REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.9° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.9° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Ferry-boat-urile 'Mangalia' şi 'Eforie', RETEHNOLOGIZATE! Nu sunt funcţionale şi produc pagube de mii de euro pe lună

Ferry-boat-urile 'Mangalia' şi 'Eforie', RETEHNOLOGIZATE! Nu sunt funcţionale şi produc pagube de mii de euro pe lună

Replica API 15 aprilie 2019 | 08:10 2426

Navele surori sub pavilion românesc ar putea ieşi din nou pe mare! Ferry-boat-urile „Mangalia“ şi „Eforie” sunt ultimele vestigii ale unei flote, care la 1 ianuarie 1989, avea 301 nave maritime. Au rămas fără certificat de clasificare în 2008, iar din 2009 sunt în conservare, în dana PL6 din Agigea, producând pagube de mii de euro pe lună. Un proiect de lege însă, ar putea face ca cele două nave să reînvie iar flora românească s-ar putea reface.

Construite pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), cele două ferry-boat-uri surori, „Mangalia“ şi „Eforie”, produc astăzi pagube majore. Nimeni nu s-a interesat de refacerea acestei flote care, la 1 ianuarie 1989, avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw. Cele două nave au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca acestea să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”. În prezent ferry-boat-urile sunt în stare profundă de degradare, producând, lunar mii de euro, bani plătiţi de CFR Marfă echipajului de siguranţă de 11 oameni. Puntea superioară este ruginită, pe timp de ploaie curge apa prin ea, în cabine, în centrul de comandă şi în alte compartimente, au cedat şi conductele instalaţiilor, din cauza ruginei.

Deputatul Mircea Banias lucrează la un proiect ce ar putea să devină lege. Proiect ce vizează reînfiinţarea Serviciul Maritim Român, companie naţională de navigaţie, care să preaia de la CFR Marfă aceste nave şi, printr-o investiţie, să repună în mişcarea ferry-boat-urile. „Pentru mine, este dureros că România nu are nicio navă maritimă funcţională sub pavilion românesc. NAVROM a început cu două nave şi, la Revoluţie, a ajuns să aibă în jur de 300 de vapoare. Am ajuns în 30 de ani să nu mai avem nimic. E de datoria noastră să încercăm să refacem o flotă naţională, nu cu 300 de vapoare, pentru că este imposibil. Din motive de securitate, România trebuie să aibă vapoare, în caz de armată. N-ar fi greu să reînfiinţăm Serviciul Maritim Român, companie naţională de navigaţie. Există două ferry-boat-uri, la Eforie şi Mangalia care sunt de ani buni în patrimoniul CFR Marfă şi produc pagube de 7000 de euro pe lună, stau legate la cheu în Portul Constanţa. Am vorbim cu cei de la CFR Marfă şi sunt bucuroşi să scape de ele. Ori, prin hotărâre de guvern, ori lege, să se înfiinţeze o companie de navigaţie care să preia cele două vapoare de la CFR Marfă să obţină finanţare, să le repare, pentru că motoarele sunt vechi, şi ulterior să investească în alte două, trei vapoare cu care să se satisfacă nevoile de transport în Marea neagră. Ar fi un punct de un am putea pleca”, a declarat, pentru Replica, deputatul Pro România, Mircea Banias. „N-ar fi investiţii colosale, cu câteva milioane de euro ar putea să le facă funcţional. Am pregătit o expunere de motive, plecând de la faptul că, în România există zeci de mii de navigatori obligaţi să caute de muncă la companii străine. N-avem navă pe care studenţii să poată face practică, sunt chestiuni care n-au interesat pe nimeni. Am scăpat de flota aceea şi n-am pus nimic în loc. Se poate, dacă există voinţă.”,a conchis Banias.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
@hehe - esti un alt idiot din pleiada Daca statul roman era interesat de aceste nave, ar fi putut intermedia o intelegere intre Dacia -mare exportator pe mare pentru produsele sale finite- si CFR Marfa. Saptamanal in Portul Cta vine un Ferry care incarca autoturisme. Navele aflate in conservare mai au doar valoare de fier vechi, nu stiu care este valoarea lor strategica alta decat a fi folosite pentru depozit sau ostacol submarin.
0
1
Unde naiba 11 oameni in echipaj? Am a lucrat la Gsp si stateam cu remorcherul langa cele 2 nave... pur si simplu erau abandonate...
0
0
Sant bune de fer vechi
1
1
iar se apuca postacii useristi de dat cu parerea ca le stiu ei pe toate ca o nava costa putin ca o retehnologizare ar trebui sa fie moaca pt ca altfel e sifonare de bani publici... baaaa v au spalat creierele la greu digi24 realitatea etc. exact cum spala antena 3 la pesedisti asa si la voi securitatea.
1
2
Un alt mod de a sifona bani publici, prin reparatia unor epave. Poate ne da si unele indicii despre cine ar face reparatia si la ce bani. Ii amintesc ca mai e in port o epava..Mare Nigrum -nava de cercetari oceanice sic!!
2
1
Daua ruginituri, ar trebui vandute si distruse in timpul jocurilor militare navale din marea neagra. Asa s-ar castiga niste bani iar apoi, poate in urmatorii 50 de ani vor construi ceva asemanator, cu propulsie electrica, solara, warp, ceva din razboiul stelelor. Vorba dansei, vine 20 20 si vor fi terminate si fregatele, adica terminate cum au terminat o tara intreaga, la gunoi.
2
0
Un neica nimeni imbogatit cat i-a supt-o lu' base , inceraca sa atraga prostii multi ai orasului sa-l voteze iar... Hai sictir , mah troglodit penal !
6
1
vam lasat o tara bogata. pe ce ARUNCATI banii ?
5
1
flora romaneasca e cea mai tare,nu exista dar are cele mai mari nave,de peste 6mil tdw;si aici se angajeaza cu pile?
4
0

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218