REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.2° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Proiect de modificarea a legii RCA. Ajunge cu debandada şi preţurile umflate cu pompa!

Proiect de modificarea a legii RCA. Ajunge cu debandada şi preţurile umflate cu pompa!

Replica API 9 septembrie 2016 | 00:09 283

ASF, dacă nu-şi ia rolul în serios, va fi desfiinţat

ASF, dacă nu-şi ia rolul în serios, va fi desfiinţat

Escaladarea preţurilor RCA a scos transportatorii în stradă şi a dus la solicitarea unei măsuri extreme: desfiinţarea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), atâta timp cât acest organism întârzie să ia măsuri ori să explice cum anume se calculează asigurările de răspundere civilă. Încă din decembrie anul trecut, transportatorii au solicitat ca drepturile lor, în calitate de consumatori, plătitori de taxe, impozite şi asigurări, să fie apărate de reprezentanţii statului român. La solicitările repetate ale acestora, ASF a rămas mut şi surd, transportatorii ajungând în faţa parlamentarilor români cu cereri de modificare a legii aşa încât să nu mai fie, de la an la an, obligaţi să plătească asigurări din ce în ce mai mari, dar fără să ştie care sunt motivele. După protestul de acum câteva zile, deputaţii au ieşit cu declaraţii pe acest subiect, cerând reprezentanţilor ASF să se prezinte în faţa unei comisii parlamentare pentru a oferi explicaţii. Şi senatorii s-au aplecat asupra problemei, chiar din luna iunie, când au iniţiat un proiect de modificare a legii RCA.

Unul dintre iniţiatori este fostul ministru de Finanţe, senatorul Eugen Orlando Teodorovici, care a declarat, pentru „Replica” de Constanţa, că, în urmă cu două zile, când a existat o întâlnire cu reprezentanţii ASF, a întrebat foarte clar: „Pe ce variante mergem? Dacă nu vă implicaţi (cei de la ASF – n.r.), vă schimbăm atribuţiile şi înfiinţăm altă instituţie de supraveghere a pieţei RCA”. „Din punctul meu de vedere, contractul RCA, pe legea în discuţie acum, ar trebui să scadă cu cel puţin 30%. Companiile însă cer cu mult mai mult la asigurare decât ar putea avea un om daune. Încercăm să reglementăm în aşa fel încât companiile să jongleze undeva în jurul a 10% profit, nu mai mult. Vom mai avea o discuţie, iar mâine (azi – n.r.) sperăm să avem modificările la articolul 16 din lege, pentru ca marţi să prezentăm noua lege Guvernului”, a spus Teodorovici.

Fără criterii de vârstă şi de zone

La ce se referă modificările? Ca urmare a discuţiilor cu transportatorii, dar nu numai, iniţiatorii modificării legii RCA au avut în vedere următoarele schimbări: eliminarea din lege a criteriului de vârstă, eliminarea calculului pe zone defavorizate etc. „Criteriul de vârstă trebuie eliminat, este discriminatoriu. De ce să punem la tineri un preţ mai mare? De ce să îi forţăm, din start, cum să eludeze legea?, de vreme ce avem exemple că tinerii, pentru a nu plăti asigurări mari, îşi trec maşinile pe numele părinţilor, bunicilor, iar astfel plătesc mai puţin. La fel, de ce să plătim mai puţin la Botoşani, fiindcă e zonă defavorizată, iar la Constanţa mai mult? Acest lucru trebuie schimbat, toţi trebuie să plătească la fel, indiferent de zonă. O altă modificare se referă la obligarea împărţirii poliţei de asigurare pe o lună, două, la acelaşi preţ. Sau să existe posibilitatea suspendării plăţii pe un an, de exemplu, dacă proprietarul maşinii anunţă că un an o lasă în garaj şi nu o mai foloseşte. Iar dacă este prins în trafic, atunci da, să fie amendat. De asemenea, mi se pare normal ca service-urile să nu refuze anumite maşini la reparaţii pentru că nu au înţelegeri cu anumite firme de asigurare. Cine refuză, să fie sancţionat până la retragerea autorizaţiei de funcţionare. La fel, asiguratorul care nu achită într-un termen rezonabil lucrarea, să fie sancţionat, iar proprietarul maşinii să îşi poată lua imediat maşina din service cum este reparată”, a detaliat Teodorovici, la ultimul aspect menţionat referindu-se şi la cazurile de maşini „sechestrate” în service-uri fiindcă asiguratorul întârzia să efectueze plata aferentă lucrărilor de reparaţii. Tot Teodorovici a avansat şi ideea reînfiinţării vechiului ADAS, adică firma de asigurări de stat, care să se constituie astfel într-un competitor al companiilor deja existente, care, după cum se poate observa (click pe imagini!) practică tarife „după cum le taie capul”, fără să existe o transparenţă în privinţa modalităţilor de calcul per asigurări. O altă măsură susţinutăd e transportatori, şi asumată de Teodorovici în iniţiativa legislativă, se referă la scoaterea preţului de carte verde din poliţa de asigurare pentru transportatorii locali, judeţeni, naţionali. „Este firesc să plătească doar cei care ies din ţară. Spre exemplu, de ce plăteşte RATC pentru flota sa de autobuze carte verde, de vreme ce, prin lege, acestea nu au voie să părăsească raza administrativ-teritorială a municipiului?”, ne-a declarat un transportator. „Dorim transparenţă. ASF nu ne-a explicat cum se calculează bonus, malux. Noi dorim criterii de stabilire a preţurilor reale. Asta cerem”, a mai declarat acelaşi transportator. De menţionat că, în timp ce discuţiile erau în toi, iar iniţiativa de modificare a legii este pe ultima sută de metri, şi Guvernul a pregătit o ordonanţă pe acest subiect. Transportatorii contestă această iniţiativă a guvernanţilor, susţinând că „nu au existat discuţii cu noi, ci doar cu ASF, care nu are nici un interes să ne protejeze pe noi, de vreme ce îşi ia bani tocmai de la asiguratori; noi dorim promovarea iniţiativei legislative la care am fost invitaţi să ne spunem punctul de vedere”. „Dacă ASF nu poate controla piaţa, atunci să fie înfiinţată o altă entitate, ca de exemplu ANRE care reglementează preţurile pe piaţa energiei electrice”, a conchis transportatorul.

Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218