Nemulțumiri la Facultatea de Arte din Constanța: ‘Dăm examenele în săli de curs cât niște sufragerii, în loc să fim scoși pe scenă!’
Nemulțumiri la Facultatea de Arte din Constanța: ‘Dăm examenele în săli de curs cât niște sufragerii, în loc să fim scoși pe scenă!’
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestNemulțumiri la Facultatea de Arte din cadrul Universității „Ovidius” Constanța. Un grup de studenți ne-a sesizat că la programul Interpretare muzicală canto dotările și pregătirea pentru a performa pe scenă – până la urmă, țelul oricărui cursant la această specializare! – lasă mult de dorit. Studenții reclamă că facultatea are un singur pian, că sunt organizate prea puține spectacole în care să-și poată exersa vocile, dar și că își susțin examenele practice în săli mici „precum niște sufragerii, când ar trebui să fim pe scenă, în lumina reflectoarelor!”.
„Ce fel suntem pregătiți pentru a performa pe scenă, dar la multe capitole sunt lipsuri?” este o întrebare retorică a unui grup de studenți care au absolvit Facultatea de Arte, programul Interpretare muzicală canto. Potrivit acestora, facultatea constănțeană, la cele două decenii de existență, mai are drum lung până va ajunge la nivelul Universității Naționale de Muzică din București, atât în ceea ce privește dotările, cât și modul cum este gândită pregătirea artiștilor pentru scenă.
Situată la etajul al treilea din Căminul 2, din sediul universității de pe B-dul Mamaia, Facultatea de Arte își desfășoară cursurile în săli mici, nepotrivite pentru exersarea vocilor care ar trebui să scoale în picioare săli întregi de spectacole, spun tinerii. Mai mult, spun aceiași tineri, la capitolul dotări sunt lipsuri.
„Aici, la facultate, este un singur pian, montat la Aula Magna. Dar această aulă este o sală surdă, este realizată pentru conferințe, pentru discursuri ținute la microfon. Dar noi trebuie să cântăm fără microfon, să răsune încăperea. Și trebuie să ne ținem examenele în această aulă. Sau în sălile de curs ale fiecărui profesor. Dar este ca și cum ți-ai da examenul într-o sufragerie, de 2/2 mp, cu tavanul la doi metri. Este altceva într-o sală de spectacole adevărată, pentru public, sub reflectoare. Cum se întâmplă, de exemplu, la Universitatea Națională de Muzică din București. Acolo, sunt săli de operă, toate prevăzute cu pian. Aici, dacă este o pianină, și aceea neacordată! Dar una este să cânți cu un instrument sănătos, cu un pian, și alta să fi acompaniat de o pianină, care de multe ori este defectă. Eu am constatat asta, pe pielea mea, la un examen!”, ne-a povestit unul dintre studenți.
Tinerii artiști reclamă, de asemenea, și faptul că nu sunt „scoși pe scenă”. „Ar trebui ca examenele să se organizeze, de exemplu, la Teatrul de Operă și Balet Oleg Danovski. Ar trebui, de asemenea, organizate mai multe spectacole cu public. Până la urmă, pentru asta ne pregătim! Dar la noi erau tradiționalele spectacole, de la Muzeul de Artă și de la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie, de Crăciun și de Noaptea Muzeelor, și...atât! Păi cum să-ți exersezi vocea, cum să scapi de trac, dacă nu ești scos în fața publicului? Cum să mergi apoi într-o sală de operă, dar tu nu te auzi? Ce rost mai are?!”, spune un alt student de la Arte.
Nici modul cum sunt organizate cursurile nu îi mulțumesc pe studenții dornici de o pregătire cât mai bună. „La canto, cursurile trebuie să fie individuale. În schimb, la Constanța, sunt cursuri colective de canto, profesorul este cu mai mulți studenți, fiecare cântă câte cinci minute și i-a trecut rândul”, este un alt aspect asupra căruia au atras atenția studenții.
În comparație, Conservatorul oferă studenților posibilitatea să-și exerseze tehnica vocală în numeroase ocazii, nu doar două ore pe săptămână, spun tinerii. „La Conservator, cei de la canto colaborarează cu studenții de la secțiile de instrumente și dirijori, pentru audițiile fiecăruia. Este un carnet de practică artistică, iar audițiile cu studenții de la pian, de la vioară, sunt trecute pe carnetul respectiv, acumulezi puncte. Iar apoi, cel de la pian te acompaniază, pe tine, de la voce, la examenul tău. Sunt multe mai multe ocazii pentru a-ți pregăti vocea pentru scenă”, a exemplificat unul dintre studenți.
Punctul de vedere al decanului Facultății de Arte de la Ovidius
Întrebată despre cele reclamate, prof. univ. Daniela Hanțiu, decanul Facultății de Arte, a explicat că nu există cursuri colective de canto în cadrul instituției universitare, planurile de învățământ fiind realizate conform acreditării ARACIS, adică respectând litera legii. „Studenții au două ore de canto pe săptămână, adică de curs practică și de lucrare practică, iar în plus, fiecare cadru didactic organizează ore de consultații obligatorii cu fiecare student în parte. Aceste consultații sunt obligatorii, tocmai pentru ca studenții, dacă au nelămuriri sau consideră că vor să aprofunzeze un aspect, să o poată face sub îndrumarea cadrului didactic. Știam că funcționează foarte bine”, a afirmat prof. univ. Daniela Hanțiu.
Cât privește dotările, decanul a explicat că există pianine în fiecare sală de curs, iar recitalurile nu se mai țin de un an în Aula Magna a universității, ci în săli de spectacole din oraș, în special de la Colegiul de Arte „Regina Maria”.
„În ceea ce privește angajările, așa micuți cum suntem, avem o absorbție foarte bună pe piața muncii. Mulți studenți de la canto sunt în învățământ, de la teatru sunt angajați la teatrele din Tulcea, Târgu Jiu etc”, a mai explicat decanul instituției de învățământ superior. Iar în ceea ce privește recitalurile organizate pentru ca studenții să ia contact cu publicul, decanul a fost asigurări că sunt colaborări pentru ca studenții să performeze în diverse ocazii.
Florentina BOZÎNTAN
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News