REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.9° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.9° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Nava Flaminia, la mâna autorităţilor din Turcia: aşteaptă în rada Portului Constanţa permisul de trecere prin Bosfor şi Dardanele

Nava Flaminia, la mâna autorităţilor din Turcia: aşteaptă în rada Portului Constanţa permisul de trecere prin Bosfor şi Dardanele

Replica API 5 noiembrie 2013 | 00:00 463

Care este câştigul României de pe urma "bombei toxice plutitoare"?

Care este câştigul României de pe urma "bombei toxice plutitoare"?

Nava MSC Flaminia, sub pavilion german, distrusă parţial în urma unor explozii de anul trecut, staţionează încă de vineri, 1 noiembrie a.c., în rada exterioară a Portului Constanţa. De ce nu pleacă spre Danemarca, acolo unde se presupune că va fi golită de deşeuri? Răspunsul l-am primit de la reprezentantul Guvernului în teritoriu, Eugen Bola: "Nava Flaminia doarme liniştită în radă şi în sobă arde focul. Se aşteaptă ca Autoritatea Navală din Turcia să trimită permisul de trecere prin Strâmtorile Bosfor şi Dardanele, pentru ca nava să ajungă în Danemarca. S-au făcut toate demersurile la autorităţile din Turcia şi se aşteaptă permisul. Din punct de vedere al Autorităţii Navale Române nava este bine-mersi. Există toate înscrisurile la bord, a fost efectuat şi controlul de plecare".

În decursul zilei de luni, 4 noiembrie a.c., pe masa prefectului Eugen Bola, a secretarului de stat în Ministerul Apărării Naţionale, Sorin Encutescu, dar şi a directorilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea, Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Comisariatul Judeţean al Gărzii de Mediu Naţionale de Mediu, Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa, a "răsărit" un fax de la preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, Mihail Fâcă, referitor la notificarea armatorului de încetare a operaţiunilor de descărcare a deşeurilor de la bord în vederea preluării navei-informare preliminară. "Ca urmare a adresei DMHI nr. 2127/21.10.2013, înregistrată a ANPM cu nr. 12909/22.10.2013, prin care ne solicitaţi să vă comunicăm formalităţile specifice necesare a fi întreprinse de către DMHI şi armator în relaţia cu ANPM privind tratarea în Grecia sau Danemarca a deşeurilor aflate la bordul navei MSC Flaminia, atât a celor depistate ca urmare a traficului ilegal conform art. 24(2) din Regulamentul 1013/2006, cât şi a celor notificate conform procedurii de notificare şi acord preliminar scris corespunzător notificării DE 1350/171248 şi rămase nedescărcate vă comunicăm că transferul deşeurilor către ţara de destinaţie poate fi efectuat numai după emiterea acordurilor scrise de către autorităţile competente din Grecia sau Danemarca. Precizăm că ANPM, în această situaţie, nu are responsabilitate în ceea ce priveşte emiterea şi aprobarea noii proceduri de notificare. După primirea acordurilor scrise din partea autorităţilor din Germania şi Grecia sau Danemarca, şi înainte cu trei zile de efectuarea transferului către Grecia sau Danemarca notificatorul/exportatorul deşeurilor trebuie să transmită Anexa IB corespunzătoare noii notificări completată corespunzător în căsuţele I-16. Confirmarea privind recepţia deşeurilor de către instalaţia de tratare din Grecia sau Danemarca se va transmite către ANPM prin completarea în caseta 18 din Anexa IB, ulterior certificarea operaţiei de eliminare/valorificare prin completarea casetei 19 din Anexa IB", se arată în adresa semnată de Mihail Fâcă, preşedintele ANPM. Prefectul Bola a catalogat faxul de la ANPM drept o reacţie întârziată. "Am primit faxul cu pricina. L-am primit azi (ieri-n.r.) de la domnul Fâcă şi l-am dat mai departe. Nu ştiu de ce l-a trimis. Cred că este o reacţie întârziată. L-au trimis mai târziu. Ni l-a trimis nouă spre ştiinţă. Nava poate să stea ancorată în radă cât vrea ea, dacă nu efectuează nici un fel de activităţi, nici un fel de manevre, care să aibă un efect de tulburare a ordinii din sectorul respectiv de mare. Nava nu va mai fi întoarsă în nici un caz pe ţărmul nostru. Nu se impune întoarcerea navei în Portul Constanţa. Toată lumea şi-a dat consimţământul. Ea va ajunge în 2014 în Mangalia, pentru reparaţii. Rolul Instituţiei Prefectului s-a încheiat în momentul în care nava a plecat. Nava trebuie să ajungă la Mangalia curată, aranjată, pentru a fi reparată. Imaginaţi-vă un chec în formă de dreptunghi, iar o treime din corpul navei se taie şi se introduce o treime nouă la care lucrează deja Şantierul Naval Mangalia. O aşteptăm începând cu luna ianuarie 2014", a mai explicat Bola.

Bola: "Uite că pentru danezi nu mai este MSC Flaminia toxică"

Există şi riscul ca nava să nu mai ajungă la Mangalia. "Doar dacă va fi reparată mai ieftin în altă parte. Când toată lumea întreba, mai mult în râs, "De ce nu a primit-o nimeni?", eu am spus că ar fi primit-o toţi pentru preţul corect. Preţul corect afară este 13 euro/ora, habar nu am, iar la noi este 1,30 euro/ora. Doar să fi tâmpit să plăteşti manoperă 13 euro/oră. Pentru că nu s-a putut altfel, nava a plecat în Danemarca unde există un adevărat cult pentru protecţia mediului. Cu toată protecţia mediului în suflet, Danemarca a spus: "Da, suntem de acord cu cifra pe care o aveţi dumneavoastră!" O primesc şi toţi sunt fericiţi acolo că banul rămâne la ei. Când eu spuneam că toată lumea ar fi încântată să o aibă pe Flaminia, lumea râdea. Uite că pentru danezi nu mai este MSC Flaminia toxică. Este o navă numai bună de decontaminat, bani să le iasă şi o să le iasă şi bani", a mai spus Bola.

Reporter: Cât a încasat România de pe urma navei Flaminia?

Eugen Bola: Nu avem date. Astea sunt date confidenţiale ale firmelor, nu ştie nimeni.

Rep.: De ce să fie confidenţial?

E.B.: Pentru că este un contract comercial. Dumnezeule, cum de ce? Contractul comercial are foarte multe clauze confidenţiale. Este vorba de bani, de termene. Nimeni nu ştie, nu are cum să afle. A, poate când o să fie istorie, peste un an, doi, trei.

Rep.: La un moment dat dumneavoastră aţi menţionat o sumă destul de importantă care urma să fie încasată de către statul român pentru repararea navei Flaminia...

E.B.: Da, da, da, per total se ajungea undeva la 30 de milioane de dolari, pentru toate cheltuielile, decontaminare, transport, apă.

Rep.: Domnule prefect, care este câştigul României în contextul în care în Portul Constanţa s-au descărcat numai 2.160 de tone de deşeuri metalice?

E.B.: Câştigul României este acela că autorităţile române şi-au făcut datoria pe deplin, că s-a respectat legea română şi că nici un deşeu, altul decât cele două, respectiv deşeuri metalice şi mâl, nu au coborât pe ţărmul nostru, că suntem capabili să gestionăm o asemenea situaţie, că nu am înregistrat nici un accident de muncă, un management al securităţii foarte bine pus la punct, iar deconcentratele din Constanţa au avut o activitate super bună. Dovadă că nu a căzut nimic pe ţărmul nostru, nu a căzut nimic în apă. Acesta este câştigul şi nimeni nu ar putea să spună că autorităţile române nu au respectat legea. Putem extrapola şi să aducem şi spaţiul Schengen în discuţie, graniţa noastră este graniţa Uniunii Europene. Câştigul României se leagă de taxele şi impozitele celor care le plătesc firmele care au lucrat aici. Acesta este câştigul. Cui îi pasă câţi? Sunt bani care intră şi la SOCEP şi la UMEX, la Şantierul Naval Mangalia, care a primit un avans pentru lucrări, Galaţiul. Dacă vine nava la Mangalia, atunci vor fi mii de oameni care vor avea de lucru. Noi vorbim de tablă, vorbim de sablat, de vopsit, tot ce înseamnă o treime de navă.

Deşeurile metalice descărcate de pe Flaminia, valorificate de DMHI

Deşeurile deascărcate de la bordul navei sunt valorificate de DMHI. "Este problema celor de la DMHI. Nu ştiu ce firme se ocupă de lucrul acesta", a spus Bola. Din fax-ul ANPM mai reiese faptul că până la acest moment nu se cunosc informaţii în ceea ce priveşte cantitatea recepţionată/valorificată conform condiţiilor stabilite în notificare, adică 8000 tone deşeuri metalice şi 1000 tone de nămol. "Până în prezent nu a fost transmisă Anexa IB corespunzătoare Notificării DE 1350/171248 completată de către destinatar/instalaţie devalorificare, în casetele 18/19 şi nici informaţii privind valorificarea finală a deşeurilor notificate", se mai arată în adresa semnată de Mihail Fâcă, preşedintele ANPM. Comisarul şef al Comisariatului Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, Marian Râşnoveanu, susţine că vom afla cantitatea reală a deşeurilor descărcate de la bordul navei abia după ce se încheie etapa de decontaminare. "După ce se va decontamina ultima parte de fiare din Port se va ştii exact ce s-a dat jos, ce a rămas pe navă. Ce a rămas pe navă nu se ştie", a explicat Râşnoveanu. Reamintim faptul că la sfârşitul lunii martie 2013, în rada exterioară a Portului Constanţa a ajuns port-containerul MSC Flaminia, care fusese anterior refuzat de mai mult ţări europene, din cauza celor 23.000 de tone de deşeuri, din care 14.000 de tone dintre acestea au fost declarate "import ilegal" de către autorităţile române, acestea trebuind să fie preluate de către statul german.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218