REPLICA ONLINE CONSTANTA

17° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
17° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Deszăpezirea din România, mai scumpă ca în Alaska!

Deszăpezirea din România, mai scumpă ca în Alaska!

Replica API 3 februarie 2014 | 00:00 241

Dăm 100 de milioane de euro, să stăm îngropaţi în nămeţi

Dăm 100 de milioane de euro, să stăm îngropaţi în nămeţi

România este una din cele mai corupte şi mai sărace ţări din Uniunea Europeană, iar modalitatea în care autorităţile gestionează, an de an, întreţinerea pe timp de iarnă a căilor sale de transport este o reflectare fidelă a acestei stări de fapt. Un cerc vicios al incompetenţei şi al hoţiei instituţionalizate, prin care România ajunge să cheltuie pentru deszăpezire şi de 10 ori mai mult decât statele scandinave. Perfecţionarea sistemului statalizat de jaf a dus până la situaţii halucinante, cum ar fi cea în care ţara noastră să aibă un buget destinat întreţinerii de iarnă cu mult mai mare chiar şi decât cel din Alaska, un stat de şapte ori mai întins decât România şi cu ierni incomparabil mai aspre. "Replica" a comparat informaţii publice disponibile despre cheltuielile mai multor state din SUA şi nordul Europei pe timp de iarnă, iar concluziile ar trebui să-i umple de ruşine pe guvernanţii noştri. Dar, cum acest lucru nu se va întâmpla niciodată, nu ne rămâne decât să prezentăm datele publice din presa şi mediile oficiale americane şi europene, rămânând ca învăţăturile să fie trase de cei care se prezintă la vot.

Potrivit presei centrale, România a alocat pentru iarna 2013- 2014 un buget de circa 100 de milioane de euro pentru deszăpezire. Evident, suma este mult mai mare, în condiţiile în care au fost monitorizate doar contractele făcute publice şi numai pentru zonele mai expuse ale ţării, respectiv sudul Moldovei, Dobrogea şi o parte a Munteniei. Pe de altă parte, statul alocă bani pentru deszăpezire prin mai multe instituţii, astfel încât sunt greu de cuantificat cheltuielile exacte, din moment ce acelaşi lucru îl face atât Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN), cât şi consiliile judeţene şi primăriile. Fără a insista asupra modalităţilor în care sunt atribuite contractele (de regulă, fără licitaţie) şi nici asupra profesionalismului firmelor câştigătoare (aceleaşi vole obosite folosite vara la cârpirea drumurilor sunt scoase şi iarna pentru deszpăzire, motiv pentru care tot Armata ajunge să facă toată treaba, într-un final), cifrele seci vorbesc cel mai bine despre competenţa guvernanţilor. Conform site-ului american de specialitate weather.aol.com, sumele alocate pentru mentenanţa drumurilor în iarna 2013- 2014 (deci, nu numai pentru deszăpezire), au fost de 73,3 milioane de dolari- echivalentul a 54 milioane euro în statul Wisconsin şi 189 milioane dolari- circa 139 milioane euro, în Pennsylvania; potrivit wtvr.com, în statul Virginia a fost alocat un buget de iarnă de 157 milioane dolari- 115 milioane euro, statul Ohio are de cheltuit 65 milioane de dolari- 48 milioane euro, iar Minnesota 54 milioane de dolari- 40 milioane euro. De asemenea, Connecticut are un buget de 26,5 milioane de dolari- 19,5 milioane euro, în Oklahoma iarna costă 68 milioane dolari- 50 milioane euro, în timp ce oraşul Chicago, al treilea ca mărime din SUA, are un buget de iarnă de 20 milioane de dolari- 14,7 milioane euro, în timp ce întregul stat New Jersey a cheltuit iarna aceasta, potrivit fios1news.com, 14,5 milioane dolari- 10,7 milioane euro. Totodată, New York, unul din cele mai mari oraşe de pe planetă, ar avea alocat pentru iarna 2013- 2014 un buget de 38 milioane de dolari- 28 milioane euro, în timp ce "iarna nebună" din 2010-2011, după cum o numeşte "New York Daily News", a costat 75,7 milioane dolari- 60 milioane euro.

Alaska - de 7 ori cât România, 22.500 km de autostradă şi iarnă ca-n poveşti: 80 milioane de euro

Cele mai interesante cifre vin dintr-un raport oficial din 2011 al Alaska Department of Transportation and Public Facilities, altfel spus Ministerul Transporturilor din cel mai mare stat american. Astfel, într-un studiu intitulat "Impact of climate change on highway and airport maintenance in Alaska", care poate fi consultat pe pnsassociation.org, autorităţile americane arătau că departamentul de transporturi al statului în care iarna e la ea acasă are un buget anual de 144 milioane de dolari- 106 milioane euro, din care 80% sunt alocaţi anotimpului rece, ceea ce ar însemna cheltuieli de circa 80 milioane de euro pe timp de iarnă. Potrivit documentului citat, din aceşti bani, autorităţile din Alaska (care este de şapte ori mai mare ca România) au în grijă peste 14.000 mile de autostrăzi (peste 22.500 kilometri, faţă de cei 600 kilometri din România), 845 de poduri, 257 aeroporturi, 28 de porturi etc. După cum se vede, un stat precum Alaska ştie să-şi poarte de grijă şi să aibă condiţii de transport pe timp de iarnă mai mult decât civilizate cu un buget de 80 milioane de euro, în timp ce România are doi kilometri de autostradă şi acelea blocate la prima ninsoare, cu un buget de 100 milioane de euro. Proporţiile jafului şi a incompetenţei care caracterizează autorităţile din România devin şi mai scandaloase dacă ne raportăm la regiunile nordice ale Europei, regiuni care trebuie curăţate de zăpadă cea mai mare parte a anului. Este vorba despre raport cu titlul "Winter maintenance practice in the northern periphery", publicat pe site-ul roadex.org, un proiect finanţat de Uniunea Europeană şi cu date valabile la începutul anilor 2000, dar perfect valabile şi la această dată.

Deszăpezire în ţările lui Moş Crăciun: Finlanda- 9,4 milioane euro, Norvegia- 14,4 milioane euro, Suedia- 25,3 milioane euro etc.

Raportul detaliază condiţiile, practicile şi cheltuielile alocate întreţinerii pe timp de iarnă a drumurilor din cele mai nordice regiuni ale Europei: Lapland (Finalanda), nordul Suediei, Troms (Norvegia), Islanda şi Scoţia. Vă vine să credeţi sau nu, dar Finlanda lui Moş Crăciun cheltuie şi de 10 ori mai puţin decât România pentru întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă (din care deszăpezirea propriu-zisă reprezintă doar o parte din cheltuieli): 9,4 milioane de euro la o reţea de drumuri luată în evidenţă de 9.052 de kilometru, cu un cost mediu de 1.041 euro/km. La rândul său, Suedia cheltuie 25,3 milioane de euro pentru 18.008 kilometri de drumuri, cu un cost mediu de 1.406 euro/km, Norvegia a alocat 14,4 milioane euro pentru 3.523 kilometri drumuri, cu o medie de 4.104 euro/km, Islanda a avut nevoie de 9,7 milioane de euro pentru 8.207 kilometri de drumuri, cu un cost mediu de 1.177 euro/km, iar Scoţiei i-au trebuit 15,7 milioane de euro pentru 7.790 kilometri de drumuri, cu o medie de 2.009 euro/km. În comparaţie, deszăpezirea drumurilor din România a costat iarna aceasta între 2.500 şi 4.500 de euro pe kilometru, iar în unele cazuri a ajuns şi până la 6.000 de euro/km. Bani încasaţi de firmele contractante, deşi greul muncii de deszăpezire a fost dus tot de stat, prin Armată sau autorităţile locale.

Cristian ANTON

VEZI VIDEO - CUM SE ACŢIONEAZĂ ÎN ALASKA!

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218