REPLICA ONLINE CONSTANTA

4.7° Constanța Mar., 19 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6673
4.7° Constanța Marți, 19 Martie 2024 Anul XX Nr. 6673
 

INTERVIU EXPLOZIV, PARTEA I! Vergil CHIȚAC: Avem 147.000 de mașini în oraș, 120.000 stau pe trotuare și carosabil

INTERVIU EXPLOZIV, PARTEA I! Vergil CHIȚAC: Avem 147.000 de mașini în oraș, 120.000 stau pe trotuare și carosabil

Replica API 12 mai 2021 | 23:57 8396

În ultima perioadă, tot mai mulți constănțeni și-au arătat nemulțumirile cu privire la noua administrație locală, plecând de la controversatul Regulament al parcărilor și continuând cu neigienizarea spațiilor verzi. Primarul Constanței, Vergil Chițac, a acordat un interviu cotidianului Replica, în cadrul căruia a vorbit despre aceste aspecte, despre proiectele pe care administrația locală le are în plan, în viitorul apropiat, pe fonduri europene sau din bugetul local. Totodată, Chițac a vorbit și despre motivele care au condus la reorganizarea aparatului de specialitate, dar și despre lucrările din Constanța care conduc la ambuteiaje în trafic. Întrucât am abordat foarte multe subiecte de interes local, interviul a fost structurat în trei părți, urmând ca în zilele următoare să aflați noi informații, proiecte, dar și subiecte de interes comentate de edilul Vergil Chițac.

Vergil Chițac: La preluarea mandatului de la Făgădău, primăria arăta precum Constanța

În prima parte a interviului, primarul Chițac a făcut o trecere în revistă a activității sale, de la preluarea mandatului, și ne-a mărturisit cum a lăsat Decebal Făgădău primăria. ”Când am preluat mandatul, primăria arăta precum Constanța, funcționa așa cum vedeați municipiul Constanța. Am preluat un mandat în plină pandemie, înaintea alegerilor, și pe mine m-a preocupat ca orașul să funcționeze. M-a preocupat administrația și de aceea nu am avut timp să ies în presă. Concomitent, a trebuit să lucrez în interiorul primăriei, după cum știți, avem o nouă organigramă. Ca să faci frumos exteriorul trebuie să începi din interior. În același timp, ne-au interesat și proiectele pe fonduri europene. Am definit un număr de proiecte, absolut necesare, prioritare, pentru Constanța, care vizează regenerarea urbană a cartierelor și întreg orașul, zona de spital municipal, zona de spații verzi și de parcuri, exact ceea ce este nevoie într-un oraș. Am făcut fișele de proiect cu colegii mei, obiectivele pe care le urmărim, rezultatele, un deviz și toate studiile și documentele necesare. În momentul de față, lucrăm la maturizarea proiectelor. Din momentul în care stabilești un proiect pentru oraș, până când ai terminat licitați durează 400 de zile. Trebuie studiu de fezabilitate, proiect tehnic, caiete de sarcini etc. Angajamentul meu este să lucrez și pun presiune pe colegii mei să lucreze mai repede. În momentul când avem finanțarea, începem lucrările. Constanța are nevoie de recuperare. Începem lucrările pe Al. Lăpușneanu, o să anunțăm câștigătorul și celei de-a doua porțiuni, apoi urmează zona centrală, Ștefan cel Mare, Mamaia o facem noi, am început deja, vrem și porțiunea Pescărie până la ieșire din Mamaia să o reabilităm, bulevardul Ferdinand și toate străzile adiacente, celebra junglă urbană”, a declarat Vergil Chițac

Un proiect îndrăzneț pe fonduri europene: extinderea Spitalului Municipal

Dar, care este cel mai îndrăzneț proiect al edilului? Extinderea Spitalului Municipal de Boli Infecțioase, proiect ce se va realiza pe fonduri europene. „Un proiect deosebit este Spitalul Municipal, care este prioritar, proiect ce va ajunge la 50 de milioane de euro. Va rămâne componenta-Spitalul de Boli Infecțioase, intră într-un proces de reabilitare, iar în același perimetru vom realiza alt spital municipal. Acesta va fi lângă clădirea existentă. De la CJ luăm o porțiune de teren pentru a putea să facem lucrările. Orice proiect începe de la un cadastru, o schiță. Marea problemă în prezent este lipsa cadastrului. Vreau să începem să cadastrăm. Dacă avem studiu de fezabilitate anul acesta, avem mari șanse să fie finanțat. Asta am discutat și cu domnul premier Cîțu. Mi-a spus: Dacă aveți studiu de fezabilitate gata anul acesta, aveți mari șanse să fie finanțat. Mai avem cinci ani în care putem să accesăm fondurile europene. Studiul de fezabilitate va spune care e varianta optimă: că vom avea ambulatoriu, oncologie, și trebuie să avem, pentru că au fost probleme în Constanța cu radioterapia...Treaba mea este ca la finalul anului să existe studiul de fezabilitate”, a mărturisit edilul. Iar alte proiecte pe fonduri europene vizează regenerarea tuturor carterelor, iar edilul a dat câteva exemplu, precum Inel 2, iar regenerare înseamnă locuri de joacă, spațiile verzi, mobilier urban, iluminat public; sau, un alt exemplu, Faleză Nord.

Un alt proiect pe care Vergil Chițac îl are în plan este reabilitare termică a blocurilor, însă nu se cunoaște, deocamdată, sursa de venit, reabilitarea termică a clădirilor. ”A existat și în trecut un astfel de proiect, dar a fost abandonat. Mă interesează în principal blocurile de pe bulevarde, pentru că reabilităm bulevardele, dar și restul. Asta ar însemna anveloparea blocurilor și alte lucrări, schimbarea instalațiilor, coloanelor, care se vor face cu acordul proprietarilor. Nu știu dacă vor contribui și ei cu bani. Proiectul este prioritar. Acum se analizează sursele de venit”, a precizat primarul.

Un regret al edilul este faptul că orașul s-a depopulat de tineri, avem în jur de 310 000 de constănțeni. ”Numărul constănțenilor a scăzut, Constanța nu a mai fost atractiv. Salariul nu este pe primul lor, ci relațiile cu autoritățile. Nici cei care au terminat facultatea nu au rămas pentru că nu aveau locuri de muncă și nici părinții nu își văd viitorul copiilor lor aici. Mulți pleacă spre București, Cluj, spre vestul României”

Bugetul Constanței, cel mai mare din ultimii 20 de ani, 1,1 miliarde de lei

Recent, Consiliul Local Municipal a aprobat bugetul pe anul acesta, despre care edilul spune că este cel mai mare din ultimii 20 de ani. ”Bugetul este de 1,1 miliarde la lei. Cei mai mulți bani se duc la bunuri și servicii, am externalizat multe servicii în oraș, salubritate, spații verzi, și atunci trebuie să le plătim. Important este că investițiile, capitalul, cresc de la 7,2 % din buget, la 28,3 %. La investiții vorbesc de școli, grădinițe, licee, bulevarde, mai apoi sunt Cazinoul, Sala Polivalentă, partea noastră pentru că și noi trebuie să investim bani, că de restul se ocupă CNI. O parte din bani se duc pe studii pentru proiectele pe care vrem să le punem în aplicare. Aceștia sunt bani pe care noi îi vom primi înapoi, la buget, sunt cheltuieli eligibile. Noi punem bani pe studii și, după ce proiectul va fi finanțat, banii se vor întoarce la buget”, a precizat primarul.

Despre scandalul din jurul Regulamentului Parcărilor: S-a creat mai mult o atmosferă întreținută în mod voit

Edilul Vergil Chițac a lămurit și problema Regulamentului parcărilor și isteria care s-a creat în jurul lui. ”În principiu, orice vrei să faci, când vrei să reglementezi ceva, cum a fost regulamentul, creezi discuții. Dacă faci consultări publice, vor veni cei nemulțumiți tot timpul. Mi se pare că a fost extrapolat în sens negativ regulamentul, cred că au fost mai puțin de 100 de oameni care au făcut propuneri, dacă stârnea o mare nemulțumire.... Cel mai ușor este să fii nemulțumit. Dar ce propun cei nemulțumiți nu știm, am avut foarte puține propuneri legate de regulament, n-am primit multe idei. Asta mă face să cred că, mai mult, s-a creat o atmosferă întreținută în mod voit. Eu mi-l asum în totalitate, în forma în care a intrat în consiliu, chiar dacă nu l-am făcut eu. Regulamentul a plecat de la Serviciile Publice, unde s-au adunat toate informațiile despre parcări, de modalități de plată. A ajuns la nivele inter-departamentale, mai apoi a ajuns la viceprimari, la city manager și apoi a ajuns la mine. Eu am avut o contribuție foarte mică în acest regulament. Principiul nostru obiectiv este decongestionarea centrului orașului de mașini. Asta se face printr-o politică de prețuri mari. Nu poate ține un șofer mașina în centru o zi întreagă, în centru vii să-ți rezolvi problemele. Totodată, am dorit ca parcările rezidențiale să se atribuie prin licitație, dar consilierii au vrut altceva. Trăim într-o realitate: avem 147.000 de mii de mașini în oraș și circa 30.000 de locuri de parcare, iar aproximativ 120.000 de mașini stau pe carosabil sau pe trotuare. Motivul pentru care apar cele mai multe ambuteiaje în Constanța este numărul mare de mașini. Ce dorim noi este să prioritizăm transportul în comun. Oamenii să aibă încredere să se urce în autobuz”, spune Chițac.

Dar mai multe, puteți urmări în materialul de mai jos:

VIDEO:

Partea a doua, în ediția de mâine, 13 mai.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
294439101410
5/49
31213917-03-20243 0 1 5 5 7 6
joker
371118333920