REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.5° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
17.5° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

MSC Flaminia, un subiect care începe să frigă. Fostul şef al ANR spune că preşedintele Agenţiei de Mediu a acceptat nava în Portul Constanţa

MSC Flaminia, un subiect care începe să frigă. Fostul şef al ANR spune că preşedintele Agenţiei de Mediu a acceptat nava în Portul Constanţa

Replica API 10 iunie 2013 | 12:33 468

Ne speriem ca în povestea cu drobul de sare sau chiar e "bombă toxică"?

Ne speriem ca în povestea cu drobul de sare sau chiar e "bombă toxică"?

Afacerea Flaminia a început să miroasă urât, pe "piaţă" fiind vehiculate înţelegeri nu tocmai cuşere care ar fi adus nava în Portul Constanţa. Care din informaţii sunt corecte şi care doar speculaţii ce nu se bazează pe adevăr, e greu de spus, în condiţiile în care autorităţile statului nu prezintă, ferm, situaţia. Ştim însă foarte sigur că Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu competenţe în implementarea politicilor şi legislaţiei din domeniul protecţiei mediului, conferite în baza Hotărârii de Guvern Nr. 1000 din 17 octombrie 2012, a acceptat pe 17 mai a.c. intarea navei în Portul Constanţa. Ploieşteanul Mihail Fâcă, preşedintele ANPM şi fost deputat PDSR în perioada 2000-2004, este cel care a semnat toate documentele necesare şi ar putea răspunde în faţa instanţei dacă lucrurile nu sunt în regulă nici la bord, nici în acte, spun acum alţi reprezentanţi ai instituţiilor statului. De ce toată această "joacă": "răspunderea e a lui, ba nu, a altuia"? De ce tace Ministerul Mediului şi de ce nu a acceptat acest minister să trimită un reprezentant în data de 14 mai, în faţa Comisiei pentru afaceri europene a Senatului, pentru a face precizări cu privire la nava MSC Flaminia? "Cred că cetăţenii României, constănţenii, au dreptul să ştie dacă deşeurile aflate la bordul navei sunt sau nu radioactive şi să se explice dacă oamenii care vor lucra la bordul acestei nave sunt în siguranţă. În momentul de faţă, nu am această certitudine", spunea, la acea dată, senatorul Anca Boagiu, cea care a confirmat, pentru "Replica" de Constanţa, faptul că reprezentanţii Ministerului Mediului nu au onorat invitaţia la comisie, pentru a prezenta date despre MSC Flaminia. Tot Boagiu concluziona: "Ceva este putred, altfel de ce atâta secretomanie?"

Nava, aflată în Portul Constanţa, în dana UMEX, a fost subiect de interes, vineri, pentru reporterii "Replica", în condiţiile în care surse bine informate au anunţat că la bord s-ar fi spart câteva containere. În cel puţin trei din containere se află carne, mult prea alterată după atâta amar de timp de când nava nu reuşeşte să găsească un port unde să fie decontaminată total şi reparată. "Vocea unică" în cazul navei Flaminia, adică reprezentantul Guvernului în teritoriu - prefectul Eugen Bola -, a devenit extrem de secretos pe acest subiect. Întrebările fireşti, legate de situaţia de pe navă ori dacă există pericole, au început să nu mai aibă răspuns. Vineri, Eugen Bola a avut însă o remarcă interesantă - "Am mai multe informaţii, le verificăm, să lămurim aspecte de ordin tehnic. Am primit un raport. Dumnezeule mare, este o problemă! Avem o problemă, dar nu ştim cât este de mare sau de mică". Aşa se face că, în afară de interesul manifestat de cotidianul "Replica" cu privire la situaţia navei Flaminia, sâmbătă, în dana UMEX a fost prezent şi un politician - ecologistul Dumitru Bădrăgan, care, după discuţii cu cei prezenţi în zonă (reprezentanţii UMEX, jandarmi etc.), a postat următoarele informaţii pe contul de Facebook: "Referitor la nava Flaminia introdusă în România, mai precis în Constanţa, se nasc multe întrebări. Din discuţiile purtate azi (sâmbătă, 8 iunie -n.r.): există un cargoplan în posesia autorităţilor dar exploziile şi incendiul se pare ca au produs efecte grave făcând imposibil să garanteze cineva ce şi unde s-ar afla amplasat pe nava. Întocmirea sa se face pe baza unei liste de încărcare. Interesant: la temperaturile care au fost pe navă se susţine că ar fi de extras cojile containerelor în zonele afectate de incendiu şi mişcate de explozii (...). Ce conţin substanţele poluante din zonele neaccesibile, ca locuitori ai Constanţei încă nu putem cunoaşte ţinând cont de evenimente - nu doar hazardul datorat de explozii şi creator de mixturi dar şi posibile neconcordanţe acte/mărfuri- şi aici e o întrebare care merită un răspuns public urgent". Autorităţile statului român au băgat nava în Portul Constanţa pe baza rezultatelor Laboratorului Rompetrol Quality, experţi ai Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, precum şi un laborator din Ungaria, rezultate care nu au fost făcute publice până la acest moment. "În cazul Flaminia, notificarea din Germania a fost acceptată de Agenţia Naţională de Mediu şi domnul preşedinte Fâcă (Mihail Fâcă -n.r.) a semnat toate documentele. Nava a ajuns în Portul Constanţa datorită acceptării notificării statului german. Conform regulamentului european, o ţară din Uniunea Europeană notifică şi spune că are deşeuri, iar ţara care poate să le valorifice acceptă acea notificare. Asta este procedura. Agenţia de Mediu dă aprobarea şi Garda de Mediu verifică dacă cel care a venit în România s-a încadrat în acea notificare şi dacă avizele şi lucrurile se petrec aşa cum au fost stabilite iniţial. În plus, la noi în ţară s-a format acel consorţiu din trei societăţi care au făcut dovada la Agenţia Naţională că pot să prelucreze şi să valorifice aceste deşeuri. Se ştie clar care sunt firmele implicate în cazul navei Flaminia (Uni-Recycling din Bucureşti; Setcar SA din Brăila, cât şi Glar Construct din Ploieşti, firme controlate de foşti sau actuali politicieni -n.r.) şi dacă nu sunt autorizate, nu au voie să lucreze", a declarat, pentru "Replica" de Constanţa, liberalul Andrian Mihei, fost director al Autorităţii Naţionale Române (ANR). Garda de Mediu şi alte instituţii ale statului, controlate pe linie de partid, stau cu ochii pe vapor. "Dacă ceva nu este în conformitate cu prevederile legale, atunci nu se face nimic. Statul român, prin Agenţia Naţională de Mediu a acceptat acea notificare, altfel nava nu avea cum să ajungă în Portul Constanţa. Agenţia de Mediu, prin preşedintele Fâcă, a semnat şi acceptat ca nava să vină în România. Domnul prefect Eugen Bola este şeful celulei de criză, constituită la nivelul Prefecturii pentru coordonarea tuturor instituţiilor care se ocupă de rezolvarea aceastei probleme, şi el poate să ofere datele necesare pe acest subiect", a mai declarat Mihei.

Iniţial, nava Flaminia era "programată" să ajungă în Portul Midia

Întrebat cum a decurs discuţia între Agenţia Naţională şi ANR pe tema navei Flaminia, Mihei a replicat: "Între cele două instituţii nu s-au purtat discuţii. Eu am primit nişte documente în copie de la agentul navei, un fax de la ANPM, un întreg circuit de documente, în care se specifica faptul că nava a primit aprobarea autorităţilor române să vină în Portul Constanţa. A mai existat o altă notificare prin care nava urma să ajungă în Portul Midia, dacă nu mă înşel, şi apoi a fost rectificată avizarea pentru Portul Constanţa. Şi-au dat seama că nu se poate face la Midia (descărcarea deşeurilor -n.r.) şi au revenit cu o corectură". Tot Mihei susţine că nava Flaminia a stat în rada Portului Constanţa până când s-a verificat ca deşeurile să corespundă cu descrierea din notificarea din Germania. "S-a constatat că ele nu reprezintă un pericol pentru mediul înconjurător şi asta este", a spus fostul şef al ANR.

Iată motivul pentru care nava Flaminia stă în Portul Constanţa

De precizat că într-o adresă transmisă de reprezentantul Guvernului în teritoriu, Eugen Bola, ministrului de Interne, Radu Stroe, reiese că: "nava a staţionat timp de şapte luni în Portul Wilhelmshafen după care, în urma acordului dintre autoritatea de Mediu din Germania şi Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului din România, aceasta s-a îndreptat spre Şantierrul Nava Daewoo Mangalia Heavy Industries, având în vedere că nava este construită de către firma Daewoo din Coreea. Din încărcătura iniţială a navei cea mai mare parte a fost descărcată în Danemarca, respectiv 30.000 tone apă contaminată, după care nava s-a îndreptat către România. Având în vedere că pescajul navei este de 11,5 m, iar în Portul Mangalia pescajul acvatoriului este de 6,5 m, nava va intra mai întâi în Portul Constanţa pentru a descărca 8.000 de tone deşeuri metalice şi 1.000 tone de şlam. Încărcătura a fost lăsată la bordul navei numai pentru a asigura deplasarea ei în condiţii de stabilitate. Conform legislaţiei europene, deşeurile existente pe navă care pot fi valorificate, vor fi transportate la operatorii specializaţi în acest sens. Alte tipuri de deşeuri identificate cu ocazia verificărilor vor fi împachetate şi înapoiate ţării de origine".

Firma care ar urma să trateze apa netoxică, obligată să-şi rezolve problemele până pe 15 iunie!

Apa rezultată din stingerea incendiilor care au dus la distrugerea încărcăturii de pe navă urmează să fie tratată prin instalaţia mobilă de tratare ape uzate şi predată către staţia de epurare Ploieşti, chiar în oraşul natal al preşedintelui ANPM, Mihail Fâcă. Apele uzate, rezultate din spălarea şlamului din containere, ar trebui să ajungă la societatea de epurare New Century Development. Numai că Garda de Mediu Prahova a efectuat un control la firmă, constatând o serie de deficienţe care fac imposibilă operaţiunea de epurare a apelor uzate. "Toate separatoarele mecanice au grad de umplere ridicat cu nămol mecanic, din cauza faptului că nu există pompe şi nu sunt asigurate instalaţiile necesare de fluidizare a nămolului pentru a asigura evacuarea acestuia în îngroşătoare; podul raclor aferent separatorului mecanic II este nefuncţional din cauza defecţiunilor mecanice şi electrice; existenţa nămolului mecanic cu densitate mare în separatoare face imposibilă utilizarea podurilor racloare", a precizat, pentru observatorulph.ro, comisarul-şef Sorin Dumitraşcu de la Garda de Mediu Prahova. Instituţia a trasat măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate până la 15 iunie ac. Ţinând cont că autorizaţia de mediu a firmei a expirat la data de 14 mai, societăţii i s-a pus în vedere şi depunerea documentaţiei la Agenţia de Protecţia Mediului Prahova pentru revizuire.

Ministerul Mediului ne linişteşte: nu au fost semnalate deşeuri radioactive sau emisii radioactive la bordul navei MSC Flaminia!

Ministerul Mediului susţine că deşeurile urmează a fi pre-tratate, tratate şi valorificate de către DMHI, prin contract cu SC Setcar SA; importul şi transferul deşeurilor metalice în România se face conform Convenţiei Basel, conform unor derogări obţinute în Tratatul de Aderare: "România are dreptul, până în 2015, să controleze toate deşeurile (periculoase şi nepericuloase) introduse pe teritoriul ei; din seturile de analize făcute până în prezent, nu au fost semnalate deşeuri radioactive sau emisii radioactive la bordul navei MSC Flaminia". Tot de la instituţiile statului aflăm că nămolul va fi transportat la fabrici de ciment pentru coincinerare, cum ar fi Lafarge din Medgidia. Mihei susţine că şi din adresa semnată de Fâcă, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, reiese că la bordul navei sunt două tipuri de deşeuri, respectiv "deşeuri metalice şi şlam". "Dacă se mai descoperă altceva, trebuie identificat şi făcută notificare. Este o întreagă procedură. Eu am fost la bordul navei, am condus prima echipă acolo (în radă -n.r.) şi de la început am spus că nava din punct de vedere al mediului nu pune probleme. Sunt probleme legate numai de siguranţa şi protecţia muncii". Cât despre carnea alterată decoperită vineri, 7 iunie a.c., la bordul navei, Mihei a spus: "Eu nu mai sunt la Autoritatea Navală Română şi nu am de unde să ştiu".

Fâcă, interesat de "afacerea" DMHI mai mult decât de mediu: "Nu ar fi indicat ca România să rateze un astfel de contract"

Mihail Fâcă, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, a declarat pentru ecologic.rec.ro: "Se pare că acest subiect a fost excesiv mediatizat şi ca urmare a determinat suprareacţii din partea autorităţilor, ceea ce este şi normal. Vreau să precizez că prefectul judeţului Constanţa a organizat o celulă de criză care a funcţionat pe toată perioada aceasta şi cinci laboratoare independente au făcut determinării cu privire la inflamabilitate, toxicitate şi radioactivitate. În urma acestor analize a fost conturată o procedură de depoluare care s-a aflat în dezbatere la Agenţia pentru Protecţia Mediului din Constanţa. De asemenea, şi noi am organizat câteva întâlniri aici, la Agenţia Naţională, cu scopul de a verifica această procedură de depoluare, am clarificat nişte puncte mai slabe şi consider că în acest moment nava poate fi depoluată şi reparată fără nici un fel de risc. Iar acest lucru ne dorim să se întâmple deoarece contractul pe care îl are şantierul naval cu armatorul este destul de consistent din punct de vedere financiar şi nu ar fi indicat ca România să rateze un astfel de contract. Să nu uităm că în continuare statul român este acţionar în proporţie de 49% la acest şantier naval şi pierderea unui astfel de contract ar însemna o pierdere considerabilă pentru ţara noastră".

Nemţii ar fi cerut 100 de milioane de dolari pentru reparaţii la navă. A ajuns însă în România fiindcă... e mai ieftin!

Amintim, în acest context, că nava a fost protagonista unor explozii în anul 2012, în largul Oceanului Atlantic. Armatorul navei este Mediterranean Shipping Company din Elveţia pentru operatorul Niederelbe Schiffahrtsges din Germania. Franţa, Anglia, Spania, Belgia şi Olanda nu au dorit ca nava Flaminia să ajungă în apele lor, pentru a fi reparată, temându-se de substanţele nocive. Armatorului i s-ar fi cerut în Germania, conform unor surse, 100 de milioane de dolari pentru decontaminare şi repararea navei. Armatorul ar fi spus: "mult", asiguratorul a spus: "mult" şi au ajuns în România, unde s-au cerut doar 30 milioane de dolari. În România însă, mai exact în Portul Constanţa, există o problemă: Garda de Mediu a trimis o adresă la ANR prin care informează că UMEX nu are autorizaţie pentru depozitare deşeuri, declară surse bine informate. Există atunci varianta descărăcării cu ajutorul elicopterului sau cu macaraua, aşa încât deşeurile să nu atingă perimetrul UMEX, ci să fie depozitate direct pe nişte platforme speciale şi transportate mai departe. "Singura variantă ar fi ca macaraua să ia deşeuri de pe navă, să le pună în maşină şi maşina să plece. Dacă deşeurile sunt puse pe ţărm, înseamnă depozitare. Garda de Mediu a trimis o adresă la ANR prin care informează că UMEX nu are autorizaţie pentru depozitare deşeuri. Toţi sunt înnebuniţi. Se fac presiuni, vorbim de bani mulţi. Garda de Mediu doar verifică actele, ANPM dă avize. Acum toţi vor să tireze nava din Portul Constanţa. Se învaţă cum să depună acte. Discută, se ceartă, este un circ total între cei care decontaminează şi DMHI. Pe teritoriul României nu s-ar putea arde deşeuri. Dacă maşinile pleacă din Port şi pe traseu scapă resturi, primeşte amendă de la Garda de Mediu. Unii sunt speriaţi de Angela Merkel. În cazul unor proteste, Merkel ar putea spune că România nu respectă convenţia de la Basel şi să solicite sancţionarea României şi amânarea intrării în spaţiul Schengen. Însă, orice demers se va face acum după ce nava a intrat în port e lovit de nulitate. Cei care au semnat vor răspunde în instanţă", spun sursele noastre. Conicidenţă sau nu, premierul Victor Ponta va efectua luni şi marţi o vizită oficială în Germania, la invitaţia cancelarului german Angela Merkel, pe agenda discuţiilor figurând relaţiile bilaterale, teme europene şi regionale, precum şi politica internă românească. Pe de altă parte, alte surse de încredere susţin că o eventuală implicare a Angelei Merkel este o "invenţie". "Nemţii fac foarte clar diferenţa între stat şi privat. Cine a aruncat "pe piaţă" povestea cu Merkel, probabil a făcut-o ca să grăbească lucrurile în România, să sperie autorităţile şi să încheie povestea, posibil şi pentru că are un interes", au precizat sursele noastre.

Mihălcioiu: Poate ne cer nemţii 1-2 milioane de euro că i-am încurcat

Pe de altă parte, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, susţine că echipajul aflat la bordul navei nu i-au solicitat ajutor. "Dacă nu cer ajutor, nu avem de că intervenim, avem alte priorităţi. Lucrurile acum sunt clare. Sunt plătiţi, au mâncare şi nu avem de ce să intervenim. În momentul când nava se afla în radă, am intervenit pentru că echipajul nu mai avea alimente. Am contactat armatorul, agentul şi s-a rezolvat problema. Problema în cazul Flaminia se referă la resturile care trebuies scoase din magazii şi distruse. În containerele distruse de incendiu şi care nu au fost desărcate până acum nu ştim ce există. Oamenii decedaţi au fost identificaţi, nu mai sunt la bordul navei. În urma suflului au fost aruncaţi în mare. Există o anchetă în derulare, în cazul deceselor, se vor plăti compensaţii. Au mai existat firme care au scos grosul din containere (în Germania -n.r.), dar mai există reziduri", a spus Mihălcioiu. Tot el a spus că numai ministrul Mediului ar şti ce se află la bordul navei. "Se spune de şlam, dar de compoziţia chimică, substanţele care au luat foc şi au explodat containerele nu s-a spus nimic. De la carne sau mărfuri nu avea cum să ia foc. Au fost alte împrejurări pe care nu le ştim. Cărăruşul, transportatorul, nu a făcut public. Cei de la Mediu trebuiau să analizeze şi să cunoască toate aceste aspecte când au decis să primească nava în România. Asiguratorul probabil că ştie ce există la bordul navei, pentru că altfel nu asigura nava. Asiguratorul a plătit despăgubiri în cazul navei Flaminia. Informaţiile se ţin la secret. Când au început să fie răscolite lucrurile s-a descoperit că Ministerul Mediului din România a avut un acord cu Ministerul Mediului din Germania. Ar trebui făcute publice rezultatele de laborator. Vom descoperi că 100 de români au cancer şi vor spune că nu se ştie de la ce anume. Dacă firma din Prahova care urma să efectueze operaţiunea de epurare a apelor uzate nu are autorizaţie, cine a dat aprobare ca nava să ajungă în România? Ministerul Mediului ce a păzit? Agenţia de Mediu trebuia să vadă că în România nu sunt firme care se ocupă de aşa ceva şi nu trebuia să emită aviz ca nava să intre în Portul Constanţa. Aflăm acum că nu sunt firme specializate? Poate ne cer nemţii 1-2 milioane de euro că i-am încurcat. Nava a fost lăsată să intre în Portul Constanţa pentru că se semnase nişte contracte ferme, prin care România se angaja că se va ocupa de toate. Ministerul Mediului trebuia să aibă o situaţie clară, să ştie ce firme sunt autorizate şi apoi să se ajungă la semnarea contractelor. În România toate lucrurile sunt încâlcite. Trebuie verificaţi cei care au purtat tratative cu cei din Germania, care s-au angajat să lase nava să intre în ţara noastră. Ei sunt responsabili şi ei trebuie să plătească dacă se va înfunda ceva", a conchis Mihălcioiu.

Alexandra VASILE

Citeşte şi:

http://www.replicaonline.ro/incredibila-poveste-a-msc-flaminia-150-de-containere-cu-otravuri-dar-si-masini-de-lux-au-ars-7-saptamani-pe-ocean-109570/

http://www.replicaonline.ro/boagiu-despre-nava-flaminia-ceva-este-putred-altfel-de-ce-atata-secretomanie-116451/

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102