REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.4° Constanța Mar., 16 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6701
17.4° Constanța Marți, 16 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6701
 

Nereguli majore descoperite de Curtea de Conturi în Portul Constanţa: zeci de milioane neîncasate şi plăţi ilegale către manageri

Nereguli majore descoperite de Curtea de Conturi în Portul Constanţa: zeci de milioane neîncasate şi plăţi ilegale către manageri

Replica API 13 februarie 2017 | 23:57 935

Raportul pe 2016

Raportul pe 2016

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APMC) nu a realizat venituri de zeci de milioane de lei, deşi conducerea era obligată să facă acest lucru şi a făcut plăţi ilegale în valoare de alte milioane, fie pentru servicii de care nu avea nevoie, fie pentru managerii săi. Informaţiile apar în ultimul raport al Curţii de Conturi, care îi dedică portului o atenţie specială.

Şefii APC nu au plătit la bugetul de stat redevenţe de peste 6,7 milioane lei, nu au încasat chirii de peste 3,6 milioane lei de pe urma navelor sale tehnice şi nici pentru domeniul portuar, în valoare de 2,8 milioane lei, se arată în lunga listă a neregulilor sesizate de Curtea de Conturi în port.

„În privinţa realizării veniturilor companiei s-au constatat următoarele: nu s-a stabilit şi virat la bugetul de stat redevenţa în sumă de 6.709 mii lei, aferentă veniturilor obţinute din exploatarea domeniului public al statului, în baza contractului de concesiune, respectiv veniturile din prestaţiile de remorcaj şi pilotaj la nave, obţinute în perioada 2014-2015; nu s-au stabilit, facturat şi încasat venituri din prestaţii nave tehnice, în perioada ianuarie-septembrie 2014, rezultate din închirierea macaralei plutitoare de 100 tone şi a remorcherului pentru manevră, proprietate a entităţii (3.676 mii lei); nu s-a facturat şi încasat tariful de 0,08 euro/mp, aprobat prin hotărâre a Consiliului de Administraţie, începând cu data de 1.01.2015, pentru utilizarea domeniului portuar, valoarea veniturilor neîncasate fiind de 2.858 mii lei; nu s-au încheiat contracte de închiriere pentru terenul în suprafaţă de 2.984.701,90 mp (77,75% din terenul portuar aflat în administrare, în suprafaţă totală de 3.839.155,75 mp, aparţinând domeniului public al statului), pentru care au fost încheiate 67 de contracte de închiriere platforme şi utilizare domeniu portuar (din perioada 2002-2004), în condiţiile în care pentru întreaga suprafaţă de teren există contracte de închiriere platforme, încheiate cu un număr de 140 de operatori portuari, iar pentru utilizarea terenului, doar un număr de 73 de contracte de închiriere, aferente unei suprafeţe totale de 854.453,85 mp (22,25% din suprafaţa totală), încheiate în perioada 2012-2016”, potrivit Curţii de Conturi.

De asemenea, „măsurile întreprinse de către personalul cu atribuţii de urmărire şi executare silită a creanţelor restante nu au fost eficiente atât prin faptul că debitele comerciale nu au fost urmărite îndeaproape, ceea ce a condus la intrarea în procedura de insolvenţă a operatorilor, caz în care recuperarea creanţelor este aproape nulă, cât şi prin calitatea actelor procedurale de obţinere a unui titlu executoriu şi punerea în executare a acestora la atribuirea lucrării „Proiectare şi execuţie extindere spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa”, nu au fost respectate prevederile legale şi cerinţele privind capacitatea tehnică şi profesională a unui ofertant, în sensul că membrii Comisiei de evaluare a ofertelor, care au analizat documentele de calificare ale ofertanţilor, nu au respins, în cadrul şedinţei de deschidere, oferta cuprinzând formularul Lista privind utilajele, întocmită de un ofertant, incompletă şi fără a dovedi capacitatea tehnică, direct sau prin susţinător, respectiv deţinerea utilajului principal, aspect ce a condus la favorizarea ofertantului; au fost suplimentate, cu valori nejustificat de mari (694 mii lei) lucrările de investiţii la obiectivele: „Modernizare clădire pavilion administrativ Poarta 6” şi „Anvelopare şi modernizare faţadă clădire administrativă rădăcina Mol 1S””.

Administratori plătiţi deşi nu călcau pe la muncă

Inspectorii Curţii de Conturi au mai stabilit că „nu au fost respectate principiile de eficienţă, economicitate şi eficacitate în efectuarea de cheltuieli privind activitatea de exploatare, în sensul că: au fost contractate servicii externe (de evaluare a riscurilor de fraudă şi corupţie, evaziune fiscală, furt, conflict de interese, solicitarea rambursării de fonduri pe baza unor documente falsificate, spălarea banilor), fiind efectuate plăţi către furnizori externi de servicii în sumă de 195 mii lei, în condiţiile în care aceste servicii puteau fi realizate de către specialişti din cadrul entităţii; s-au efectuat plăţi reprezentând indemnizaţii acordate membrilor Comisiei de privatizare, în sumă totală de 885 mii lei, în condiţiile eşuării acţiunii de privatizare”.

Legat de veniturile încasate ilegal de conducerea portului, Curtea de Conturi arată că „în perioada 2014-2016 s-au încheiat poliţe de asigurare pentru răspunderea profesională a directorului general, a directorilor executive şi a 7 administratori, având drept temei prevederea din contractul de mandat, fiind efectuate plăţi în sumă de 591 mii lei, în condiţiile în care nu există justificări privind valoarea asigurată, pur formală şi fără nici o fundamentare a cuantumului acesteia.

De asemenea, a constatat Curtea, în perioada 2006-2011 au fost contractate şi plătite cheltuieli de proiectare şi studii de fezabilitate, în număr de 13 şi în valoare totală de 1.123 mii lei, nefinalizate prin lucrări de investiţii, pe motiv că nu au fost identificate surse de finanţare pentru aceste lucrări sau fiind „în curs de promovare investiţii din fonduri CEF (2016-2017)”; au fost efectuate cheltuieli de personal nelegale, prin plata de indemnizaţii pentru administratori în sumă de 102 mii lei, în condiţiile neparticipării acestora la şedinţe, în mod direct sau prin mandat; au fost angajate şi plătite nelegal servicii juridice şi servicii externe de consultanţă şi asistenţă juridică în achiziţii în sumă de 294 mii lei, contrar prevederilor legale care interzic achiziţionarea acestora şi în condiţiile în care aceste servicii puteau fi realizate de către personal cu pregătire de specialitate, existent în structura internă a Companiei; au fost efectuate cheltuieli nelegale în sumă de 316 mii lei, prin încheierea şi plata primelor aferente unor poliţe de asigurări de bunuri din domeniul public şi privat al entităţii, fără a exista o obligaţie legală pentru toate categoriile de bunuri asigurate şi fără o analiză a istoricului despăgubirilor din perioada anterioară”.

Cheltuieli uriașe fără documente justificative

Totodată, șefii APC au făcut plăți nelegale de peste 26 milioane de lei pentru servicii de prevenire și stingerea incendiilor în lipsa unor documente jutificative, mai apare în raportul Curții de Conturi: “au fost contractate servicii de prevenire și stingerea incendiilor, fiind efectuate plăți în sumă de 26.196 mii lei, în lipsa unor documente justificative pentru prestarea acestor servicii la platforme și domeniul portuar; în condițiile în care durata unui contract de execuție lucrări de reparații a fost stabilită inițial la 3 ani, conducerea executivă și Consiliul de Administrație au aprobat prelungirea nelegală și actualizarea incorectă a valorii anuale a contractului prin majorarea valorii cu 875 mii lei/an (fără TVA), pentru o durată de încă 3 ani, motivat de extinderea externalizării, prin Secția de reparație nave din cadrul Sucursalei Nave Tehnice, coroborat cu suplimentarea numărului de persoane transferate la prestator, după care contractul a fost prelungit cu încă zece ani (durata totală fiind de 16 ani); au fost angajate și plătite nelegal cheltuieli în sumă de 2.573 mii lei, reprezentând reparații curente la un drum de acces în terminalul RO-RO Port Constanța Sud și în zona MOL I SUD, suprafață care face obiectul unor contracte de asociere/închiriere, ce prevăd clauze privind efectuarea reparațiilor curente de către chiriași, situație în care sumele trebuiau recuperate de la aceștia; nu au fost respectate prevederile legale și clauzele contractuale în derularea unui contract de lucrări, având drept consecință executarea unor lucrări necorespunzătoare din punct de vedere cantitativ și calitativ față de cerința achizitorului”.

Rocsana CRISTEA

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Si la Oil terminal este mai rau !!!
2
0
Trebuie verificate si contractele de consultanta, studii SF, mediu si altele facute de Ernest Young niste prostii copiate si prost facute pentru masterplan. Decebal din port a fost director adjunct 10 ani ala lua o mare parte din spagi.
9
1
Mergeti si platiti o factura.... Un birou anunti plata Un birou scrie fact la calc Un birou scoate la imprimanta Un birou iti da hartiuta cu suma de plata Si la caserie plata ....
10
0
Sincer ma indoiesc foarte tare de buna intentie a Curtii de Conturi Constanta si mai ales de profesionistii angajati la aceasta institurie a Romaniei. Tare mi-e teama ca sunt razbunari politice cu care ne-am obisnuit! Ori ziaristul care a publicat aceste secvente din raport este rau intentionat.
7
6
Potoliti va ma ca sunt baeti mei de la psd! Vor fii premiati chiar!
9
2
asa se intampla si la aeroportul kogalniceanu.
6
0
elegant elegant elegant....nu va plati nimeni, va fi nitel circ si le vor lua caii de la bicicleta
16
2
Cine raspunde? Plateste Valii Ionescu si membrii CA? Desigur ca nu si atunci ce face DNA ne da spectacole televizate tot pe banii nostri?
13
0
Unde sunt banii care reprezinta taxa de intrare in port?
12
2

REPLICA

LOTO

6/49
33725484010
5/49
32319203522
joker
22391819369