REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.2° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

De ce Dunăre-Marea Neagră nu se compară cu Rhin-Main, iar managerul privat Georgescu n-a scos profit pe 2013

De ce Dunăre-Marea Neagră nu se compară cu Rhin-Main, iar managerul privat Georgescu n-a scos profit pe 2013

Replica API 13 decembrie 2013 | 00:00 224

Bilanţul anual al Canalelor Navigabile

Bilanţul anual al Canalelor Navigabile

Directorul general al Administraţiei Canalelor Navigabile (ACN), Daniel Georgescu, a anunţat încheierea unui an plin de greutăţi pentru companie, cărora li se adaugă şi criteriul geopolitic. În cadrul unei şedinţe de bilanţ anual, organizată joi de ACN cu colaboratorii săi, Georgescu a dorit să puncteze elementele principale ale îngreunării activităţii de transport fluvial şi a vorbit despre dezinteresul Bulgariei pentru Dunăre, ţară axată mai mult pe transportul rutier şi feroviar.

"Dumneavoastră, cei care tranzitaţi şi operaţi pe Dunăre, dacă nu încărcaţi la capacitate maximă, 500 de tone sau 800 de tone, în loc de 1.000 de tone, nu este ACN de vină. Vreau să fim un tot unitar şi să discutăm problemele către Ministerul Transporturilor, către Guvern, da? Este o problemă şi ştie toată lumea că Dunărea pe teritoriul României, vorbind realistic, de la Porţile de Fier şi până la vărsare, este împărţită între sectorul bulgăresc şi sectorul românesc. Haideţi să nu ne ascundem după deget. În Bulgaria, există un singur port operaţional la Dunăre. În rest, bulgarii fac transport rutier şi feroviar. Interesul lor nu este să dezvolte traficul şi navigaţia pe Dunăre. Noi avem probleme pe sectorul bulgăresc. Încă o dată vă spun, anul trecut, la nivel de MT, s-a început un proiect foarte curajos, în care s-a discutat despre Strategia Dunării, în care s-a pus această problemă, să se dragheze Dunărea, de la Porţile de Fier, până sus, la Galaţi", a declarat Georgescu. Într-adevăr, dezinteresul statului vecin se resimte şi la cel mai înalt nivel pentru partea română. La sfârşitul lunii octombrie, Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat în cadrul conferinţei "Dunărea, perspective de dezvoltare" că România nu poate plăti în fiecare an lucrările de dragare a şenalului navigabil pe sectorul bulgăresc al Dunării, fără să primească din partea Bulgariei contravaloarea acestor lucrări, aşa cum s-a întâmplat şi în 2011 şi în 2012.

Georgescu, despre despre salariile companiei: "Ies cu pensii de mizerie, nu vine nimeni pentru 900 de lei"

La ACN, salariile medii din cadrul companiei sunt "sub cele la nivel naţional". Georgescu a lăudat devotamentul personalului companiei, în ciuda veniturilor modeste, atât cele salariale, cât şi cele de la pensionare. Întrucât o proporţie covârşitoare a personalului este îmbătrânit, Georgescu se plânge şi în privinţa viitoarelor angajări, pentru că salariile sunt foarte mici. "Noi am menţinut salariul mediu în companie sub cel la nivel naţional. La momentul acesta, eu am aproape 18 salariaţi care au salarii, din punctul meu de vedere, sub munca pe care o prestează ei. Este un "of" de-al meu. Stau şi mă uit în ochii oamenilor din companie şi, vă rog să mă credeţi, sunt oameni în prag de pensie şi, deşi nu este frumos, dar asta este, trebuie s-o spunem verde în faţă, un om care mai are doi ani şi iese la pensie câştigă 450 de euro. Acestea sunt salariile de la ACN. Îmi este ruşine să dau mâna cu acea persoană şi ştiu că o să aibă o pensie cu care nu-şi va putea cumpăra pâinea şi ce mai are nevoie. Sunt oameni care au crescut la Canal şi-au lăsat viaţa la Canal şi ies la o pensie de mizerie. Eu cred că dacă schimbăm lucrurile în bine, o să fie bine pentru toată lumea. Nu vine nimeni pentru salarii de 900 de lei", a declarat Georgescu. De asemenea, directorul ACN şi-a cerut "public iertare" operatorilor portuari, pentru evenimentele neplăcute survenite în acest an: "Vreau să le mulţumesc celor care au tranzitat şi au operat pe cele două Canale. Lucrul care mă bucură este faptul că foarte mulţi dintre aceştia au colaborat excelent, în condiţii de criză şi aş vrea să îmi cer public tuturor transportatorilor de pe Canale scuze şi iertare pentru acele neconcordanţe care s-au întâmplat şi acele evenimente nefericite cu ecluzarea, cu aşteptarea", a declarat Georgescu.

Strategia Dunării, resuscitată

Tehnologia învechită şi absenţa aproape completă a investiţiilor pe sectorul fluvial sunt alte aspecte cu care ACN se confruntă. Moştenirea Ceauşeştilor este utilizată şi astăzi şi Georgescu speră la fondurile prevăzute în Strategia Dunării. "ACN nu vrea să facă nu ştiu ce profituri. Nu-mi ridică nimeni statuie, dacă fac un profit de 500.000 de euro, de un milion de euro sau de trei euro. Eu vă spun sincer: pentru mine, important este să ridic nivelul companiei, până voi pleca de aici, în sensul să se cunoască faptul că s-a modernizat, au fost făcute anumite lucrări. Să ştie toată lumea: exact cum a fost preluată această mare lucrare, în 1989, aşa a rămas. Nu s-a investit de atunci un cent. Singura zonă care a fost reparată de două ori a fost acea zonă de pe malul Portului Constanţa, când s-a deviat traficul greu către Portul Constanţa. În rest, nu s-a investit un cent. Ca să înţeleagă toată lumea. Suntem în 2013 şi avem ecluzele concepute în 1978 şi terminate în 1984-85 sau 1986. Tehnologia este din anii aceia. Nu vreau să vă spun ce consumuri avem la staţia de pompare. Sunt aceleaşi pompe, lăsate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe scurt aşa. Deci, haideţi în 2014 să încercăm să trimitem memorii, să facem hârtii, către forurile abilitate să reia această Strategie a Dunării. Doamna ministru mi-a spus că sunt ceva bani care pot fi folosiţi pentru această strategie", a declarat Georgescu. Strategia Dunării este un proiect lansat în 2011, cu o finanţare de aproximativ 100 de miliarde de euro. Ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, relata în octombrie pentru Replica de Constanţa despre posibilitatea ca transporturile să nu se mai axeze în proportie de 70-80% pe transportul rutier, ci pe transportul pe căi navigabile interioare. Programul a fost dezvoltat alături de Austria.

Ponta spune că lucrurile merg prost, Georgescu confirmă: "Este neprofitabil"

Pentru Georgescu, anul 2013 s-a dovedit a fi unul "destul de greu" şi care "trebuie uitat cât mai repede". Directorul ACN a primit o adresă din partea premierului Victor Ponta, în care i se atrăgea atenţia despre Canalul Dunăre-Marea Neagră, ca fiind "unul dintre cele mai scumpe din Europa". În replică, Georgescu a relatat despre problemele cu care se confruntă compania, greu de conceput pentru o ţară europeană: "Anul 2013 a început destul de greu. Până în luna iunie, traficul a fost destul de prost, iar începând din luna iulie am început să recuperăm. La momentul acesta, ACN, la tarifele pe care le practică, nu este profitabilă. Suntem în situaţia de a fi cu o pierdere destul de consistentă. Singurul lucru care ne-a salvat pe ultima sută de metri au fost recuperările din chiriile pe platformele portuare. Toată lumea ştie că, din 2005, tarifele au rămas aceleaşi. Din 2006, până în 2013, cheltuielile pentru echipamente, ecluzele şi staţiile de pompare au crescut cu 103%. Cheltuielile pentru întreţinere şi reparaţii, cu 54%. Tariful la energia electrică, mai avem încă doi ani de contract, a crescut cu 27%. Cheltuielile cu combistibilul au crescut cu 92%. Mereu suntem comparaţi cu Canalul Rhin - Main. Sunt două diferenţe majore între al nostru şi al lor. Primul lucru, acolo se trage gravitaţional, noi o facem pe Dunăre, iar al doilea, pe teritoriul Austriei şi Germaniei, dragajul se face de către centralele nucleare. Un transportator din Austria mi-a spus că, printre probleme, nu se numără şi tarifele care se percep la noi. La noi, este viteza şi am solicitat studiul unui companii din Germania. Încercăm să găsim posibilitatea de a da posibilitatea unei viteze mai mari pe Canal. Am făcut o socoteală cu acel transportator şi am luat în calcul creşterea, de la 12 kilometri pe oră, la 18 sau 20 de kilometri pe oră. Încă nu ştiu, vedem ce vor spune aceste studii. Mărind viteza, se vor face mai multe voiaje, mai scurte, în sensul că în loc de trei, vor putea fi patru voiaje pe lună şi, automat, ajutăm pe toată lumea. La noi, există probleme şi cu Vama şi cu Ministerul de Finanţe, cu TVA. Ştiţi foarte bine că, în Ungaria, TVA se plăteşte după ce s-a terminat importul şi a plecat marfa din zona de tranzit, nu se plăteşte înainte şi asta este cauza pentru care noi, împreună cu Administraţia Portului Constanţa şi parlamentarii din Constanţa, am făcut un memoriu către Ministerul de Finanţe, către premier. Le-am explicat că este inadmisibil ca o navă care vine la Cernavodă, după-amiază, la ora 16:00-16:30 şi trebuie să aştepte până luni dimineaţă, pentru agentul de la Vamă. Sunt minusurile noastre şi pe care încercăm să le rezolvăm. Nu-mi place să mă ascund după deget. Toată lumea ştie că există aceste probleme şi am hotărât ca măcar o dată la trimestru să ne vedem", a menţionat Georgescu.

Ce-şi propune ACN pentru 2014

În ciuda unui an dificil, Georgescu priveşte cu încredere spre 2014. În ciuda cifrelor care-i dau "dureri de cap", directorul ACN se mândreşte cu "îmbunătăţirea ecluzelor", dar şi cu alte proiecte, susţinute cu fonduri europene: "Am demarat cu adevărat, s-a plătit faza întâi a proiectului de remodernizare a ecluzelor. Marea parte a cheltuielilor sunt cu ecluzele, pentru că aparţin anilor 1977-1980, piesele de schimb abia se mai găsesc, consumabilele, uleiurile, la fel. Sper ca la sfârşitul anului 2014, începutul anului 2015 să reuşim să rezolvăm măcar unul din firele de la fiecare ecluză. Vorbim aici despre ecluzele din Agigea, Cernavodă şi Ovidiu, urmând să continuăm cu etapa a doua, cu celălalt fir. Următorul lucru pe care vrem să-l facem este să încercăm să găsim finanţare europeană pentru energia neconvenţială, să reducem cheltuielile", a punctat Georgescu.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218