REPLICA ONLINE CONSTANTA

20° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
20° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Corupţie sau incompetenţă? ANR autorizează agenţiile de crewing care au abandonat zeci de marinari români

Corupţie sau incompetenţă? ANR autorizează agenţiile de crewing care au abandonat zeci de marinari români

Replica API 2 decembrie 2013 | 00:00 2646

Navigatorii care-şi fac public necazul ajung pe o listă neagră

Navigatorii care-şi fac public necazul ajung pe o listă neagră

Agenţiile de crewing care au abandonat, de-a lungul timpului, zeci de marinari români în toate colţurile lumii nu au nici o problemă în a-şi prelungi autorizaţiile. Autoritatea Navală Română (ANR) fie nu vede (deşi, există o sumedenie de cazuri publice în care abuzurile firmelor au fost prezentate explicit sau au fost sesizate oficial în acest sens) fie, mai grav, ştie că anumite agenţii au probleme serioase, dar tot le prelungeşte autorizaţiile. Cu şpagă sau fără, cert este că nu a existat nici măcar un singur caz de agenţie de crewing care şi-a abandonat marinarii (iar unele sunt experte în aşa ceva) şi căreia să i se fi retras autorizaţia. În absolut toate cazurile, singurii vinovaţi sunt navigatorii lăsaţi să moară de foame în mizerie prin porturile din Africa sau Asia, în timp ce agenţiile de crewing din Constanţa reprezintă toate, fără nici o excepţie, o întruchipare a perfecţiunii profesionale şi morale. Mai mult, pe piaţa de profil există, la propriu, celebra omerta, pe modelul consacrat al structurilor mafiote: taci, altfel vei avea de suferit. Practic, marinarii români care au curajul de a face publice necazurile pe care le întâmpină din cauza agenţiilor de crewing care i-au trimis cu bună ştiinţă să putrezească la mii de kilometri de casă sunt trecuţi pe o listă neagră, astfel încât cu greu îşi mai pot găsi ulterior un loc de muncă.

La 15.11.2013, pe lista agenţiilor de crewing autorizate de ANR se aflau 111 firme, marea majoritate din Constanţa, dar şi din Galaţi, Tulcea, Bucureşti, Sibiu etc. Printre acestea, şi agenţiile care au abandonat marinarii români din cele mai mediatizate cazuri ale ultimelor luni, de pe navele Aqua Hercules (arestată în Turcia), Olympus (Egipt) şi RM Pioneer (Malaezia). Vorbim aici despre aproximativ 40 de marinari români, dintre care o parte au reuşit să se întoarcă acasă după luni de chin, iar alţii au ajuns pe navele arestate fără să ştie în ce se bagă, fiind pur şi simplu minţiţi de agenţiile de crewing din Constanţa. Cel mai recent caz este al navei RM Pioneer, arestată din august 2013 în portul malaezian Prai, cu cinci marinari români la bord, printre care şi comandantul, alături de alţi 15 navigatori filipinezi. Între timp, trei marinari (Claudiu Lucian Manole, Remus Doroş şi Gheorghe Cojocaru, fostul primar al oraşului Murfaltar) au fost repatriaţi, în decursul lunii octombrie a.c., după îndelungi negocieri şi intervenţii ale autorităţilor române şi ale consilierului prezidenţial Dorel Constantin Onaca. În locul lor, agenţia de crewing a trimis pe navă alţi trei ofiţeri- Bogdan Tonu, Constantin Neicu şi Sorin Dorin Dănileţ- care s-au alăturat astfel lui Claudiu Dan şi comandantului George Pârvu, aflaţi pe RM Pioneer din iulie, respectiv iunie. Mârşăvia agenţiei de crewing e că a "omis" să le spună celor trei români pe care i-a trimis în gura leului câteva mici detalii, cum ar fi că nava este arestată, iar armatorului navei i-a expirat certificatul ITF. Evident, marinarii nu vor primi nici un ban prea curând, întrucât nava şi-a schimbat administratorul, în urma unui litigiu comercial, grecii de la Wem Lines fiind înlocuiţi de Univan Ship Management Ltd, desemnaţi administratori judiciari de către instanţele din Malaezia. După cum era de aşteptat, Wem Lines, cu care au semnat românii, se spală pe mâni, spunând că salariile trebuie plătite de noul administrator, Univan, iar acesta dă din umeri, transmiţând că responsabilitatea aparţine proprietarului navei.

Ameninţări mafiote: Terminaţi cu mesajele, vreţi să fiţi repatriaţi sau doar să apăreţi la ştiri încă un an de zile?

Iată şi cine sunt ţeparii autorizaţi de ANR, care şi-au bătut joc de marinarii români aflaţi pe nava arestată RM Pioneer: Royal Intel SRL, Bright Balkan Shipping Services SRL şi Primera Maritime SRL, toate din Constanţa. Primera Maritime SRL este deţinută de Lucian Răzvan Albu, persoana de contact fiind Ştefan Neagu, aceasta fiind agenţia prin care s-a ambarcat, pe 13.06.2013, comandantul George Pârvu. Ceilalţi patru marinari s-au trezit abandonaţi în Malaezia "graţie" agenţiilor Royal Intel SRL şi Bright Balkan Shipping Services SRL, autorizate, fără nici o problemă, de ANR. Royal Intel este patronată de grecul Christos Gemenetzidis, persoană de contact fiind Cosmin Ciucă. Gemenetzidis ne-a furnizat, de altfel, o dovadă concretă asupra omertei adoptate de agenţiile de crewing cu privire la marinarii cu probleme. Astfel, în corespondenţa sa cu marinarii abandonaţi pe RM Pioneer, intrată în posesia "Replica", grecul le propune, la un moment dat, să accepte rapatrierea imediată în schimbul promisiunii că vor fi plătiţi direct la sediul din Constanţa al firmei, precizând că există deja un acord în acest sens cu ANR, pe baza unei scrisori de garanţie. În paralel, grecii de la Wem Lines, prin Stavros Binios, le propunea românilor să renunţe la orice pretenţie salarială (deşi aceştia nu au mai fost plătiţi de câteva luni) ca să ajungă imediat înapoi în România. Comandantul George Pârvu a refuzat să accepte acest târg, în defavoarea echipajului său, moment în care agenţia Royal Intel a trecut la ameninţări făţişe. "Stimaţi domni, Dacă întradevăr doriţi să fiiţi repatriaţi în scurt timp şi fără pierderi de banii şi de timp, fără du-te-vino cu mesaje fără rost şi fără noimă, ca de exemplu mesajul primit de dumneavoastră, atunci altă cale nu prea mai există. Vă rog să mă contactaţi pe mobil 0040745181825 ca să vă explic cum stau lucrurile. În orice caz, am deja acordul armatorului şi a ANR-ului, depinde numai de dumneavostră. Nava va ieşi la licitaţie şi propabil va mai dura ceva vreme. Artificii de tip canale de ştiri, nu vor face alt ceva decât să atrageţi asupra dumneavoastră numai o poziţia superficială, şi ostilă atât din partea armatorului cât şi din partea agenţiilor de crewing. Întrebarea mea este, doriţi întradevăr să vă repatriaţi sau doriţi doar numele dumneavoastră să apare pe ştiri de teleleviziune încă un an de zile pînă se vinde nava? Cu deosebita stimă, Royal Intel Ltd, Christos Gemenetzidis", este mail-ul trimis de grecul constănţean echipajului de pe RM Pioneer, pe 22.11.2013 (ortografia aparţine lui Christos Gemenetzidis- n.red.). Este extrem de interesant în acest context cum ar putea aproba ANR un demers al armatorului sau al agenţiei de crewing care nu poate fi interpretat altfel decât un abuz sau înşelăciune.

Standard Shipping a fost reautorizată de ANR, deşi are peste 30 de marinari abandonaţi în Turcia şi Egipt

Aceleaşi "ameţeli" le foloseşte şi cealaltă agenţie implicată în escrocheria de pe RM Pioneer, Bright Balkan Services, deţinută, aparent, de grecii Georgios Stefanou şi Dimitrios Stefanou. În realitate, firma se află în grija avocatei constănţene Mihaela Antoanela Scrieciu, care deţine şi agenţia Shipcare Services SRL, cu acelaşi sediu ca Bright Balkan. Cât treburile păreau încă roz, Scrieciu îşi asigura omul trimis pe RM Pioneer că totul e OK, îşi va primi banii integral, chiar dacă niţel mai târziu şi că se poate repatria fără probleme. "Fi băiat practic, că nava nu e grea şi vei vedea că totul va fi bine, vei ajunge acasă în timp util şi cu banii pentru nuntă.

Pentru orice ai nevoie, să ne scrii aici, că-ţi răspundem şi-ţi suntem aproape", îi scria Mihaela Scrieciu marinarului, în numele Bright Balkan. Văzând la faţa locului că şi-a luat ditamai ţeapa, navigatorul a cerut agenţiei repatrierea imediată şi plata salariului, aducând în discuţie şi cealaltă firmă de crewing a avocatei. Moment în care Scrieciu declanşează clasica operaţiune de spălare pe mâini: "Bună Bogdan, Te rog să specifici la navă că ai plecat prin intermediul societăţii BRIGHT BALKAN SHIPPING SERVICES, nu Shipcare Services! Te rog să studiezi contractul, nu mai implica o altă societate în această situaţie, ai abia o lună la navă, dacă vrei să cobori, nu e nicio problemă, te voi asista să-ţi recuperezi salariul însă te rog să specifici situaţia exactă şi societatea prin care ai plecat. Salutari, Mihaela Scrieciu". Marinarii abandonaţi pe nava RM Pioneer nu sunt singurii în această situaţie, la data când apare acest articol. Peste 30 de navigatori români au fost abandonaţi, încă din primăvara acestui an, pe navele Olympus, din Egipt, precum şi pe Aqua Hercules, în Turcia. În ambele cazuri, este vorba despre agenţia de crewing Standard Shipping SRL, din Constanţa, deţinută de Nicolae Szaiff. "Replica" a prezentat, în mai multe articole, situaţia acestora, luând legătura şi cu unul dintre români, Sergiu Dumitrescu, abandonat de autorităţi şi sechestrat în portul turcesc Iskenderen, în condiţii absolute mizerabile, fără apă, mâncare şi energie electrică la bordul navei. Szaiff a refuzat orice dialog cu "Replica", cerând să nu mai fie deranjat pe viitor, chiar dacă agenţia sa are nu unul sau doi, ci peste 30 de marinari români abandonaţi şi neplătiţi de luni de zile. Logic, şi Standard Shipping SRL a fost recent reautorizată de orbecii de la ANR, deşi, la momentul prelungirii autorizaţiei, se ştia fără urmă de dubiu de situaţia disperată a zecilor de marinari părăsiţi în Turcia şi Egipt de această firmă.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Niste spagari infecti! Cara whisky si tigari prin port mai ceva ca bisnitarii!! Numai exista standarde nimik!! Totul pana la bani!! Angajati numai pe nepotisme!! Toti analfabetii care nu au vazut marea larga in viata lor au ajuns sa decida competenta navelor de naviga!!!
0
0
Sa faceti si un articol despre pretentiile si comisioanele agentiilor de crewing.
3
0
Sa nu uitam si de jegurile de la corona crewing care sunt de fapt GSP Offshore si care nu platesc salariile cu lunile, morti sa-i vad.
0
0

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367