Constanța, în pericol să piardă un proiect de milioane de euro: reabilitarea marilor bulevarde!
Constanța, în pericol să piardă un proiect de milioane de euro: reabilitarea marilor bulevarde!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestFonduri nerambursabile. Avocata uneia dintre firmele participante la licitație: 'Dacă nu ești agreat în Constanța, nu ai ce căuta acolo'
Fonduri nerambursabile. Avocata uneia dintre firmele participante la licitație: 'Dacă nu ești agreat în Constanța, nu ai ce căuta acolo'
Primăria Constanța a demarat o serie de investiții aflate, încă, în etapa de pregătire în vederea finanțării în exercitiul financiar 2014-2020, care împreună vor contribui la realizarea viziunii de dezvoltare a municipiului Constanța și a zonei sale de influență. Printre acestea, se numără și un proiect major, împărțit în loturi, ce constă în lucrări de reabilitarea a infrastructurii rutiere, inclusiv prin amenajarea de căi de rulare dedicate transportului în comun, reabilitarea și crearea de facilități pentru deplasarea pietonală. Zona centrală este vizată, mai exact zona Bd. 1 Mai-Șoseaua Mangaliei, dar și Gara CFR și stațiunea Mamaia.
Pentru realizarea investițiilor este nevoie de elaborarea documentației tehnico-economică aferentă obiectivelor. Iar, în acest scop, municipalitatea a contractat o firmă pentru realizarea documentației. În noiembrie 2017, a semnat contractul, numai că, din varii motive, contractul a fost reziliat la inițiativa Primăriei Constanța, deși firma contractantă a dus la bun sfârșit cerințele. Este vorba despre FIP Consulting, din Onești, care s-a văzut nevoită să-și caute dreptatea în instanță. Primăria a pierdut de două ori procesul, iar acum a formulat o contestație în anulare. Va reuși, până la urmă, să depună proiectul prin Programul Operațional Regional 2014-2020-fonduri nerambursabile, până în martie, când este terminul limită, sau pierde un proiect de milioane de euro?!
Municipiul Constanța are în vedere investiții majore în infrastructura de transport și zone pietonale accesobile, sigure, pentru îmbunătățirea indicatorilor privind mobilitatea persoanelor și a mărfurilor, cu scopul de a crește calitatea vieții. Proiectul constă în lucrări de reabilitarea a infrastructurii rutiere, inclusiv prin amenajarea de căi de rulare dedicate transportului în comun, reabilitarea și crearea de facilități pentru deplasarea pietonală (trotuare, culoare de traversare, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități), crearea de piste pentru bicicliști, reorganizarea facilităților de stocare a autovehiculelor. Vorbim despre centrul Constanței, despre marile artere, precum bulevardul 1 Mai și Șoseaua Managliei și zona cuprinsă între Gara CFR Constanţa, Staţiunea Mamaia, stațiunile din sudul litoralului românesc și localitățatile ZMC.
Primăria a pierdut procesul pe fond. Recursul l-a formulat târziu!
În noiembrie 2017, administrația locală a încheiat contractul, în valoare de 69.000 lei + TVA, în urma unei licitații, cu SC FIP Consulting SRL din Onești, pentru Elaborare documentatie tehnico-economică aferentă obiectivului de investiții „Imbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gara CFR și stațiunea Mamaia" (expertiza tehnică, studii de teren – studiu topografic, studiu geotehnic) și elaborare documentație tehnico-economică aferentă obiectivului de investiții „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, zona Bd. 1 Mai -Șoseaua Mangaliei" (expertiza tehnică, studii de teren – studiu topografic, studiu geotehnic). Documentații fără de care nu este posibilă realizarea proiectului. În ianuarie 2018, societatea a transmis în format electronic intreaga documentația aferentă contractului, aceasta fiind livrată inclusiv pe suport analogic. În aceeași zi a fost informată de Primăria Constanța că a reziliat contractul, pentru nerespectarea acestuia. Firma a formulat plângere prealabilă împotriva adresei, plângere ce i-a fost respinsă, fapt pentru care a acționat în instanță municipalitatea. Pe fond, Primăria Constanța pierdut, magistrații Tribunalului anulând, pe 7 iunie 2018, adresa nr. 15266/31.01.2018 emisă de primărie cu consecinţa obligării acesteia la respectarea dispoziţiilor din contractul nr, 146878/15.11.2017. Soluția nu a fost definitivă, așa că administrația locală a formulat recurs. Însă...mult prea târziu, fapt pentru care Curtea de Apel l-a respins, pe 15 noiemrbie 2018, ca tardiv formulat. Deși decizia este definitivă, Primăria Constanța a formulat contestație în anularea hotărârii Curții de Apel. Pe 28 februarie, judecătorii vor decide în acest caz.
Avocatul societății FIP Consulting: Nu eram agreați de primărie
Avocatul societății din Onești a declarat, pentru Replica, faptul că întreaga documentație a fost executată ca la carte și, pentru că a întârziat trei zile cu predarea acesteia, administrația locală a decis, de la sine putere, să rezilieze contractul. ”Am încheiat un contract pentru două tronsoane principale din Constana, cu Primăria, contract pe care l-a reziliat de la sine putere și am atacat în instanță decizia de reziliere. Am câștigat, s-a soluționat și recursul în favoarea noastră, pentru că avocații primăriei au formulat tardiv recursul, iar acum au formulat contestație în anulare”, a spus avocata. ”S-a încheiat un contract pentru studii de teren, studii geo topo și expertiză tehnică, în urma unei licitații. L-am executat, am predat ce aveam de predat și în ziua în care am predat s-a reziliat contractul, pentru că am întârziat cu 3 zile predarea. Normal, trebuia să perceapă penalități, nu să rezilieze, fără niciun motiv”, a continuat apărătorul.
A doua licitație câștigată de Urban Scop, contract atribuit în februarie
În momentul în care cele două erau în litigiu, Primăria Constanța a decis să reia licitația, atribuind contractul firmei Urban Scop. Contract atribuit ilegal, spune avocata. ”În momentul în care noi eram în litigiu cu primăria, aceasta a organizat, ilegal, licitația de execuție a acestor studii de teren și proiectarea. Iar proiectarea pentru aceste obiective a fost atribuită luna aceasta. Cine proiectează, va trebui să termine documentația în mai puțin de o lună de zile, astfel încât să poate fi trimisă și cererea de finanțare, să se obțină și acordul de la mediu în mai puțin de o lună. Este imposibil pentru că trebuie să facă, din nou, aceste studii de teren care nu au vrut cei de la primărie să-l recepționeze de la noi. Interesul Primăriei Constanța ar fi fost să accepte documentația noastră. Dar, se reia documentația, asta dacă nu o copiază pe a noastră, care am trimis-o electronic și sper, spre binele lor, să nu preia. Cu siguranță asta se va întâmpla, pentru că nu are cum să le facă, poate doar dacă nu s-au apucat deja, de mult, pe baza înțelegerilor avute. În mod normal, în minim trei luni se face documentația, pentru că trebuie studii de teren, studii geoforaje, studiu topo, ridicări topo, expertiză tehnică, acord de mediu care durează cel puțin 30 de zile până la emitere și altele”, a mai declarat avocata.
Avocata: ”Dacă nu ești agreat în Constanța, nu ai ce căuta acolo”
”Noi am întâmpinat dificultăți mari. Probabil nu trrebuia să ne băgăm, nu eram agreați, tema principală a fost să se respingă orice vine de la noi și să câștige altcineva. Opozantul principal este doamna Merlă (n.red. Ani Merlă, Directorul executiv al Direcţiei Programe şi Dezvoltare din cadrul Primăriei Constanţa), care a zis nu. Când s-a făcut comisia de recepție, doamna Merlă a condus discuțiile, este șefă acolo, ea a semnat tot, toate comunicările s-au făcut prin doamna Merlă. Și atunci, toți oamenii au respins orice venea de la noi. Noi lucrăm cu multe primării, am câștigat premiul european pe mobilitate, pe studii de fundamentarea unor proiecte, nu suntem o firmă oarecare. Abordare de genul acesta nu am mai întâlnit nicăieri ca în Constanța. Dacă nu ești agreat în Constanța, nu ai ce căuta acolo. Îmi pare rău că am pierdut o grămadă de vreme, aceleași studii am făcut în multe alte părți și au câștigat proiecte care au fost finanțate. Ei bine, la Constanța nu sunt bune”, a conchis apărătorul firmei FIP Consulting.
Va reuși Primăria Constanța să depună proiectul pentru fondurile nerambursabile?
Reprezentanții Primăriei Constanța nu au explicat motivele care au condus la realizarea contractului cu firma FIP Consulting, însă speră ca, până în martie, SC Urban Scop să execute contractul., astfel înbcât să se poată depună proiectul până la termenul limită. ”Cei care au câștigat contractul, nu vor face doar acele studii, ci mult mai mult, este o listă întreagă. Sperăm să se încadreze în termen și să reușim, până-n martie, să depunem proiectul”, a spus Ionela Hapciuc, purtătorul de cuvânt al Primăriei Constanța.
SC Urban Scop s-a înființat în anul 2006 și are sediul în București. Dorel Vasile Daneci este administratorul, iar asociat mai apare și Cătălina Florea Gondea.
F.I.P. Consulting S.R.L. este controlată de Radu Andronic, fost consilier în Ministerul Comunicaţiilor sub mandatului lui Valerian Vreme. În perioada 2012-2014, Andronic a deținut poziții de conducere în Ministerul Transporturilor, CNAIR și CFR SA, iar din 2014 s-a specializat pe servicii de consultanță în mobilitate urbană, planificarea mobilității, proiectare și consultanță pentru proiectele de investiți ale autorităților publice locale și consultanță pentru sisteme de transport public local. În prezent FIP Consulting ofera servicii integrate de consultanță și proiectare pentru zeci de municipalități din România.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News