REPLICA ONLINE CONSTANTA

13° Constanța Mie., 24 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6709
13° Constanța Miercuri, 24 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6709
 

Mafia armatorilor a scufundat vaporul ca sa incaseze asigurarea?

Mafia armatorilor a scufundat vaporul ca sa incaseze asigurarea?

Replica API 2 septembrie 2010 | 00:00 197

Ipoteza - soc

Ipoteza - soc

Nava încărcată cu fier vechi sub pavilion turcesc scufundată ieri, la ora 12.51, la patru mile de Cap Tuzla, are un istoric destul de obscur. Armatorul turc al navei Medy este practic un no-name pentru reprezentanţii shippingului românesc, agentul Italrom Shipping & Trading recunoscând că a auzit pentru prima dată de acesta în momentul în care au semnat contractul. Oficialii nu pot explica, deocamdată, ce anume a dus la scufundarea vasului, cu atât mai mult cu cât inspecţia Căpităniei Constanţa nu a relevat nimic anormal înainte de a-şi da acordul pentru ieşirea navei din port. Sunt voci însă din mediul portuar, care susţin că este vorba despre o "manglă", mai precis o scufundare intenţionată a unui vapor vechi, pentru încasarea asigurării.

Deşi este un vapor relativ vechi, fiind fabricat în 1982, Medy se prezenta într-o formă foarte bună, cel puţin la prima vedere, a constatat şi Ion Voicu, şeful Agenţiei Române pentru Salvarea Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), care a încercat până în ultima clipă salvarea vasului. Vântul foarte puternic şi marea agitată nu au permis însă acest lucru, ARSVOM abandonând operaţiunile, întrucât punea în pericol vieţile propriilor oameni. În acest moment, nava de 4.100 tone DW, cu 3.247 tone de fier vechi la bord, se află pe fundul mării, la o adâncime de circa 40 de metri.

Armatorul şi-a abandonat nava pentru că are datorii

Recuperarea vasului reprezintă acum o problemă foarte delicată, ţinând cont de faptul că armatorul pare a nu-şi permite asemenea cheltuieli, din moment ce oricum are datorii la agentul român care s-a ocupat de navă până la plecarea din port. Este vorba despre Mehtap Denizcilik, un mic armator din Istanbul, care şi-a abandonat pur şi simplu nava şi care caută acum disperat un nou agent, fiind însă refuzat de toată lumea. Potrivit site-urilor de specialitate, nava Medy a fost construită în 1982, pe şantierul spaniol Astilleros de Huelva, iar în prezent este proprietatea unui off-shore sud coreean, Spring Breeze Shipping Co Ltd. Vasul are 112 metri lungime şi 15 metri lăţime şi nu a avut alte denumiri. Medy a plecat din Istanbul pe 28.08.2010, la ora 09.33, a ajuns în Portul Constanţa pe 29.08.2010, la ora 00.06 şi a părăsit ţărmul românesc ieri, la ora 02.35, urmând să se întoarcă la Istanbul cu încărcătura de fier vechi. În jurul orei 04.30 comandantul navei a anunţat autorităţile române că vasul s-a înclinat cu 20 de grade şi ia apă, iar la ora 05.45, toţi cei 17 membri ai echipajului au fost preluaţi de remorchetul Orion al GSP, care se afla în zonă. Arsvom a trimis imediat în zonă mai multe remorchere, dar condiţiile meteo au fost extrem de nefavorabile, iar vasul avea deja o înclinaţie de 40 de grade, astfel încât nu s-a mai putut face nimic pentru salvarea navei.

Navă scufundată intenţionat sau supraîncărcată?

În afara variantei cea mai la îndemână, adică un accident produs printr-un cumul de erori umane şi condiţii meteo neprielnice, există totuşi două alte scenarii. Unul din acesta presupune supraîncărcarea navei, cu complicitatea firească a autorităţilor române, lucruri care s-au întâmplat în istoria navigaţiei. Din cauza furtunii, nava a intrat în balans şi nimic nu a mai putut-o salva. Un alt scenariu, utilizat peste tot în lume, inclusiv în celebrele cazuri de sechestrări de către piraţii somalezi, este acela că proprietarul sau armatorul navei îşi scufundă singur vasul pentru a încasa asigurarea. Până la închiderea ediţiei, nimeni nu ştia cine este asiguratorul navei Medy, oficialii Căpităniei fiind oricum extrem de zgârciţi în declaraţii. Varianta supraîncărcării a fost însă infirmată de agentul român al navei, Italrom Shipping & Trading. Dan Balamaci, administratorul firmei, ne-a spus că, dimpotrivă, "întotdeauna se ia sub limită când e vorba de fier vechi". Până în acest moment, cea mai plauzibilă explicaţie este aceea că încărcătura a fost poziţionată greşit, iar din cauza furtunii, fierul "a fugit" dintr-un bord în altul, provocând spărturi, care au dus, în cele din urmă, la scufundarea navei, este de părere agentul, care nu putea oferi altă variantă.

Primele semne ale poluării

În cursul serii de ieri, pe mare au apărut şi primele semne de poluare, Autoritatea Navală Română anunţând că la suprafaţa apei a fost observată o peliculă de hidrocarburi de circa 150 metri pătraţi. Doar norocul face- dacă se poate vorbi de noroc în acest caz- ca incidentul să nu fi avut loc în plin sezon estival, cu mii de turişti pe plaje şi pe mare. Poluarea produsă de un vas scufundat la doar câteva mile de mal ar fi provocat un adevărat dezastru pentru turismul constănţean.

Vom reveni.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218