REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.6° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
12.6° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Popa a intrat în sediul Administraţiei Portuare escortat de poliţişti

Popa a intrat în sediul Administraţiei Portuare escortat de poliţişti

Replica API 10 aprilie 2012 | 00:00 95

Chiru i-a cerut din nou demisia

Chiru i-a cerut din nou demisia

Lucrătorii portuari s-au trezit cu noaptea în cap şi au declanşat, luni, o grevă spontană, cerând demisia directorului general Andrei Aurelian Popa. Aceştia au blocat accesul în sediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, nemulţumiţi de măsurile aberante impuse de conducere. În timpul protestului, la sediul companiei a venit şi directorul general, Aurelian Popa, care nu a fost lăsat să intre în sediu. Minute în şir directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Aurelian Andrei Popa, a fost "sechestrat" în maşină. Pentru a pătrunde în sediu, Popa a solicitat prezenţa poliţiştilor, pentru a-l escorta. În tot acest timp, portuarii au scandat: "Demisia!!!". În Port a ajuns la scurt timp şi preşedintele PDL Constanţa, Christian Gigi Chiru, care a stat de vorbă cu protestatarii în faţa sediului CN APMC. Acesta a declarat că se află de partea lor şi că îi va susţine până la capăt. "Am nişte responsabilităţi politice pe care vreau să mi le exprim şi trebuie să fiu de acord cu dumneavoastră. Aveţi susţinerea mea şi voi merge până la capăt", a declarat Christian Gigi Chiru. După ce a stat de vorbă cu protestatarii, preşedintele PDL a intrat şi în sediul CN APMC, să discute cu Aurelian Popa. Chiru i-a cerut directorului general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa să anuleze modificările aduse contractului colectiv de muncă, iar în final - demisia. Modificările care au stârnit nemulţumiri în rândul lucrătorilor potruari se referă la prelungirea programului de lucru cu o oră şi la concediile luate în tranşe prestabilite cu riscul pierderii zilelor libere dacă programarea nu este respectată. La toate acestea s-a adăugat şi taxa de acces în Port. Sindicaliştii au declarat că protestele vor continua până când modificările aduse contractului colectiv de muncă nu vor fi anulate. "Se continuă cu metodele securiste, lucrătorii portuari au fost luaţi la poliţie, să dea declaraţii de ce au declanşat greva generală şi nu au venit la muncă la ora 09.00. Protestele în Port continuă până când nu vom primi un răspuns la solicitările noastre", a declarat ieri, în cadrul protestelor, secretarul general al CN APM, Ştefan Grigorie. De precizat că, după acţiunea de luni, ministrul Transporturilor Alexandru Nazare va trimite Corpul de Control al instituţiei la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) pentru a verifica problemele invocate de angajaţi.

Pentru prima dată de când au început protestele sindicaliştilor, Andrei Aurelian Popa a transmis ieri un comunicat de presă referitor la o parte din acuzaţiile care i se aduc:

"Urmare a situaţiei conflictuale apărute între CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa şi sindicate, vă informăm că, încă de la preluarea mandatului, actuala conducere a companiei a afirmat convingerea precum că dialogul social constructiv este necesar şi benefic, cu atât mai mult având în vedere faptul că în România funcţionează o Lege a Dialogului Social care stabileşte reguli de amănunt, dar şi principii echitabile pentru derularea normală a relaţiilor dintre partenerii sociali.

Vă prezentăm nemulţumirile formulate de către organizaţiile sindicale şi punctul de vedere al conducerii companiei:

1. Permisele de acces în port - în cadrul şedinţei din 12.02.2012, membrii Consiliului de Administraţie al CN APM SA Constanţa au analizat şi aprobat noile tarife pentru anul 2012, luând decizia acordării unor facilităţi de substanţă angajaţilor agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea pe platforma portuară. În speţă, aceştia vor plăti anual un tarif pentru utilizarea căilor rutiere portuare de 35 lei fără TVA, respectiv 0,14 lei/zi lucrătoare (fără TVA).

Nemulţumirea exprimată de către o parte a reprezentanţilor organizaţiilor sindicale rezidă din faptul că anterior, prin sentinţa civilă nr.848/2006, CN APM SA Constanţa a fost obligată la asigurarea accesului liber în incinta portuară pentru angajaţii care îşi desfăşoară activitatea în Portul Constanţa. Trebuie însă remarcat că hotărârea judecătorească a avut ca singur temei prevederile Contractului Colectiv de Muncă la nivel de ramura Transporturi pentru anii 2006-2007. Ultimul Contract Colectiv de Muncă încheiat la nivel de ramură Transporturi a încetat la sfârşitul anului 2010. Faţă de această împrejurare, Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare a pus în executare sentinţă civilă nr. 848/2006.

CN APM SA a solicitat în instanţă clarificarea dispozitivului sentinţei care încearcă a fi pus în executare. Până la acest moment, CN APM SA a suspendat executarea. Paşii întreprinşi sunt recunoscuţi drept căi legale, în conformitate cu legislaţia românească.

Angajaţilor CN APM SA Constanţa li s-au emis permise de liberă trecere în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi conform art. 214 al.3 din Contractul Colectiv de Muncă, compania suportând costurile aferente.

2. Referitor la aprobarea noului statut al CN APM SA Constanţa - Deciziile cu privire la modificarea documentelor şi actelor constitutive ale societăţii sunt atribute exclusive ale acţionarilor. Modificările statutului companiei au fost avizate de Consiliul de Administraţie şi ulterior aprobate de către Adunarea Generală a Acţionarilor în şedinţa din data de 13.02.2012, în conformitate cu propunerile de modificare avizate de către Consiliul de Administraţie şi ca urmare a solicitării acţionarului SC Fondul Proprietatea SA.

3. Referitor la acordarea către salariaţii CN APM S.A. Constanţa a cotei de participare la profit - Decizia privind repartizarea profitului contabil rămas după deducerea impozitului pe profit aparţine exclusiv acţionarilor companiei.

Prin Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acţionarilor nr.1/ 16.01.2012, a fost aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2012 care prevede ca profitul să fie repartizat pe următoarele destinaţii: dividende şi alte rezerve constituind sursă proprie de finanţare.

4. Referitor la acordarea concediilor de odihnă salariaţilor companiei - Conform art. 145 alin (2) din Codul Muncii durata efectivă a concediului de odihnă anual se stabileşte în contractul individual de muncă, cu respectarea legii şi a contractelor colective aplicabile, şi se acordă proporţional cu activitatea prestată într-un an calendaristic.

În situaţia în care timpul efectiv lucrat este mai mic decât timpul normat de lucru, se naşte obligaţia restituirii de către salariat a sumelor primite în mod necuvenit.

Aşadar, în cazurile în care a fost întâlnită această situaţie, sumele nu au fost reţinute abuziv aşa cum în mod eronat susţin sindicatele.

- Cu privire la limitarea efectuării concediului de odihnă pe anul 2012 - Dispoziţiile regulamentului intern care reglementează efectuarea concediului de odihnă, criticate de sindicate, nu sunt de natură a limita drepturile salariaţilor şi nu încalcă prevederile legale aplicabile.

Prevederile aplicabile (Codul Muncii, Contractul Colectiv de Muncă, Regulamentul Intern), trebuie interpretate împreună, unele prin altele şi nu separat, prin scoaterea lor din context.

Prin Codul Muncii, legiuitorul a stabilit în mod categoric, că programarea concediilor se stabileşte de către angajator, cu consultarea salariaţilor, chiar şi în cazul programărilor fracţionate a concediilor, caz în care angajatorul are obligaţia asigurării efectuării de către salariaţi a cel puţin 10 zile lucrătoare de concediu neîntrerupt.

În sensul acestor prevederi, Regulamentul Intern aduce clarificări suplimentare şi necesare în legătură cu dreptul angajatorului de a stabili programarea concediului, clarificări care nu sunt de natură a limita sau îngrădi dreptul salariatului la consultare, ci au rolul de a proteja acest drept, prin asigurarea unei reglementari exprese şi obligatorie pentru toţi salariaţii.

Această reglementare a fost necesară din cauza faptului că, s-a constatat din analiza anilor anteriori, că numeroşi salariaţi au solicitat efectuarea concediului în primul semestru, pentru ca ulterior să îşi suspende sau să îşi înceteze raporturile de muncă. Aceste situaţii conduc la imposibilitatea diminuării retroactive a concediului deja efectuat şi la necesitatea obligării salariaţilor la restituirea sumelor/beneficiilor încasate necuvenit aferente efectuării concediului.

5. Referitor la programul de lucru - Regulamentul Intern aprobat prin hotărârea Consiliului de Administraţie din 28.07.2011 al CN APM SA Constanţa reglementează după cum urmează:

...Programul de lucru este între orele 9.00-17.15 cu pauza de masă între 13.00 şi 13.30.

Aşadar, programul de lucru ce formează obiectul nemulţumirii sindicatelor a fost modificat prin Regulamentul Intern în mod legal şi urmează a fi aplicat pe perioada valabilităţii acestuia.

6. Referitor la Stadionul Portul - Baza sportivă a portului Constanţa este un bun proprietate privată a companiei, dreptul de proprietate fiind atestat de documente conform legislaţiei în vigoare.

De asemenea conform aceleiaşi legislaţii, concesiunea unui bun se poate pune în discuţie în cazul bunurilor aparţinând domeniului public al statului şi nicidecum a unui bun proprietate privată a unei persoane fizice sau juridice.

Mai mult decât atât, bunurile care constituie proprietate a societăţilor comerciale trebuie să fie utilizate numai în scopul de a genera venituri pentru societate.

Subiectul privind modul de exploatare a bazei sportive a fost discutat în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie, în urma cărora s-au concluzionat următoarele:

- Între CN APM SA Constanţa şi FNSP a fost încheiat protocolul nr. 36741/2001 prin care compania a permis folosinţa gratuită a bazei sportive şi s-a obligat să suporte toate cheltuielile aferente folosirii bunului; contractul menţionat este încă în vigoare la acest moment.

- Întrucât se constată o serie de elemente de nelegalitate, pentru denunţarea protocolului a fost iniţiată o acţiune în instanţă.

Cheltuielile suportate de CN APM SA, ca urmare a semnării protocolului respectiv, aduc atingere intereselor acţionarilor societăţii, printre care şi Statul Român.

7. Cu privire la întâlnirile purtate de către CN APM SA cu reprezentanţii organizatiilor sindicale, va informăm că:

- Pe parcursul anului trecut au avut loc întâlniri succesive în comisiile paritare din cadrul CN APM SA Constanţa.

- În 2012, prin adresa nr. 1989/23.01.2012, CN APM SA a adus la cunoştinţa sindicatului din cadrul companiei faptul că în data de 26.01.2012 urma să aibă loc şedinta Consiliului de Administraţie, unde urma să se discute un punct de interes socio-economic. Totodată, s-a comunicat sindicatului că în situaţia în care considera oportună participarea la această şedinţă, să delege un reprezentant sindical. Deşi, ulterior primirii acestei adrese, dl. Stoean Marin, preşedintele sindicatului a venit la sediul companiei şi a consultat materialul de şedinţă, la întâlnirea Consiliului de Administraţie nu a fost prezent nici un reprezentant sindical.

- Prin adresa nr. 6085/24.02.2012, CN APM SA a adus la cunoştinţa sindicatului din cadrul companiei faptul că în data de 29.02.2012 urma să aibă loc şedinţa Consiliului de Administraţie la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Pe ordinea de zi, figura un punct de interes socio-economic. S-a solicitat sindicatului ca în cazul în care se consideră oportună participarea la această şedintă, să delege un reprezentant. Menţionăm că nu s-a prezentat nici un reprezentant sindical, nici pentru a parcurge materialului, şi nici la şedinţa Consiliului de Administraţie.

- În vederea rezolvării pe cale amiabilă a diferendului privind tariful pentru folosirea căilor rutiere din porturile maritime de către autovehiculele aparţinând salariaţilor agenţilor economici care au sediul în Portul Constanţa, prin adresa nr. 627/05.03.2012 CN APM SA Constanţa a invitat la discuţii, în data de 07.03.2012, la sediul companiei: Sindicatul din CN APM SA, Sindicatul Portul, Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare şi Confederaţia Naţională Sindicală Cartel Alfa.

La această invitaţie au dat curs numai reprezentanţii Confederaţiei Naţionale Cartel Alfa. Aceştia au solicitat ca tariful să fie mai mic decât cel aprobat iniţial. Luând în vedere solicitările exprimate, membrii CA al CN APM SA au decis reducerea substanţială a tarifului, de la 149 lei pe an la 35 lei pe an.

- Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, prin adresa nr. 91/06.03.2012 a solicitat reprogramarea întâlnirii, CN APM SA a dat curs solicitării şi a stabilit, prin adresa nr. 652/06.03.2012, o nouă întâlnire pe 08.03.2012. Prin adresa nr. 78/07.03.2012, Sindicatul din CN APM SA informează conducerea companiei că nu va da curs invitaţiei. CN APM SA a relansat invitaţia la discuţii prin adresa nr. 653/06.03.2012.

- Prin adresa nr. 80/08.03.2012, Sindicatul din CN APM SA şi Sindicatul Portul au propus o nouă întâlnire pe 09.03.2012. CN APM SA, prin adresa 677/08.03.2012, a propus însă ca întâlnirea să aibă loc după data de 16.03.2012.

- Pe 21.03.2012, conducerea CN APMSA şi sindicatele s-au întâlnit, în prezenţa Prefectului Judeţului Constanţa, la şedinţa Comisiei de Dialog Social, urmare a solicitării FNSP.

- În data de 29.03.2012, reprezentanţii sindicatelor au fost invitaţi să îşi prezinte solicitările în cadrul şedinţei Consiliului de Administraţie. Acestei invitaţii i s-a dat curs, doi delegaţi ai sindicatelor fiind prezenţi la şedinţă. În cadrul acestei şedinţe, membrii sindicatului au asistat la votarea acordării primei de Paşte salariaţilor companiei. La Consiliul de Administraţie respectiv a participat şi dl. Mircea Staicu, secretarul general al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

- În cadrul şedinţei Comisiei Paritare la nivelul companiei, din data de 05.04.2012, sindicatele şi conducerea CN APM SA Constanţa au avut o nouă întâlnire în cadrul căreia s-a discutat acordarea unui spor la salariul de bază pentru timpul efectiv lucrat, salariaţilor care lucrează în program de tură, iar repausul săptămânal nu poate fi efectuat sâmbătă şi duminică".

Roxana CĂLINESCU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108