REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.5° Constanța Sâm., 20 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6705
11.5° Constanța Sâmbătă, 20 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6705
 

Marinari români, sechestraţi în Canada şi cu salariile neplătite din luna aprilie

Marinari români, sechestraţi în Canada şi cu salariile neplătite din luna aprilie

Replica API 16 iulie 2014 | 00:00 166

Insolvenţa, bună şi nu prea

Insolvenţa, bună şi nu prea

De două săptămâni, 18 marinari români şi căpitanul lor, rus, sunt sechestraţi în portul canadian Oshawa, în provincia canadiană Ontario. Aceştia sunt în grevă din cauza salariilor neplătite încă din luna aprilie şi, mai grav, au rămas şi fără alimente. Mai mult, echipajul şi căpitanul sunt în grevă şi refuză să descarce nava, încă de vineri.

Între timp, situaţia s-a mai calmat. Liderul sindicatului navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, a precizat că situaţia se datorează intrării în insolvenţă a societăţii care deţinea nava Fritz, la bordul căreia se află marinarii români. "Nava Fritz aparţine unei societăţi din Germania, Intersea. Mai sunt şi alte nave, care sunt în aceeaşi situaţie. Societatea Intersea a intrat în insolvenţă. A avut vreo 53 de nave, cu 15 români la bord. A fost afiliată la ITF (Federaţia Internaţională a Transportatorilor - n.r.), până în ianuarie 2012, însă, pe rând, 15 nave au intrat, pe rând, în insolvenţă. O bancă germană, a dat credite şi are creanţe pe nava aceasta. Va prelua nava şi o va livra la alt proprietar şi va plăti şi salarii, tot ceea ce înseamnă condiţiile de drept, în locul armatorului", a menţionat Mihălcioiu, pentru Replica. Pe de altă parte, potrivit liderului sindicatului navigatorilor, marinarii români şi-au primit marţi salariile şi urmează să fie repatriaţi. "La ora asta, sunt şase nave, cinci, cu Fritz. Victoria şi Winona, de exemplu, sunt în Polonia, cu plata la zi a salariilor. Şi la Fritz au intrat salariile la zi, chiar astăzi, de bancă, iar alimente au pentru 20 de zile. Echipajul urmează să fie doar repatriat, plătit la zi, în condiţiile pe care le stabileşte banca, pentru că banca decide când se face schimbul, cu ce echipaj, în funcţie de cum găseşte client. Ei nu sunt abandonaţi, au toate condiţiile la bord acum. Au avut ceva probleme cu alimentele, dar am înţeles că la intrare în port au primit asistenţă de la o societate ca a noastră, Seamens Club, care le-a adus alimente la bord, iar facturile au fost achitate de charter-ul navei. La ora asta, ei au alimente, apă, pentru 20 de zile şi salariile la zi, banii au intrat în conturi astăzi", a menţionat Mihălcioiu.

Câţi marinari români sunt în primejdie şi de ce

Sechestrarea navigatorilor români în diverse ţări străine nu mai miră pe nimeni. De mulţi ani, datoriile societăţilor trimit în braţele autorităţilor străine marinarii care, astfel, devin ţapi ispăşitori. Aproape că nu poţi da vina pe nimeni. Armatorii se străduiesc să îşi ţină afacerile, literalmente, pe linia de plutire, băncile au şi ele dreptatea lor, iar marinarii nu pot decât să facă grevă, pentru drepturile lor, când situaţia economică se complică. Potrivit lui Mihălcioiu, societatea germană în cauză a dat serioase bătăi de cap, în ultimii ani. "Pentru Winona şi Victoria, din Polonia, sunt plătite la zi (salariile - n.r.). Echipajul de pe Victoria a ajuns acasă, cel de pe Winona urmează să fie repatriat. Mai avem o navă în Nigeria, în port şi una în radă, Catarina, la Dakkar. Plus una în Italia, la Ravenna. Ar fi, la ora asta, în insolvenţă, şase nave cu aproape 100 de navigatori români. (...) Din cele 15 nave, pe care le-am avut în ultimii doi ani, de pe toate care au intrat în insolvenţă, oamenii sunt cu plata la zi, au şi plecat pe alte nave. Contractele ITF rămân în vigoare, chiar dacă nu au mai fost înnoite, cu toate pârghiile necesare. Este cu totul alt caz decât ce s-a întâmplat cu Olympus sau cu Aqua Hercules, de exemplu. Au asistenţă medicală, totul este în regulă. Într-adevăr, este o situaţie grea, pentru că au fost situaţii de neplată de trei, patru, cinci luni, din cauza insolvenţei. Armatorul credea că nu intră în insolvenţă şi încerca să mai scoată nişte voiaje, să vadă cum mai plăteşte nişte rate la bancă, echipaje. Am cam avut în ultimii ani probleme totdeauna cu această societate, cu aceste nave şi salariile neachitate. Au intrat în insolvenţă, deja pentru noi este foarte clar. Suntem în legătură cu administratorul băncii. Se mişcă mai greu, îl mai ameninţăm, îl mai presăm, ce să-i facem (pe armator - n.r. ), asta-i viaţa", a precizat Mihălcioiu, pentru Replica.

Bulgari reţinuţi în Portul Constanţa

Situaţia marinarilor români se repetă, culmea, chiar la Constanţa. Nava Pearl K, deţinută de o societate din Bulgaria, este reţinută în dana 54 a Portului Constanţa, pentru neplata salariilor. Potrivit lui Mihălcioiu, marinarii au declanşat deja o "răzmeriţă" şi nava nu va pleca din port, până când nu vor fi achitate salariile. "Avem şi noi o navă în Port, Pearl K se numeşte, în dana 54, a unei societăţi din Bulgaria, tot aşa cu salarii neplătite de vreo trei luni şi ceva. Marinarii au intrat într-o acţiune revendicată de neplată a salariilor. Să vedem, sperăm ca mâine armatorul să procedeze la plata salariilor. Dacă nu, nu pleacă cu nava de aici, până nu se achită salariile", a concluzionat Mihălcioiu, pentru Replica.

13 navigatori din echipajul navei Pearl K nu şi-au primit salariile din luna aprilie (aprox. 100.000 de dolari), iar sindicatul liber al navigatorilor a precizat că marinarii nu vor mai continua voiajul cu această navă, la bordul căreia sunt 21 de marinari, printre care patru din Ucraina, doi din India şi 13 bulgari.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614