REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.3° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
10.3° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Kamikaze pe drumurile publice: şoferii îşi iau atestate pe şpăgi sau pe ochi frumoşi

Kamikaze pe drumurile publice: şoferii îşi iau atestate pe şpăgi sau pe ochi frumoşi

Replica API 16 noiembrie 2011 | 00:00 3087

Transportul de mărfuri periculoase, o "joacă" pentru un fost angajat al ARR

Transportul de mărfuri periculoase, o "joacă" pentru un fost angajat al ARR

Chiar şi după ce a fost demis din funcţia de inspector al Autorităţii Rutiere Române (ARR) - Agenţia Teritorială Constanţa, Elluchian Măgărdici, trăieşte pe picior mare, speculând informaţiile acumulate în branşa rutieră. Ca el, sunt şi alţii - ne referim la indivizi cu firme autorizate de statul român să şcolească şi să certifice competenţele şoferilor profesionişti, inclusiv cei care efectuează transporturi speciale, de mărfuri periculoase. De la un lucru serios la o ilegalitate care pune în pericol siguranţa pe şoselele patriei este doar un pas, iar în continuare vă vom explica pe îndelete afacerea lui Măgărdici, precum şi implicaţiile ei.

Despre Elluchian Măgărdici facem precizarea că a fost demis de la ARR pentru neglijenţă în serviciu, iar în momentul de faţă există un proces pe rol prin care fostul angajat al autorităţii contestă măsura de sancţionare a sa. În paralel, Măgărdici se ocupă de o afacere prosperă: prin intermediul firmei sale, organizează cursuri şi examinări ale cursanţilor (şoferi profesionişti). Afacerea funcţionează cu OK-ul de la Ministerul Transporturilor (ca şi alte firme de profil din ţară), numai că, neexistând un sistem bine pus la punct de verificare a acestor centre de "şcolire" a şoferilor, examenele pot fi promovate şi pe ochi frumoşi (sau cu sprijin de la "ochiul dracului"). Procedeul e simplu: cursantul care n-are timp de cursuri primeşte lista cu întrebările şi răspunsurile de la examen în timp util. În continuare, iată în detaliu ce se petrece. În perioada 24 - 30 octombrie, conform ARR, toţi conducătorii vehiculelor care transportă mărfuri periculoase au primit instrucţiuni scrise pe care ar fi trebuit să le ia la cunoştinţă şi să le păstreze la bord. Dacă tot se fac reinstruiri în rândul şoferilor cu atestat de transport mărfuri periculoase, ne întrebăm cum se obţin astfel de atestate. În Constanţa sunt în jur de 4-5 centre de pregătire auto, unde se pot prezenta cei care doresc eliberarea unui atestat precum: transportul de mărfuri generale, transportul de mărfuri periculoase, pentru consilieri de siguranţă, coordonatori, instructori auto etc. În ceea ce priveşte obţinerea unui atestat de transport mărfuri periculoase, ADR, este necesar ca şoferul să deţină permis de conducere C şi C+E, cât şi atestat pentru transport mărfuri generale. Cursurile durează aproximativ 5 zile lucrătoare, după care are loc examenul (online) la care va asista o comisie de la Ministerul Transporturilor. Dacă în Bucureşti şoferii scot din buzunar 300 lei pentru aceste cursuri teoretice, constănţenii sunt ceva mai puţin norocoşi, fiind nevoiţi să plătească până la 600 lei. Aproape dublu. Diferenţa de preţ o fac cheltuielile cu sediile, salariile lectorilor, utilităţile cât şi plata altor facturi, conform spuselor reprezentanţilor unor astfel de centre. Cu alte cuvinte, în Constanţa facturile la utilităţi sunt mai mari sau lectorii sunt plătiţi ceva mai bine? Aşa se pare. Ce se întâmplă în cazul în care un şofer nu ia examenul de atestat? Teoretic, are dreptul să-l mai susţină timp de trei luni, după care va fi obligat să reia cursurile. Spunem teoretic, pentru că practic nu prea se întâmplă acest lucru. Toţi şoferii trec examenul din prima şi fără prea mari bătăi de cap. Se ştie foarte bine că la capitolul ingeniozitate românii sunt pe primul loc, aşa că nici în acest caz nu au făcut "firma" de râs.

"Vă dăm întrebările şi răspunsurile, iar dumneavoastră le învăţaţi"

Pentru a desluşi acest "mister", un reporter al cotidianului "Replica" s-a prezentat la un astfel de centru pentru a afla mai multe detalii. Centrul de pregătire şi perfecţionare auto de pe strada Mihăileanu nr. 16, XEL Trans, a fost luat în bliţul aparatului foto, iar angajaţii supuşi la diverse întrebări. Patronul centrului este nimeni altul decât Elluchian Măgărdici, fostul inspector ARR, care în urmă cu doi ani a fost demis din funcţie din cauza neglijenţei în serviciu, susţin foştii săi colegi de birou. Odată deschisă uşa, am fost întâmpinaţi de nişte scări uriaşe care reprezentau tot parterul. La etaj, două săli: secretariatul şi... o sala mică de curs, unde, probabil, se susţine şi examenul. Dacă în primă fază coordonatoarea de program a firmei mai sus menţionată a etalat o atitudine puţin reţinută, după câteva minute de conversaţie, apele s-au calmat şi răspunsurile au început să vină de la sine. Facem însă precizarea că respectiva nu a ştiut că stă de vorbă cu un reporter! "Cursul atestatului ADR costă 550 lei şi durează 6 zile, dar acum e prea târziu pentru examen... Da, doar să veniţi luni cu actele pentru a apuca examenul de pe 3 decembrie a.c.", a declarat aceasta. Nimic anormal până aici doar că, schiţând o atitudine dezamăgită şi invocând programul încărcat de la serviciu, reporterul nostru a intrat pe alte făgaşuri mai... neoficiale. Înţelegând imediat despre ce este vorba, reprezentanta centrului s-a şi grăbit să adauge că prezenţa la cursuri nu este obligatorie, mai mult decât atât, nu este suficientă decât o singură dată şi atunci pentru a i se da cursantului întrebările de la examen şi răspunsurile lor. "Suntem oameni, toţi muncim, nu este obligatoriu să veniţi la cursuri, suntem flexibili şi înţelegători. De fapt, nimeni nu vine. Veniţi luni să îmi aduceţi o copie după buletin, după permisul de conducere, atestat de mărfuri generale în termen, adeverinţă cu apt psihologic şi medical după care vom stabili o zi în care să veniţi pentru a vă arăta cum să umblaţi pe calculator pentru a şti cam despre ce e vorba, vă dau întrebările şi răspunsurile, le învăţaţi şi gata", a mai adăugat angajata centrului de pregătire auto XEL Trans. Toate acestea fără nici un cost suplimentar, a adăgat subalterna lui Măgărdici. O afacere destul de profitabilă pentru astfel de centre, am spune noi.

Cum funcţionează treaba, zisă din gura unui lector: "Dai 500 de lei acolo, mai pui poate şi ceva peste, o mică şpagă şi gata"

Situaţia nu este una singulară la nivelul Constanţei, în această categorie încadrându-se multe astfel de centre, care au rolul de a elibera atestate rutiere. Majoritatea îşi desfăşoară activitatea într-o încăpere multifuncţională, având rolul de secretariat, sală de curs, sală de conferinţe, mai puţin grup sanitar sau în sedii amenjate în diverse apartamente mai mult sau mai puţin spaţioase. Multe dintre ele nici nu au autorizaţie de funcţionare din partea Ministerului Transporturilor, fiind cunoscute sub denumirea de "căpuşe" în rândul activităţii de acest gen. Cele câteva centre care chiar îşi doresc să facă treaba ca la carte pierd cu lejeritate în faţa acestor firme care atrag prin chiul şi examen luat pe ochi frumoşi. "În Constanţa, cine vrea să facă treabă bună moare din faşă. Nu are şanse. Dacă un astfel de centru are cam 25 de cursanţi lunar, căpuşele au în jur de câteva mii anual. Constănţenii se duc unde e mai simplu, normal. Nu conştientizează că la mijloc este vorba de un transport de mărfuri periculoase. Nu este de joacă, dar n-avem ce face atât timp cât aceste societăţi încurajează chiulul şi examenele date de dragul de a fi date. Dai 500 de lei acolo, mai pui poate şi ceva peste, o mică şpagă şi gata. De ce să-ţi mai toceşti opincile şi să pierzi timpul la cursuri?", a declarat unul din lectorii unei firme de profil, care este de părere că aceste cursuri merită toată seriozitatea. Vom reveni.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614