rss

Anul XVI Nr. 3830 (3881), 17 ianuarie
Categorii
CLICK AICI pentru varianta WEB

Perturbarea cronică a somnului la adolescenți poate duce la depresie

Potrivit unui nou studiu, perturbarea cronică a somnului în timpul adolescenței poate duce la depresie atât la băieți, cât și la fete, cărora le modifică și felul în care reacționează la stres.

Sursă foto: Shutterstock

Adolescenții au un somn care se dezvoltă mai încet, ceea ce înseamnă că nu încep să se simtă obosiți decât mai târziu seara. În plus, organismul lor așteaptă mai mult pentru a începe să producă melatonină - hormonul care ajută la promovarea somnului.

Practic, dacă li s-ar permite să doarmă după propriul lor program, mulți adolescenți ar dormi opt ore sau mai mult pe noapte, de pe la ora 23:00 sau de la miezul nopții până la 8:00 sau 9:00 dimineața, însă orele de începere a școlii îi forțează să se trezească mult mai devreme.

Din cauza întârzierii biologice a ciclului lor de somn-veghe, mulți adolescenți pur și simplu nu sunt capabili să adoarmă suficient de devreme pentru a dormi opt sau mai multe ore până să se trezească la ora potrivită pentru școală. Iar această situație poate duce la instalarea anxietății și a stărilor depresive.

Depresia se dezvoltă frecvent în timpul adolescenței și este de două ori mai răspândită în rândul fetelor decât în cel al băieților. Cu toate acestea, mecanismele care stau la baza debutului depresiei adolescenților și diferențele de sex în rata de prevalență rămân neclare.

Expunerea adolescenților la stres și sensibilizarea ulterioară a axei hipotalamo-hipofizo-suprarenale (HPA) contribuie la dezvoltarea tulburărilor de dispoziție, iar fetele sunt deosebit de vulnerabile la această sensibilizare. Expunerea repetată la factorii de stres comuni dezvoltării adolescenților, cum ar fi un somn insuficient sau neodihnitor, ar putea fi parțial responsabilă de susceptibilitatea adolescentelor de a ajunge depresive.

Depresia adolescentină poate fi cauzată de un somn perturbat

Depresia începe adesea în timpul adolescenței, perioada de dezvoltare de după apariția pubertății, care finalizează tranziția organismului spre maturitate. Stresul timpuriu este un predictor al apariției depresiei la adolescenți și produce modificări de lungă durată ale căilor de semnalizare neuroendocrină.

Adolescenții (în special fetele) sunt mai susceptibili la sensibilizarea răspunsului la stres după provocări repetate. Reducerea expunerii la stresul cronic în timpul adolescenței înainte ca acest lucru să ducă la depresie este o metodă eficientă de împiedicare a instalării afecțiunii. Cu toate acestea, expunerea la anumiți factori de stres cronici poate fi inerentă dezvoltării normale a adolescenților și, prin urmare, dificil de evitat în totalitate.

Dezvoltarea adolescenților include adesea o tulburare a programului de somn și de veghe. Somnul timpuriu al adolescenților este similar cu cel din copilărie. Însă tiparul de somn la jumătatea și la sfârșitul adolescenței seamănă cu cel al adulților.

Instalarea întârziată a somnului adolescentului este provocată de o prelungire temporară a ciclului circadian intrinsec sau „ziua internă”, combinată cu o acumulare întârziată de somnolență măsurată prin activitatea cu undă lentă, rezultând o schimbare aproximativă de plus sau minus 4 ore în debutul somnului mediu de la vârsta adultă tânără, scrie doc.ro.

Întârzierea somnului la adolescenți este în continuare agravată de „jet lag-ul social” sau de discrepanța dintre ritmul biologic și constrângerile sociale pentru a se conforma unui tipar de somn. Jet lag-ul social cronic acționează ca un factor de stres cronic.

Prin urmare, întârzierea somnului la adolescenți este un factor de stres comun dezvoltării lor. Perturbarea somnului la adolescenți a devenit mai frecventă în ultimii ani, corelată fiind cu accesul sporit la ecrane (laptopuri, tablete, telefoane). Însă această creștere a perturbării cronice a somnului în timpul adolescenței poate exacerba dezvoltarea depresiei. Întreruperile duratei, debutului și eficienței somnului se corelează foarte mult cu o varietate de stări depresive.

Cum pot adolescenții să aibă un somn mai bun?

Un pas înainte pentru obținerea unui somn bun este ca adolescenții să-și revizuiască și să-și îmbunătățească igiena somnului, ceea ce include schimbări privind mediul și obiceiurile lor de somn. Iată câteva îndrumări pentru un somn sănătos:

Adolescentul trebuie să-și stabilească un program de opt ore de somn zilnic și să păstreze acest program atât în timpul săptămânii, cât și în weekend.

Să își stabilească o rutină consistentă înainte de culcare pentru a ajuta la relaxare și la adormirea mai rapidă.

Să evite băuturile energizante și produsele cu cofeină mai ales după-amiaza și seara.

Să evite folosirea dispozitivelor electronice pentru cel puțin o jumătate de oră înainte de culcare; de asemenea, să oprească internetul pentru a nu mai fi deranjat de notificări pe timpul nopții, ceea ce poate duce la verificarea excesivă a telefonului.

Nu mai puțin important este ca părinții să îi asigure un pat cu o saltea cât mai confortabilă și o pernă bună. Dormitorul trebuie aerisit în fiecare seară înainte de culcare, timp de 10-15 minute și trebuie păstrat întunecat și liniștit.

Cum îi pot ajuta părinții pe adolescenți să doarmă mai bine?

Pentru mulți părinți, un prim pas este să îi întrebe pe copiii lor dacă dorm bine și suficient, deoarece sondajele arată că mulți părinți de adolescenți nu își dau seama că aceștia au probleme cu somnul.

Următorul pas este să colaboreze cu adolescenții pentru a evita crearea unui program excesiv de aglomerat pentru tineri și luarea unor angajamente care pot genera o cantitate prea mare de stres.

Dacă părinții nu știu cum să procedeze sau nu ajung nicăieri în discuțiile cu copiii lor, pot cere sfatul medicului de familie sau al unui psihoterapeut specializat în problemele adolescenților. Pentru cazurile în care e nevoie de ajutorul unui terapeut, e bine de știut că acesta va contribui la gestionarea gândurilor negative înainte de culcare ale adolescentului și la implementarea unor pași practici pentru rutine mai bune de somn.

Atenție, unii adolescenți pot avea un somn slab din cauza unei tulburări subiacente, cum ar fi apneea obstructivă în somn, care provoacă pauze repetate în respirație în timpul somnului. Această afecțiunea cauzează frecvent un somn fragmentat și somnolență excesivă în timpul zilei.

Deși mai puțin frecvente în rândul adolescenților, și sindromul picioarelor neliniștite (care implică un impuls puternic de a mișca membrele în poziția culcat) sau narcolepsia (o tulburare care afectează ciclul somn-veghe) pot duce la un somn perturbat. Dacă suspectează acest afecțiuni, părinții trebuie să ceară sfatul medicului de familie.

miercuri, 13 ianuarie 2021535
Comentarii
mai mult...Sănătate
16 ian 09:33SănătatePlatforma naţională pentru programare la vaccinarea împotriva COVID-19 este disponibilă

Platforma naţională pentru programare la vaccinare împotriva COVID-19 https://programare.vaccinare-covid.gov.ro/ este...679

16 ian 09:33SănătateVoiculescu: În etapa a doua de vaccinare vor intra şi persoanele fără adăpost şi persoanele cu handicap551
16 ian 00:00SănătateVertijul: cauze, simptome și tratament442
16 ian 00:00SănătateDurerea lombară cauzată de organele interne - cum o poți identifica

Durerea lombară este, de cele mai multe ori, cauzată de musculatura spatelui ori de anumite afecțiuni ale coloanei...458

16 ian 00:00SănătatePoliuria sau urinarea frecvența, simptom al diabetului483
16 ian 00:00SănătateOpțiunile dietetice care pot scădea nivelul colesterolului409
16 ian 18:42SănătateCum combați instantaneu poftele care îți pun silueta în pericol

Cel mai mare inamic al siluetei tale este pofta... de dulce, de sărat, de fast-food, de orice. Ce poți face pentru a...419

16 ian 18:36SănătateStudiu: Zahărul poate modifica chimia creierului în 12 zile425
16 ian 00:00Sănătate7 motive pentru care sforăi. Ce poți să faci427
16 ian 00:00SănătateCe dezechilibre pot apărea în organism în absența serotoninei

Serotonina este un neurotransmițător puternic responsabil pentru unele dintre cele mai importante funcții ale...392

16 ian 00:00SănătateCum ar trebui să gătești alimentele, pentru ca vitaminele să nu se piardă?416
16 ian 00:00SănătateStudiu: Ce efecte au consumul de brânză și de vin roșu asupra creierului?470
Vremea
-7.1°-7.1° - -5.2° duminică, 17 ianuarie 2021
ConstanțaUmiditate: 78%
Vânt: 7.73 m/s
Presiune: 1015 milibari

Loto
6/49392149261127
5/403414110220
joker121011273619
Horoscop
mai mult...SPSportRT
17 ian 00:00SportPSG, victorie la limită pe terenul lui Angers. Marseille a clacat în fața lanternei roșii

...40

17 ian 00:00Sport​Liga 1: Dinamo București vs Chindia Târgoviște 0-1 / Berisha, decisiv pentru dâmbovițeni

Formaţia Dinamo a fost învinsă, sâmbătă, pe teren propriu, cu scorul de 1-0, de echipa Chindia Târgovişte,...64

17 ian 00:00SportBorussia Dortmund, doar remiză cu ultima clasată (1-1 vs Mainz) - Levin Oztunali a înscris un gol superb

Borussia Dortmund a obținut doar o remiză, acasă, scor 1-1, împotriva celor de la Mainz și a ratat ocazia de a se...64

17 ian 00:00SportLiga Campionilor (handbal f): Încă o înfrângere pentru CSM București (22-29 vs Vipers Kristiansand)

Echipa de handbal feminin CSM Bucureşti a fost învinsă sâmbătă, pe teren propriu, de formaţia norvegiană Vipers...76

Local
16 ian 00:05LocalANI GREI de ÎNCHISOARE pentru o colegă de `AFACERI` a FEMEII GRAȚIATE de BĂSESCU

Argentina Ștefan are un ”palmares” bogat în infracțiuni, ea fiind condamnată de mai multe instanțe din țară,...2479

16 ian 21:52LocalPescuit comercial, fără documente legale, în Delta Dunării

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Chilia au descoperit, în zona de competență,...1006

16 ian 21:52LocalAnunţ de la RADET pentru asociaţiile de proprietari din Constanța

1345

16 ian 21:51LocalPrimăria Constanța încurajează iubitorii de animale să adopte responsabil

Grija pentru animale este esențială pentru o administrație preocupată de bunăstarea locuitorilor săi. E o...779

16 ian 21:52LocalSTS: Platforma pentru programare la vaccinarea anti-COVID, în procedură de actualizare pentru etapa a II-a

Platforma naţională pentru programare la vaccinare împotriva COVID-19 nu s-a blocat din cauza numărului de accesări...897

16 ian 18:55LocalConstănţenii sunt dispuşi să DONEZE BANI pentru GRĂDINA de VARĂ

Grădina de vară din Constanţa reprezintă pentru cei mai mulţi dintre locuitori o emblemă şi locul unde şi-au...1298

16 ian 21:52LocalCUŢITE în valoare de 92.500 lei, confiscate în Portul Constanţa Sud Agigea

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii...962

16 ian 21:53LocalBEŢI şi FĂRĂ PERMIS, pe drumurile din judeţul Constanţa

Polițiști din cadrul Secției 3 Rurală Mangalia au identificat un bărbat, de 64 de ani, care a condus un autoturism...1997

16 ian 21:53LocalPoliţiştii constănţeni, ACŢIUNE în mediul RURAL VIDEO

1333

Politică
Interviuri
19 dec 00:07InterviuriLiviu POPA, ŞEFUL RADET: Mă bucur că au început să se miște lucrurile

Sistemul de termoficare din Constanța a încetat să mai producă căldură și apă caldă în parametri normali,...4103

4 dec 00:21InterviuriLucian Lungoci: PSD va asigura MAJORITATE parlamentară pentru un Guvern PREGĂTIT. Video

Lucian Lungoci, președintele interimar al Organizației Municipale a PSD Constanța, este candidatul PSD pentru Camera...3479

4 dec 00:21InterviuriMircea Dobre, Pro România: PNL și PSD, un VIRUS mai PERICULOS decât COVID! Video

3081

4 dec 00:21InterviuriCristina Rizea: USR-PLUS va OBȚINE un scor BUN la parlamentare. Video

Este economist, antreprenor, voluntar civic și mamă. I-au plăcut provocările, iar candidatura la parlamentare este,...3019

3 dec 00:04InterviuriStelian ION vrea listarea pe BURSĂ a Portului Constanța

Stelian Ion, candidatul USR pentru încă un mandat în Camera Deputaților, are încredere că mesajele transmise în...4677

3 dec 00:04InterviuriGeorge Vișan, PSD: PNL vinde ILUZIA unui VACCIN anti COVID!

3694

Monden
16 ian 20:45MondenTemeri adeverite: Screech din serialul 'Salvați de clopoțel' are cancer

Actorul american Dustin Diamond, cunoscut din serialul "Salvaţi de clopoţel/ Saved by the Bell", a fost diagnosticat...525

16 ian 20:16MondenSelena Gomez a lansat primul său single în limba spaniolă

Cântăreaţa şi actriţa americană Selena Gomez a lansat joi piesa "De una vez" un cântec în limba spaniolă...441

16 ian 00:00MondenUn serial documentar despre Demi Lovato va deschide SXSW Film Festival 2021

394

16 ian 00:00MondenApple va produce un film despre Napoleon Bonaparte, ce va fi regizat de Ridley Scott

Studioul de producţie al companiei Apple va realiza un film despre Napoleon Bonaparte, intitulat "Kitbag" şi regizat...403

16 ian 20:07MondenBong Joon Ho, regizorul filmului „Parasite“, va prezida juriul Festivalului de la Veneţia

Bong Joon Ho, regizorul filmului "Parasite", va prezida juriul celei de-a 78-a ediţii a Festivalului de la Veneţia,...400

16 ian 20:05MondenRegizorul Noah Baumbach va ecraniza romanul „White Noise“, al scriitorului american Don DeLillo

393

Mapamond
16 ian 00:00MapamondSUA: Autorităţile federale au executat încă un condamnat la moarte

Autorităţile federale americane l-au executat joi pe penultimul condamnat la moarte a cărui execuţie era programată...453

16 ian 00:00MapamondAvion căzut în Marea Java: Înregistrările unei cutii negre pot fi extrase

Anchetatorii indonezieni au anunţat vineri că au putut extrage înregistrările uneia dintre cutiile negre ale unui...427

16 ian 00:00MapamondCoronavirus: O femeie de 101 ani, supravieţuitoare a gripei spaniole, vaccinată împotriva COVID-19

387

16 ian 00:00MapamondCoronavirus: SUA au înregistrat 3.882 de morţi de COVID-19 într-o singură zi

SUA, cea mai afectată ţară de pandemie, au înregistrat în total de la declanşarea crizei de coronavirus 23.282.329...390

16 ian 00:00MapamondRusia: Vaccinul Sputnik V victima unor restricţionări pe Twitter

Dezvoltatorii vaccinului rus împotriva noului coronavirus, Sputnik V, au afirmat joi că accesul la contul oficial de...451

16 ian 00:00MapamondCoronavirus: Două milioane de israelieni au fost vaccinaţi cu prima doză

397

Sănătate
16 ian 18:42SănătateCum combați instantaneu poftele care îți pun silueta în pericol

Cel mai mare inamic al siluetei tale este pofta... de dulce, de sărat, de fast-food, de orice. Ce poți face pentru a...419

16 ian 18:36SănătateStudiu: Zahărul poate modifica chimia creierului în 12 zile

Noile cercetări efectuate pe porci arată că aportul de zahăr modifică circuitele creierului prin care acesta...425

16 ian 00:00Sănătate7 motive pentru care sforăi. Ce poți să faci

427

16 ian 00:00SănătateCe dezechilibre pot apărea în organism în absența serotoninei

Serotonina este un neurotransmițător puternic responsabil pentru unele dintre cele mai importante funcții ale...392

16 ian 00:00SănătateCum ar trebui să gătești alimentele, pentru ca vitaminele să nu se piardă?

Beneficiile găsite în fructe și legume, cum ar fi vitaminele, pot dispărea în timpul gătitului. Ce poți face...416

16 ian 00:00SănătateStudiu: Ce efecte au consumul de brânză și de vin roșu asupra creierului?

470

Prin accesarea replicaonline.ro, sunteți de acord cu termenii de utilizare și politica de confidențialitate.
ACCEPT