REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.4° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
13.4° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

"Legea Educatiei este o lege buna, insa greul incepe cu aplicarea ei"

"Legea Educatiei este o lege buna, insa greul incepe cu aplicarea ei"

Replica API 13 ianuarie 2011 | 00:00 182

Inspectorul scolar adjunct, Elena Buhaiev:

Inspectorul scolar adjunct, Elena Buhaiev:

Legea Educaţiei Naţionale a provocat reacţii dure din partea sindicatelor, care consideră că aplicarea ei va un eşec, că va bulversa sistemul de învăţământ. Potrivit calculelor făcute de către sindicatele din învăţământ, tăierea a două ore din norma didactică a profesorilor cu peste 25 de ani vechime, grad didactic I, duce la o reducere cu 3.500 de posturi didactice din învăţământul preuniversitar. Problemele însă nu se termină aici. Prin creşterea numărului de ore de predare, se vor pierde multe posturi în învăţământ, deci se vor face disponibilizări. Inspectorul şcolar general adjunct, Elena Buhaiev, a explicat, într-un interviu acordat cotidianului "Replica", care sunt părţile pozitive ale noii Legi a Educaţiei Naţionale.

Reporter: Doamnă Elena Buhaiev, care sunt problemele cu care se confruntă la ora actuală învăţământul constănţean? Şi cum ar putea fi rezolvate?

Elena Buhaiev: Problemele învăţământului constănţean de fapt sunt problemele întregului sistem de învăţământ al României. Aceste probleme sperăm să aibă un final, cu ocazia promovării Legii Educaţiei Naţionale, pentru că sunt multe lucruri bune în lege. Unele din ele se vor schimba, iar lucrurile vor intra pe un făgaş normal, fără problemele existente dintre care menţionăm probleme de finanţare, probleme legate de lipsa unor spaţii şi clădiri, atât la nivel de grădiniţe, cât şi la nivel gimnazial.

Rep.: La începutul anului trecut au fost comasate mai multe unităţi de învăţământ. Ce sa va întâmpla în anul de învăţământ 2011-2012?

E.B.: Nu au fost comasate foarte multe şcoli. S-a încercat eficientizarea activităţii educaţionale. Prin prisma actualei Legi a Educaţiei, o şcoală poate să aibă personalitate juridică dacă are de la 300 de copii în sus. De aceea am încercat şi noi prin aplicarea acestei finanţări per elev să ne ajungă aceşti bani până la sfârşitul anului şcolar, pentru toate capitolele. În acest context, am încercat ca acolo unde sunt foarte puţini copii să găsim o soluţie. Spre exemplu, la sfârşitul lunii decembrie 2010, Ministerul Educaţiei a trimis în judeţ patru microbuze noi. Ştiu că ministerul a promis că le va suplimenta până la 19-20. La Inspectoratul Şcolar noi am primi 23 de solicitări pentru microbuze şcolare. Microbuzele sunt folosite pentru naveta elevilor. Pot să vă dau şi un exempu concret. Nouă copii care locuiesc în satul Negreşti, comuna Cobadin, fac naveta zilnic. Ei sunt mulţumiţi, pentru că la şcoala din Cobadin sunt condiţii extraordinar de bune. Dar este păcat că în satul Negreşti s-au investit bani pentru reabilitarea unei şcoli cu o singură clasă, bani care ar fi putut fi folosiţi la altceva, mult mai util, decât ceea ce s-a făcut acolo. Pentru nouă copii nu poate să fie o şcoală. Toţi învăţau împreună la dublu simultan. De aceea am decis să-i aducem la şcoala din Cobadin, unde sunt condiţii foare bune. Fiecare învaţă în clasa lui.

Rep.: Potrivit Planului de Învăţământ pentru anul 2011-2012 vor mai fi comasate şi alte unităţi de învăţământ.

E.B.: În ceea ce priveşte planul de învăţământ, s-a respectat sistemul de anul trecut, adică au avut loc întâlniri cu primarii, cu consilierii locali, cu directorii unităţilor de învăţământ, care au venit cu o serie de propuneri. Acestea au fost centralizate şi trimise la Bucureşti, urmând să se obţină aprobarea acestui plan de şcolarizare, ţinându-se cont de ceea ce este stipulat în Legea Educaţiei. Numărul de copii a crescut cu 200 la grădiniţe, 300 la învăţământul primar şi 100 la şcolile speciale. Populaţia şcolară a fost în creştere în acest an cu 1000 de copii în clasele a VIII-a.

Rep.: În ultima vreme sunt tot mai multe discuţii legate de nemulţumirile profesorilor privind salariile. Care este poziţia Inspectoratului Şcolar Judeţean faţă de această situaţie?

E.B.: În primul rând unităţile de învăţământ au trebuit să aplice hotărârea Guvernului României vizavi de salarii şi indemnizaţii. Nemulţumirile colegilor au fost adresate fie pe cale sindicală, fie la instanţă. Şi noi la inspectorat am rămas fără 25% din salariu, iar volumul de muncă poate a crescut.

Rep.: Cum reuşiţi să rezolvaţi problemele cadrelor didactice, care nu sunt deloc puţine? Este greu?

E.B.: Judeţul Constanţa are un efectiv de peste 9.600 de cadre didactice, nedidactice şi auxiliare. Sunt convinsă că fiecare a primit un răspuns la problemele pe care le-a întâmpinat, iar conducerea inspectoratului a căutat să rezolve toate nemulţumirile colegilor.

Rep.: Cum comentaţi noua Lege a Educaţiei? Care sunt părţile pozitive şi care sunt cele negative?

Elena Buhaiev: La fel ca în multe alte ţări, şi la noi a durat câţiva ani elaborarea acestei legi, care la începutul anului 2011 a fost promulgată de preşedintele Traian Băsescu. Este o lege bună, care creează stabilitate, însă greul începe odată cu aplicarea ei. Legea a fost elaborată, dar urmează normele metodologice care trebuie aplicate, toate punctele de vedere, aplicativitatea fiecărui capitol. Legea a apărut în Monitorul Oficial, luni, 10 ianuarie, iar în 30 de zile trebuie aplicată. Apoi unele capitole trebuie puse în aplicare în anul 2011-2012, iar altele pe parcurs.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614