REPLICA ONLINE CONSTANTA

6.4° Constanța Sâm., 20 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6705
6.4° Constanța Sâmbătă, 20 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6705
 

Cristinel Dragomir: CJC nu mai poate finanţa cluburile sportive

Cristinel Dragomir: CJC nu mai poate finanţa cluburile sportive

Replica API 4 aprilie 2015 | 00:42 129

Le dă legea peste mână

Le dă legea peste mână

Cristinel Dragomir

Celebrul interpretator de legi, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Cristinel Dragomir, a ajuns în blocaj. Vrea să finanţeze cluburile şi asociaţiile sportive din judeţ, dar nu-l ajută nimeni, nici legile, nici Ministerul Tineretului şi Sportului, nici instanţele, nici Curtea de Conturi... Supărare mare pe al doilea om din instituţia judeţeană, care, vineri, a organizat o conferinţă de presă pentru a explica, cu subiect şi predicat, cum lipseşte un verb din textul de lege care ar trebui să-i permită să finanţeze sportul constănţean.

„Situaţia pe care o are CJC este unică în ţară. Chiar dacă s-au modificat articole din legile respective, cluburile din Constanţa, în marea majoritate, nu se mai pot prezenta să încheie contracte de finanţare cu CJC. Problema este la cluburi şi nu la CJC. CJC a aprobat sumele necesare, prin hotărârea din februarie, când a alocat 15 milioane de lei, pentru susţinerea activităţii sportive, la toate rangurile, inclusiv juniori.

Modificările care s-au făcut la Legea 69, a sportului, prin ordonanţa de urgenţă nr. 2, reglementează posibilitatea finanţării cluburilor sportive şi, în principiu, chiar dacă articolul de lege nu sună chiar româneşte, la art. 16, alin. 2, lit. b. (...) Deci, nu spune că se face, că nu se face, că se urmăresc, că se controlează, pur şi simplu lipseşte verbul! Eu l-am interpretat că se face exlusiv, noi avem bunăvoinţa şi nu ştim ce s-a urmărit cu alambicarea asta verbală, dar noi am trecut peste ea”, a precizat Dragomir.

Mai în glumă, mai în serios, Dragomir are dreptate şi nu rămâne decât să ne întrebăm dacă cuprinsul din textul de lege este făcut intenţionat pentru a deservi unui anumit scop sau cei care l-au redactat au văzut o instituţie şcolară doar din exterior. Iată textul art. 16, alin. 2, lit. b, din Legea 69: „Finanţarea activităţilor sportive de interes naţional. Altele decât cele de interes general, ale cluburilor sportive şi asociaţiilor sportive participante în competiţiile sportive naţionale şi internaţionale, exclusiv în baza contractelor de finanţare a programelor sportive, încheiate conform prevederilor art. 69 (...)”.

Verbul care l-ar fi ajutat pe Dragomir lipseşte cu desăvârşire şi vicepreşedintele CJC este din nou pus în situaţia de a da cu banul în privinţa deciziilor: interpretăm aşa, facem aşa şi aşa. Sau nu, întrucât Dragomir mai are o problemă. Ordinul 130 al Agenţiei Naţionale pentru Sport, din martie 2006, îi vine peste mână vicepreşedintelui CJC. Practic, asociaţiile şi cluburile sportive care se află în litigiu cu instituţia de la care solicită finanţare nu poate primi nici un cent. Exact ceea ce se întâmplă la Constanţa.

„Avem ordinul 130, din 2006, privind finanţarea nerambursabilă din fonduri publice. Prin normele de publicare, vedem că finanţarea cluburilor sportive se face în conformitate cu prevederile Legii 350. Dacă interpretăm articolul respectiv şi ieşim de sub incidenţa Legii 350, că noi asta am cerut Ministerului Tineretului şi Sportului. Când s-a făcut această modificare la ordonanţă, ar fi trebuit să spună: „prin derogare de la Legea 350, finanţarea se face...”. Nu s-a făcut nici o derogare, ca atare Legea 350 e în vigoare. (...) Tot la ordinul 130, ca un club să poată fi finanţat, are două condiţii, printre care „să nu se afle în litigiu cu instituţia publică căreia îi solicită contribuţia unui contract de finanţare”.

În controlul Curţii de Conturi, care s-a făcut în 2013, pentru 2012, există decizia 70 din 6 august 2013, care ne obligă să recuperăm sumele. În 2014, CJC a procedat la notificarea cluburilor sportive, pentru că suntem obligaţi să punem în aplicare decizia Curţii de Conturi şi aşa s-au născut acele procese, în care noi le solicităm să ne dea banii înapoi. Chiar dacă CJC va pierde procesele, suntem în situaţia în care suntem într-un litigiu cu cluburile respective. Cu siguranţă, având actele justificative (cluburile – n.r.), vor câştiga toate procesele”, a mai spus Dragomir.

Lege specială pentru sport

Vicepreședintele CJC a bătut pe la ușile MTS și, din discuțiile pe care le-a avut, inclusiv cu ministrul Gabriela Szabo, a ajuns la concluzia că este necesară o lege specială pentru finanțarea sportului, care să nu mai dea bătăi de cap. „Noi am dat bani, prin hotărâre de CJC. Anul trecut am dat pe 350. Prin hotărâre de CJC așa s-a alocat din 2004, cel puțin de când sunt eu în CJC. În 2004, nu s-au făcut observații; în 2005, nu s-au făcut observații; în 2006, nu s-au făcut, până în 2013, când s-a făcut controlul și auditorii externi au spus că este plată nelegală. Este și dosar penal în instanță. Deși, ele (plățile – n.r.), au la bază justificări foarte clare, documente ș.a.m.d. Noi nu am considerat la momentul respectiv că trebuia să procedăm pe 350. Dovadă că și ordonanța 2 consfințește că sportul de performanță excede Legii 350. (...) În urma discuțiilor pe care le-am avut cu reprezentanții la vârf ai MTS, doamna ministru, secretarul general al MTS, secretarul de stat, există o singură soluție la ora actuală ca și posibilitate de a mai finanța aceste cluburi: să se dea o lege specială, prin derogare de la toate celelalte legi, privind finanțarea sportului de performanță de către autoritățile publice locale”, a concluzionat Dragomir.

Cluburile care pot primi finanțare de la CJC sunt FC Farul Constanța, clubul de tenis de masă, asociația județeană Rugby 15 și alte asociații, de șah sau de scrimă. Cele care nu pot primi finanțare de la CJC, întrucât se află în litigiu cu instituția, sunt: Asociația Club Sportiv „Școala de Fotbal Farul Constanța 2010”, CS Volei 2004 (în insolvență), Club Volei Municipal Tomis Constanța, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret, CS Baschet Club Farul, CS Universitar Neptun, Fundația pentru Promovarea Sportului Constănțean, CS Rugby Club Județean Farul Constanța, HCM Constanța.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614