REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
17.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Disperată că ar putea pierde contractul pentru repararea navei Flaminia, conducerea DMHI pune presiune pe instituţiile statului

Disperată că ar putea pierde contractul pentru repararea navei Flaminia, conducerea DMHI pune presiune pe instituţiile statului

Replica API 23 octombrie 2013 | 00:00 473

Îngrijoraţi că armatorul plăteşte prea mult la andocare

Îngrijoraţi că armatorul plăteşte prea mult la andocare

Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) forţează mâna statului ca armatorul navei MSF Flaminia să-şi rezolve problemele cât mai repede cu putinţă. DMHI, prin directorul HSE Gemal Memetcea, a transmis adresa nr. 2127/21.10.2013 în atenţia prefectului Eugen Bola, consilierului premierului României, Sorin Encuţescu, directorului adjunct al DJAOV, Alexandru Mateiciuc, preşedintelui CNCAN, Constantin Popescu, inspectorului şef ISU Dobrogea, Viorel Jianu, directorului Direcţiei de Sănătate, Constantin Dina, directorului Comisariatului Judeţean al Gărzii de Mediu Constanţa, Marian Râşnoveanu, directorului Agenţiei pentru Protecţia Mediului, Lavinia Monica Zaharia şi preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, anunţând că armatorul a încetat operaţiunea de descărcare a deşeurilor de la bord în vederea plecării navei, fiind vorba doar de o "informare preliminară". Tot Memetcea explică instituţiilor statului că, în seara zilei de 17 octombrie, ar fi primit din partea armatorului navei MSC Flaminia o notificare de încetare a descărcării deşeurilor de la bord.

Conform surselor noastre, activitatea de descărcare a deşeurilor ar fi fost sistată din cauza unui conflict privat între armator şi DMHI. Neînţelegerile ar fi pornit de la bani, armatorul nemaifiind dispus "să pluseze", "cocoşat" deja de atâtea cheltuieli! "Menţionăm că singurele deşeuri de la bordul navei pentru care se începuseră operaţiunile de descărcare ca urmare a îndeplinirii formalităţilor necesare au fost cele incluse în Notificarea DE 1350/171248. În comunicarea adresată societăţii noastre, armatorul declara că este în discuţii cu autorităţile germane în legătură cu gestionarea deşeurilor nedescărcate şi că s-a decis efectuarea procesului de tratare a deşeurilor nedescărcate în Germania sau Danemarca. Deşeurile descărcate deja prin acoperirea Notificării DE 1350/171248 vor fi tratate în România, în conformitate cu condiţiiile stabilite în procedura de notificare. De asemenea, în aceeaşi comunicare, partenerul german ne justifică decizia sa unilaterală de stopare a descărcării şi tratare în alt stat a deşeurilor nedescărcate, în principal, în baza notificării de la ANPM, prin care i se solicita în mod imperativ să preia înapoi în Germania sau în alt stat deşeurile declarate ca transfer ilegal", semnează acelaşi director Memetcea. În pagina a doua a adresei se mai precizează faptul că armatorul a cerut DMHI să demareze toate formalităţile necesare "pentru plecarea navei din Portul Constanţa cât mai repede posibil". "Am fost informaţi că, după descărcarea tuturor deşeurilor, armatorul va aduce nava în şantierul DMHI pentru realizarea reparaţiei sale. Dorim să adăugăm şi faptul că notificarea armatorului pare a fi redactată sub asistenţă juridică. Prin prisma acestei decizii a armatorului, vă rugăm să ne comunicaţi în cel mai scurt timp posibil ce formalităţi sunt necesare a fi întreprinse de către DMHI şi armator în relaţia cu atoritatea dumneavoastră cu privire la deşeurile menţionate mai sus ca fiind nedescărcate de la bordul navei cât şi cu cele deja descărcate de la bordul navei şi să ne comunicaţi, de asemenea, în cel mai scurt timp posibil, eventualele condiţionări legale cu privire la plecarea navei", mai transmite Memetcea autorităţilor mai-sus enumerate - este vorba despre acelaşi director de la DMHI care, în luna aprilie, zorea instituţiile statului român să accepte nava în Dana UMEX. Potrivit surselor noastre, Memetcea încearcă să urgenteze plecarea navei din Constanţa pentru că armatorul ar plăti prea mult pentru serviciile de andocare. Cât despre uşurarea navei de cele 2160 de tone de deşeuri, prefectul spune că acestea sunt simple bucăţi de fier şi că ele urmează să fie valorificate în România. "De la bordul navei nu s-a descărcat decât deşeu metalic. Atât. S-au făcut nişte jonglerii acolo. Este foarte adevărat. Jonglerii în sensul că s-au mişcat deşeurile dintr-o magazie în alta pentru a avea loc", a declarat prefectul Eugen Bola.

Deşeurile care nu pot fi primite în România ar urma să ajungă la greci

Prefectul spune că nava va pleca pentru o scurtă perioadă din Constanţa. "La Şantierul Mangalia nava trebuie să ajungă goală, fără nici un deşeu. Deşeurile care mai sunt pe navă au alte coduri decât cele trecute în notificarea iniţială şi, cum în România nu se distruge nici un fel de deşeuri, nava va pleca la Salonic, Grecia", a spus prefectul Bola. Întrebat ce se va întâmpla cu tonele de carne de pui alterată, hrana pentru câini, berea, tequila, aflate la bordul navei, prefectul a răspuns cu alte întrebări: "Cui îi pasă? De ce ne-ar păsa nouă dacă nava va pleca?". Cu alte cuvinte, deşeurile care nu pot fi distruse în România, ar urma să ajungă în Grecia, iar nava se va întoarce goală, pentru reparaţii, la DMHI Mangalia. Pentru plecarea navei, Autoritatea Navală Română şi Căpitănia Navală spun că este necesară o altă notificare din partea ANPM. "În câteva zile nava va pleca. Va fi supusă unui control de către autorităţile române, ca la orice plecare de navă", a mai explicat Bola. Reprezentantul Guvernului în teritoriu dă sigurări că nava va reveni la Mangalia cât mai repede. "Cred că în câteva săptămâni nava poate fi descărcată de toate deşeurile. Totul ţine de bani şi de termenele autorităţilor din ţara unde o să ajungă. La noi nu se pot distruge nici un fel de deşeuri şi de aceea armatorul e obligat să plece, nu are ce să facă", a mai precizat Bola. Preşedintele ANPM, Mihail Fâcă, declara, luni seara, pentru "Replica", faptul că nu ar fi primit nici o cerere oficială din partea armatorului prin care să solicite plecarea navei din Portul Constanţa. "Să nu confundaţi regimul vamal cu regimul pe mediu. Nava poate să plece din punct de vedere vamal unde vrea ea, dar ca să poate să trateze corect, internaţional, deşeurile respective, trebuie să aibă o notificare din partea noastră aşa cum prevede regulamentul internaţional. Notificarea trebuie făcută de entitatea care a făcut prima notificare. Adică să ne spună că s-au răzgândit şi că vor să meargă în altă parte, în Grecia, cum am auzit eu. Nava se poate deplasa cât vrea, dar prelucrarea deşeurilor, adică tratarea lor, se face numai conform regulamentelor internaţionale. Aici putem interveni noi, dacă vreţi, să ne ceară o aprobare pe o nouă notificare. De data aceasta pentru părăsirea României. Noi primim hârtii pe care le aprobăm sau nu, dar nu ne ocupăm noi să vedem ce face nava, cum şi în ce fel. Nu este menirea autorităţii române. Dar bănuiesc că domnul prefect are mai multe amănunte de vreme ce a anunţat presa că nava va

pleca din România", a explicat Mihail Fâcă. Reamintim faptul că statul român ar avea de încasat pentru reparaţia navei Flaminia 30 de milioane de dolari (în fapt, banii i-ar încasa Şantierul Daewoo Mangalia, iar de aici o parte ar rămâne românilor, iar o alta, mai consistentă, coreenilor, acţionari majoritari ai DMHI).

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218