REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.3° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
10.3° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Liviu POPA, directorul TERMOFICARE Constanța: Prețul gazelor va fi de NESTĂPÂNIT, la iarnă

Liviu POPA, directorul TERMOFICARE Constanța: Prețul gazelor va fi de NESTĂPÂNIT, la iarnă

Replica API 15 septembrie 2021 | 23:10 5504

Directorul societății de Termoficare Constanța SRL (fosta RADET Constanța), Liviu Popa, a fost prezent în studioul Replica, unde a acordat un interviu cu privire la activitatea societății, despre prețuri, de asemenea, au fost abordate mai multe subiecte de interes pentru cetățeni. Sistemul de termoficare reprezintă prioritatea principală pentru administrația locală, fiind demarate procedurile în vederea accesării fondurilor europene pentru înlocuirea magistralelor. În materialul ce urmează puteți urmări declarațiile lui Liviu Popa.

Termoficare Constanța S.R.L. a preluat de la 1 septembrie a.c., serviciul public de transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în cadrul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică în municipiul Constanţa. Astfel, RADET nu mai operează municipiul Constanța. Într-un interviu acordat ziarului Replica, Liviu Popa, directorul societății de Termoficare Constanța, a vorbit despre sistemului de termoficare, despre activitatea societății, despre prețuri, de asemenea, au fost abordate mai multe subiecte de interes pentru cetățeni.

Cât de pregătită este societatea pentru sezonul rece?

,,Pe parcursul sezonului cald, pe timpul verii, ne-am desfășurat planul de revizii și reparații. Începând cu data de 20 septembrie se va face și o revizie la producătorul de energie termică a municipiului, la CET Palas și, după această revizie, începem probele la rece, așteptând momentul în care condițiile meteo vor dispune începerea furnizării căldurii în municipiu”, spune Liviu Popa.

Rețelele de transport vor fi modernizate cu 50 de milioane de euro

În ultima ședință extraordinară a Consiliului Local, consilierii locali municipali au votat proiectul privind înființarea unei noi societăți care să preia activele funcționale ale Electrocentrale. Iată ce spune Liviu Popa despre acest subiect: ,,Este o strategie locală a municipalității pentru modernizarea sistemului de încălzire a populației. S-a făcut un studiu de fezabilitate care a stabilit varianta optimă de încălzire a populației. În baza acelui studiu s-a aprobat în Consiliul Local, ,,Strategia Locală pentru încălzirea populației” și în baza acestei strategii a fost cumpărată rețeaua de transport de la Electrocentrale Constanța. Aceasta rețea urmează să fie modernizată cu fonduri europene pe Programul POIM, Axa 7.1, unde Primăria accesează în limita a 50.000.000 de euro pentru înlocuirea rețelelor de transport și, în cadrul aceleiași strategii locale, este prevăzută și suma sursei de producere, sub patronajul Consiliului Local. Dintr-un sistem centralizat, Primăria deține doar partea de transport, distribuție și furnizare a energiei termice, producerea fiind la Eurocentrale Constanța, care se află în portofoliul Ministerului Energiei. În urma insolvenței Electrocentrale, Primăria preia activele funcționale pe o societate nouă și această societate urmează să o opereze, imediat ce se va face tranzacția între Minister și Primărie.”, spune Liviu Popa.

S-a licitat proiectarea și execuția de lucrări pentru prima etapă

,,Vă spuneam că se modernizează rețeaua de transport pe fonduri europene. S-a licitat proiectarea și execuția de lucrări pentru prima etapă, etapa care este cuprinsă între intersecția de la Dacia și zona parcului de la Gara CFR. Această perioadă este marcată de creșteri rapide ale prețurilor la utilități. Faptul că s-au suprapus creșterile prețului la gaze naturale, la energie electrică, cu perioada licitației. Au fost 11 entități care au fost interesate să participe la această licitație. Evoluția rapidă a prețurilor determină instabilitate în piața conductelor, în piața materialelor, și atunci s-au temut că nu vor putea să ducă la bun sfârșit dacă licitează și au mai cerut un termen și niște precizări. Sunt convins că în următoarea etapă se vor soluția și că în următoarea perioadă vom începe această investiție.”, declară Popa.

Popa, despre avarii: Dacă ne uităm la București, și vedem cu ce probleme se confruntă și comparăm cu ce probleme am avut noi...

,,Iarna trecută nu am avut opriri mai mari de 12 ore, cu excepția unei avarii din luna noiembrie, de pe magistrala 2, când repararea și repunerea în funcțiune a durat cam 30 de ore. Dacă ne uităm la București, care este capitală, și vedem cu ce probleme se confruntă și comparăm cu ce probleme am avut noi, vom vedea că noi am avut mici opriri de ordinul orelor. Nu sunt disfuncționalități care să genereze îngrijorare.

Dacă mergem pe scenariul de iarnă foarte grea este posibil să fie mai acută problema oricărei opriri chiar dacă este de durata de până în 12 ore. Dacă este o iarnă mai ușoară, până să se răcească în apartamente, noi avem toată baza logistică pregătită, tot personalul necesar calificat pentru intervenții, știm ce trebuie să facem, suntem pregătiți și profesioniști.

Pe măsură ce se vor înlocui coloanele acestea de transport, principalele cauze ale avariilor, vom fi ușor salvați de Primăria Constanța prin aceste investiții care se fac, iar, în afară de faptul că va crește confortul populației, va avea loc vizibil o scădere a prețului local. Toate costurile aferente unei avarii, vor dispărea, nu vor fi necesare materiale, forța de muncă, utilaj, asfaltări, plus disconfortul creat în trafic de orice lucrare de intervenție în carosabil.

Micșorarea tarifelor este o consecință a faptului că scad costurile generate de avarii.”, a declarat Liviu Popa.

Numărul debranșărilor este în scădere față de anul trecut

Un proverb românesc spune că toamna se numără bobocii, astfel că, abia pe data de 10 septembrie am finalizat perioada în care se primesc solicitări de deconectare și debranșare. Până la această dată, din informațiile pe care le am, sunt mai puține cereri decât în anii precedenți. Mai sunt o parte de consumatori care nu respectă procedura și informația. Până nu apar listele de plată în asociațiile blocurilor, nu avem de unde să știm câte apartamente au căldură de la sistemul municipal și câte nu.

,,Constănțenii trebuie să analizeze care sunt avantajele și dezavantajele debranșării”

Pe perioada verii, constănţenii profită de faptul că nu se furnizează căldură şi se debranşează de la sistemul centralizat de încălzire. Mai mulți proprietari reclamă faptul că debranșarea de la RADET nu este foarte ieftină, mai ales că Regia impune o taxă de 500 de lei, pentru deconectare, mai există o taxă de 200 de lei pentru analiza dosarului, care poate fi respinsă, în acest caz solicitantul trebuind să mai plătească încă 100 de lei pentru reanalizare. ,,Procedura de debranșare este prevăzută de legea 325/2006, actualizată cu legea 196/2021, această procedură, la nivelul municipiului Constanța, a rămas fără modificări de circa 5 ani, inclusiv taxele aferente, pentru emiterea avizului și realizarea lucrării efective de deconectare sau debranșare. Perioada se anunță către operator odată cu oprirea furnizării căldurii din primăvară, atunci se stabilește data până la care se primesc documentele aferente.

Eu nu spun că ar trebui, eu sugerez celor interesați să studieze, să analizeze care sunt avantajele și dezavantajele. Vedem că prețul gazelor naturale este de nestăpânit, avem oficiali care au spus că în iarna care urmează, prețul gazelor se dublează. Toate aceste costuri vor deveni o povară pentru deținătorul de centrale de apartamente. Fac precizarea că și CET-ul merge cu gaz, doar că, prețurile diferă, există prețuri en-gros și preț de en detail. CET-ul cumpără la preț mult mai mic, datorită diferenței foarte mari de gaz cumpărat. ”, declară Liviu Popa.

Mai multe detalii puteți urmări în materialul video de mai jos:

Andreea VREJOIU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614