Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publică pentru agentul termic nu trebuie încălcat
Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publică pentru agentul termic nu trebuie încălcat
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestINACO:
INACO:
Foto: (c) Andreea Paul / Arhiva Personală
Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publică pentru agentul termic și de a opta pentru sisteme alternative de încălzire nu trebuie încălcat, atrage atenția Andreea Paul, președintele INACO - Inițiativa pentru Competitivitate, într-un comunicat de presă, scrie AGERPRES.
Potrivit sursei citate, schimbarea legii energiei termice 325/2006, prin care se urmărește blocarea debranșării românilor de la sistemul public centralizat, prin modificarea articolului 30, se află pe ordinea de zi a următoarei ședințe a deputaților Comisiei pentru industrii și servicii.
"(...) cine are centrală proprie de apartament își fixează temperatura la confortul propriu dorit, ceea ce în sistemul public centralizat este imposibil. Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publică pentru agentul termic și de a opta pentru sisteme alternative, care îl satisfac mai bine ca și preț și confort, nu trebuie încălcat. Este un drept esențial într-o piață funcțională competitivă. Nu în ultimul rând, dacă s-ar investi în infrastructura RADET și a celorlalte CET-uri prețurile ar trebui să fie mai mici decât dacă ți-l asiguri singur. Soluția corectă asta este. În realitatea românească nu se întâmplă așa. Factura unui consumator cu centrală proprie la un apartament cu două camere este, în medie, cu o treime mai mică decât prețul de pe factura subvenționată de stat a consumatorului branșat la sistemul public centralizat. Ori a ne transforma acum în consumatori captivi, abonați la pierderile sistemului public, nu face altceva decât să garanteze funcționarea din ce în ce mai ineficientă a utilităților centralizate de încălzire", subliniază Andreea Paul.
Reprezentanta INACO precizează, totodată, că prin proiectul de lege referitor la debranșarea consumatorilor de la sistemul public centralizat "se vrea mascarea pierderilor uriașe, a lipsei de investiții și de performanță a sistemului public centralizat de încălzire".
"(...) suntem în fața unui proiect de lege care a așteptat nouă ani în sertarul parlamentarilor să iasă la rampă. De ce acum? Pentru că se vrea mascarea pierderilor uriașe, a lipsei de investiții și de performanță a sistemului public centralizat de încălzire, care a dus la prețuri necompetitive și, automat, la un val masiv al debranșărilor. Aproximativ 215.000 de familii și localități întregi s-au debranșat în ultimii cinci ani de la CET-uri. La începutul anului 2012 erau aproape 1,5 milioane de apartamente branșate, iar la sfârșitul anului 2016 mai erau puțin peste 1,2 milioane. Procentele debranșărilor ating cote chiar de 70% în județul Giurgiu sau de 55% în Galați, 30% în Iași, 23% în Timiș, în această perioadă. Ei au optat pentru sisteme alternative de centrale termice de apartament, amortizabile în patru ani, căci facturile lor sunt aproape la jumătate față de costurile reale ale celor branșați la sistemul public centralizat", menționează Paul.
Aceasta notează, de asemenea, că "suntem în fața unei decizii politice care nu are nicio legătură cu interesele populației, nici cu eficiența energetică și nici cu rațiunea economică".
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News