REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
18.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Incompetenţa lui Manafu dinamitează Aeroportul Kogălniceanu: aproape de faliment din cauza unei firme-căpuşă

Incompetenţa lui Manafu dinamitează Aeroportul Kogălniceanu: aproape de faliment din cauza unei firme-căpuşă

Replica API 9 ianuarie 2012 | 00:00 349

Incredibil! A pierdut pe mâna colegului de partid, avocatul Ion Popescu

Incredibil! A pierdut pe mâna colegului de partid, avocatul Ion Popescu

Societatea Naţională Aeroportul Internaţional "Mihail Kogălniceanu" SA Constanţa va plăti unei firme care nu mai există daune de 3.650.000 lei, a decis Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin sentinţa dată pe 02.11.2011. Curtea Supremă a respins astfel recursul formulat de Aeroportul din Mihail Kogălniceanu împotriva unei decizii a Curţii de Apel Constanţa, care dădea curs solicitării depuse de o firmă aflată în prezent în faliment, celebra căpuşă SC AIC Handling SA. "Respinge recursul declarat de pârâta S.N. AEROPORTUL INTERNAŢIONAL CONSTANŢA S.A. MIHAIL KOGĂLNICEANU împotriva deciziei civile nr. 46/COM din 23 martie 2011 a Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Obligă recurenta să plătească intimatei suma de 4960 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând onorariu de avocat. Irevocabilă", este soluţia dată pe 2 noiembrie 2011 în dosarul 4993/188/2010 de către Curtea Supremă şi ţinută "frumos" pe blat de conducerea instituţiei, aceeaşi care a făcut posibil acest veritabil sabotaj la adresa aeroportului. Precizăm că aeroportul Constanţa este condus în acest moment de Ionel Manafu, care a tot promis, de la instalarea sa în funcţie, în 2010, că va rezolva problema cu AIC Handling. Şi pentru asta a apelat la serviciile binecunoscutului său coleg de partid, avocatul Ion Popescu, fost şef al Baroului, dar şi al PDL Constanţa. Cum a rezolvat echipa Manafu- Popescu această problemă, am văzut deja. Şi ce înseamnă această decizie irevocabilă pentru Aeroportul "Mihail Kogălniceanu" o spune chiar firma care a îngenunchiat societatea naţională.

Astfel, potrivit planului de reorganizare a SC AIC Handling SA, depus la Tribunalul Constanţa în dosarul 11569/118/2009 de către administratorul judiciar Dăscălescu & Co SPRL, fosta firmă capuşă îşi stabileşte strategia de "renaştere" exclusiv pe baza banilor care urmau a fi obţinuţi de la aeroport. Administratorul judiciar îşi lua în acest sens ca ipoteză de lucru "obţinerea de câştig de cauza nr. 4993/118/2010 ceea ce va determina plata de către AIMKC a unor daune în valoare de 3.650.000 RON, precum şi obligarea acesteia la respectarea cauzelor contractuale ale contractului 2568/25.06.2003 ceea ce va însemna că în aproximativ un an de zile de la data aprobării prezentului Plan de reorganizare S.C. AIC Handling îşi va relua activitatea de prestări servicii la sol, la AIMKC". Planul celor de la AIC Handling a funcţionat de minune, iar firma căpuşă, înfiinţată în 2002 cu scopul explicit de a stoarce cât mai mulţi bani de la aeroport, prin acapararea total abuzivă şi exclusivă a serviciilor de handling, a înregistrat deja un prim succes major, în urma acestei decizii a Curţii Supreme. Pasul următor, prezentat, de asemenea, în planul de reorganizare a firmei, prevede un tun de aproape 2 ori mai mare: alte daune, de această dată în valoare de 6.000.000 lei, tot de la Aeroportul Constanţa. Este vorba despre "dosarul depus la Arhiva Tribunalului Comercial la data de 13.07.2010 şi care are ca obiect solicitarea de daune în valoare de 6.000.000 RON reprezentând prejudicii determinate de nerespectarea de către AIMKC ale clauzelor Contractului nr. 2568/25.06.2003, în ultimii 3 ani de derulare a acestuia". Cum a ajuns aeroportul constănţean să fie pur şi simplu umilit de o firmă în faliment, după ce, oricum, fusese spoliat timp de 7 ani de către aceeaşi societate, reprezintă un veritabil mister. Şi încă unul scandalos, din moment ce există anchete oficiale ale poliţiştilor, procurorilor şi inspectorilor ANAF care spun, la unison, acelaşi lucru: contractele încheiate începând cu 2002 de către AIC Handling SA cu aeroportul sunt ilegale. Cu toate acestea, firma care şi-a cerut singură falimentul, în 2009, după ce aeroportul a refuzat să mai prelungească contractul încheiat în 2002, a defilat triumfal în instanţe şi obţine milioane de euro de la bugetul de stat.

Prejudicii de 48 de miliarde şi dosare fără număr, la DNA şi Parchetul Judecătoriei Constanţa

Potlogăriile săvârşite de cei din conducerea aeroportului în cazul AIC Handling sunt absolut incredibile. Aşa putem vedea cum o firmă care tocmai a obţinut de la Curtea Supremă daune de 36,5 miliarde de lei vechi a semnat primul său contract cu Aeroportul Constanţa când nici nu exista, mai exact cu 17 zile înainte de a se înfiinţa, în mod oficial; în fapt, SC AIC Handling SA a luat naştere pe 25.10.2002, potrivit Registrului Comerţului, dar pe 08.10.2002 semna deja un contract pentru închirierea unui spaţiu cu aeroportul. Practic, până şi funcţionarea firmei este ilegală, înregistrarea AIC Handling SA făcându-se pe baza unor falsuri. Sesizările penale împotriva AIC Handling au curs cu nemiluita, începând cu anul 2006, când fostul director al aeroportului, defunctul Corneliu Bălan, a decis să taie macaroana firmei fantomă. Astfel, fosta conducere a aeroportului şi şefii AIC Handling au fost cercetaţi pentru acte de corupţie şi abuz în serviciu, atât de Parchetul Judecătoriei Constanţa, în dosarele 12.323/P/2006, 7.877/P/2007, 11.045/P/2007, 11.715/P/2007 etc, cât şi de Direcţia Naţională Anticorupţie- Serviciul Teritorial Constanţa, în dosarul 8/P/2008. Dosarul DNA a reluat, practic, aici cercetările din mai multe anchete efectuate de către poliţie sau alte parchete asupra relaţiilor contractuale dintre Aeroportul Constanţa şi AIC Handling. Interesant este faptul că, din lucrarea DNA, mai aflăm de existenţa a încă unui dosar instrumentat de procurorii anticorupţie împotriva capilor societăţii naţionale şi a firmei care a devalizat aeroportul atâţia ani de zile; este vorba despre dosarul 119/P/2007, declinat pe 17.09.2007 de către DNA- Secţia de combatare a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie în favoarea Parchetului Judecătoriei Constanţa. Dosarul viza şapte contracte încheiate între aeroport şi AIC Handling în perioada octombrie 2002- iulie 2004, cu un presupus prejudiciu adus societăţii de stat constănţene de peste 48 de miliarde de lei vechi. Ancheta DNA a constatat însă un prejudiciu mult mai mic, de "doar" 270.943 euro, acesta fiind motivul pentru care a declinat dosarul către Parchetul Judecătoriei. Ce-i drept, o parte din demersurile procurorilor anticorupţie din dosarul 8/P/2008 s-au finalizat cu NUP-uri de toată frumuseţea pentru câţiva din cei implicaţi, procurorul Oana Blendea concluzionând, prin Ordonanţa de pe 28.10.2010, că faptele nu există; rămân însă dosarele declinate celorlalte parchete, pe motiv de competenţă, despre care nu se mai ştie nimic.

Mariajul forţat dintre aeroport şi AIC Handling, o afacere de familie orchestrată de fostul director Mircea Dionisie şi finul Ion Mocian

Evident, clanul rubedeniilor care controlau atât aeroportul, cât şi firma căpuşă, n-a stat degeaba în tot acest timp. Aşa se face că AIC Handling a făcut, la rându-i, plângere la DNA împotriva directorului Bălan, pe care îl acuză de abuz în serviciu şi "trântirea" unor licitaţii, soldate cu un "uriaş" prejudiciu de... 255 de euro. Apoi, bazându-se pe clauzele unui contract beton armat, cel parafat în 2002, chit că întocmit pe falsuri şi cu încălcarea legilor, a început să facă furori în instanţă, dând lovitură peste lovitură societăţii naţionale. Una peste alta, toate dosarele sus menţionate aveau în vizor aceleaşi personaje: Mircea Dionisie (fostul director general al aeroportului, cel care a "moşit" naşterea căpuşei AIC Handling SA), Neculiţă Canea, Constantin Teodorescu, Ionuţ Târşoagă, Alexandru Negru, Narcisa Stancu, Dănuţ Ardeleanu, Emanuel Roiu, Alexandru Petre (angajaţi ai aeroportului). Alături de aceştia se află şi administratorul AIC Handling SA, deja celebrul Ion Mocian, finul directorului Mircea Dionisie. Relaţia de rudenie este, de fapt, principalul motor al afacerii AIC Handling; treptat, toate funcţiile de conducere din cadrul firmei căpuşă au fost acordate soţiilor, fiicelor, finilor etc şefilor de la aeroport. Practic, dragostea cu forţa purtată între AIC Handling şi aeroport a însemnat o imensă afacere de familie, finalizată cu un "divorţ" urât şi o notă de plată scandaloasă pentru societatea naţională, chiar dacă ea a fost cea târâtă cu forţa în acest mariaj din interes: 3.650.000 lei deja obţinuţi, plus alte 6.000.000 care stau să vină.

Concluziile ANAF: contractele dintre Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu şi AIC Handling SA sunt ilegale, de la un cap la altul

Constatările organelor de cercetare penală (cum n-au ajuns acestea la cunoştinţa instanţelor care au dat câştig de cauză căpuşei AIC Handling SA e un mister total) au fost confirmate şi de către ANAF. Astfel, din Dispoziţia Obligatorie nr. 310472, emisă pe 16.05.2007 de către Direcţia de Control Financiar din cadrul ANAF, pe baza Procesului Verbal de Control Financiar nr. 5004/16.05.2007, reiese, fără echivoc, că asocierea dintre Aeroportul Constanţa şi SC AIC Handling SA este ilegală, de la un capăt la altul. ANAF a remis în acest sens Consiliului de Administraţie al societăţii naţionale, cu termen de soluţionare imediat, două măsuri: "Măsura 1: Consiliul de Administraţie al Societăţii Naţionale Aeroportul Mihail Kogălniceanu Constanţa SA va analiza şi va lua măsuri în ceea ce priveşte legalitatea contractului de închiriere nr. 3615/08.10.2002 (cel încheiat de AIC Handling chiar înainte de înfiinţarea sa, după cum arătam mai sus- n.red.), încheiat de aeroport cu SC Aeroportul Internaţional Constanţa Handling SA, inclusiv sesizarea organelor în drept; Măsura 2: "Consiliul de Administraţie al Societăţii Naţionale Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA va analiza şi va lua măsurile corespunzătoare în ceea ce priveşte oportunitatea continuării sau rezilierii contractelor privind activitatea de handling cu SC Aeroportul Internaţional Constanţa SA, respectiv externalizarea acestei activităţi şi totodată sesizarea organelor în drept pentru recuperarea eventualelor prejudicii care au fost produse de aceste contracte". Constatările ANAF în cele aproape 90 de pagini ale raportului de control, însoţite de copii ale facturilor, situaţiilor de plăţi, acte adiţionale etc ale contractelor încheiate între căpuşa AIC Handling şi aeroport, sunt cât se poate de clare: firma în cauză s-a înfiinţat şi a funcţionat ilegal, beneficiind de-a lungul timpului de contracte, de asemenea, ilegale. Iar lista neregulilor găsite de inspectorii financiari este mult mai lungă decât cea întocmită de procurori. Astfel, aflăm că AGA aeroportului din Constanţa nu a trimis Direcţiei Generale de Servicii Transport Aerian şi Aeroporturi din cadrul Ministerului Transporturilor proiectul de externalizare a serviciilor de handling în vederea concretizării contractului, aşa cum a fost el aprobat pe 11.09.2002. De asemenea, ANAF arată că cei de la şefia aeroportului au încălcat hotărârea AGA din aceeaşi zi, potrivit căreia "externalizarea să se facă cu o firmă specializată, deoarece SC AIC H SRL s-a înfiinţat abia în data de 25.10.2002 şi la acea dată nu deţinea decât un spaţiu de 6 mp pentru sediul social, potrivit contractului nr. 3615/08.10.2002 încheiat cu S.N". "Precizăm că SC AIC H SRL la data înfiinţării nu avea nici un patrimoniu (forţă de muncă, mijloace fixe etc) şi totodată contractele menţionate mai sus au fost încheiate fără autorizarea AACR (care s-a primit abia în data de 28.03.2003)", se mai arată în raportul ANAF, care mai sesizează şi faptul că aeroportul nu a organizat nici o licitaţie pentru externalizarea serviciilor de handling, iar neregulile sunt înşiruite pe zeci de pagini.

Cu tot maldărul de dosare de la DNA şi raportările oficiale ale ANAF, echipa Manafu- Popescu face aeroportul bun de plată pentru 100 de miliarde

În mod cu totul şi cu totul incredibil, ilegalităţile descoperite şi probate de ANAF în cazul relaţiilor contractuale dintre aeroport şi AIC Handling fie nu au ajuns, fie nu au fost luate în calcul (puţin probabil) de judecători. La fel, dosarele instrumentate de un parchet sau altul, ani la rând, par a nu fi avut nici un rost. Reamintim că nu vorbim aici despre supoziţii, bârfe sau acuzaţii fără acoperire. Există dosare la DNA şi alte structuri, finalizate sau în cercetare, există şi un raport amănunţit, cu dispoziţii ce trebuiau puse imediat în aplicare, pe baza ilegalităţilor sesizate în relaţiile contractuale dintre Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA Constanţa şi SC AIC Handling SA. Cu toate acestea, Manafu şi avocatul tocmit de el, respectiv colegul de partid Ion Popescu, au pierdut toate procesele cu AIC Handling, căpuşa care a ajuns să devoreze aeroportul Constanţa. În acest condiţii, fie zecile de foşti angajaţi, poliţişti, procurori şi inspectori fiscali care au demonstrat în timp neregulile din afacerea AIC Handling sunt toţi incompetenţi, fie echipa Manafu- Popescu şi alţii de prin ministerul Transporturilor au o problemă.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218