REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.1° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
12.1° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Interviu cu preşedintele UNTRR, Constantin Isac, despre cum se încearcă blocarea accesului transportului rutier din est pe piaţa de vest

Interviu cu preşedintele UNTRR, Constantin Isac, despre cum se încearcă blocarea accesului transportului rutier din est pe piaţa de vest

Replica API 8 ianuarie 2019 | 00:56 437

Proteste cu autocamioane în faţa Parlamentului European

Proteste cu autocamioane în faţa Parlamentului European

Transportatorii din toată ţara anunță că vor protesta joi, 10 ianuarie 2019, în faţa Parlamentului European. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) invită toți transportatorii rutieri din România să se alăture protestului organizat la Bruxelles, în Piaţa Luxembourg, între orele 08:00 - 13:00, împotriva Pachetului Mobilitate 1.

Protestul este autorizat pentru un număr total de 600 de persoane și 11 autocamioane.

Noile măsuri europene sunt menite să atace puternic interesele transportatorilor din estul Europei. Într-un interviu acordat cotidianului Replica, Constantin Isac, preşedintele Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), ne-a explicat cât de mult îi afectează pe transportori Pachetul Mobilitate 1. Joi, 10 ianuarie 2019, în ziua protestului, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) va vota cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, după care acestea vor urma să fie aprobate în sesiunea plenară PE din perioada 14 - 17 ianuarie 2019. Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31 mai 2017 și cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere.

Reporter: Ce reguli noi aduce Pachetul Mobilitate 1? Era necesară implementarea acestuia? Pe cine ajută?

Constantin Isac, preşedintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR): Pachetul Mobilitate 1 înseamnă un set de noi reguli europene pentru transportul rutier. Prin acest pachet vor fi modificate câteva regulamente, cum este regulamentul 561/2006, regulamentele 1071 şi 1072 privind accesul la piaţă şi la profesie, cum este Directiva Detaşării, în aşa fel încât acestea să fie adaptate noilor situaţii. Şi din păcate, situaţia la care se va adapta este aceea de a bloca accesul transportatorilor din est către piaţa din vest. În ultimii ani, ţările din Estul Europei au exportat servicii, în principal servicii de trasport şi servicii IT. Dacă pe serviciile IT nu pot pune prea uşor bariere, pe serviciile de transport se pot pune uşor bariere în aşa fel încât să-şi ajute propriile sindicate, care reclamă un acces prea facil al transportatorilor din est către vest şi un nivel de competitivitate mai mare al celor din est faţă de cei din vest. S-au plâns politicienilor lor, s-au plâns că noi cei din est am face dumping social, în sensul că am plăti mai puţin şoferi şi în sensul acesta ne-am crea un avantaj pe costuri, şi atunci ei au presat foarte tare să instituie nişte reguli noi, dar din păcate sunt reguli care aproape blochează accesul transportului rutier din est pe piaţa de vest.

Rep.: Cum va afecta activitatea transportatorilor Pachetul Mobilitate 1? Daţi-ne exemple de acest gen.

Constantin Isac:Te obligă să-ţi duci şoferul acasă, o dată la trei săptămâni. Ca să faci aceasta te costă avionul, trebuie să-l aduci pe şofer şi să-l trimiţi înapoi acolo unde a lasat camionul. Trebuie ţinut cont că lasă camionul nesupravegheat într-o parcare nesigură. Aceasta este una dintre măsurile pachetului. O altă măsură care ne-ar afecta este următoarea: în momentul în care ai plecat, ai trecut în Europa de Vest, trebuie să plăteşti şoferul la nivelul salariilor din vestul Europei, deşi tu nu câştigi la nivelul acela şi îţi creează un mare dezavantaj şi o mare presiune pe costuri. O altă măsură este să nu mai permită şoferului să doarmă în cabină, în repausul săptămânal, şi el să meargă la hotel, deşi nu sunt hoteluri întotdeauna acolo unde parchează camioanele. Sunt o serie de măsuri protecţioniste pentru transportul rutier din vest în detrimentul celui din est, care te obligă să nu mai mergi acolo, fie să-ţi relochezi afacerea din est, din România să zicem, în Cheia sau Germania sau Franţa sau în Spania. Acesta este fenomenul care se va petrece. Protestăm încercând să oprim votarea acestui pachet de reguli, care reprezintă o barieră clară şi foarte puternică de acces în vestul Europei.

Rep.: Dacă Pachetul Mobilitate 1 se va aplica care va fi viitorul transportului est-european?

Constantin Isac: În prima etapă, marea parte a şoferilor care fac transport internaţional vor migra şi se vor angaja la companiile vest-europene, care au mare lipsă de şoferi şi ei ştiu lucru acesta. Şi doi, firmele de transport din est se vor reloca în vest ca să nu aibă acest tip de restricţii. Regulie se aplică tuturor nu numai celor din est, dar una este să duci acasă la trei săptămâni un şofer, care lucrează pe Franţa şi Germania, şi acolo şi trăieşte, şi alta este pentru mine să-l aduc din Franţa în România, o dată la trei săptămâni. Transportatorii din vest nu vin către est, sunt exterm de comozi şi de leneşi. Noi asigurăm toată munca grea şi ei acum sunt foarte deranjaţi că noi am intrat şi în piaţa lor şi încearcă să ne blocheze.

Rep.: Cum a evoluat în ultimii ani transportul rutier din România?

Constantin Isac: În anul 2017, transportul rutier a adus 25% din exportul de servicii. În momentul în care îţi taie craca aceasta, prin acest pachet de mobilitate, mai greu să-ţi echilibrezi balanţa de plăţi pentru importuri-exporturi pentru o ţară cum este România”

Rep.: Cine vă susţine acest demers? Sunt şi parlamentarii europeni alături de dumneavoastră?

Constantin Isac: Cea mai bătăioasă dintre toate este eurodeputata Claudia Ţapardel. Sprijin avem şi din partea eurodeputatei Renatei Weber. Noi vrem să fie respins Pachetul Mobilitate 1. Sunt încă alte nouă ţări în aceeaşi poziţie şi sperăm ca vom reuşi să determinăm respingerea acestui proiect. Sunt două blocuri antagoniste, noi, cei din est care vrem să supravieţim, şi vestul, care vrea să trăiască mai bine.

Rep.: Pachetul Mobilitate 1 este prima măsură de acest gen care aduce deservicii transportatorilor rutieri?

Constantin Isac: Prima măsură s-a aplicat în urmă cu trei ani. Este vorba de Legea Milog. La un an a venit şi Franţa cu Legea Macron. Încet-încet au venit măsurile clar protecţioniste la nivel de Guvern şi Parlament naţional, dar acum le-au ridicat la nivelul Parlamentului European. Ne-au afectat şi ele, ne-au creat costuri administrative suplimentare mari, dar am putut să supravieţuim cu ele. Dar acum pachetul este mult mai amplu, acum pachetul se generalizează pe toată Europa, nu mai este Franţa, Germania, Austria, Italia, se generalizează pe toată Europa şi are mult mai multe efecte.

Rep.: Avem şi participanţi din Constanţa?

Constantin Isac: Este posibil să vină şi din judeţul Constanţa. Sunt mai multe asociaţii din România care participă la protest. Vin transportatori şi de la FORT, de la APTE. Chiar dacă nu vor fi din Constanţa de la noi, pot să fie de la alte asociaţii. Aşteptăm participanţi din toată ţara.

Camelia MATEI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Camelia,faci atatea greseli in scris ,incat te sfatuiesc sa te lasi de meseria asta!
0
2
poate ne povesteste si de magnet cum sunt obligati soferii romani sa faca ilegal modificari.
2
1
De fapt,multe firme de profilul mentionat mai sus platesc salariul minim pe economie in tara plus diurna in euro.Nu exista asa de multe salarii de mii de euro pt.soferii romani,este doar diurna!
6
2
Ce este anormal patroane in pachet? Normal este sa dormi in cabina si sa vii acasa la an pentru 1000 de euro lunar?
5
3

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614