REPLICA ONLINE CONSTANTA

8.1° Constanța Sâm., 20 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6705
8.1° Constanța Sâmbătă, 20 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6705
 

Oil Terminal a fost reautorizat ca antrepozit fiscal pentru benzină, după mai bine de 5 ani

Oil Terminal a fost reautorizat ca antrepozit fiscal pentru benzină, după mai bine de 5 ani

Replica API 6 noiembrie 2015 | 00:00 1183

Compania a depus o garanţie de 5 milioane de euro

Compania a depus o garanţie de 5 milioane de euro

Oil Terminal a primit autorizaţia de antrepozit fiscal, după mai bine de 5 ani de când a pierdut această calitate, măsură care i-a afectat serios performanţele economice. Societatea constănţeană a depus în acest sens o garanţie de 5 milioane de euro. Oil Terminal a făcut mai multe solicitări în acest sens, reautorizarea ca antrepozit fiscal fiind una din principalele obiective ale administratorilor şi directorilor din ultimii ani, fapt subliniat şi în demersurile actualului director general al companiei, Sorin Ciutureanu.

„Oil Terminal SA aduce la cunoştinţa acţionarilor faptul că în data de 05.11.2015 Miisterul Finanţelor Publice a transmis societăţii autorizaţia de antrepozit fiscal nr. RO0070413DD02/22.10.2015. Prin decizia nr. 107 din 22.10.2015, Comisia pentru Autorizarea Operatorilor de Produse Supuse Accizelor Armonizate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice a dispus autorizarea locului situat în Constanţa, Platforma Sud, Movila Sara, judeţul Constanţa- rezervoarele 18S şi 38S ca antrepozit fiscal de depozitare produse energetice- benzină fără plumb- E420 şi stabileşte în sarcina societăţii o garanţie în cuantum de 22.997.493 lei.

Rezervoarele la care face referire autorizaţia vor asigura o parte din fluxul de benzină dinspre rafinăriile României spre navele maritime în vederea exportului sau a operaţiunilor intracomunitare. Autorizaţia este valabilă începând cu data de 01.11.2015, până la data de 01.11.2018”, se arată într-un raport al companiei de stat constănţene. Potrivit Codului Fiscal, pentru autorizarea unui antrepozit fiscal, ANAF cere constituirea unei garanţii care să asigure plata accizelor care pot deveni exigibile, se arăta într-un articol publicat în septembrie de energyreport.ro.

Garanţia poate fi depusă inclusiv prin prezentarea unei scrisori de garanţie bancară. În depozitele de carburanţi sau alte produse petroliere care au statutul de antrepozite fiscale, produsele respective pot fi depozitate şi, totodată, transportate de la un antrepozit la altul în interiorul UE fără plata accizelor. Oil Terminal a mai avut statutul de antrepozit fiscal până în 2010, când Guvernul a modificat legislaţia în materie, în sensul că doar rafinăriile mai puteau obţine autorizaţii de exploatare de antrepozite fiscale de depozitare a produselor energetice.

Modificarea a fost anulată începând cu 1 ianuarie 2013, după ce Comisia Europeană a somat România în acest sens, ameninţând cu declanşarea procedurii de infringement, în urma unei plângeri formulate de Deloitte în noiembrie 2010, potrivit căreia eliminarea antrepozitelor fiscale de depozitare a reprezentat o încălcare a legislaţiei europene în domeniul accizelor, mai spune sursa citată.

Retragerea autorizaţiei de antrepozit a produs pierderi masive pentru Oil Terminal

„Pierderea autorizaţiei de antrepozit fiscal a pus societatea Oil Terminal într-o poziţie destul de dificilă faţă de client. În aceşti doi ani, am pierdut volume, clienţi importanţi în comercializarea carburanţilor şi, nu în ultimul rând, am avut întârzieri masive la exporturile pe cale maritimă”, declara, în 2012, directorul comercial al Oil Terminal, Gabriel Daraban. Într-un plan de administrare al Oil Terminal din noiembrie 2014, care însă a fost respins de acţionarii companiei, se menţiona ca obiectiv reautorizarea ca antrepozit fiscal pentru benzină.

„În prezent, neavând antrepozit fiscal, dacă clientul doreşte să aducă marfa în Oil Terminal, trebuie să efectueze importul în vama unde e arondat, să plătească accize şi TVA, iar apoi să trimită marfa în Oil Terminal spre depozitare. După ce face încărcarea în navă, cu declaraţia de export, solicită autorităților fiscale românești sau din ţara de origine comunitară recuperarea accizelor şi TVA. Nu este o modalitate de lucru agreată de partenerii de afaceri, din cauza blocării unor sume importante de bani.

În consecință, rafinăriile trimit marfa cu destinaţie nava care va încărca marfa şi Oil Terminal face numai transbord direct în nava respectivă. Această soluție creează dificultăți logistice foarte mari pentru proprietarul mărfii (atunci când e vorba de sincronizarea câtorva zeci de trenuri-cisternă cu un vas maritim) sau de-a dreptul insurmontabile (când este vorba de sincronizarea unor barje cu un vas maritim), ceea ce împiedică Oil Terminal să realizeze venituri suplimentare semnificative din prestații și depozitare.

În condiţiile în care Oil Terminal va deveni antrepozit fiscal de depozitare pentru benzină, va putea să atragă volume suplimentare de produse petroliere destinate exportului, veniturile estimate din această activitate fiind de circa 1.000.000 lei/an”, se arăta în planul de administrare.

În document se mai menționa că invalidarea autorizaţiei de antrepozit fiscal în anul 2010 a afectat şi activitatea de import motorină a Oil Terminal. „Achiziţiile intracomunitare de motorină au fost sistate deoarece nu se mai puteau primi în regim suspensiv de accize. Importatorii de motorină în România au apelat la surse de aprovizionare cu motorină non euro, doar în acest mod putând folosi infrastructura Oil Terminal.

Volumele de motorină non-euro puteau fi aprovizionate în regim de antrepozit vamal, pentru care Oil Terminal a continuat să aibă autorizare. După descărcarea din nave, marfa trebuia plasată în regim de antrepozit vamal, drepturile de import şi fiscale fiind garantate cu scrisoare de garanţie bancară emisă de fiecare client pentru marfa sa. Nivelul de garantare cerut de autoritățile vamale din România este de 100% pentru marfa depozitată la Oil Terminal în antrepozit vamal, spre deosebire de un nivel de garantare de 10-15% în alte țări care dețin asemenea terminale petroliere.

În acest fel, importurile de motorină non-euro (principalul vector de creștere pentru volumele Oil Terminal în ultimii ani) sunt puternic frânate”, se menționa în planul de administrare, în care se fixa și obiectivul obținerii unui „nivel rezonabil de garantare pentru marfa aflată în antrepozit vamal”. Oil Terminal a terminat primul semestru din 2015 cu un profit net de 10,291 milioane lei, comparativ cu pierderea de 1,462 milioane lei din primele 6 luni din 2014. Cifra de afaceri a companiei a crescut cu peste 26% în ianuarie-iunie 2015, față de intervalul similar din anul trecut, la 65,18 milioane lei. Compania este controlată de statul român, prin Ministerul Economiei, cu aproape 60% din acțiuni.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614