REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
16.2° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Planul de învăţământ stârneşte controverse: cum reacţionează profesorii şi elevii

Planul de învăţământ stârneşte controverse: cum reacţionează profesorii şi elevii

Replica API 10 februarie 2016 | 23:16 394

Grup de lucru la Ministerul Educaţiei

Grup de lucru la Ministerul Educaţiei

Ministerul Educaţiei a format un grup de lucru alcătuit din 6 experţi care lucrează la un nou plan-cadru de învăţământ. Una din schimbările propuse de aceştia este combinarea unor materii ca Muzica şi Desenul care ar trebui predate într-o singură oră de Arte, sau comprimarea Biologiei şi Chimiei într-o singură oră de Ştiinţe ale Mediului. De asemenea, se propune creşterea numărului de opţionale, scăderea orelor de Limbă Română şi creşterea numărului de ore de Educaţie Fizică la 3 ore pe săptămână. Profesorii şi respectiv părinţii elevilor au păreri diferite. În timp ce reprezentanţii mediului profesoral se gândesc la modul în care vor afecta aceste schimbări cadrele didactice, părinţii copiilor susţin că sunt necesare tot soiul de schimbări în educaţie, deoarece actualul sistem nu le ajută deloc copiii.

Învăţământul românesc este un subiect ce stârneşte tot felul de controverse atât în rândul profesorilor, cât şi în rândul părinţilor. Fie că este vorba despre uniformele şcolare sau predarea religiei ca materie obligatorie, fie că se discută despre măsuri de prevenire a copiatului la examenul maturităţii, criticile la adresa sistemului de învăţământ nu încetează să apară. De data aceasta este vorba de planul-cadru de învăţământ care face obiectul agendei Ministerului Educaţiei şi care dă bătăi de cap părinţilor şi elevilor ce se plâng că programa şcolară este prea încărcată. Reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ susţin că Ministerul ar trebui să ia în calcul efectuarea unui studiu în ceea ce priveşte impactul aplicării acestui plan-cadru. De asemenea, ei mai cer să se analizeze dacă există resursele umane calificate necesare aplicării acestor schimbări, să se analizeze posibilele restrângeri de activitate a unor cadre didactice care ar putea intra în şomaj şi demararea unui program de formare profesională pentru calificarea, respectiv recalificarea resursei umane existente în sistemul de învăţământ preuniversitar. Reprezentanţii Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţăământul Preuniversitar din Constanţa spun că au trimis Ministerului Educaţiei, prin Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, un document care prevede 4 aspecte pe care aceştia sugerează să le aibă în vedere înainte de a adopta un nou plan-cadru de învăţământ: „Şi instituţia noastră a trimis o adresă Ministerului prin Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi se referă la asigurarea şi păstrarea normelor didactice. Federaţia noastră cere ca ministerul să facă un studiu în ceea ce priveşte impactul aplicării acestor variante, după ce vor fi în dezbatere publică la care trebuie să participe şi profesorii, şi elevii şi asociaţiile de părinţi. Ministerul trebuie să aibă în vedere nivelul de pregătire al elevilor din perspectiva competenţelor pe care trebuie să le atingă”, a declarat, pentru „Replica”, Mihaela Caterinici, vicepreşedinte al Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar din Constanţa. Aceasta este de părere că este necesară o analiză riguroasă a celui de-al patrulea program-cadru pe care Ministerul Educaţiei îl are în vedere. „De asemenea, trebuie analizat dacă sunt sufieciente resurse umane pentru a adopta aceste schimbări în contextul în care se aşteaptă un număr foarte mare de opţionale. Pentru viitoarele planuri-cadru trebuie făcute analize asupra posibilelor restrângeri de activitate care pot conduce la şomaj în învăţământul preuniversitar. În acest caz ar trebui să iasă din schemă profesorii care altădată aveau o disciplină care acum poate fi înlocuită cu un opţional”. În ceea ce priveşte impactul pe care aceste schimbări le-ar putea avea asupra elevilor de gimnaziu, Caterinici susţine că este foarte greu pentru cadrele didactice să fie obiective în această privinţă, întrucât fiecare va pleda pentru importanţa materiei pe care o predă. „În privinţa impactului privind competenţele elevilor, părerile sunt foarte împărţite chiar şi între noi, colegii. Pentru că fiecare profesor îşi susţine disciplina lui şi importanţa specialităţii pe care o predă. Este greu să fii obiectiv”, a adăugat Caterinici.

Pe de altă parte, părinţii se arată interesaţi de schimbările care, dacă vor fi adoptate, vor putea înlesni cumva activitatea şcolară a copiilor. Părinţii se plâng de programa mult prea încărcată cu care sunt nevoiţi copiii lor să se descurce. Ei reclamă, printre altele, că numărul materiilor este prea mare, volumul de teme este de asemenea greu de îndeplinit, şi că se studiază anumite materii care ar trebui introduse mult mai târziu, sau din contră, mai devreme: ” Adevărul e că programa e foarte încărcată. Copilul meu a avut de scris într-un weekend 21 de pagini la engleză,4 la matematică şi 8 la română. La română le-a predat toate modurile şi timpurile verbale într-o singură oră, iar la matematică li se predă o lecţie pentru care fac doar 2-3 exerciţii şi trec la un alt subiect. La clasa a 5-a mai fac şi teoria lui Gaos care înainte de ‘89 se făcea ori la liceu de specialitate, ori la facultate. La ce-i ajută lucrurile astea? La germană folosesc manual direct în limba germană şi nu le explică nimeni cerinţele”, a spus Adela F.

Preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa este de părere că problema la momentul actual se pune total greşit. El spune că înainte de a se discuta despre anumite schimbări în planul-cadru, trebuie luată în considerare schimbarea legislaţiei: “Din punctul meu de vedere, în momentul de faţă se pune problema greşit. Pentru că noi dezbatem acum numărul mare de ore şi eventuala dispariţie a anumitor materii. Problema pe care noi trebuie să ne-o punem în momentul de faţă este dacă pachetul legislativ prezent este bun pentru a face o schimbare curiculară. Trebuie schimbate articolele 65 şi 68 din Legea Educaţiei care să permită o reformă curiculară reală”, a declarat pentru ”Replica” Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa. El este de părere că legea actuală nu permite crearea unui plan-cadru care să-i ajute pe elevi: ”Pachetul legislativ actual nu ne permite să jonglăm şi nu ne permite să facem nişte planuri cadru benefice pentru elevi. Eu cred că a trecut vremea planului-cadru unic. Trebuie să oferim o mai mare autonomie şcolilor. Şi trebuie să creştem importanţa materiilor opţionale”, a adăugat Alexandru Manda.

Geanina DRĂGOI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367