REPLICA ONLINE CONSTANTA

5.4° Constanța Mar., 19 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6673
5.4° Constanța Marți, 19 Martie 2024 Anul XX Nr. 6673
 

Daraban: Cred că echipa Mazăre influenţează şi acum administraţia Portului Constanţa; ar trebui să vină profesionişti

Daraban: Cred că echipa Mazăre influenţează şi acum administraţia Portului Constanţa; ar trebui să vină profesionişti

Replica API 23 aprilie 2016 | 01:50 498

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României,

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României,

Mihai Daraban

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, constănţeanul Mihai Daraban, este curtat, din patru în patru ani, pentru a fi candidatul unui partid sau altul la Primăria Constanţa. Ce crede despre primarul ideal al Constanţei, despre consilierii locali ori dacă urmează o perioadă de criză economică, aflaţi din interviul acordat cotidianului „Replica”. Tot în cadrul interviului, Daraban a făcut referire şi la numărul mic de agenţi economici care reuşesc să depăşească graniţele ţării, prin exporturi. Un alt subiect a fost cel legat de scandalul Panama Papers, dacă are sau nu conturi, Daraban opinând că situaţia a fost abordată greşit. „Off-shor-ul este un mecanism care te ajută, mai ales în comerţul internaţional, să fii mult mai flexibil”, a declarat Mihai Daraban.

Reporter: Domnule Draban, de ce este atâta agitaţie în Portul Constanţa? De ce continuă sindicaliştii să protesteze?

Mihai Daraban: Este o agitaţie pentru că nu există o politică coerentă a Portului Constanţa. Ştim cu toţii că ani de zile administraţia actuală a administraţiei Portului Constanţa nu a fost preocupată decât să facă cât mai mult profit, ca să împartă cât mai multe dividende, dividende care, după părerea mea, nu îşi aveau rostul, având în vedere specificul de activitate al societăţii. Aţi văzut, chiar în titlu este un cuvânt-cheie: administraţie. Deci, un administrator nu prea are voie să facă profit în detrimetul unor investiţii, a unor lucrări strict necesare funcţionării portului. Poate presa nu a menţionat, dar Autoritatea Navală Română poate să confirme că foarte multe nave se pun pe uscat în Portul Constanţa, pentru că nu au fost făcute lucrările aferente de întreţinere, pentru că, până la urmă, ca să faci profit ca administraţie, trebuie să tai cheltuielile. Iar eu am mai dat un exemplu guvernanţilor: cum ar fi un administrator de scară de bloc - ca să ne înţeleagă toţi -, cu un bloc în care nu merge liftul, sunt balustrăzile smulse pe casa scării, nu sunt geamuri, dar administraţia face profit. am asta este şi oglinda Portului Constanţa. Nu se poate ca la o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro să ai 10 milioane de euro profit. Este un fapt nemaiîntâlnit în sistemul portuar mondial ca această societate, care ar trebui să se ocupe de administrare, de tot ce înseamnă infrastructură, dragaj, drumurile din port pe care le vedem cu toţii că sunt la pământ, să se ocupe de profit şi să împartă dividende.

Rep.: Dar oamenii sunt nemulţumiţi doar din aceste motive, sau sunt împinşi de la spate şi de anumiţi agenţi economici care sunt speriaţi că se măresc nu-ştiu ce taxe?

M.D.: Nu se dau dividende de un an - doi, eu ştiu că se dau de prin 2008, de pe timpul ministrului Ludovic Orban, când s-au împărţit acele procente între Primăria Constanţa şi Fondul Proprietarea... Deci sunt şapte ani de când s-au tot dat dividende, probabil va fi şi acesta al optulea, când se va întruni Adunarea Generală şi se va stabili balanţa de venituri, cheltuieli şi aşa mai departe... Bani irosiţi aiurea şi vorbim de milioane de euro. Milioane de euro care s-au scurs an de an din Portul Constanţa către două entităţi – bine, una a fost respinsă între timp de Curtea Constituţională, adică Primăria Constanţa – şi către Fondul Proprietatea. Bani nemeritaţi, după părerea mea. Poate ar fi fost meritaţi dacă celelalte capitole ar fi fost rezolvate, pentru că o administraţie cum este cea a Portului Constanţa poate să facă acest profit doar tăind din chletuielile de infrastructură, de menţinere a infrastructurii existente.... Nu vreau să fiu rău înţeles, să se creadă că vorbim despre bani pentru cofinanţarea a nu-ştiu-ce alte proiecte europene. Vorbim de infrastructura existentă, de lucrările de întreţinere. Şi al doilea: crescut de tarife, ca să faci portul neatractiv pe piaţa internaţională. Aceasta este, până la urmă, preocuparea, şi agenţii economici din port sunt interesaţi de viitorul lor, până la urmă. Şi când vezi că administraţia nu-ţi creează un cadru prin care tu să te dezvolţi economic, normal că iei foc şi te duci în faţă şi faci scandal. Pentru că nu master planul îi deranjează cel mai mult. Sunt şi acolo nişte aspecte ciudat, dar, în sfârşit, vezi că, una peste alta, vezi că portul nu face investiţiile care trebuiesc în infrastructura existentă, repet – în cea existentă.

Rep.: Negocieri (între protestatari şi conducerea administraţiei portuare – n.r.) nu văd să existe. Administraţia ar trebui schimbată? Ar trebui o decizie radicală de la Bucureşti?

M.D.: Eu am spus-o public: este ultima redută a echipei Mazăre din Constanţa, redută de stat.

Rep.: Şi trebuie „rasă”?

M.D.: Nu cred că a fost pusă pe nişte baze reale şi cinstite. Pentru că mă îndoiesc că echipa Mazăre n-a influenţat actuala administraţie în luarea unor decizii. De fapt, cred că o influenţează şi acum, dacă mă întrebaţi pe mine.

Rep.: Şi ce ar trebui să aducem în loc (la conducerea administraţiei portuare – n.r.)? Pe cine?

M.D.: Profesionişti. Şi cred că sunt în port profesionişti suficienţi, oameni care stau de ani de zile în zona portului. Nu pot să dau nume acum, că sunt foarte mulţi.

Rep.: De ce nu candidaţi la Primăria Constanţa, deşi, periodic, câte cineva vă propune acest lucru?

M.D.: M-am obişnuit cu propunerile. Nu, mi-a ieşit din cap acest aspect. Nu cred că aş corespunde modelului actual de primar, bazat pe actuala legislaţie. eu cred că sunt mult mai dur ca să pot să duc o astfel de funcţie pe actuala legislaţie. Lucrurile trebuiesc mult mai piramidal organizate, decizia să fie foarte, foarte apăsată a primarului. Consiliile locale n-au dovadă, în general, nu doar la Constanţa, decât de un trafic de influenţă pe faţă la nivel naţional. De aceea nici nu putem reţine, la nivel naţional, vreun celebru consilier local care şi-a adus vreodată aportul în vreo administraţie publică locală. Nu prea sunt. Iar aici, de toţi de care aflăm, aflăm de la dumneavoastră, din presă, la partea negativă...

Rep.: Că şi-au creat afaceri...

M.D.: Exact. Nu am văzut niciodată o ştire pozitivă în toată presa, nu doar cea constănţeană, că a avut o iniţiativă nu-ştiu-ce consilier local într-o anumită localitate pe un proiect specific, benefic şi aşa mai departe. Deci, n-au ieşit numele în rezonanţă decât la capitolul negativ, la „aşa nu”.

Rep.: La momentul de faţă, care ar fi cea mai bună soluţie pentru constănţeni? Pe cine aţi vota dvs.? – aţi văzut deja oferta...

M.D.: Este foarte greu. Nu aş menţiona un nume. Eu aş vrea în primul rând un primar care să aibă o deschidere totală către mediul de afaceri, tot ce ţine de mediul de afaceri să fie tratat de primărie cu celeritate, pe tot ce înseamnă luccrul cu primăria – autorizaţii, certificate, atâta timp cât sunt generatoare de business. Să fie, pe de altă parte, o carte albă a localităţii, să ştim şi noi ce mai oferim şi ce mai promovăm, pentru că vedeţi că la Constanţa s-a retrocedat toată litosfera, pe straturi geologice, până la manta, şi nu mai ai ce să oferi. Nu mai ai ce să oferi unui potenţial investitor, pe care poţi să-l ajuţi dându-i un teren în concesiune, aducându-i utilităţile la uşă şi, ştiu şi eu, să-i tai din nişte taxe locale care nu se ciocnesc de Codul Fiscal. Mai mult nu ai ce să îi oferi unui agent economic, să-l îmbii să vină la Constanţa.

Rep.: Întreg judeţul a fost închis – este acum o expresie celebră, în referire la faptul că n-au venit investitori...

M.D.: Noi am avut acel celebru exemplu: Voestalpine, da?, când combinatul ăla, ditamai combinatul, care promitea mii de locuri de muncă, a fost trimis în jungle imobiliară să-şi cumpere pământ. adică, nu poţi să tratezi cu aceeaşi măsură un hypermarket care îşi cumpără terenul şi are grijă să-şi scoată din retail toată investiţia, nu poţi să îl compare cu un generator de locuri de muncă, mai ales în sfera productivă, nu poţi să îl pui în aceeaşi balanţă. Aceluia trebuie să îi oferi teren în concesiune. Au fost primari din Spania la mine, de la primării care au şi acum terenuri în concesiune pentru investiţii majore. Nu mai ştiu prin România cine mai poate să ofere, pentru că această retrocedare deşănţată la nivel naţional ne-a făcut să fim în imposibilitatea de a mai oferi ceva… Decât să îi recomandăm unui investitor nu-ştiu-ce agenţie imobiliară, sau în cazul Constanţei, pe Strutinsky. (…)

Rep.: Ce este cu tot acest scandal Panama Papers? Dvs. aveţi conturi în Panama?

M.D.: Nu, n-am conturi în Panama şi nici în alt off-shore, dar cred că problema în România a fost pusă greşit, a fost pusă prin prisma unor dezvăluiri de nume celebre, care au apărut în acele off-shor-uri. Instituţia off-shor-ului funcţionează bine-mersi, funcţionează peste tot în lume, ziarele americane, londoneze, pariziene sunt pline de anunţuri în care avocaţi îşi exprimă oferta de a înfiinţa off-shor-uri, pentru că off-shor-ul este un mecanism care te ajută, mai ales în comerţul internaţional, să fii mult mai flexibil. În Panama, în băncile panameze, mă îndoiesc că există sume foarte mari. Acele off-shor-uri categoric trebuie să aobă un capital social depus, bineînţeles, la o bancă din Panama, dar capitalul social se situează undeva la 2 mii- 5 mii de dolari, şi evetual o taxă anuală de menţinere a acelui off-shor în picioare. Off-shor-ul are acest avantaj că ANAF-ul ţării respective nu vine peste societate să-i verifice actele contabile în operaţiunile comerciale (...)

INTERVIU INTEGRAL - VIDEO:

Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
294439101410
5/49
31213917-03-20243 0 1 5 5 7 6
joker
371118333920