REPLICA ONLINE CONSTANTA

19° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
19° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Președintele Consiliului Județean, ales de consilieri? Ce modificări aduce comisia de cod electoral

Președintele Consiliului Județean, ales de consilieri? Ce modificări aduce comisia de cod electoral

Replica API 18 februarie 2015 | 23:36 116

Încă o ciorbă, numită lege

Încă o ciorbă, numită lege

„Dacă vrei să îngropi o chestiune, înființezi o comisiune”, zise I.L. Caragiale în vremurile în care se năștea politica pe care o cunoaștem astăzi. După mizerabila campanie prezidențială, în care România arăta în fața întregii lumi modalitatea de stat la coadă, cu bastoane și gaze lacrimogene incluse, pentru vot, s-a întrunit o comisie. Aceasta poartă numele de comisia pentru cod electoral și se recomandă drept inițiatoarea reformării legislației electorale.

Între timp, a luat și niște decizii. Săptămâna trecută, a votat principiul potrivit căruia primarii urmează a fi aleşi prin vot direct, într-un singur tur de scrutin, iar consilierii locali şi judeţeni vor fi aleşi prin vot pe liste, urmând a se cădea de acord în urma unor negocieri şi asupra alegerii preşedinţilor de Consilii Județene.

Președintele Comisiei, Valeriu Zgonea, a precizat că actuala coaliţie de guvernare susţine menţinerea actualului sistem de vot în privinţa aleşilor locali, respectiv un singur tur pentru primari şi preşedinţi de CJ şi vot proporţional pe liste pentru consilierii locali şi judeţeni, urmând ca o decizie în privința președinților de CJ să fie luată într-o săptămână.

A fost luată, luni, când 14 voturi fiind „pentru” și unul „împotrivă” au stabilit ca preşedinţii de Consilii să fie aleşi prin vot indirect, din rândul consilierilor şi nu uninominal direct, așa cum este acum, ceea ce i-a adus premierului Victor Ponta un nou dușman, pe președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, Marian Oprișan.

„Nici o structură PSD nu a luat în discuţie o asemenea aberaţie, a fost o aberaţie şi s-a demonstrat că este o aberaţie. Parlamentarii de Vrancea nu o vor vota categoric în forma actuală. În aceste condiţii nu mai putem vorbi de descentralizare şi regionalizare. Atunci, Parlamentul să desfiinţeze autorităţile locale şi Guvernul să vină să-şi numească guvernatori în fiecare judeţ”, a spus Oprișan.

La Constanța se vrea vot în două tururi

Ideea de desemnare a președintelui de CJ prin votul consilierilor este prost întâmpinată și la Constanța, unde și opoziția are câte ceva de criticat, pe ici-colo. Consilierul județean, George Măndilă, invocă „combinațiile” consilierilor, care ar beneficia astfel de puteri sporite. Există posibilitatea ca șantajul președintelui de CJ, mascat sub forma votului indirect, să devină legal. Mai mult, Măndilă consideră că președinții de CJ, dar și primarii, ar trebui să fie aleși ca la prezidențiale, prin două tururi de scrutin.

„Decizia de cod electoral trebuie să treacă prin Parlament și poate fi modificată. Părerea mea e că ar trebui o dezbatere mai largă, fiindcă situația asta a mai existat la consiliile județene. Asta înseamnă că legitimitatea președintelui de CJ este indirect venită de la niște oameni care, la rândul lor, au fost aleși de populație. Populația este singura care poate genera un izvor de putere real. În momentul acela, președintele devine prizonierul consilierilor și înțelegerilor dintre ei. Acum, depinde ce vrem noi să alegem. Un CJ condus direct de o persoană, cum e cazul unei republici prezidențiale, cum ar fi SUA sau Franța, în care omul ales are puteri depline și imprimă o putere politică sau dacă vrem să lucrăm mult pe parlamentarism, pe negocierile din CJ. Părerea mea este că președintele CJ ar trebui ales de populație, dar cu o singură condiție: din două tururi! Prostia de a fi ales din turul 1 costă! Nu se poate ca un președinte de CJ, un șef de județ, cu asemenea puteri, responsabilul unui buget atât de mare, să nu fie ales de cetățeni. La o simplă analiză, dacă sunt zece candidați la CJ și de valori apropiate, e posibil să iasă unul cu 11%. De aceea, este anormal: 99% din populație nu este reprezentată! Trebuie clar din două tururi, este stupid să fie ales din turul 1. Aceeași opinie o am legată și de alegerea primarului. Orice ales local trebuie să fie legitim. Câți se prezintă la vot este o altă discuție, înseamnă că pe oamenii aceia nu îi interesează, dar pe cei pe care îi interesează este normal să fie ales la jumătate +1”, a spus Măndilă, pentru Replica.

Nici reprezentanții puterii nu sunt impresionați de idee. Vicepreședintele CJC, Cristian Darie, susține că decizia limitează democrația, președinții de CJ și primarii fiind puși, prin votul indirect, în situația de a nu-și pune în practică politica de dezvoltare.

„E o prostie! E un pas înapoi, pentru că e dreptul cetățenilor să-și aleagă conducătorii, dom-le! E o formă mai avansată de democrație, nu să-ți alegi reprezentanții și reprezentanții să aleagă pe cine să te conducă. Să ai dreptul tu, vot direct, prin votul tău. Ultimele două alegeri au fost cu vot prin alegere directă, care mi se pare un pas înainte. Păi, atunci, să ne alegem și președintele tot așa. Îl alege Parlamentul, ca la moldoveni (Republica Moldova – n.r.). (...) Dumneavoastră mă întrebați pe mine, așa, retoric, că răspunsul îl știți și dumneavoastră. Sunt foarte multe argumente pentru un vot direct de alegere a președintelui CJ și a primarului. Nu vi se pare corect, dacă ceva nu e în regulă într-un oraș, primarul să fie sancționat direct de alegători? (...) Are și variante bune alegerea președintelui de către consilieri, dar sunt mai multe dezavantaje, mult mai multe. În primul rând, primarul și președintele CJ trebuie să aibă certitudinea că nu este la mâna unor mofturi, la un moment dat. Are o politică de dezvoltare și vrea s-o pună în practică, da? Se supără trei consilieri, trec dintr-o tabără în alta, constituie o ședință și schimbă primarul. Cum să schimbi primarul sau președintele de CJ așa? El a avut o gândire de dezvoltare, iar noi la CJC am avut programe multe, poate de-asta și avem probleme în unele aspecte, că cine nu a avut programe și n-a făcut nimic, n-a avut probleme cu DNA, cu MNA, cu cine o fi...”, a spus Darie, pentru Replica.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102