REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.3° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.3° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Constanţa. Rata promovabilităţii examenelor auto: într-o lună cât într-un an întreg!

Constanţa. Rata promovabilităţii examenelor auto: într-o lună cât într-un an întreg!

Replica API 12 aprilie 2018 | 09:05 5373

Cum se justifică nervii celor care doresc obţinerea permisului auto?

Cum se justifică nervii celor care doresc obţinerea permisului auto?

Liviu Vîrșă

Este știut faptul că, pentru obținerea permisului e conducere la Constanța, este nevoie, pe lângă toate cunoștințele cumulate în timpul cursurilor, de foarte multă răbdare. Că rata promovabilității a scăzut în ultimii ani, de asemenea este știut. Cursanții care au dat proba teoretică, în ultimii doi ani, au fost nevoiți să aștepte chiar și câte două luni și jumătate, poate chiar trei luni, până să dea și cea de-a doua probă, cea practică.

Legislația s-a mai modificat între timp, numărul cursanților a crescut, iar nervii majorității acestora, care nu promovează examenele specifice, sunt întinși la maxim și e disperare mare atunci când sunt respinși. De ce se întâmplă acest lucru și dacă situația este spre mai bine sau spre mai rău, ne răspunde comisar-șef Liviu Vîrșă, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Constanţa.

Reporter: Sunt tot mai multe persoane nemulţumite în rândul celor care dau examen pentru obţinerea permisului de conducere, la Constanţa, din cauza perioadei destul de lungi dintre proba teoretică şi cea practică. De ce s-a ajuns aici?

Cms-șef Liviu Vîrșă: La momentul acesta, întradevăr, perioada de așteptare între proba teoretică și proba practică, sau între două probe, în care candidatul a fost declarat respins și următoarea probă practică, este de aproximativ 80 de zile. Am avut și și o perioadă de 100 de zile. Acum suntem oarecum în scădere. Motivele sunt foarte simple. Numărul de solicitări, raportat la numărul de examinatori disponibili, în sensul că, la acest momet, și din cauza unui procent relativ scăzut de promovabilitate, pentru că am făcut o analiză, în comparație cu anii 2014 – 2015 – 2016 – 2017, promovabilitatea la proba practică a fost în scădere permanentă, undeva la 15 procente pe an.

Adică, dacă în 2015 am avut promovabilitate 60 la sută la proba practică, în 2016 am avut 50 la sută, iar în 2017 am aut 49,62 la sută. Lucrurile au degenerat din octombrie 2015 / începutul lui 2016, când s/a modificat legislația într/o manieră permisivă, în sensul că din octombrie 2015 persoanele care nu promovau proba practică, nu mai erau obligate să susțină din nou proba teoretică.

Din păcate, această măsură care trebuia să-i motiveze pe candidați, să se pregătească foarte bine pe partea practică, i-a determinat să se relaxeze și să trateze cu superficialitate această probă practică, iar atunci, scăzând procentul de promovabilitate, se mărește numărul de candidați care se reportează. Adică un 5% procent de promovabilitate poate părea puțin, dar la 2000 de candidați examinați pe lună, vorbim de încă 100 care trebuie să mai dea încă o dată examenul.

Noi, pe parte de examinări, în județul Constanța, nu avem deficit de personal. Schema compartimentului de ”Examinări” este completă, la fel ca în 2010. Întradevăr, noi mai foloseam și lucrători de la compartimentul ”Înmatriculări” și de la compartimentul ”Permise de conducere”, în schimb și acolo am înregistrat o creștere fantastică de solicitări, cel puțin pe ”Înmatriculări” unde, în 2017, am avut cu 97 la sută mai multe înmatriculări decât în 2016. Adică dublu, cu același număr de personal.

Reporter: Care ar fi soluţia pentru ieşirea din această criză, care persistă de ceva timp?

Liviu Vîrșă: Soluția pentru această situație, pe linie de examnări, ar fi ca examenul să fie tratat corect și cu seriozitate, ca un examen, nu ca o încercare. Adică ”hai să mai facem o încercare, poate de data asta avem noroc să luăm examenul”. Nu există noțiunea de noroc la examen, la proba practică, pentru că vorbim despre a conduce 30 de minute cu un examinator experimentat care te vede, te scanează și își dă seama de tot ce poți și ce nu poți.

Deci, nu ai nici o șansă să iei examenul ”la noroc”. Atunci, dacă s-ar prezenta oamenii la examen cu șanse reale, ar fi altceva. Eu personal asist la examene și văd oamen care nu au nici o șansă să promoveze. Se vede că nu au nici un fel de aptitudini, nici un fel de îndemânare, dar totuși vin acolo ca să ocupe locurile, după care vin din nou la ghișeu ca să se programeze.

Dacă nu vom avea un procent de 70, chiar 80 la sută promovabilitate, vom continua la fel. Este foarte important de notat că noi, efectiv, ca și instituție avem interesul ca oamenii să promoveze acest examen, dar pe competență. Există și vorbe precum că îi picăm intenționat. Nu există așa ceva. Adică dacă lucrez o zi întreagă și dau numai trei permise, înseamnă că lucrăm în gol, nu avem eficiență. Cu cât dăm mai multe permise de conducere pe zi, cu atât activitatea noastră este mai productivă.

Reporter: Dacă s-ar înlocui poliţiştii examinatori cu personal specializat în acest domeniu, cum ar fi inginerii, într-un număr suficient de mare pentru a face faţă solicitărilor, ce părere aveţi?

Liviu Vîrșă: Am auzit de această idee lansată în spațiul public și implicit ni se impută o anumită incompetență. Părerea mea este că activitatea aceasta poate fi făcută de orice persoană, indiferent de pregătire. Important este să cunoască legislație rutieră foarte bine, să știe să lucreze cu oamenii, pentru că nu este atât de simplu. Nu avem puțini examinatori, deși a fost o perioadă în care, din cauza pensionărilor masive, a fost deficit de personal în rândul examinatorilor, dar nu la noi la Constanța.

Am văzut ideea aceasta, nu aș avea nimic împotrivă, în schimb vă asigur că această muncă se axează pe om, nu este despre a lucra cu mașinile sau cu materialele. Eu consider că, la acest moment, structurile noastre au evoluat foarte mult, o schimbare bruscă nu știu dacă ar aduce ceva bun, pentru că este destul de greu să formezi un examinator competent.

Nu te ajută cu nimic faptul că știi alte materii, ca să te ajute la a evalua un om. Să evaluezi un om pe îndemânare, pe competență, pe pregătire. Plus că trebuie o pregătire în a lucra cu omul, trebuie să ai psihicul tare. Dar nu exclud ca, de exemplu, de mâine acest serviciu s-ar muta de la structurile din MAI la o altă structură dintr/un alt minister. Am auzit de foarte mult timp discuția aceasta.

Reporter: S-a tot vorbit, anii trecuţi, de modificarea modului de examinare şi introducerea camerelor video în maşini, în momentul examenelor. La Constanţa s-au implementat aceste proceduri?

Liviu Vîrșă: Desigur. De la 1 iulie 2017, proba practică este înregistrează audio/video.

Reporter: Pe viitor se anunţă ceva modificări ale legii privind şcolarizarea şi examinarea în vederea obţinerii permisului auto?

Liviu Vîrșă: La momentul acesta nu cunosc să fie ceva concret lansat, ca și modificări. Noi, ca structuri teritoriale, nu am fost anunțați cu privire la modificarea unor prevederi.

Reporter: Din punct de vedere statistic, se simte vreo diferenţă între numărul persoanelor examinate în 2017, faţă de 2016?

Liviu Vîrșă: Noi am fost în permanență în trend ascendent, după ce a intrat în vigoare acel ordin care prevedea ca proba teoretică să fie valabilă chiar dacă nu promovezi proba practică, și mai prevedea un lucru: cel care nu a promovat proba practică să fie obligat să mai urmeze șase ore de pregătire suplimentară. Nu știu cum s-au conjugat cele două prevederi, că efectele nu au fost pozitive, adică noi am început să examinăm din ce în ce mai mulți, am avut momente în care lucrătorii erau cu nervii întinși la maxim, pentru că îi țineam peste program, până la 17:00 -!8:00, că poate-poate reușim să obținem un standard al serviciului.

Chiar și pe noi ne-au descurajat, văzând cum tot vin din urmă. Am fost permanent în creștere. În 2016, față de 2015, adică după ce a intrat în vigoare acea prevedere, am examinat cu 20 la sută mai mulți candidați, cu aceiași lucrători. Adică solicitările au crescut în 2016 cu 20 la sută și s-au menținut așa în continuare și în anii următori. Iar dacă a crescut volumul de activitate al examinatorilor, la șapte ore pe zi, deja nu mai dai calitate. Pentru cei care vin să dea proba teoretică, avem capacitatea să examinăm chiar și 200 de persoane pe zi, pentru că avem 11 calculatoare. Acolo lucrează calculatoarele, în schimb, pentru proba practică, avem oameni.

Reporter: Din câte știm, cei care susțin proba teoretică nu mai au nevoie de programare. Se simte vreo diferență cu privire la rata promovabilității?

Liviu Vîrșă: Așa este, la prima examinare teoretică nu se mai face programare. Se vine direct cu dosarul. Inițial am zis să ne organizăm puțin și să vină și la sală cu programare online. Dar își făceau programări fictive și deja programările ajunseseră la aproape o lună degeaba, pentru că aveam 120 de locuri pe zi, cu toate că nu veneau niciodată mai mult de 100. Au venit cei care au școlile de șoferi și au zis ”dom’ne, dacă așteaptă mai mult de o lună nu e bine, că elevul e pregătit atunci, lăsați-l să dea sala oricând”.

I-am lăsat, dar promovabilitatea nu a crescut nici măcar cu un procent. I-am lăsat așa în continuare, la primul examen teoretic să vină când doresc. La fel ca înainte, jumătate promovează, cealaltă jumătate sunt respinși. După cum spuneam, mulți dintre ei tratează superficial acest examen, și atunci normal că ne zbatem așa. Școlile de șoferi, al rândul lor, nu știu cum îi lasă să se prezinte la examen nepregătiți.

Nu știu dacă li se dă vreo testare înainte să vină la noi, cu toate că, din punctul meu de vedere, ar trebui să fie ca la Bacalaureat: nu intri în examen dacă nu ai luat minim 5 la fiecare materie în parte. În documentele lor cu care se prezintă la examen scrie că au absolvit niște cursuri. Ori, să absolvi niște cursuri fără să dai o testare teoretică și practică, nu se poate. Sper să se reglementeze cât mai repede și aceste aspecte. Adică nu poți spune, ca școală, că cineva a absolvit cursuri teoretice și practice, fără a trece de o testare teoretică și practică. Le-a absolvit, dar CUM, în ce mod, dacă nu au nici o notă, nici o evaluare prealabilă?

Reporter: Cu aproximație, cam cât la sută din numărul cursanţilor obţin permisul de conducere din prima încercare?

Liviu Vîrșă: Nu știu exact să vă spun, la momentul acesta, dar dacă aplicăm un procentaj de 50 la sută la sală, și încă 50 la sută la proba practică, înseamnă că sunt aproximativ 30 la sută care promovează din prima. Pentru că dacă vin 10 candidați la sală, din care reușesc 5, iar din ăștia 5, 3 reușesc la oraș, înseamnă că 3 din 10, câți au fost inițial înseamnă 30 la sută promovabilitate la primul examen.

Reporter: Cum stăm în momentul de față, în anul în curs, din acest punct de vedere, al promovabilității?

Liviu Vîrșă: Am avut multe întâlniri cu reprezentanții școlilor de șoferi, am avut și multe ieșiri în spațiul public, prin care am încercat să informez cetățenii și candidații faptul că este necesar să se pregătească temeinic și, în urma unei analize pe care am făcut-o acum și sper să nu fie doar o întâmplare, sentimentul meu este că nu este o întâmplare, anume că în luna martie am avut un procent de promovabilitate de 60 la sută la proba practică, față de 49 la sută cât s-au înregistrat în tot anul 2017. Promovabilitatea în luna martie 2018 este îmbucurătoare și sperăm să crească, să mergem spre mai bine.

Daniel ALBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Ce sef ești tu ca te prostesc politistii subalterni. Da ți demisia și dute la sapa ca nu ești bun de nimic. Spagarule
0
0
Spaga
0
0
De stimatul domn , Neagu Mirel , nu se zice nimic ? Domnul cu o atitudine " infloritoare" , domnul , care dupa ani de zile de trai nu a invatat diferenta dintre comportamentul unui animal salbatic si un om ? Domnul care la fiecare 5 secunde te preseaza sa mergi repede ,mai repede si mai repede , ignorand ca in unele situatii nu este cazul , in unele situatii indicatoarele te limiteaza la o viteza redusa ? Pentru ce ? Ca se grabeste ? Ca isi pierde el rabdarea ? Rusinos . Care te pica din simpla mandrie pentru ca ai indraznit sa-i spui ca nu e ca el si pentru ca i-ai ranit egoul ?
5
0
Examenele auto in Constanta se trec doar daca dai spaga sau vorbeste cineva pentru tine la SRPCIV ca sa dai un examen corect. Alternativ, faci scoala de mai multe ori dar o parte din bani clar se duc tot la politisti.
5
0
Rata de promovabilitate a tutoror scolilor si instructorilor auto din Romania: topinstructoriauto.ro. Sint datele oficiale publicate de DRPCIV, incepind cu anul 2009.
2
0
...liberul arbitru
4
0
sotia mea cand a dat proba practica numai stia "examinatorul" ce nod in papura sa-i mai gaseasca... si i-a gasit: nu mai se ridicau geamurile inapoi la masina felicitari domnilor
4
0
Si de Mirel Neagu?nimic?....care te pica din nimic ba chiar baga de la el si asta in doar 15 minute pe motiv ca nu are timp?
14
0
Ptr. proba practica la obtinerea permisului de conducere, astepti 3 luni, dar baiatul medicului nefrolog Tuta a dat la 2 zile dupa ce a luat proba teoretica, a picat si dupa cateva zile a dat iar proba practica, in timp ce altii asteapta cate 3 luni. Rog sa se verifice si asteptam sa vedem cine de la rutiera se ocupa de asa ceva!!!
16
0
Nu se mai poate asa! Cei pregatiti sunt picati pentru a li se face loc celor care dau spaga. Daca se face o statistica in functie de varsta celor celor care au obtinut permisul, s'ar vedea ca cei mai multi sunt adolescenti. Ciudat, nu?! Sa le traiasca parintii, care sustin coruptia din tara asta si haosul din traficul Constantean. Vrem reglementarile UE!
11
2
Cei mai buni instructori sunt cei care scolile lor dau spaga
10
0
Care sunt cei mai buni instructori auto! Sa stim! Vrem
4
1
examenul il dai pe cativa metri de condus si pe niste paragrafe invatate dintr-o carte. Educatia o primesti cel putin 7 ani de acasa si de obicei asta lipseste in trafic
2
0
Ma bucur sa vad o exigenta sporita in examinari,dar sa fie corecte si cei competenti sa promoveze,te ingrozesti cand vezi soselele noastre cu astfel de dezastra,ar trebui maxim de pedeapsa pentru viteza excesiva,consum de alcol si indisciplina in trafic,sa se mearga pana la anularea permisului,sunt factorii cei mai mult intalniti pe sosele generatori de accidente grave,multa exigenta pentru un trafic mai sigur.
11
0
Numai idioti
3
0
Nu ai invatat nimic dl Varsa,ai fofilato atatia ani in umbra unora de la care puteai lua lucruri bune legate de organizare si reguli de baza,oameni care ieseau ei sa examineze ca sa reduca timpul,intrau pe ghiseu sau in sala...dar tu te corteai...acum esti in prima linie si te vaiti ..succesuri dl Varsa...cred ca serviciul va disparea din cauza celor ca tine..
7
0
In primul rand nr orelor de conducere sunt foarte putine.Apoi,acei instructori sunt snapani rau,din 2 h,practic ajungi sa faci 1h si jumatate,vrea 15 min pauza de 2 ori..De doua ori am stat sa il astept ca sa isi comande el tortul de ziua lui si nu mai stiu ce ocazie avea la cofetarie,va dati seama cat a durat, apoi,cica ii veneau rudele in tara si sa stau in parcarea la city mall,ca vine.A venit dupa 30 de min..Cica lasa ca recuperam noi.A doua zi aveam examen..Si inca o prostie,cica nu am nevoie sa confuc cu a IV a si a Va, asa ca nu am invatat nimic de la snapanul asta,i-am facut reclamatie
7
4
pai daca faceti programari la traseu din 3 in 3 luni si la cate ore de conducere se fac uiti dracu de conducere, dar altii habar nu au sa scrie si au permise si masini bengoase, si sa mai dai si de un politai ca S.... care nu stie decat sa pice din 30 pica.... te duci dracu. mai repede iei in alta tara! dar asta e ROMANIA, cine poate......oase....soarta!!!!
16
1
Si d aia sunr atat de multe accidente pe sosele! Ca dati permise atat de usor! Toate lichelele constantei care sj permit masini incepan cu 2000 de euro conduc ca tampitii si le forjeaza si le ambaleaza la greu netinand cont ca s in oras si nu la raliu!e. De asteptat maximmaxim doua minute la stop si ei accelereaza de parca ar fj viata.lor in joc!!!
22
1
Solutia la toate scuzele si vaicarelile acestor militieni este de a desfiinta acest serviciu putred si corupt si de a il reinfiinta cu tineri ingineri autovehicule rutiere, psihologi, informaticieni, juristi care sa aplice metode si tehnici moderne de examinare.Daca munca cu omul este grea mergeti la sapa sau la lopata ca acolo va este locul, nu mai leneviti si va vaicariti incompetentilor.Daca lucrati suplimentar insemna ca nu stiti sa va organizati si sa va planificati activitatea.Tot ce se intampla este exclusiv din vina voastra, nu mai cautati justificari ca nu tine.Afara cu voi.
27
6
Trebuie schimbat modul de sustinere a examenului,intai sa se sustina proba teoretica iar dupa cea practica ,adica sa nu fie lasat candidatul sa dea examenul ptr conducere pana nu dovedeste ca este bine pregatit.
21
9
Permise luate pe bani si pile !
21
4
concluzia este limpede: sunt prea multi idioti.
28
1
Pe sosele mai ales tiganni
34
0
Ca vad soferi in trafic si eu nu stiu o boaba carte?
21
0
Mostenirea fostilor sefi ai lui VARSE , ajunsi acum sefi mai mari , pe la Locala sau alte functii mari , care in anii '90 au facut cadou permise la toate ciorile si toti machidonii semianalfabeti !
31
2

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218