REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
13.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Primăriile din judeţul Constanţa fac mişto de cetăţeni: au site-uri „de umplutură”

Primăriile din judeţul Constanţa fac mişto de cetăţeni: au site-uri „de umplutură”

Replica API 6 iunie 2016 | 01:15 463

Să fie acolo, să nu se spună că nu sunt!

Să fie acolo, să nu se spună că nu sunt!

Primăriile sunt obligate, de mai mulţi ani, să aibă un site web pe care să publice toate informaţiile de interes public din comunitate şi să înştiinţeze cetăţenii cu privire la activităţile desfăşurate de aleşii locali. Dar poate unul din cele mai importante aspecte este faptul că prin aceste site-uri, alegătorii ar trebui înştiinţaţi cu privire la modul de administrare şi cheltuire al banilor publici.

Toate bune şi frumoase, dar numai de umplutură: site-urile nu conţin declaraţii de avere, nu conţin chletuielile efectuate de administraţie ori proiecte! În continuare, veţi afla care sunt obligaţiile privind site-urile primăriilor, ce trebuie să conţină ele, dar şi câteva exemple de site-uri care fie nu au toate informaţiile afişate, fie... sunt bătaie de joc la adresa contribuabilului!

Fundaţia Freedom House, cu sprijinul Agenţiei de Strategii Guvernamentale şi în parteneriat cu Asociaţia Naţională a Informaticienilor din Administraţia Publică şi Asociaţia eRomania Gateway au derulat acum mai mulţi ani programul „Legislaţie şi Transparenţă Electronică” prin care s-a dorit creşterea accesului la informaţiile de interes public, astfel încât cetăţenii unei localităţi să cunoască amănunţit modul în care autorităţile publice îşi desfăşoară activitatea şi capacitatea acestora de a gestiona anumite probleme ale comunităţii. De asemenea, un aspect important îl constituie informaţiile despre modul în care sunt administraţi şi cheltuiţi banii publici.

Ce nu trebuie să lipsească de pe site-urile primăriilor

Aşa se face că orice site web al Unităţilor Administrativ Teritoriale trebuie să conţină informaţii publice obligatorii cu aplicabilitate generală, mai exact: declaraţiile de avereale demnitarilor aleşi la început şi la sfârşit de mandat, declaraţiile de avere ale funcţionarilor publici (care trebuie actualizate la fiecare 4 ani), declaraţii de avere ale candidaţilor la alegerile locale şi parlamentare, licitaţiile electronice, încasarea prin mijloace electronice a impozitelor şi taxelor locale, regulamentul de organizare al instituţiei, organigrama, numele şi prenumele persoanei responsabile cu informaţiile publice, denumirea şi datele de contact ale instituţiei, sursele financiare, bugetul, bilantul contabil, documente de interes pubic, informaţii de interes public din oficiu în limba minorităţii majoritare, formulare de cerere informaţii de interes public şi pentru reclamaţie administrativă, proiectele actelor normative cu tot cu expunerea de motive şi textul complet al proiectelor, anunţurile privind şedinţele publice cu tot cu ordinea de zi şi minuta acesteia, raport anual de transparenţă, lista contribuabililor persoane juridice cu obligaţii restante, lista persoanelor care nu depun declaraţii de interese, anunţuri privind achiziţiile publice, anunţuri privind concursurile pentru posturi vacante în cadrul instituţiei.

Buletinul informativ anual şi Raportul anual de activitate nu trebuie să apară oblitatoriu pe site-ul web, dar iniţiatorii proiectului au considerat de bun simţ ca aceste date să fie făcute publice atât pentru vizitatorii electronici cât şi în sensul diminuării costurilor de copiere - tipărire în condiţiile cererii de informaţii publice pe această temă.

Primăriile sunt obligate să respecte legile

Altfel spus, acest program nu presupune altceva decât respectarea mai multor legi referitoare la informaţiile de interes public şi nu numai. Câteva exemple sunt Legea 544/12/10/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public; Legea 115 din 16/10/1996 privind declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, cu modificările şi completările aduse de Legea 161 din 19/04/ 2003, Ordonanţa de Urgenţă 24 din 21/04/2004, Ordonanţa de Urgenţă 14 din 3/03/2005; Legea 52 din 21/01/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică etc.

Primăriile ”fruntașe” din județ vs primăriile codașe

Multe primării din județ și-au făcut site-uri web mai mult de ochii lumii, pentru a fi în legalitate, doar că nu i-a mai interesat și actualizarea acestor site-uri. Că doar, cine mai are bani de dat și firmelor specializate în IT pentru mentenanță. Vă prezentăm mai jos lista principalelor primării din județ care s-au făcut de râs prin faptul că nu au fost capabili să administreze nici măcar o platformă web, și a celor câteva care corespund cât de cât normelor legale.

Site-ul Primăriei Constanța este, într-adevăr, unul din cele mai actualizate și puse la punct site-uri web ale primăriilor din județ. Acesta conține date legate de declarațiile de avere ale angajaților, anunțuri publice, rapoarte de activitate anuale, înștiințări privind ședințele de consiliu local, informații privind evenimentele curente organizate de administrația locală, proiectele avute în vedere de primărie, acte necesare pentru diferite tipuri de solicitări, lista persoanelor de contact și numerele de telefon de la diferitele servicii din cadrul primăriei, programul de audiențe, harta orașului, lista cu dezbaterile publice, informații privind achizițiile publice, date de contact, precum și adresele sediilor primăriilor, organigrama, regulamentul de funcționare al serviciilor din subordinea UAT etc.

Însă la capitolul declarații de avere, ultimele postări sunt de pe vremea aceasta, dar de anul trecut. Spre exemplu, ultima declarație de avere a lui Decebal Făgăfău este cea din luna iunie 2015. De asemenea, administrația locală anunța începerea lucrărilor la locurile de joacă din Constanța pe 1 mai anul trecut, dar bineînțeles că acest lucru nu s-a realizat la data estimată de autorități. În schimb, planul părea foarte bine pus la punct pe site-ul web.

Primăria Murfatlar este și ea destul de bine pusă la punct în privința site-ului web, acesta conținând date de contact, programul de audiențe, anunțuri publice, proiectele realizate, proiectele aflate în curs de desfășurare, proiectele de viitor, organigrama, declarațiile de avere și interese, date privind bugetul local, rapoarte de activitate ale poliției locale, hotărâri ale Consiliului Local, știri, adrese utile, programul de lucru cu publicu, însă la capitolul sport și cultură, calendarul activităților nu este tocmai actualizat, ultimul program afișat fiind cel din 2015.

De asemenea, ca în cazul site-ului Primăriei Constanța, ultima dată când au fost afișate declarațiile de avere și interes ale primarului și funcționarilor publice a fost în 2015, iar ultimul raport de activitate datează din 2014. În schimb, la secțiunea urbanism, cetățenii pot găsi toate documentele necesare obținerii diverselor avize și autorizații. Acest lucru este valabil și pentru secțiunile de stare civilă și evidența persoanelor. Pe de altă parte, ultimul raport de activitate al poliției locale este din 2012, iar acela privind accesul la informațiile de interes public este din 2013.

Site-ul Primăriei Eforie este de departe cel mai dubios și care ridică cele mai multe semne de întrebare întrucât la anumite secțiuni, singurele documente postate sunt din acest an și nimic mai mult. Dacă până de curând, site-ul UAT Eforie era constituit doar din câteva povești nemuritoare despre istoria și clima localității, acum acesta conține aparent, majoritatea informațiilor de interes public la care oricare cetățean ar trebui să aibă acces. Astfel, ultimele anunțuri privind achizițiile publice sunt postate din anul 2015; la secțiunea ajutor social, rubricile sunt acolo doar de formă, pentru că la un simplu click, cetățeanul se lovește de propoziția : ”nothing found”.

Același lucru este valabil și pentru secțiunile indemnizația și concediul pentru creșterea copilului, ajutorul pentru încălzirea locuinței, alocația de stat, alocația pentru susținerea familiei, asistent personal și indemnizație pentru persoanele cu handicap. Adică cererile tip și actele necesare cetățenilor în domenii vitale nu sunt disponibile! Ultimele atribuții ale primarului sunt consemnate în 2014, iar declarațiile de avere ale funcționarilor publici sunt doar acelea din 2016.

Și unde mai pui că declarația de avere și interese a primarului Brăiloiu lipsește cu desăvârșire? Singurele postări actualizate sunt acelea referitoare la Rezultatele la proba scrisă a concursului pentru ocuparea a două posturi vacante de referent grad II la Centrele Naționale de Informare Turistică șamd. Adică situația acestui site web nu s-a schimbat prea mult: sunt postate în continuare o mulțime de lucruri inutile care sunt aruncate acolo la voia întâmplării și probabil, doar din cauză că ne aflăm în campanie electorală.

Primăria Tuzla are un site în care, pe lângă faptul că e inestetic, este foarte ușor să te pierzi în acea pagină scurtă, micuță, în care sunt înghesuite tot felul de informații irelevante pentru activitatea administrației locale. Rubrica de anunțuri este actualizată, pe când ultimele comunicate de presă sunt postate în 2011. Primarul, viceprimarul și consilierii locali sunt niște simple funcții în dreptul cărora nu apare nici un fel de declarație de avere sau interese.

Același lucru este valabil și pentru compartimentele și serviciile primăriei, care sunt doar consemnate în liste seci, fără a arăta care sunt îndatoririle fiecăruia sau activitățile recente întreprinse de angajați. Doar hotărârile de Consiliu Local sunt cât de cât actualizate, însă ultimul convocator apare din 2015. Dubios este și faptul că bugetele locale și obiectivele de investiții publicate sunt doar acelea pentru 2015 și 2016 , iar taxele și impozitele stabilite de Consiliul Local sunt consemnate doar pentru anii 2014, 2015 și 2016.

Site-ul Primăriei Limanu ne prezintă frumos lista consilierilor locali și partidul din care face parte fiecare, dar nu și declarațiile de avere și interese ale acestora, iar hotărârile lor sunt doar cele consemnate în 2014. Nici declarația de avere a primarului Nicolae Iustin Urdea nu apare pe nicăieri. Singurul lucru pe care cetățenii din limanu îl pot afla despre aceste de pe site este doar... numele. Același lucru este valabil și pentru viceprimarul Marius Dumitru. Rubrica de evenimente este poate una dintre cele mai sărăcăcioase, fiind postate anunțuri din 2012 și alte 2-3 din anii anteriori. Altfel spus, cetățenii sunt nevoiți să afle noutățile în stilul vechii piețe Agora?

Rubrica de alegeri se pare ca a prezentat ceva mai mult interes, întrucât sunt prezente articole referitoare la alegerile locale și parlamentare din 2016, 2012, 2014, dar atât. În rest, pe lângă anuțuri care au fost ultima dată actualizate în 2013, restul documentelor și informațiilor importante sunt date de ”arhivă”, iar alte date, de pildă cele referitoare la taxele și impozitele locale pot fi accesate doar după ce au fost introduse numele de utilizator și parola. Ultimele certificate de urbanism și autorizații de construire sunt acelea din 2015, iar datele privind administrarea domeniilor publice și private și cele referitoare la proiecte sunt tot date de arhivă.

Pe site-ul Primăriei Negru Vodă, singurele informații de interes public sunt declarațiile de avere din 2010. Ultimele hotărâri de Consiliu Local publicate sunt cele din 2015, iar rubricile de anunțuri și licitații nici măcar nu pot fi accesate. Acestea fiind spuse, în afară de toate informațiile anterior menționate, care oricum sunt puse acolo de umplutură, site-ul Negru Vodă nu mai prezintă nici un alt fel de informații de interes public. Asta dacă nu cumva cetățenii din localitate sunt interesați să afle cine sunt cetățenii de onoare, organigrama și coordonatele localității.

Primăria Băneasa are și ea un site de mai mare râsul, pe care sunt publicate doar o secțiune privind alegerile locale din acest an, strategia de dezvoltare 2013-2018, planul de apărare împotriva inundațiilor, înghețurilor și poluărilor accidentale pentru perioada 2014-2017. Ultimele proiecte de hotărâri publicate ale Consiliului Local sunt acelea de anul trecut, iar lista ”proiectelor realizate” conține doar 11 puncte ”scurte și la obiect”, dar nu cuprinde și detalii esențiale precum data inițierii și a finalizării, bugetul alocat acestora, firmele cu care s-au realizat anumite construcții etc.

Site-ul Primăriei Năvodari este destul de actualizat din punctul de vedere al anunțurilor și evenimentelor postate. De asemenea, se pot găsi și informații despre actele necesare adopției câinilor, pentru alocatia de stat, pentru indemnizația de creștere a copilului, dispoziții de curator pentru persoane majore cu hadicap, acte necesare pentru tutela minorului, actele necesare întocmirii dosarului pentru atribuirea în proprietate a terenului aferent locuinței,lista funcționarilor din biroul juridic etc. Și compartimentele agricol și de urbanism sunt bine puse la punct în ceea ce pivește publicarea documentelor necesare diferitelor demersuri pe care cetățeanul este nevoit să le facă.

Desigur că la secțiunea proiecte realizate sunt înșirate o serie nesfârșită de proiecte realizate de primarul acum întemnițat, Nicolae Matei. La capitolul comunicate de presă, ultimul anunț este postat în luna ianuarie a acestui an. La secțiunea declarații de avere apar cele ale viceprimarului Florin Chelaru și a câtorva consilieri locali, la fel și declarațiile de avere și de interese ale lui Matei pentru anul 2015.

Acestea sunt, în linii mari, site-urile web ale primăriilor din județ, dintre care o mare parte există pe internet doar de ochii lumii sau de dragul campaniei electorale. Altfel spus, majoritatea edililor localităților din județ prezintă un dezinteres total față de actualizarea acestor site-uri, darămite de postarea informațiilor relevante pentru cetățenii care până la urmă, i-au pus în funcția în care stau atât de confortabil.

Geanina DRĂGOI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218