, însă riscul este imens, cum ei au mii de angajați subcontractați. „Pot să spun doar că situația financiară a societății nu e așa roză. Deocamdată nu s-au făcut reduceri de personal. Ei dacă vor să facă reduceri au posibiltiatea să facă asta la firmele subcontractuale. Astă vară când erau discuții și aveau foarte mult de muncă aveau undeva peste 10.000 de salariați, iar acum sunt 7.000. Noi, în cadrul societății DMHI nu mai suntem așa mulți, suntem 2.300. Și mai are o societate subsidiară, care are 600. Deci, 3000 de salariați proprii, în rest 4000 sunt subcontractați. Există o incertitudine că salariații nu știu ce se poate întâmpla. Salariații au luat credite de la bănci, au datorii, etc. Nici eu acasă nu știu ce se intâmplă cu DMHI când mă întreabă soția. Eu citesc presa coreană și veți găsi toate știriile vizavi de ce se întâmplă în Coreea. Și am fost acolo. Ei au o situație mai dificilă.

Adevărul este că ei au finanțat mult aici. Aveau și interese. Finanțau pentru că aduceau de la ei tot și o parte din bani se întorceau la ei. Acum, din păcate nu mai poate să finanțeze pentru că banca lor are tot interesul să facă banii, nu să-i falimenteze. Statul corean a investit în toate companiile astea, care au interesul după ce a investit în firme, ca acestea să facă bani în continuare. Dacă nu se semnează contracte va fi o perioadă grea. Eu sper să se semneze, așa ne-au promis. În numele sindicatului, am cerut acționarilor să investească.”, a adăugat Marin Florian. În legătură cu aceste subcontractări, în 2015 a existat o plângere penală făcută de către SL „Navalistul” Mangalia, în care se preciza că „Daewoo Mangalia cheltuieşte pentru asigurarea locurilor de muncă, acumulând pierderi şi datorii, iar subcontractorii – furnizori de forţă de muncă ieftină fac profit. Faină socoteală! De loc surprinzător este faptul că unii dintre cei ce aveau obligaţia să apere interesele statului român în Daewoo Mangalia, în calitate de vicepreşedinţi ai companiei, şi-au înfiinţat firme subcontractoare”. Sindicaliștii au precizat că din acel moment, nu au existat soluții la caz, astfel, au făcut o cerere la Parchet pentru a vedea situația exactă și soluționarea plângerii lor.

Extinderea activității este o soluție de lungă durată?

La ședința comună dintre acționarii coreeni și acționarii români, care a avut loc în primăvara anului în curs, s-a discutat despre strategia pe următorii 5 ani de zile, potrivit Ministerului Economiei, unde se dorea extinderea activității prin includerea unor activități auxiliare, cum ar fi confecția de repere metalice și aprovizionarea cu materiale consumabile, dar și a unor activități de producție, precum debitare table, sablare – vopsitorie repere de lăcătușărie navală și confecție de repere metalice. Însă, cu un an mai devreme, în 2015, compania coreeană a anunțat că șantierul naval din România trebuie „lichidat”.

Statul coreean a decis să protejeze șantierul naval, fapt pentru care a anunțat printr-un comunicat de presă remis în vara anului 2015 că oamenii ar trebui să stea liniștiți, căci șantierul va funcționa în continuare, fără a risca reducerea de personal, după ce panica a pus stăpânire pe Mangalia, cu teama că oamenii ar putea rămâne fără locuri de muncă. “Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME) a anticipat obţinerea indicatorilor negativi în trimestrul al doilea din 2015 datorită creșterii inevitabile a costului cu materiale şi cu lucrările de proiectare aferente construcțiilor de platforme offshore contractate în trecut. Deși într-un articol recent se estimează că pierderile cumulate vor fi de 2 trilioane woni coreeni, aceste estimări nu au fost confirmate, având în vedere că verificarea situațiilor contabile pentru prima jumătate a anului este încă în curs de desfășurare.

Având în vedere că deține poziția numărul 1 pe plan mondial în ceea ce privește numărul de contracte obținute în anul 2015, precum și competitivitatea superioară în domeniul offshore și LNG, DSME continuă să opereze fără a avea probleme în ceea ce privește fluxul de numerar. KDB va proceda imediat la verificarea situației DSME pentru o mai bună înțelegere a performanțelor managementului companiei. Dacă rezultatul verificărilor va conduce la anumite acțiuni specifice, KDB va colabora și cu ceilalți finanțatori astfel încât să poată lua toate măsurile necesare și fundamentale într-un timp cât mai scurt, în vederea prevenirii oricărui risc managerial. De asemenea, KDB confirmă că în acest moment nu se va lua în considerare nicio măsură de renunțare voluntară sau retragere a sprijinului pentru DSME”, se preciza la momentul respectiv în comunicat.

Claudia CORBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Nu va mai angajati la societatile de tip "SA-uri", pentru ca majoritatea au activitati care se desfasoara "zi de zi", date pe mana unor firme terte ale directorilor, managerilor din societate, iar profitul se duce la acestea, la actionari se duc doar promisiuni, iar la salariati ajunge doar praful de pe averile "baietilor destepti". Statul este complicele, probabil si unele banci, ai acelor baieti.
0
0
florin marin C--A
4
0
Daca au probleme sa scoata la tabla ca la ora de dirigentie Leii Grei si rascheta-ti, sunt organe abilitate care asi fac treaba foarte bine .
0
0
Pai cum sa plece acest analfabet ....marin florian,,, la ce salariu are si fara ca cineva sa i se opuna acolo la sindicat.....Daca a ajuns sa negocieze si tichetele de masa e jale unde s-a ajuns.
6
1
inca mai aveti lider de sindicat pe acel marin florin care e omul conducerii nu al sidicalistilor?cat timp va trebuie sa va desteptati ?
5
0

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614