Ferry-boat-urile 'Mangalia' şi 'Eforie', RETEHNOLOGIZATE! Nu sunt funcţionale şi produc pagube de mii de euro pe lună
Ferry-boat-urile 'Mangalia' şi 'Eforie', RETEHNOLOGIZATE! Nu sunt funcţionale şi produc pagube de mii de euro pe lună
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestNavele surori sub pavilion românesc ar putea ieşi din nou pe mare! Ferry-boat-urile „Mangalia“ şi „Eforie” sunt ultimele vestigii ale unei flote, care la 1 ianuarie 1989, avea 301 nave maritime. Au rămas fără certificat de clasificare în 2008, iar din 2009 sunt în conservare, în dana PL6 din Agigea, producând pagube de mii de euro pe lună. Un proiect de lege însă, ar putea face ca cele două nave să reînvie iar flora românească s-ar putea reface.
Construite pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), cele două ferry-boat-uri surori, „Mangalia“ şi „Eforie”, produc astăzi pagube majore. Nimeni nu s-a interesat de refacerea acestei flote care, la 1 ianuarie 1989, avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw. Cele două nave au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca acestea să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”. În prezent ferry-boat-urile sunt în stare profundă de degradare, producând, lunar mii de euro, bani plătiţi de CFR Marfă echipajului de siguranţă de 11 oameni. Puntea superioară este ruginită, pe timp de ploaie curge apa prin ea, în cabine, în centrul de comandă şi în alte compartimente, au cedat şi conductele instalaţiilor, din cauza ruginei.
Deputatul Mircea Banias lucrează la un proiect ce ar putea să devină lege. Proiect ce vizează reînfiinţarea Serviciul Maritim Român, companie naţională de navigaţie, care să preaia de la CFR Marfă aceste nave şi, printr-o investiţie, să repună în mişcarea ferry-boat-urile. „Pentru mine, este dureros că România nu are nicio navă maritimă funcţională sub pavilion românesc. NAVROM a început cu două nave şi, la Revoluţie, a ajuns să aibă în jur de 300 de vapoare. Am ajuns în 30 de ani să nu mai avem nimic. E de datoria noastră să încercăm să refacem o flotă naţională, nu cu 300 de vapoare, pentru că este imposibil. Din motive de securitate, România trebuie să aibă vapoare, în caz de armată. N-ar fi greu să reînfiinţăm Serviciul Maritim Român, companie naţională de navigaţie. Există două ferry-boat-uri, la Eforie şi Mangalia care sunt de ani buni în patrimoniul CFR Marfă şi produc pagube de 7000 de euro pe lună, stau legate la cheu în Portul Constanţa. Am vorbim cu cei de la CFR Marfă şi sunt bucuroşi să scape de ele. Ori, prin hotărâre de guvern, ori lege, să se înfiinţeze o companie de navigaţie care să preia cele două vapoare de la CFR Marfă să obţină finanţare, să le repare, pentru că motoarele sunt vechi, şi ulterior să investească în alte două, trei vapoare cu care să se satisfacă nevoile de transport în Marea neagră. Ar fi un punct de un am putea pleca”, a declarat, pentru Replica, deputatul Pro România, Mircea Banias. „N-ar fi investiţii colosale, cu câteva milioane de euro ar putea să le facă funcţional. Am pregătit o expunere de motive, plecând de la faptul că, în România există zeci de mii de navigatori obligaţi să caute de muncă la companii străine. N-avem navă pe care studenţii să poată face practică, sunt chestiuni care n-au interesat pe nimeni. Am scăpat de flota aceea şi n-am pus nimic în loc. Se poate, dacă există voinţă.”,a conchis Banias.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News