REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.8° Constanța Mar., 23 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6708
10.8° Constanța Marți, 23 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6708
 

Codul Etic al elevului, tot mai departe de adoptare

Codul Etic al elevului, tot mai departe de adoptare

Replica API 15 martie 2014 | 00:00 257

Proiect în dezbatere eternă

Proiect în dezbatere eternă

Pentru că aproape în orice domeniu din această ţară ceva trebuie să fie în neregulă, sistemul educaţional autohton, supus zecilor de tentative de reformă, se confruntă cu o gravă anomalie: absenţa cu desăvârşire a Codului Etic al elevilor. În paralel cu Codul Etic al cadrelor didactice, atât de discutat în ultimele zile, sindicaliştii din învăţământ susţin că este necesar şi un cod similar al elevului şi părintelui. Din acest punct, intervine circoteca românească. Pe scurt, un astfel de cod al elevilor a fost dezbătut în 2011. Potrivit legii, ar fi fost obligatorie adoptarea. Care nu s-a produs. Astfel, întreaga procedură de modificări cu ultimele reglementări şi o nouă dezbatere publică sunt necesare. Pe de altă parte, procedura poate fi cel puţin anevoioasă, dacă ne gândim la durata bătăliei studenţilor pentru adoptarea codului lor etic: 10 ani! Despre stadiul actual al Codului Etic al elevului a oferit mai multe detalii preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Alexandru Bajdechi.

"Codul de etică al profesorului este un proiect mai vechi, care trebuie adaptat cât mai repede. În ceea ce priveşte sugestia sindicatelor privind un cod al elevilor, menţionez că un asemenea cod este prevăzut în Legea Educaţiei Naţionale, cu denumirea "Statutul Elevului", care există într-o formă de draft din 2011, dar provine din partea Consiliului Naţional al Elevilor şi nu din partea Ministerului Educaţiei, aşa cum este codul de etică, iar noi ne chinuim de trei ani să trecem de la stadiul la draft, la variante de dinainte de aprobare, pentru a face ultimele modificări şi, în final, documentul să fie aprobat. Din păcate, Ministerul Educaţiei întârzie atât codul de etică al profesorului, cât şi statutul elevului, dar şi regulamentul de organizare a unităţilor de învăţământ pe noua Lege a Educaţiei", a declarat Bajdechi, pentru Replica.

Nu mai este pentru nimeni un secret faptul că steagul incompetenţei din ministerele României flutură mai sus decât Crucea de pe Caraiman, iar Ministerul Educaţiei se încăpăţânează să se menţină în postura de cap de serie, pentru că reuşeşte în mod magistral să nu se racordeze la reglementările naţionale şi europene şi, în acelaşi timp, mai şi scapă basma-curată, aşa cum a detaliat Bajdechi: "Nu ştiu dacă este vorba de incompetenţă sau pur şi simplu au alte priorităţi. Noi nu am primit documente care să ateste dezbaterea publică. Există proiecte ale acestor documente lansate în dezbatere publică acum trei ani, dar aceasta practic s-a încheiat. Având o asemenea vechime, ele trebuie reintroduse cu ultimele modificări, înainte de a fi adoptate. Adică, nu s-ar putea adopta mâine sau poimâine, pentru că trebuie consultaţi din nou actorii sistemului educaţional: elevii, părinţii, profesorii. Statutul trebuie să cuprindă drepturile şi îndatoririle elevilor, adaptate la sistemul educaţional din România, cu recomandările primite din partea Organizaţiei Europene a Elevilor, în care noi, cei de aici, avem membri, astfel încât acest statut să respecte şi normele europene şi cele naţionale. Evident, pentru acest lucru, este necesară o dezbatere publică şi, în final, să fie aprobat. Din păcate, documentul nu a fost înaintat spre dezbatere publică şi nici nu există o intenţie reală de a fi adoptat. Studenţii au luptat 10 ani pentru ca statutul lor să fie aprobat. Este obligaţia legală ca acest document să fie adoptat în termen de şase luni de la intrarea în vigoare a legii, asta înseamnă vara anului 2011. Practic, termenul este depăşit. Cine răspunde? Nu ştim...", a concluzionat Bajdechi, pentru Replica.

În proiectul Codului de Etică al cadrelor didactice pentru învăţământul preuniversitar, aflat în curs de finalizare la Ministerul Educaţiei, dascălilor le este interzisă orice activitate care ar putea să ducă la fapte de corupţie. Traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare la clasă sunt interzice, iar profesorii nu-i pot ameninţa pe elevi să le facă anumite servicii sau să le ofere cadouri, conform prevederilor din proiectul iniţiat de minister. Codul de etică interzice colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice cu ocazia unor diverse evenimente, ca de exemplu olimpiade. Totodată, proiectul Codului de etică prevede că profesorii nu pot face meditaţii cu elevii din unităţile de învăţământ unde îşi desfăşoară activitatea, în schimbul unor "avantaje materiale sau financiare", se mai arată în proiect.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218