REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.5° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
12.5° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Măsuri împotriva Coronavirus la Centrul Artemia din Techirghiol

Măsuri împotriva Coronavirus la Centrul Artemia din Techirghiol

Replica API 7 aprilie 2020 | 00:00 3446

Persoanele cu afecţiuni psihice pot avea reacţii imprevizibile în anumite situaţii, chiar dacă anterior au părut perfect normale, iar când se produce un eveniment dramatic, esential în viața lui este psihologul. Acesta este omul care le ascultă supărările și necazurile și îi ajută să se ridice și să pară că acel lucru nici nu s-a întîmplat. Așa este și psihologul Centrului „Artemia” Techirghiol.

Nicoleta Ritco, psihologul Centrului de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică ‘Artemia’ Techirghiol, a oferit un interviu ziarului Replica de Constanța în care a explicat cum este să muncești într-un astfel de mediu, cum a fost primită în centru de către rezidenți dar și dacă a fost sau nu victima vreunui beneficiar.

Nicoleta Ritco

Reporter: Ce ne puteți spune despre dumneavoastră?

Nicoleta Ritco: Activez în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului de aproximativ 3 ani. Sunt psiholog clinician în cadrul centrului însă mai am și o specializare de psihoterapeut, în urma finalizării cursurilor postuniversitare, la Institutul de Psihologie si Psihoterapie Adleriană. De trei ani, activez în cadrul Direcției, mai precis, la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică ’Artemia’ Techirghiol. Aici a fost primul contact cu acest mediu și primul contact cu direcția. În centru, de câte ori apare o persoană nouă, beneficiarii sunt foarte entuziasmați, și la fel au fost și în acea zi. Nu am avut nici un sentiment de teamă, i-am admirat și i-am îndrăgit încă din prima secundă. Eu eram învățată să dozez empatia până la lacrimi și în același timp să pot să îmi păstrez calmul. Faptul că sunt și terapeut, m-a ajutat foarte mult în relația cu beneficiarii și personalul, în vederea întreținerii unei atmosfere optime de lucru.

”Este o provocare pentru mine sa imi desfășor activitatea în acest mediu”

Reporter: Cum este să munciți într-un astfel de mediu? Cum vă descurcați?

Nicoleta Ritco: Eu mă bucur foarte mult că fac parte dintr-o echipă care contribuie la starea de bine a acestor suflete și pot spune că venim în sprijinul lor ca un exemplu, nu numai prin comportament ci și prin modul în care gândim și reacționăm în situațiile dificile. Psihologii sunt invățați să susțină beneficiarii dar și personalul. Lucrăm cu persoane cu retard profund, persoane care sunt marcate de o anumită patologie care uneori au trăirile lor așa că psihologul are un rol desptul de important. Este o provocare pentru mine sa imi desfășor activitatea în acest mediu. Reprezintă un alt mod de dezvoltare personală, respectiv interacțiunea cu factorul uman.

Reporter: Cum arată în viziunea dumnevoastră, persoana care s-ar potrivi pentru o astfel de muncă? Cât de puternică din punct de vedere psihic, trebuie să fie aceasta?

Nicoleta Ritco: Consider că cei care lucrează, care îngrijesc astfel de persoane cu nevoi speciale, trebuie să aibă o doză de empatie semnificativă, trebuie să aibă răbdare, suplețe emoțională, să asculte cu atenție perspectiva omului din fața sa, fie ea verbală sau non verbalală, pentru că nu toți vorbesc și se descarcă. Așadar, persoana trebuie să fie un model de răbdare și obiceiuri sănătoase.

Reporter: Cu ce probleme v-ați mai confruntat până în prezent?

Nicoleta Ritco: Nu pot spune că ne-am confruntat cu probleme care nu au putut fi gestionate. Dacă au fost probleme, ele au fost gestionate pe specificul lor. Bineînțeles, mai apar mici probleme de relaționare între beneficiari însă atunci intervine psihlogul, care ascultă ambele părți. Situațiile mai dificile cu care ne-am confruntat au fost abordate în conformitate cu Procedurile Operaționale existente la nivelul centrului nostru. Manifestările sunt datorate stărilor psiho-emotionale sau fizice pe care le trăiesc, cum ar fi de exemplu anxietatea, sistematizări sau emoții pozitive sau negative.

Echilibrul este în noi, noi cei care suntem aici pentru aceste suflete.

Reporter: Ce caz mai deosebit ați avut și v-a marcat?

Nicoleta Ritco: Nu am fost marcată de nici un caz, toți sunt deosebiți în felul lor și consider că putem învăța de la ei câte ceva. Modul în care ei își exprimă și își manifestă iubirea, ei sunt foarte lipicioși, foarte veseli. Momentele grele le traversăm ușor pentru că și la nivel de direcție au fost organizate cursuri de formare care au avut ca scop dobândirea unor abilități practice în domeniul lucrului cu beneficiarii, sau înțelegerea modalităților specifice de abordare pe diferite tipuri de dizabilități. La nivel de centru, în fiecare lună, noi avem un plan de instruire și formare profesională unde sunt prezentate diverse teme care vin în sprijinul personalului și a beneficiarilor. Ca și teme, câteva ar fi: codul etic, care este tot timpul prezentat și foarte util, resprectarea și încurajarea pentru autonomie, respectarea drepturilor și obligațiilor beneficiarilor, egalitatea de șanse, igiena alimentară și multe altele, la nivel de personal. Avem un plan de instruire și a beneficiarilor, unde le vorbim despre drepturile și obligațiile lor, despre respectarea colegului de cameră, pentru că mai sunt persoane care reclamă că unul vrea să doarmă iar celălalt dă televizorul mai tare, și aici intervenim noi și le reamintim că trebuie să își respecte colegul de cameră și că trebuie să ajungă la același numitor comun. Echilibrul este în noi, noi cei care suntem aici pentru aceste suflete. Sunt evenimente care se întâmplă lunar însă noi încercăm pe cât posibil să fie asimilate de personal și puse în practică.

Reporter: Ați fost vreodată victima unui beneficiar?

Nicoleta Ritco: Nu, nu am fost. Din prima zi când am pășit în Centru, ei s-au adunat în jurul meu și s-au lipit „ca un abțipild” de mine și m-au îndrăgit. În fiecare zi eu simt asta, când merg în mijlocul lor și își exprimă sentimentele. Simt că au încredere în mine și Eu sunt convinsă că ține și de modul cum te raportezi la ei. Ei te simt, sunt ca niște copii.

O activitate continuă ține mintea ocupată

Reporter: Cum arată o zi normală, fără incidente, în cadrul Centrului?

Nicoleta Ritco: Suntem într-o activitate continuă, scopul principal fiind acela de dezvoltare a sentimentului de apartenență la grup, sentimentul de utilitate, valorizare, totul ducând la o stare de bine, astfel incidentele fiind mult mai rare. Fiecare beneficiar are program personalizat în care sunt stabilite obiective în funcție de nevoia lui, pentru că ei sunt evaluați și reevaluați conform unui calendar ca mai apoi să se stabilească obiective în acest plan personalizat. Se lucrează permanent cu ei. Chiar am avut recent Balul Primăverii, participă la scenete, ei fiind actorii, jocuri, avem și un contract de colaborare cu școala din Techirghiol și periodic vin elevi la noi, facem activități împreună cu ei. Ține foarte mult de noi și de organizarea foarte bună. Trebuie să te gândești la nevoile lor și să îi incluzi în diverse programe și activități care să le completeze acea carență pe care o au.

Ce măsuri de prevenire a răspândirii coronavirusului a luat DGASPC Constanța

În contextul actual al pandemiei de coronavirus, trebuie să vă menționăm că Direcția a luat o serie de măsuri pentru prevenirea răspândirii infectării în rândul copiilor și adulților din centrele de plasament din județul Constanța. Astfel, DGASPC Constanța a implementat următoarele măsuri: punerea la dispoziția personalului cât și a beneficiarilor dezinfectant, mănuși și măști; în centre au fost puse covorase dezinfectante; beneficiarii serviciilor sociale cu cazare aparținând DGASPC Constanța vor fi consultați periodic de medicul de familie cu scopul de le fi monitorizată starea de sănătate și de a putea depista precoce eventuale cazuri de îmbolnăvire care ar putea afecta întreaga colectivitate.

Pe lângă acestea, se suspendă activitățile de recuperare, abilitare și terapiile din cadrul centrelor de recuperare de zi, iar deplasările echipelor direcției în teren se vor efectua doar dacă sunt situații de urgență; se suspendă vizitele aparținătorilor copiilor, tinerilor, adulților cu și fără handicap din centrele rezidențiale precum și acordarea biletelor de ieșire din centre, acestea din urmă putând fi acordate doar în cazuri de urgență, cum ar fi vizitele la medic sau altele. Direcția a pus la dispoziție și două numere de telefon pentru situații de urgență care rămân apelabile non-stop și gratuit. Este vorba despre numărul victimelor violenței domestice – 0341921 și Telefonul Copilului 0241983.

Diana BERECHET

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Gresit, noi comentam oficial, in scris, cu nume si prenume, dar ni se baga pumnul in gura prin niste metode deloc ortodoxe. Prietenii de la Cumpana stiu de ce.
0
0
Lauda de sine... Nu miroase-a bine...
2
0
Felicitari ! Este un centru de nota 10 datorita devotamentului si implicarii dvs, datorita profesionalismului de care dati dovada zilnic ! Sunteti un om minunat !
4
2
Cei care comentati sunteti lenesii care in loc sa va faceti treaba comentati pe la colturi
2
3
Acesti pacienti nu au ce cauta in comunitate. Urla si umbla dezbracati prin curte, sefa centrului urla de la fereastra la toata lumea. Suntem exasperati de urletele pacientilor si sefei
5
1
Sunteti niste tampiti
2
5
Va rugam sa luati masuri fata de sefa de centru care are un comportament abuziv, terifiant fata de angajati si face numai greseli manageriale
7
3

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614