REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
11.4° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

INTERVIU. Secretarul de stat Tudorache, despre reactoarele 3 şi 4: Mesajul oficialilor din China a fost să găsim cu investitorul acea cale de mijloc prin care proiectul să se facă

INTERVIU. Secretarul de stat Tudorache, despre reactoarele 3 şi 4: Mesajul oficialilor din China a fost să găsim cu investitorul acea cale de mijloc prin care proiectul să se facă

Replica API 12 februarie 2018 | 00:00 382

România şi strategia Ministerului Energiei în 2018

România şi strategia Ministerului Energiei în 2018

Secretarul de stat din cadrul Ministerului Energiei, Iulian Robert Tudorache, s-a aflat vineri, 8 februarie, într-o vizită de lucru la Constanța, la compania petrolieră Oil Terminal. Concluzia: este mulţumit de conducerea companiei şi nu consideră că se impune vreo schimbare, lucru transmis şi în cadrul unei conferinţe de presă organizată tot vineri, la sediul ALDE (partid din care face parte), iar astăzi va conduce şedinţa Consiliului de Administraţiei al Nuclearelectrica SNN, în cadrul căreia se va discuta pe seama strategiei de retehnologizare a reactoarelor 1 şi 2.

Cu ocazia vizitei la Constanţa, secretarul de stat a acordat şi un scurt interviu cotidianului “Replica”, pe care îl redăm în rândurile care urmează:

Reporter: Domnule Tudorache, spuneţi-ne care sunt priorităţile ministerului pe care îl reprezentaţi.

Iulian Robert Tudorache: În primul rând, ministerul îşi doreşte să-şi elaboreze strategia energetică, lucru la care ne-am angajat de la începutul mandatului, din anul 2017. Am constituit un grup de lucru, sunt mai multe scenarii. Deja ne-am clarificat, iar în câteva luni vom putea pune pe masă o strategie energetică a României. Am plecat de la această prioritate pentru că, în funcţie de aceasta, se deschid celelalte drumuri, respectiv cele din domeniul investiţional, ce ne propunem ca şi proiecte de investiţii în companiile în care ministerul Energiei este acţionar, respectiv crearea şi menţinerea în mix-ul energetic a energiei produse din cărbune. Şi asta înseamnă că ne dorim să construim un nou grup la Rovinari, în Complexul energetic Oltenia, o investiţie care este în faza de negociere cu o societate din China. Ne dorim să definitivăm şi să parcurgem strategia de construcţie a reactoarelor 3 şi 4 la Cernavodă. Suntem implicaţi şi ne dorim – chiar dacă nu este un proiect strict al ministerului Energiei, dar este în concordanţă cu politica promovată de ministerul Energiei – dezvoltarea de noi rute de aprovizionare şi de diversificare a rutelor de aprovizionare cu gaze naturale, dar şi totodată atingând şi dezideratul nostru de securitate energetică. Iar aici mă refer la proiectul BRUA, marele gazoduct, îmi permit să spun, care pleacă din Bulgaria, traversează România, ajunge în Ungaria, după care punctul final va fi în Austria. Săptămâna viitoare (săptămâna aceasta – n.r.) o să conduc o delegaţie la Baku, în Azerbaidjan, unde, în cadrul unui consiliu de consultare pe coridorul sudic de gaze, a fost invitată şi România să ia parte, ca să studiem şi eventualele posibilităţi – şi cu siguranţă le vom găsi – ca şi gazele din coridorul sudic să traverseze Bulgaria şi să ia în calcul şi gazoductul BRUA. Alt proiect la nivelul ministerului Energiei, şi ştiu că este un proiect discutat şi care suscită şi multe comentarii, este proiectul AGRI, prin care ne dorim să aducem gaze naturale din Azerbaidjan pe Marea Neagră, în metaniere. Să nu uităm, de asemenea, şi proiectele de ordin legislativ, de armonizare a legislaţiei în domeniul energiei, care sunt la fel de importante ca cele investiţionale.

Rep.: Înainte de a discuta despre armonizarea legislaţiei, îmi permit să fac remarca: nu se mai discută în ultima vreme despre independenţa energetică a României.

Iulian Robert Tudorache: Eu nu înţeleg de ce toată lumea vede ca independenţa din punct de vedere energetic să fie un deziderat pentru România. Eu, unul, fac diferenţă între securitate, iar independenţa, în contextul în care vreau să fac parte dintr-o uniune energetică, în care vom avea fluxuri bidirecţionale, adică asta ne dorim... Noi ne ducem în Europa cu o conductă prin care va „curge” gaz din ambele părţi. Încercăm să avem reţele, atât de electricitate, dar şi de gaze, care să funcţioneze bidirecţional, în comunitate. Adică va trebui să fie o prioritate transferul energiei dintr-o ţară în alta care sunt membre ale comunităţii energetice. Independenţa energetică, dacă o privim din punctul de vedere al mix-ului energetic pe care îl avem şi pe care noi dorim să ni-l menţinem, da, este, să spunem, o altă discuţie, dar pe care eu o duc tot către partea de securitate energetică. De fapt, ce vreau să ştiu din acest punct de vedere? Că nu rămân în pană de curent, că nu rămân dependent de importuri. Importurile vizavi de Rusia oricum au scăzut drastic – mă refer la gaze, care sunt undeva la 10% din totalul de gaze consumate şi apar numai în situaţii de criză, să spunem aşa, când avem temperaturi foarte scăzute şi este o iarnă fparte grea. În rest, nu mai avem nevoie.

Rep.: Deci este o sintagmă greşită această „independenţă energetică” sau folosită politicianist la un moment dat?

Iulian Robert Tudorache: Dacă pentru mine va fi mai ieftin să iau gazul din Bulgaria, să-l tranzitez prin România şi să descarc doar ce am nevoie, iar restul să duc mai departe, deci dacă aşa este avantajos din punct de vedere economic, atunci voi folosi această cale de a susţine sistemul energetic şi nu mi-aş folosi propriile resurse, adică le-aş proteja. Poate că este o abordare un pic a unui nespecialist în energie, sunt avocat de profesie...

Rep.: Dar la capitolul legislaţie, vizavi de Uniunea Europeană şi armonizarea legislaţiei, sunt pe agenda ministerului teme „de rezolvat urgent”?

Iulian Robert Tudorache: Sigur, pe partea de legislaţie, sunt coordonatorul direcţiei de afaceri europene în cadrul ministerului şi mă ocup de transpuneri (a directivelor UE), iar pe partea de legislaţie internă, sunt desemnat de către ministru pe partea de relaţie cu Parlamentul. Proiectele pe care ministerul le susţine în comisia de specialitate, le susţine prin prezenţa mea. Recunosc, este şi o activitate în care mă regăsesc foarte uşor şi mă duc cu foarte mare plăcere şi convingere. Avem două directive de îndeplinit – pe partea de combustibili alternativi şi pe constituirea stocurilor de urgenţă. Ca fiecare directivă, România trebuie să îşi asume nişte obligaţii, să facă o strategie. La capitolul combustibili alternativi, noi am făcut-o, urmează ca această speţă să se închidă, pentru că vom avea un HG . Referitor la constituirea stocurilor de urgenţă, suntem la Camera Deputaţilor, la Comisia de Industrie, cred că într-o săptămână-două vom închide şi această chestiune. Vom fi în scurt timp în concordanţă cu directivele trasate de la Bruxelles şi le vom pune în aplicare.

Rep.: Pe ultima sută de metri multe dintre aceste directive, din câte se pare.

Iulian Robert Tudorache: În România, da. Gândiţi-vă că în ianuarie le aveam pe toate. La sfârşitul anului trecut, de fapt. În ianuarie au fost însă aceste schimbări în guvern. Orice proces legislative, de avizare a lor între ministere, durează foarte mult. Noi, totuşi, fiind şi sub presiunea că suntem în infringement – bine, nu s-a declanşat procedura –, am reuşit circuitul de avizare într-o săptămână de când a fost învestit noul guvern. Adică, ne-am mişcat şi se vor mişca lucrurile.

Rep.: Să vorbim şi despre judeţul Constanţa. Presupun că sunteţi familiarizat cu problemele Centralei Nucleare, am văzut şi în CV-ul dvs. că aveţi legătură.

Iulian Robert Tudorache: Sunt preşedintele Comisiei de negociere (cu partea chineză, pentru construirea reactoarelor 3 şi 4 – n.r.). Toată lumea are impresia că merge greu, dar gândiţi-vă că suntem două părţi, partea română şi partea chineză, care negociază pe anumite clauze. Pe anumite clauze, nici una nu e dispusă să cedeze cu una-cu două. Noi, de exemplu, nu suntem dispuşi să cedăm la anumite condiţii puse de ei.

Rep.: Dar proiectul se va face până la urmă?

Iulian Robert Tudorache: Da, proiectul se va face, pentru că am avut vizita ministrului energiei din China, pe formatul 16+1 din China, am avut plăcerea de a discuta cu dumnealui foarte aplicat pe acest proiect. Susţinerea politică este din ambele părţi, fără doar şi poate, iar mesajul a fost foarte clar: găsiţi acea cale de mijloc prin care acest proiect să se facă. Noi ne-am angajat ca în acest mandat (până în 2020) să semnăm şi să înceapă lucrările. Cred că marea provocare în negocierile cu partea chineză este să înţeleagă că noi ne guvernăm după alte reguli. Acolo (în China – n.r.) decizia se ia cumva la nivel politic; noi mergem pe economia de piaţă, tindem spre transparenţă, spre un mediu concurenţial...

Rep.: Dar, dincolo de aceste explicaţii, când estimaţi că vor începe lucrările la reactoarele 3 şi 4?

Iulian Robert Tudorache: Nu pot să fac astfel de estimări, pentru că nu s-a definitivat acordul cu investitorii (CGN şi China Huadian Engineering – n.r.). În momentul în care semnăm un acord, atunci da, intrăm într-un program foarte clar. Am mai fost în minister, în mandatul de ministru al domnului Andrei Gerea, şi am fost convins atunci, la un moment dat, că se semnează acordul. Şi nu s-a întâmplat. (...) După un an de zile de negocieri, partea chineză a revenit cu modificări. Trebuie să avem nervii tari şi să continuăm, să facem ce este mai bine pentru România.

Rep.: La unităţile 1 şi 2, care sunt planurile?

Iulian Robert Tudorache: Aici avem un proiect clar, de retehnologizare. Luni (azi, 12 februarie – n.r.) am şedinţă de Consiliu de Administraţie (al Nuclearelectrica SNN – n.r.) şi am cerut să mi se aducă strategia de retehnologizare. Suntem pe nişte termene stricte şi ne ţinem de ele. Ca preşedinte al C.A. trebuie să urmăresc aceste termene, să se ducă la îndeplinire. Însă compania a funcţionat şi funcţionează, nu că am venit eu – hop, se face retehnologizarea. Lucrurile au început de mult. Am găsit o companie cu oameni foarte bine pregătiţi, la nivel de top.

Rep.: Tot la nivelul judeţului Constanţa, referitor la potenţialul acestui judeţ – să discutăm şi despre parcurile eoliene. Mai sunt rentabile aceste investiţii?

Iulian Robert Tudorache: Sunt, evident, numai că din punct de vedere al energiei din resurse regenerabile, România şi-a atins cota, chiar şi-a depăşit-o. Acum, e adevărat că nu sunt scheme de ajutor şi de sprijin pentru a impulsiona acest domeniu să ia acelaşi avânt pe care l-a avut. Însă, în contextul în care noi facem parte din această uniune energetică şi suntem implicaţi şi ne-am asumat şi pachetul de energie curată, iar Parlamentul vrea să ajungem undeva la 30%-35% ca ţintă în mix-ul energetic, evident că noi va trebui să avem în continuare deschidere către acest domeniu şi este o prioritate. (…) Toate acestea fac parte din obiectivul principal al UE, de decarbonizare şi noi ne vom alinia, chiar dacă din punct de vedere al securităţii facem eforturi foarte mari şi ne expunem punctul de vedere pentru a ne păstra grupurile energetice pe cărbune care sunt strategice pentru noi.

Rep.: Cărbune care însă nu este tocmai „energie verde”...

Iulian Robert Tudorache: Da, nu este tocmai în contextul viziunii Uniunii Europene (referitoare la poluare – n.r.), dar de aceea am insistat, încă de la începutul interviului, pe securitate.

Referitor la acest aspect, facem următoarele precizări, pentru o mai bună înţelegere a subiectului: Potrivit raportului Greenpeace România intitulat "Starea termocentralelor pe cărbune din România în 2017", numărul de grupuri energetice pe cărbune din România care funcţionează ilegal a scăzut în 2017 la 15, de la 21 anul trecut. Conform aceluiaşi raport, cele 15 grupuri care pot funcţiona doar ilegal sunt instalaţii aferente termocentralelor din Bacău (o unitate), Turceni (2 unităţi), Govora (2 unităţi), Drobeta (4 unităţi), Paroşeni (o unitate) şi Mintia (5 unităţi). Greenpeace România mai arată că aceste instalaţii nu au capacitatea de a funcţiona cu respectarea limitelor de emisie prevăzute de Legea 278/2013 privind emisiile industriale, prin urmare multe termocentrale nu deţin o autorizaţie integrată de mediu fără de care funcţionarea este ilegală. La rândul ei, autorizaţia integrată de mediu nu poate fi emisă în pofida solicitărilor formulate în acest sens de operatori, atât timp cât nu au fost derulate investiţii pentru asigurarea conformării cu limitele de emisie.

Rep.: Legat de Oil Terminal, companie petrolieră aflată în portofoliul ministerului pe care îl reprezentaţi, şi pe care aţi venit să o vizitaţi, ce ne puteţi spune? Care sunt noutăţile cu terenul pe care îl deţine şi cu „poluarea istorică” a solului?

Iulian Robert Tudorache: Să ştiţi că am discutat pe tema acestui teren, dar am toate asigurările că poluare nu mai există, ţiţei... Sunt nişte puţuri de colectare, l-au extras şi aşa mai departe. Că există conducte şi clădiri care trebuiesc dezafectate – asta este altceva. Dar nu vorbim despre poluare, iar lângă acel teren (al Oil Terminal- n.r.) s-a construit şi un bloc, s-a săpat şi nu a ieşit la suprafaţă nimic. Vom evalua şi vom vedea însă ce decizii luăm (vizavi de teren). Este o companie listată la Bursă şi, până când nu luăm o decizie, care să fie transmisă la Bursă, nu putem să furnizăm informaţii în avans.

De Alexandra CUCU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Eu nu stiu diferenta intre apa pluvisla si apa fluviala si mai sunt si inginer sef la SNN.Drumurile sunt de cacat exact ca si cei care conduc aceasta societate.
1
0
Peste tot e Alde asta, psd nu are secretari de stat? Sau aia nu sunt activi. De constanta nu mai intrebam ca nu are nimic
0
1

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102