REPLICA ONLINE CONSTANTA

7.6° Constanța Sâm., 20 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6705
7.6° Constanța Sâmbătă, 20 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6705
 

De pe nava Flaminia nu se mai descarcă nimic: armatorul nu s-a înţeles la bani cu românii, vrea să plece în Grecia

De pe nava Flaminia nu se mai descarcă nimic: armatorul nu s-a înţeles la bani cu românii, vrea să plece în Grecia

Replica API 19 octombrie 2013 | 13:01 258

Decontaminarea şi reparaţiile în Şantierul DMHI Mangalia, prea scumpe!?

Decontaminarea şi reparaţiile în Şantierul DMHI Mangalia, prea scumpe!?

Informaţiile publicate în exclusivitate de Replica, referitoare la MSC Flaminia, sunt confirmate de Autoritatea Navală Română! Momentan, ANR nu a primit nici o notificare privind plecarea navei din Portul Constanţa, însă, a precizat şeful autorităţii, descărcarea deşeurilor de la bordul Flaminia a fost stopată: "Agentul navei aşteaptă date de la armator, dacă pleacă spre Grecia sau în altă parte", a declarat vineri, în premieră pentru "Replica", Andrei Mihai. Interesant de precizat este şi faptul că, joi, Daewoo-Mangalia Heavy Industries a transmis o adresă în atenţia Comisariatului Judeţean Constanţa - Garda Naţională de Mediu prin care anunţă că activitatea de descărcare a deşeurilor a fost sistată din cauza vremii nefavorabile.

Facem precizarea că, în cursul zilei joi, cotidianul "Replica" de Constanţa l-a contactat pe vicepreşedintele DMHI, Paul Ilicenco, pedntru a afla dacă există probleme în privinţa contractului privind repararea MSC Flaminia, însă acesta ne-a declarat: "Eu nu ştiu aşa ceva. Poate îmi spuneţi cine v-a furnizat informaţia.... Eu ştiu că nava ajunge în şantier la Mangalia, pentru reparaţii, în luna ianuarie, anul viitor". Foarte interesant cum se tot schimbă datele problemei, şi anume: de când a sosit nava în Portul Constanţa, în luna mai a anului curent, autorităţile au descoperit ba că la bord este o cantitate mai mare de deşeuri decât cea declarată în acte, ba că descărcarea deşeurilor se încheie în septembrie (lucru care nu s-a întâmplat), ba că nava ajunge de Crăciun la DMHI - lucru contrazis, iată, de conducerea şantierului din Mangalia. Nu mai reamintim toate problemele legate de MSC Flaminia şi decizia părţii române de a o accepta în dana UMEX a Portului Constanţa, însă ajungem la următoarea întrebare: dacă armatorul se pregăteşte să ducă nava în Grecia sau Bulgaria (pentru decontaminare sau reparaţii - nu se ştie cu precizie), atunci cum au fost încheiate contracte? Ce fel de înţelegeri au făcut românii pentru această navă, dacă armatorul ia în calcul să plece undeva unde ar beneficia de servicii mai ieftine? Până va catadicsi cineva să explice "înţelegerile private" între proprietarul MSC Flaminia şi societăţile care şi-au luat angajamentul să efectueze lucrări la navă, noi atragem atenţia asupra următorului aspect: intrarea în Portul Constanţa a unei astfel de ambarcaţiuni ne afectează pe toţi. Vorbim despre impactul încărcăturii navei asupra mediului, cu menţiunea că declaraţiile reprezentanţilor autorităţilor române nu au convins, în proporţie de sută la sută, că situaţia ar fi roz.

Armatorul nu vrea să dea mai mulţi bani

Trecem însă peste aceste consideraţii şi ajungem la următoarea stare de fapt: conflictul privat dintre armatorul navei MSC Flaminia, reprezentanţii Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) şi consorţiul format din firmele Uni-Recycling din Bucureşti, Setcar SA din Brăila şi Glar Construct din Ploieşti (contractat pentru decontaminarea deşeurilor), ar putea duce la ridicarea ancorei în vederea plecării în Grecia sau Bulgaria. Cel puţin acestea sunt informaţiile furnizate de sursele noastre, care susţin că armatorul nu este dispus să scoată prea mulţi bani din buzunar. Conform aceloraşi surse, DMHI s-a angajat, prin cele trei firme din Bucureşti, Brăila şi Ploieşti, să cureţe nava de deşeuri. Deşi contractul a fost încheiat pentru un anumit tonaj, muncitorii ar fi descărcat mai mult. Cum nu s-ar fi înţeles din punct de vedere financiar cu armatorul, DMHI a decis să stopeze descărcarea. Şantierul Daewoo Mangalia a transmis joi, 17 octombrie a.c., o adresă în atenţia Comisariatului Judeţean Constanţa - Garda Naţională de Mediu prin care anunţă că activitatea de descărcare a deşeurilor a fost sistată. Motivul oficial: "Din cauza vremii nefavorabile!". "Toată lumea cere bani şi armatorul este decis să plece din Portul Constanţa. Armatorul a solicitat celor de la DMHI să facă mai mult decât era stipulat în contract şi, evident, aceştia au vrut să pluseze", susţin sursele noastre. Menţionăm că MSC Flaminia, distrusă parţial în urma unui incendiu anul trecut, este operată de armatorul elveţian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES. Cunoscută drept "bomba plutitoare", nava conţine 23.000 de tone de deşeuri, iar 14.000 de tone dintre acestea au fost declarate "import ilegal" de către autorităţile române, acestea urmând să fie preluate de către statul german. Reprezentanţii firmei care operează nava au primit, în iulie, avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deşeuri. Conducerea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM) a precizat că "importul ilegal" de deşeuri ar trebui preluate de către statul german. În baza notificării, prin intermediul căreia ANPM a facilitat accesul navei în Portul Constanţa, se ştia că la bord există doar 1.000 tone de şlam şi 8.000 tone de deşeuri metalice. Urmare a unor controale, s-au mai descoperit şi 308 tone resturi de carne de pasăre/deşeuri în putrefacţie. De atunci şi până acum prefectul Constanţei, Eugen Bola, "vocea unică în afacerea Flaminia", susţine că muncitorii au descărcat peste 2.000 de tone de deşeuri metalice de la bordul navei. Operaţiunea de descărcare s-a efectuat în ideea ca nava să ajungă în Şantierul Daewoo Mangalia pentru reparaţii.

Ce spune şeful Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului

În condiţiile în care armatorul va decide să plece într-o altă ţară, autorităţile române atrag atenţia şi asupra unui alt aspect, deosebit de grav! "Fiind uşurată de o parte din cantitatea reală de marfă, nava nu va mai avea un echilibru plutitor, este nesigură. În cazul în care se va aproba plecarea, deşeurile care au mai rămas pe navă pot ajunge în apele teritoriale ale României. Dacă deşeurile aflate la bordul navei se revarsă în apele noastre, o să fie un necaz", mai spun sursele noastre. Cert este faptul că nava nu poate părăsi Dana UMEX, acolo unde a acostat din 17 mai a.c., fără acordul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului. "Precedura legală este ca ANPM să notifice ANR şi Garda de Mediu că armatorul vrea să plece. Fără notificarea ANPM nava nu poate pleca", au mai explicat aceleaşi surse. Preşedintele ANPM, Mihail Fâcă, susţine că armatorul nu a solicitat, deocamdată, notificarea necesară părăsirii Portului Constanţa. "Nu avem absolut nimic oficial în momentul de faţă. Când armatorul ne va solicita, noi vom respecta întocmai regulamentul internaţional. Până acum armatorul nu a solicitat oficial nimic", a declarat, pentru "Replica", preşedintele Mihail Fâcă.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614