REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.8° Constanța Mar., 23 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6708
10.8° Constanța Marți, 23 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6708
 

Mafia din Transporturi ţine închis podul de la Agigea pentru a sifona bani publici

Mafia din Transporturi ţine închis podul de la Agigea pentru a sifona bani publici

Replica API 12 martie 2014 | 00:00 318

În atenţia ministrului Dan Şova

În atenţia ministrului Dan Şova

Se face în curând un an de zile de la primele restricţii de circulaţie pe Podul de la Agigea, după ce personaje anonime din Ministerul Transporturilor, în baza unor expertize strict secrete, au decretat, peste noapte, că podul cu o vechime de abia 30 de ani este în pericol iminent de a se prăbuşi. Ulterior, informaţia a fost mediatizată agresiv, speculându-se impactul emoţional de netăgăduit, până la instalarea unui climat de panică atât în rândul populaţiei, cât şi între cei din guvern care alocă fonduri. Ne amintim cum premierul Victor Ponta promitea, tot anul trecut, că podul nu se va închide iar lucrările de refacere se vor finaliza cât se poate de repede. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, semn că primul ministru a fost dezinformat de proprii oameni. S-au făcut de atunci mii de articole şi reportaje de presă, absolut toate panicarde, menite să convingă aceeaşi factori din guvern să dea drumul la şi mai mulţi bani. Era şi normal să reacţioneze, când vorbeşti de un pod atât de important precum cel de la Agigea. Nu contează că nimeni nu ştie cine a stabilit şi pe baza căror date tehnice că podul stă să cadă iar milioanele de euro de la buget trebuie să curgă urgent pentru remedierea problemei. Între timp, portul Agigea şi localităţile din sudul judeţului, dependente de acest pod, suferă pierderi economice uriaşe. Practic, se poate vorbi de un veritabil sabotaj la adresa Constanţei, de pe urma căruia profită o mână de oameni din sistem, în fapt mafia din Transporturi.

Peste tot în lume, orice pod, deci şi cel de la Agigea, este administrat pe baza unor metodologii şi grafice stricte de funcţionare, cu termene şi condiţii clare. Lucrările de întreţinere şi reparaţii se fac periodic în mod obligatoriu sau cel puţin se alocă bani pentru ele, bani care se şi cheltuie. Există oameni cu funcţii care semnează, pe propria răspundere, că podul poate fi folosit până la data X, în condiţiile stabilite de cartea podului, ca să spunem aşa. Aici nu mai poate fi vorba de neglijenţă, pentru că efectele sunt catastrofale, criminale, la propriu, iar cel responsabil intră direct la puşcărie în cazul în care nu respectă termenii impuşi. În aceste condiţii, este pur şi simplu neverosimil să constaţi, peste noapte, că podul este în pericol iminent de prăbuşire, mai ales că vorbim despre o construcţie tânără, inaugurată în 1983. Asta înseamnă fie că în aceşti 30 de ani factorii responsabili nu au avut grijă de pod, dar au cheltuit banii alocaţi, fie că cineva a inventat acum o situaţie critică, pentru a se oferi apoi s-o rezolve, cu multe milioane de euro de la bugetul de stat. În ambele situaţii putem vorbi de o mafie la nivelul Ministerului Transporturilor, cu precizarea că prima variantă, cum că podul nu a fost întreţinut deloc până acum este foarte puţin probabilă chiar şi pentru România tuturor posibilităţilor. Suspicinile ne-au fost confirmate şi de experţi în domeniu, precum inginerul Traian Petrescu.

Expertul Traian Petrescu: "E imposibil să apari şi să spui că podul s-a stricat peste noapte"

"Cel care are podul în administrare avea obligaţia să facă toate reviziile anuale, reparaţiile planificate sau capitale care se impuneau, conform unui grafic stabilit de constructor. Nu poţi să sari nici o etapă, pentru că podul ar cădea. Cablurile de tracţiune sunt verificate periodic, în mod obligatoriu. Drept urmare, e imposibil să apari şi să spui că podul s-a stricat peste noapte. Dacă s-au făcut sau nu aceste revizii şi lucrări, e deja altă întrebare. Problema e că cineva a semnat pentru ele şi a luat banii", a declarat expertul Traian Petrescu, consultat de "Replica". Potrivit acestuia, există mai multe întrebări la care oficialii din Ministerul Transporturilor trebuie să răspundă. "Dacă problemele sunt atât de grave, înseamnă că se ştiau dinainte. De ce nu s-a spus nimic până acum? E interesant de aflat cine şi când a stabilit că podul are probleme tehnice şi cine a făcut expertiza pe baza căreia s-a stabilit urgenţa reparaţiei. Cine a stabilit că trebuie înlocuite cablurile, în condiţiile în care oricum ele se suplimentează? De fapt, nici nu se spune unde sunt problemele: la grinda cutie care constituie podul propriu zis, la cabluri, la pilonul care constituie piciorul podului şi elementul de rezistenţă? Se pune această întrebare pentru că, după cum poate vedea oricine, echipele de intervenţie lucrează haotic", a mai spus Petrescu. "S-a spus că podul a fost îngreunat cu multe zeci de tone de asfalt, prin turnări succesive, fără a se curăţa stratul anterior. Surpriza cea mare este că, în acest moment, podul suferă modificări tehnice pentru a-l întări, dar greutatea suplimentară cauzată de straturilor suprapuse de asfalt nu a fost înlăturată. Se pune atunci întrebarea de bun simţ: dacă această greutate suplimentară ar fi fost înlăturată, cum ar fi fost şi normal, şi greutatea podului ar fi fost redusă astfel cu câteva zeci de tone, nu înseamnă că puteau circula, fără probleme, toate tipurile de autovehicule, indiferent de tonaj?", a completat expertul Traian Petrescu.

Cum se transformă din pix 4 milioane în 12 milioane de euro pentru reparaţii pe care nu le face nimeni

Într-adevăr, oricine poate vedea că aşa zisele lucrări de la pod nu înseamnă mai nimic. În timp ce circulaţia este întreruptă, o echipă stingheră de muncitori dă de regulă cu mătura praful dintr-o parte în alta şi cam atât; nu se scoate asfaltul în plus din cauza căruia e închis, până la urmă, podul, ca să nu mai vorbim că în timpul nopţii nu se mai mişcă absolut nimic. Să fie asta din cauză că, de fapt, acele probleme invocate nu există? Reamintim că, în pofida tututor acestor întrebări rămase fără răspuns şi a suspiciunilor cât se poate de întemeiate, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) au atribuit în regim de urgenţă companiei Bilfinger Berger Baugesellschaft un contract de 3,8 milioane de euro, fără TVA, pentru reabilitarea podului de la Agigea. Ulterior, CNADNR constată brusc, cu stupefacţia unora care parcă vedeau podul pentru prima dată în viaţa lor, că trebuie schimbate şi cablurile, deşi tot ei vorbeau anterior despre uzura acestora, depistată, de asemenea, peste noapte, motiv pentru care cele 4 milioane de euro devin 12, iar lucrurile sunt departe de a se fi lămurit. Circulaţia este restricţionată, cu întreruperi periodice totale, fără ca lucrările prestate până acum să lase impresia unor modificări majore. Este interesant de văzut dacă proaspătul ministru al Transporturilor, Dan Şova, va avea tupeul de a afla ce s-a întâmplat de fapt cu podul Agigea şi cine se face responsabil de sabotajul economic al Constanţei. Vom reveni.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218